رئیس پیشین موساد: سفر شکست خورده

0
776

رئیس پیشین موساد می‌گوید به خاطر عملکرد نتانیاهو موقعیت اسرائیل به خطر افتاده است. “ما الان موقعیت مستحکمی در جهان نداریم. مشروعیت اسرائیل زیر سوال است و نباید با مهم‌ترین دوست‌مان وارد رابطه فرسایشی می‌شدیم. دست‌کم در ملا عام نباید چنین کاری می‌کردیم. نباید درگیر مسائل سیاسی داخلی آمریکا می‌شدیم. این رفتار مناسبی برای یک نخست وزیر نیست.” داگان در مورد اظهار نظرهای افراطی بنیامین نتانیاهو علیه آمریکا از جمله مقایسه ایران با آلمان نازی و مقایسه توافق غرب و ایران با توافق مونیخ می‌گوید “ایرانی‌ها این موقعیت را با لذت تماشا می‌کنند. آنها فکر می‌کنند توانسته‌اند بین اسرائیل و متحدش، بین ‘شیطان بزرگ’ و ‘شیطان کوچک’ شکاف بیندازند.”

سفر شکست خورده

رئیس پیشین موساد: اسرائیل علیه برنامه اتمی ایران عملیات مخفی انجام داده

بی بی سی ــ 01 مارس 2015     مئیر داگان رئیس پیشین موساد از سیاست بنیامین نتانیاهو در مورد برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرده و گفته “کسی نخست وزیر ما است که به خاطر شیوه‌اش در مدیریت تهدید اتمی ایران، بیشترین آسیب استراتژیک را به اسرائیل وارد کرده است.”

در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو به واشنگتن و سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا مئیر داگان که از منتقدان جدی عملکرد نتانیاهو است در گفتگو با روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت سفر نتانیاهو را از هم اکنون شکست خورده می‌داند و می‌گوید “سفر به واشنگتن آن هم بر خلاف میل کاخ سفید اقدامی بی معنی است که نتیجه معکوس خواهد داشت.”

قرار است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز سوم مارس (۱۲ اسفند) به دعوت کنگره درباره خطر برنامه هسته‌ای ایران سخنرانی کند.

دعوت از آقای نتانیاهو واکنش نمایندگان کنگره به تصمیم باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور است که گفته بود مصوبات کنگره را برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران وتو خواهد کرد.

اکنون مئیر داگان رئیس پیشین موساد می‌گوید نتانیاهو با پذیرش دعوت کنگره خود را در مقابل رئیس جمهوری آمریکا گذاشته و موقعیت اسرائیل را به خطر انداخته است.

آقای داگان در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ ریاست موساد را بر عهده داشت و در دوران او برخی از دانشمندان هسته‌‌ای ایران مورد حمله قرار گرفتند و کشته شدند.

داگان می‌گوید علیه برنامه هسته‌ای ایران دست به عملیات‌ مخفی زدیم
رئیس پیشین موساد سفر نتانیاهو به واشنگتن از پیش شکست خورده است

از دولت اسرائیل به عنوان مظنون عملیات علیه دانشمندان ایرانی نام برده می‌شود.

همچنین در دوره او چندین حمله سایبری به قصد مختل کردن برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفت.

چراغ خاموش

داگان که در دوران آریل شارون، ایهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو ریاست موساد را بر عهده داشته در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌گوید: “یک ایران هسته‌ای واقعیتی است که اسرائیل نمی‌تواند آن را بپذیرد.”

اما وی اعتقاد دارد شیوه‌ نادرست آقای نتانیاهو در برخورد با این موضوع باعث شده که اسرائیل به بن بست دشواری برسد.

او می‌گوید سال ۱۹۸۸ ما اولین نشانه‌های تلاش ایران را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دیدیم اما در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ و در زمان نخست‌وزیری شارون ما “تازه متوجه عمق فاجعه شدیم”. با نخست‌وزیر جلسه گذاشتیم و متخصصان سازمان امنیت اسرائیل به شارون گفتند که این فقط مشکل اسرائیل نیست بلکه یک مشکل جهانی است.

داگان: تصویب تحریم‌ها علیه ایران نتیجه نفوذ ما بود

“این یک چالش جهانی است چون ۶۵ درصد ذخایر نفتی جهان در ایران و کشورهای اطرافش است.”

رئیس پیشین موساد به یدیعوت آحارونوت می‌گوید در جلسه با شارون تصمیم گرفتیم در این مورد پر سر و صدا عمل نکنیم و چراغ خاموش حرکت کنیم.

گذاشتن ایران در بن بست

داگان می‌گوید تا امروز اسرائیل نشانه‌ای از این‌که برنامه هسته‌ای‌اش تهدید آمیز است بروز نداده است. به گفته او اسرائیل نمی‌پذیرد که برنامه هسته‌ای‌اش تحت نظارت بین‌المللی قرار بگیرد، برای همین بهتر است در موضوع هسته‌ای خیلی جلودار نباشد.

او می‌گوید “ما از تلاش‌های اطلاعاتی و دولتی برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردیم اما خودمان جلو نرفتیم. البته این طور نیست که بیکار نشسته‌ باشیم.”

آقای داگان می‌گوید “تصویب اولین تحریم‌هایی که در سال ۲۰۰۳ به ایران تحمیل شد نتیجه نفوذ ما بود.”

غرب و هم‌پیمان‌هایش برای فشار بر ایران و منصرف کردن این کشور از تداوم برنامه هسته‌ای‌اش تحریم‌های گسترده‌‌ای را علیه تهران تصویب کردند.

مقام‌های ایرانی، سیستم بانکی، معاملات نفتی و مبادلات تجاری در سال‌های گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته و اقتصاد ایران را “فلج کرده” است.

داگان رئیس پیشین موساد می‌گوید این تحریم‌ها نتیجه نفوذ اسرائیل بوده است.

او می‌گوید “ما علیه برنامه هسته‌ای ایران دست به عملیات‌های مخفی زدیم.”

“ما همیشه گفته‌ایم که می‌شود برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر انداخت اما نمی‌شود مانع از آن شد.”

رئیس پیشین موساد می‌گوید “وقتی من در سال ۲۰۱۱ موساد را ترک کردم، گفتم که تا سال ۲۰۱۵ ایران قطعا سلاح هسته‌ای نخواهد داشت، این به نظر ادعای عجیبی می‌آمد اما حق با من بود.”

داگان می‌گوید ما توانستیم بسیاری از کشورها را برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران با خودمان همراه کنیم. از آلمان و بلژیک شروع کردیم و به خاور دور رسیدیم.

ما کشورها را متقاعد کردیم از فروش تجهیزاتی که کاربری دوگانه دارند و می‌توانند در برنامه هسته‌ای ایران هم استفاده شوند خودداری کنند که تعداد آنها بیشتر از ۲۰ هزار مورد بود.

ما موفق شدیم سازمان ملل متحد را وادار کنیم علیه ایران قطعنامه صادر کند. کمک کردیم که تحریم‌ها تشدید شود.

“به مرحله‌ای رسیدیم که جامعه اقتصادی جهان از معامله با ایران می‌ترسد. شرکت‌های بزرگ ایران را ترک کردند چون می‌ترسیدند جای دیگری به دردسر بیفتند و ضرر کنند. موضوع فقط این نبود که قانون را زیر پا بگذارند یا نه، آنها فهمیدند اگر مقررات تحریم را زیر پا بگذارند هزینه آن را می‌پردازند.”

‘نمی‌خواستیم شورش کنیم’

داگان که منتقد عملکرد نخست وزیر اسرائیل است بعد از شمردن موفقیت‌های اسرائیل در منزوی کردن ایران می‌گوید: “اما نتانیاهو خواست که یک قدم جلوتر برود. او موضوع را از مشکل ایران به مشکل اسرائیل تبدیل کرد. بعد از سخنرانی‌های نتانیاهو کشورهایی که علیه ایران وارد عمل شده بودند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند و گفتند اگر ایران به این مرحله برسد اسرائیل از پسش برمی‌آید.”

رئیس پیشین موساد در مقابل این سوال که چرا اسرائیل گزینه نظامی را کنار گذاشت می‌گوید:‌ “همه کارشناسان با حمله نظامی به ایران مخالف بودند و نتانیاهو اگر می‌خواست دست به چنین کاری بزند باید همه مسئولیت‌های این تصمیم را به عهده می‌گرفت و او نمی‌خواست این مسئولیت را بپذیرد.”

“ما مخالفش بودیم اما نمی‌خواستیم علیه‌اش دست به شورش بزنیم. هیچ‌کدام‌مان قدرت تصمیم‌گیری نخست‌وزیر را زیر سوال نبردیم فقط نظر کارشناسی خودمان را گفتیم.”

داگان می‌گوید “من رهبرانی را دیده‌ام که تصمیمی گرفته‌اند اما بعد اعتراف کرده‌اند که اشتباه کرده‌اند. هیچ کس مصون از خطا نیست. تفاوت میان نتانیاهو و دیگران در مسئولیت‌پذیری‌شان است. او مرد سخن است، مرد عمل نیست.”

انگیزه توافق با ایران

داگان می‌گوید من با نتانیاهو بر سر این مساله توافق دارم که “برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی علیه موجودیت اسرا‍ئیل است.” اما او این سوال را مطرح می‌کند که اگر ایران تصمیم بگیرد توافق را نقض کند و سلاح اتمی تولید کند، قدرت‌های جهانی به چه اقدامی دست خواهند زد؟

به گفته او “اسرائیل می‌توانست از آمریکا تضمین بگیرد اگر ایران توافق را نقض کند علیه این کشور دست به عملیات خواهد زد اما با شرایطی که در رابطه اسرائیل و آمریکا به وجود آمده چنین احتمالی وجود ندارد.”

داگان می‌گوید نتانیاهو به جای اینکه به سراغ کسانی مثل مرکل، اولاند، کامرون و پوتین برود که می‌گوید همه از دوستانش هستند، تمرکزش را روی آمریکا گذاشت و خودش با دست‌های خودش کاری کرد که آمریکا انگیزه پیدا کند خیلی زود با ایران به توافق برسد.

سفر شکست خورده

داگان در پاسخ به این سوال که در شرایط پیش آمده چه پیشنهادی دارد و نتانیاهو چه باید بکند می‌گوید: “ما باید زمان بخریم. دست به عملیات مخفی بزنیم، چهره‌های مخالف ایران و اقلیت‌ها را تشویق کنیم.”

داگان با سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا مخالف است و آن را به ضرر منافع اسرائیل می‌داند.

“اگر من باشم وارد دعوای داخلی علیه رئیس جمهوری آمریکا نمی‌شوم. در کنگره برای نتانیاهو کف خواهند زد اما قدرت دست رئیس جمهوری است. دستاورد نتانیاهو از این سفر چه خواهد بود؟ هدفش چیست؟ تحسین شنیدن؟ سفر نتانیاهو از هم‌اکنون شکست خورده است.”

مئیر داگان می‌گوید وقتی کسی که نخست وزیر اسرائیل است وارد درگیری با دولت آمریکا می‌شود باید از خودش بپرسد این درگیری چه خطری و چه دستاوردی دارد.

یدیعوت آحارانوت از داگان می‌پرسد آیا این موضوع که کاخ سفید گفته اطلاعات محرمانه‌ مربوط به مذاکره با ایران را در اختیار اسرائیل قرار نمی‌دهد می‌تواند کل رابطه اسرائیل با دولت آمریکا را فرو بریزد؟

پاسخ داگان مثبت است “بله چنین اتفاقی خیلی زود می‌افتد.”

“ریاست سازمان سیا یک منصب سیاسی است، وزارت خارجه یک منصب سیاسی است. همه آنها از فرمانده‌شان پیروی می‌کنند.”

“ما به سلاح‌های استراتژیک آمریکا وابسته‌ایم. وقتی مقام‌های ارشد دولت می‌گویند اسرائیل مغایر منافع استراتژیک آمریکا حرکت می‌کند این یک خطر طولانی مدت برای اسرائیل است.”

“وقتی نتانیاهو می‌گوید ما نیازی نداریم که آمریکا به ما اطلاعات بدهد چون منابع خودمان را داریم منظورش چیست؟ منظورش این است که ما از آمریکا جاسوسی می‌کنیم؟”

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این گفته است که جزئیات گفتگوهای این کشور با ایران را در اختیار اسرائیل نمی‌گذارد.

بنیامین نتانیاهو اما گفت آنها چه چیزی را می‌خواهند مخفی کنند. ما از همه جزییات با خبریم. چیزی برای پنهان‌کاری وجود ندارد.

لذت ایرانی‌ها

رئیس پیشین موساد می‌گوید به خاطر عملکرد نتانیاهو موقعیت اسرائیل به خطر افتاده است.

“ما الان موقعیت مستحکمی در جهان نداریم. مشروعیت اسرائیل زیر سوال است و نباید با مهم‌ترین دوست‌مان وارد رابطه فرسایشی می‌شدیم. دست‌کم در ملا عام نباید چنین کاری می‌کردیم. نباید درگیر مسائل سیاسی داخلی آمریکا می‌شدیم. این رفتار مناسبی برای یک نخست وزیر نیست.”

داگان در مورد اظهار نظرهای افراطی بنیامین نتانیاهو علیه آمریکا از جمله مقایسه ایران با آلمان نازی و مقایسه توافق غرب و ایران با توافق مونیخ می‌گوید “ایرانی‌ها این موقعیت را با لذت تماشا می‌کنند. آنها فکر می‌کنند توانسته‌اند بین اسرائیل و متحدش، بین ‘شیطان بزرگ’ و ‘شیطان کوچک’ شکاف بیندازند.”

او درباره این‌که ایران و آمریکا بی خبر از اسرائیل در عمان مذاکره کردند می‌گوید: “آمریکایی‌ها احمق نیستند، می‌دانند وقتی در عمان مذاکره می‌کنند، سعودی‌ها و اردنی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌دانند جریان چیست.”

کاخ سفید از سفر نتانیاهو به واشنگتن راضی نیست

رئیس پیشین موساد تنها مخالف سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا نیست. این سفر و سخنرانی در کنگره مخالفان زیادی دارد.

این سفر چالشی بزرگ در تاریخ روابط دو کشور ایجاد کرده است.

کاخ سفید گفته است باراک اوباما با نخست وزیر اسرائیل دیدار نخواهد کرد و برخی از نمایندگان کنگره هم گفته اند در سخنرانی آقای نتانیاهو حاضر نخواهند شد.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی باراک اوباما گفته است پذیرش دعوت کنگره از سوی بنیامین نتانیاهو “ برای تار و پود روابط میان دو کشور مخرب است.”

اما بنیامین نتانیاهو گفته است هر دعوتی را برای گوشزد کردن خطر ایران می‌پذیرد.

دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، ابتکار نمایندگانی بود که قصد داشتند تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تصویب کنند اما باراک اوباما تهدید کرد این مصوبه‌ها را وتو خواهد کرد.

منبع : رادیو بی بی سی

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید