تفاوت اردشیر زاهدی با مسعود رجوی

0
984

تفاوت اردشیر زاهدی با مسعود رجوی : در حالیکه اردشیر زاهدی وزیر خارجه رژیم سابق و سفیر وی در آمریکا هم از مذاکرات اتمی حمایت میکند و خواهان موفقیت آنست. فرقه خائن رجوی تنها سازمانی است که خواهان علنی شکست آن میباشد و حتی جهت محقق شدن این امر با نشان دادن درب یک گاوصندوق و یک کارخانه گاوصندوق سازی مدعی کشف یک سایت غیر علنی اتمی ایران میشود و …

مصاحبه با اردشیر زاهدی آخرین سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا
05.03.2015 ــ ارسالی به ایران قلم    او آخرین سفیر دوران پادشاهی در ایالات متحده آمریکا بود. این قدری پیشتر از انقلاب 1979 خمینی بود. بنام شاه بود که در 27 جولاس 1980 در آخرین نفس هایش درکنار او بود. از همان زمان با فتوای آیت الله خمینی ونیروهایش که در سر کار هستند اردشیر زاهدی در خطر تهدید قرار گرفته است- او همچنین بین سال 1966 تا 1973 وزیر امور خارجه بوده است. وی در مونترو (سویس) در نزدیکی قصر چیلون زندگی میکند.
کافی است گفته شود که او مرد با شخصیت 86 ساله ای است که به خوبی در باره خبرهای روز آگاه است و از نزدیک مذاکره های تهران در باره اتم را دنبال میکند و امروز چند متری دورتر از خانه او در هتل مونترو وزیر خارجه آمریکا جان کری و هموند ایرانی اش جواد ظریف برای این مذاکره گرد آمده اند.

در پی ادعا های بنجامین نتانیاهو در کنگره آمریکا در باره باراک اوباما که با توافق با تهران ارتباط دارد و خواستار توقف ده ساله برنامه های اتمی را دارد آیا هنوز هم امکان رسیدن به یک توافق کامل وجود دارد؟
من بسیار امیدوارم، زیرا هرگونه شکستی در مذاکرات برای تمام منطقه فاجعه بار خواهد بود. تشنج بدون شک افزایش خواهد یافت و این بیشتر دامنگیر ایران خواهد شد، آنجا که اقتدار گرا ها خواهند توانست قدرت بیشتری بدست آورند، در حالیکه خوشبختانه پرانتز احمدی نژاد بسته شده است. در رابطه با نخست وزیر اسراییل (یادداشته باشید که سلاح اتمی دارد) او است که مرتبا ایران را تهدید میکند. اکنون او حتا رییس جمهور آمریکا را به چالش میکشد. او خطری بالقوه در منطقه است. نگاه کنید به نوار غزه چه بر سر آنان آورده.
از نظر تاریخی چه زمانی ایران خواهان برنامه اتمی صلح آمیز بوده است؟
من در سال 1968 زمانی که وزیر امور خارجه بودم دستیابی ایران به صنعت اتم صلح آمیز را امضا کردم. در سال 1970 آمریکا تاییدکرد تا ایران برنامه اتمی صلح آمیز خودرا دنبال کند. اما وقتی خمینی در سال 1979 برسر کار آمد اتم را مانع شد و گفت هرگونه بهره گیری نظامی و غیر نظامی خلاف اسلام است. تنها پس از جنگ عراق علیه ایران آن مسئله مورد تجدید نظر قرار گرفت. امروز ایران مدعی است که حق داشتن نیروی اتمی صلح آمیز زیر توافق عدم گسترش سلاح هسته ای را دارد. این یک حق محروم نشدنی است.
می توانیم بگوییم که در پشت پرده مذاکرات اتمی یک مسئله دیگری وجود دارد، که میتواند همکاری واشنگتن و تهران در باره تروریسم را هم شامل میشود؟
مسلما، وحشتی که از جانب داعش در سوریه و عراق در قالب ترویسم جهادی به نمایش گذاشته شده است تمام منطقه خاورمیانه و ماورای آنرا در خطر قرار داده. دراین راستا است که به ایران اعتباری منطقه ای میدهد تا اولویت هایی را در نظر ایالات متحده بوجود بیاورد. در کنار آن، ایران «شیعه» در خط مقدم مقابله با داعش «سنی» در عراق و سوریه قرار گرفته است. بدون پشتیبانی نظامی تهران، عراق خیلی پیشتر میتوانست سقوط کند.
آیا این همپیمانی به قیمت از دست دادن دوست قدیمی عربستان تمام نخواهد شد؟
شکی نیست. چرا که برای درک مطلب لازم می آید تاپشتیبانی مالی عربستان سعودی از وهابی های جهادی ورادیکال مورد بررسی قرار گیرد.

rajawi-netanyahu

محمد حسین سبحانی: آیا این همزمانی ، اتفاقی است؟ باور کنید مجاهدین خلق ” جاسوس ” نیستند

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید