مهدی خوشحال: جهان در سالی که گذشت

0
498

طی ماه گذشته از کشور چین خبر رسید که چینی ها در کنار ساخت و تولید انواع و اقسام نیازهای جامعه انسانی، به ساخت و تولید مصنوعی “زن” دست یافتند که در آینده نزدیک اقدام به صادرات این کالا خواهند نمود. من دقیقاً نمی دانم که تولید و تکثیر چنین کالایی چه تاثیر و عوارض مثبت و یا منفی در جامعه بشری به بار خواهد آورد. اما می دانم که در راه و روش تروریست ها تاثیر به سزایی خواهد داشت. بسیاری از تروریست های جهان چون بوکوحرام و مجاهد و طالبان و داعش و …

جهان در سالی که گذشت
مهدی خوشحال ــ 13.03.2015  سالی که گذشت، جهان تحولات و رویدادهای مختلفی را پشت سر گذاشت که بررسی همه آنها وقت و حوصله و نوشتار زیادی را می طلبد ولی تنها به چهار موضوع که در کشورهای عراق و ترکیه و چین و هلند، اتفاق افتاد می پردازم که ذهنم را بیشتر مشغول کرده و یکی از این ها جزو خبرهای بد و سه دیگر، اخبار خوب اند که می توان نتیجه گرفت، خوبی ها بر بدی ها ارجحیت و اصالت داشته و جهان سوی کمال را می پیماید.
اول، جولان و چالش جهانی داعش در عراق بود. گروه تروریستی و افسارگسیخته داعش، طی سال ۱۳۹۳ بر بخشی از جغرافیای عراق و سوریه حاکم شد و با خشونتی که انجام داد، نه تنها دستاوردهای تاکنونی مردم عراق و سوریه، بلکه جامعه جهانی را به سخره گرفت و به چالش طلبید. خوشبختانه، کسانی به این چالش جهانی پاسخ مثبت نشان داده و قدرت هایی علیرغم این که ادعای سهم بیش تری در منطقه و جهان را دارند، داعش را نه یک تهدید بلکه فرصتی جهت رویارویی با دشمن شان، کمک های مستقیم و غیر مستقیم کردند.
دوم، هفته گذشته در کشور ترکیه، عبدالله اوجالان که سابقا رهبر حزب PKK و بیش از ۱۶ سال در زندان ترک ها اسیر است، طی پیامی به نام سلاح های خاموش، هوادارانش را به صلح و آرامش دعوت کرد و او در پیامش اذعان داشت که با جنگ نمی توان به دموکراسی دست یافت.
این تنها عبدالله اوجالان نیست که طی سال ها و عبور از مبارزه مسلحانه در یک نقطه ای به نام زندان و این زمانه به تحول و دگراندیشی دست یافته است. در ایران نیز یکی از اعضای قدیمی مجاهدین خلق به نام ابراهیم خدابنده، وقتی که در سال ۱۳۸۲ در سوریه دستگیر شد و به تهران مسترد شد و به زندان رفت، به تحول و انقلاب درونی دست یافت که النهایه با ترجمه کتاب “فرقه ها در میان ما” و دیگر اقدامات سیاسی و انسانی، معیارهای جدید سیاسی و انسانی را در مقابل تروریست ها و جنگ طلبان قرار داد و از این بابت، خدمت بزرگی به جامعه ایرانی کرده است.
سوم، طی ماه گذشته از کشور چین خبر رسید که چینی ها در کنار ساخت و تولید انواع و اقسام نیازهای جامعه انسانی، به ساخت و تولید مصنوعی “زن” دست یافتند که در آینده نزدیک اقدام به صادرات این کالا خواهند نمود.
من دقیقاً نمی دانم که تولید و تکثیر چنین کالایی چه تاثیر و عوارض مثبت و یا منفی در جامعه بشری به بار خواهد آورد. اما می دانم که در راه و روش تروریست ها تاثیر به سزایی خواهد داشت. بسیاری از تروریست های جهان چون بوکوحرام و مجاهد و طالبان و داعش و دیگران که اهداف و آرمان شان را پشت شعارهای پوچ و عوامفریب مخفی می کنند، خواستگاه و نیاز مبرم شان در این دنیا و آن دنیا، زن بوده و عملاً با کشتار مردان و قربانی کردن زنان، این واقعیت تلخ را جامعه عمل پوشانده اند. من خودم با گوشهایم از رهبر یکی از تروریست ها شنیدم که با فخر و غرور می گفت، “دعوا بر سر زن است، همه دعوا بر سر زن است”.
البته ابتدا ارباب اجازه نمی داد تا همه دعوا بر سر زن باشد، ولی بعداً که جنگ پشت پرده و زیرزمین رفت، همه دعوا چه برای مجاهد و بوکوحرام و داعش و طالبان و دیگران، از شعار و تبلیغات، به عمل تبدیل شده و دستاوردهای انسانی و معنوی جامعه جهانی را به چالش کشیده اند. از این پس، آنان می توانند با پول های طیب و طاهری که از عربستان و ممالک مرتجع دیگر دریافت می کنند به چین رفته و اصلی ترین کالایشان را سفارش دهند و دست از سر مردان و زنان قربانی خود بردارند.
چهارم، یک شرکت هلندی، طی ابتکاری انقلابی تصمیم گرفته است به سفری علمی، اکتشافی و حیاتی به سیاره مریخ دست زند که در این سفر ۲۴ تن داوطلب برای استمرار و تجربه حیات در سیاره ای دیگر، شرکت خواهند کرد.
پا گذاشتن انسان زمینی و تجربه حیات در آینده ای نزدیک و سیاره ای دیگر اگرچه مهم است، اما مهمتر اتفاقی است که برای بشر زمینی روی خواهد داد. بسیاری از باورها و اتفاقاتی که از بشر زمینی سر می زند، نتیجه مستقیم حضور و حیات در سیاره زمین است که این سیاره کم کم به زندانی برای بشر زمینی بدل خواهد شد. طبعاً وقتی بشر محیط زیست و حیاتی خود را کوچک تر و نابودتر می کند و به زندانی تنگ تر بدل می کند، قانونمندیهای زندان و خرابه نیز در ذهن بشر نقش و تاثیر خواهد داشت. بسیاری از باورها و دستاوردهای بشر زمینی، مثبت نبوده اند و نتیجه مستقیم حیات و متاثر از قانونمندیهای زندان و کمبود بوده اند که عیناً از عین به ذهن بدل شده و به قانونمندیهای جدید و باور و ارزش بدل شده اند. بسیاری از مناقشات و جنگهای زمینی تنها در اثر آنچه که در ذهن انسان ها گذشته و وجود داشته و بزرگ و کوچک شده، اتفاق افتاده است مثل آدم مقدس، سرزمین مقدس، باور مقدس، جنگ مقدس و سایر اینها که همه و همه ارزش ها و بی ارزش های اذهان بشر زمینی بوده اند در حالی که بیرون از ما به گونه ای دیگر و یا بر عکس بوده اند. مثلاً ما هیچگاه با کمبود ارض مواجه نبودیم، ولی در تاریخ صدها میلیون تن به خاطر خاک کشته شده اند. به هر حال، بشر به سمت گشایش و فراوانی و بی نهایت، قدم خواهد نهاد و قانونمندیهای گشایش و فراوانی و جاودانگی، مستقیماً بر ذهن و ضمیر ما انسان های زمینی، تاثیر خواهد داشت.
به امید این که سال جدید، سال ۱۳۹۴ سال صلح و دوستی و امنیت و فراوانی باشد، سال نو بر همه ایرانیان و مردمی که در سیاره زمین زندگی می کنند، مبارک باد.
“پایان”

منبع : ایران فانوس

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید