بیژن فرهودی :جنجال بر سرشهادت مریم رجوی در کنگره آمریکا

0
1385

اما مشکل این است که رژیمی که رجوی خواهان براندازی آن است در حال حاضر با عرضه کمک به دولت  عراق و گروه‌های مختلف شبه‌نظامی نقشی مهم در توقف پیشرفت داعش در آن کشور داشته است. بنا بر این روشن نیست که چگونه رجوی و سازمان مجاهدین خلق در نظر دارند با براندازی جمهوری اسلامی  به این تهدید پایان دهند؟به گفته بارابارا اسلیوین روزنامه‌نگار آمریکایی  حضور امروز مریم رجوی در کنگره آمریکا این نگرانی را در میان  منتقدین این گروه  که در میان آنها شمار زیادی از مقامات کنونی و پیشین وزارت خارجه امریکا به چشم می‌خورند برانگیخته است که حمایت علنی  از گروهی که بیشتر به یک فرقه فردپرست شباهت دارد تا یک سازمان معتبر سیاسی، به فعالان طرفدار دموکراسی در ایران لطمه خواهد زد.

بیژن فرهودی :جنجال بر سرشهادت مریم رجوی در کنگره آمریکا

بیژن فرهودی ـ کیهان لندن ـ 30.04.2015   از هفته پیش که خبر دعوت یک کمیته فرعی کنگره آمریکا از مریم رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق (شورای مقاومت ملی) برای ادای شهادت در جلسه‌ای در مورد گروه داعش منتشر شد بسیاری این پرسش را مطرح کردند که این چهره تبعیدی ایرانی چه اطلاعاتی می‌تواند در مورد گروه «دولت اسلامی» در اختیار قانون‌گذاران آمریکایی قرار دهد.

مریم رجوی

در واقع یکی از افراد شناخته شده در صحنه دیپلماسی آمریکا که این پرسش را مطرح کرد رابرت فورد سفیر پیشین آمریکا در سوریه بود  که با به کار گرفتن یک واژه تند در زبان انگلیسیِ آمریکایی به عنوان پیشوندِ سوال می‌پرسد: آخر مجاهدین خلق چه چیزی در مورد داعش می‌دانند؟ فورد قرار بود روز چهارشنبه در همان پانل خانم رجوی شهادت دهد اما کمیته فرعی با اصرار وی موافقت کرد که رجوی را در پانل دوم قرار دهد.

پیشینه مجاهدین خلق به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی مسئول کشتن چندین نظامی و غیرنظامی آمریکایی در ایران قبل از انقلاب  برای بسیاری از آمریکاییان پرسش‌ برانگیز و حتی تنفرانگیز است. مجاهدین هم‌چنین به خاطر حمایت از نیروهای صدام حسین در جریان جنگ ایران و عراق و حمله به خاک ایران و نیز به کشتن دادن هزاران جوان ایرانی در دوران نخست پس از انقلاب از  نظر اکثریت جامعه ایران سازمانی منفور محسوب می‌شود و برخلاف گفته رهبرانش فاقد هر گونه پایگاه مردمی در داخل ایران است.

دانیل بنجامین مسئول پیشین دایره ضد تروریسم در وزارت امورخارجه آمریکا که گاه به خاطر مسائل انسان‌دوستانه و نگرانی نسبت به سرنوشت اعضای باقیمانده مجاهدین در عراق  نقشی مهم در خارج کردن نام این سازمان از لیست سیاه وزارت امورخارجه امریکا ایفا کرد هم‌چنان از منتقدین این سازمان است و نگرانی‌هایی جدی نسبت به آن دارد.  وی در ایمیلی به سایت خبری ال مانیتور نوشت «هیچ کس نمی‌تواند به طور جدی این موضوع را نادیده بگیرد که دست مجاهدین به خون آمریکاییان زیادی آلوده است. آنها علاوه بر قتل پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکا در ایران و مشارکت در اشغال سفارت آمریکا در تهران  و خدمت به عنوان یک نیروی ضربت برای صدام حسین رفتار بسیار ناهنجار و مستبدانه‌ای با اعضای خود دارند».

در این میان مجاهدین با صرف مبالغی هنگفت در آمریکا عده‌ای را در عرصه‌های گوناگون به حمایت از خود واداشته‌اند و به نظر می‌رسد حضور امروز رجوی در جلسه کمیته فرعی کنگره نیز با این موضوع بی ارتباط نباشد. در میان  طرفداران امروز مجاهدین خلق می‌توان از لینکلن بلوم‌فیلد  از مقامات پیشین وزارتخانه‌های  دفاع  و امورخارجه آمریکا نام برد. وی در توجیه حملات مجاهدین به هدف‌های ایرانی در جریان جنگ با عراق آنها را نوعی مقاومت مشروع مسلحانه در برابر یک دیکتاتوری مذهبی می‌نامد و ترور آمریکاییان در ایرانِ دهه ۷۰ میلادی را نیز کار جناح‌هایی می داند که با رهبری کنونی مجاهدین هیچ ارتباطی ندارند.

زنان عضو سازمان مجاهدین

با همه این تفاصیل مریم رجوی قرار است از طریق کنفرانس ویدیویی در جلسه امروز، چهارشنبه ۲۹ آوریل، کمیته فرعی مجلس نمایندگان در امور تروریسم، عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و تجارت شهادت دهد. لب کلام خانم مریم رجوی بر اساس  متن سخنرانی وی که یک نسخه از ان در اختیار مجله The Nation  قرار گرفته این است که بهترین راه مبارزه با داعش تغییر رژیم در ایران است. البته خانم رجوی معتقد است که این تغییر رژیم باید به کمک «مقاومت» که نام دیگر «شورای ملی مقاومت» یعنی شاخه سیاسی مجاهدین خلق است صورت گیرد. بنا بر متن سخنرانی مریم رجوی، «راه حل نهایی برای مشکل افراط‌گرایی اسلامی از جمله داعش تغییر رژیم توسط مردم ایران و مقاومت  است».

با توجه به سابقه سازمان مجاهدین خلق که از هر زاویه سیاسی برای مطرح نگاه داشتن نام خود استفاده می‌کند و دشمنِ دشمن خود را به نوعی دوست خود تلقی می‌کند این بار نیز تعجب‌آور نیست که مشکل داعش در منطقه فرصتی به مجاهدین  داده تا  به عنوان یک نیروی سیاسی مخالف جمهوری اسلامی به نوعی در عرصه تبلیغاتی عرض اندام کند و مریم رجوی هم به مصداق یک اصطلاح آمریکایی از ۱۵ دقیقه شهرت در برابر دوربین‌های رسانه‌ها بهره‌مند شود.

مریم رجوی به عنوان «رییس جمهوری منتخب شورای مقاومت ملی» که خود را گروهی دموکراتیک می‌داند  به کنگره دعوت شد اما جالب این است که این رییس جمهوری منتخب نزدیک به ۲۰ سال است که در هیچ انتخاباتی با رای مردم شرکت نداشته است. با این حال  گفته می‌شود هدف شورا این است که پس از براندازی رژیم اسلامی و تا تشکیل مجلس موسسان، وی به عنوان رییس جمهوری موقت انجام وظیفه کند .

اما مشکل این است که رژیمی که رجوی خواهان براندازی آن است در حال حاضر با عرضه کمک به دولت  عراق و گروه‌های مختلف شبه‌نظامی نقشی مهم در توقف پیشرفت داعش در آن کشور داشته است. بنا بر این روشن نیست که چگونه رجوی و سازمان مجاهدین خلق در نظر دارند با براندازی جمهوری اسلامی  به این تهدید پایان دهند؟

به گفته بارابارا اسلیوین روزنامه‌نگار آمریکایی  حضور امروز مریم رجوی در کنگره آمریکا این نگرانی را در میان  منتقدین این گروه  که در میان آنها شمار زیادی از مقامات کنونی و پیشین وزارت خارجه امریکا به چشم می‌خورند برانگیخته است که حمایت علنی  از گروهی که بیشتر به یک فرقه فردپرست شباهت دارد تا یک سازمان معتبر سیاسی، به فعالان طرفدار دموکراسی در ایران لطمه خواهد زد.

در این میان برخی بر این باورند که  طی سال‌های اخیر مجاهدین خلق به طور ناخواسته  نوعی بیمه عمر برای رژیم اسلامی بوده‌اند، به این ترتیب  که هر گاه در ایران ناآرامی‌های اجتماعی بروز می‌کند دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی  بلافاصله «منافقین» (مجاهدین) را از جمله عوامل بروز اغتشاشات معرفی می‌کند و از یک سو دست به سرکوب وسیع می‌زند و از سوی دیگر این تصور را در ذهن مردم متبادر می‌سازد که اگر رژیم اسلامی برود جایگزین ان مجاهدین خلق خواهد بود یعنی گروهی که حتی شاید بیش از آخوندها منفور مردم ایران است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید