• محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • ایران قلم: از پیام شادباش !! مسعود رجوی خبری نیست. چرا؟    :    با گذشت چند روز از خروج کامل اعضای مجاهدین خلق از عراق از پیام شادباش و پیروزی ، سنت همیشگی مسعود رجوی ، خبری نیست. این فاکت ها ...
  • ایران قلم:رجوی و پایان سه دهه تحلیل آبکی در عراق    :   قبل از اینکه گزارش بی طرفانه !! رادیو فردا در مورد " سه دهه حضور رسمی اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق پایان یافت "  را بخوانید ...
  • محمد حسین سبحانی : پرداخت بدهی ” امپریالیسم ” به مجاهدین خلق    :   اما مسئله اصلی ، خروج  مسئولین ارشد مجاهدین خلق  و احتمالا  خود مسعود رجوی  از عراق، به نظر می‌رسد هم‌اکنون در یک توافق پشت پرده با همکاری آمریکا و عربستان سعودی ...
  • ایران قلم:چرا مریم رجوی از مرده یا زنده بودن مسعود رجوی ابهام زدایی نمی کند؟    :   اما حالا کم کم آثار زهر اعلام « مرحوم » بودن مسعود رجوی بارز می‌شود و نیروهای درون تشکیلات از خود سؤال می‌کنند که واقعیت چیست ؟ آیا ...
  • محمد حسین سبحانی:چرا مجاهدین خلق، در تشکیلات خود شریعتی زدایی کردند؟

    همانطور که در بالا اشاره کردم مسعود رجوی روی شخصیت و اندیشه دکتر علی شریعتی بسیار حساس و از رشد تفکر او در سازمان مجاهدین هراس داشت، هر چند که به دلیل محبوبیت فراوان دکتر علی شریعتی، آن را نه خود و نه رسانه های تبلیغاتی مجاهدین علنی نمی کنند. بسیاری، از جمله نگارنده، عقیده دارند که ریشه این حساسیت مسعود رجوی نسبت به دکتر علی شریعتی تنها به اعتقاد یا عدم اعتقاد به ” مبارزه مسلحانه ” بر نمی گردد، بلکه به حسادت و عدم تحمل محبوبیت دکتر علی شریعتی و یا حتی تحمل رقیب از جانب مسعود رجوی نیز بر می گردد. در عالم واقعیت همه کسانی که تجربه شخصی از برخورد نزدیک یا مسعود رجوی دارند یا دورانی را در سازمان مجاهدین کار تشکیلاتی کرده اند  این را بخوبی می دانند که مسعود رجوی به شدت دجار خودبزرگ بینی مفرط می باشد، به میزانی که هیچ تفکر یا شخصیتی را در  درون و برون از تشکیلات را هم عرض یا جلوتر از خود نمیتواند ببیند و شاید بخشی از مخالفت سازمان مجاهدین و مسعود رجوی به این نکته برگردد و تنها ” مبارزه مسلحانه ” را در برنگیرد.

    به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی

    چرا مجاهدین خلق، در تشکیلات خود شریعتی زدایی کردند؟

    محمد حسین سبحانی ـ 19.06.2015   بیست و نهم  خرداد سالگرد در گذشت دکتر علی شریعتی می باشد که بدون تردید نام او در تاریخ سیاسی ایران جای برجسته و انکار ناپذیری دارد، چرا که هر فعال سیاسی که گرایش های مذهبی داشت و مبارزه علیه رژیم شاه را آغاز کرد ، و یا کسانی که بعد  از انقلاب 22 بهمن 1357 وارد فعالیت سیاسی تمام وقت و حرفه ای شدند، با مطالعه کتاب های دکتر علی شریعتی آغاز کرد.

    در دهه 1350 دکتر علی شریعتی توانسته بود با سخنرانی های آتشین خود در حسینیه ارشاد که برخلاف حسینیه های سنتی شکل جدیدی از یک حسینیه داشت با مخاطب دانشجو و روشنفکر ارتباط قوی برقرار کند و به نماد روشنفکری دینی در ایران تبدیل گردد. او این توانمندی و تجربه را، جدا از درس گیری از  پدرش دکتر محمد تقی شریعتی، از همراهی با جبهه آزادیبخش الجزایر و سایر جنبش ها و کانون های روشنفکری در مدت زمان حضور خود در فرانسه نیز کسب کرده بود.

    کسانی که پای سخنرانی های دکتر شریعتی در زمان رژیم شاه می نشستند، بخشی جذب جنبش ” مبارزه مسلحانه” و سازمان مجاهدین خلق می شدند و بخشی نیز ” مبارزه مسلحانه” را با روشنگری و حرکت های مصلحانه در تضاد می دیدند، اگر چه این تضاد به دلیل شرایط سیاسی و حاکیمت رژیم شاه بارز نمی شد. اما یک بدبینی بیان نشده و نانوشته، یا هراس از رقیبی نیرومند در میان مجاهدین از دکتر علی شریعتی وجود داشت تا جاییکه مجاهدین خلق فعال بودن دکتر علی شریعتی در حسینیه ارشاد را در تضاد با مبارزه مسلحانه و مبارزه علیه رژیم شاه می دیدند. shariatai3

    دکتر شریعتی با اینکه خود به مبارزه مسلحانه اعتقاد نداشت، اما برای کسانی که با اعتقاد به مشی مسلحانه به  مبارزه با رژیم شاه می پرداختند، احترام عمیقی قائل بود که سازمان مجاهدین در صدر آن قرار داشت، اما همانطور که ذکر شد یک اختلاف دیدگاهی بنیادین بین مجاهدین خلق و دکتر شریعتی وجود داشت که آن هم دقیقا ناشی از چگونگی رسیدن به هدف بود. شریعتی به روشنگری و آگاهی بخشی و حرکت های مصلحانه اعتقاد داشت، اما مجاهدین خلق با تاکید بر نیروی پیشتاز و جلو تر از مردم بر حرکت های مسلحانه اعتقاد داشت. این تضاد و زاویه در شرایط سخت مبارزه با رژیم شاه جای بروز و ظهور جدی پیدا نمی کرد، اما با پیروزی انقلاب 22 بهمن 1357 این زاویه و شکاف  بین مجاهدین خلق و افکار دکتر علی شریعتی عمیق تر شد، تا جاییکه بعد از شروع مبارزه مسلحانه در 30 خرداد 1360 توسط سازمان مجاهدین خلق و عدم وقوع پیش بینی های استراتژیکی مسعود رجوی مبنی بر سرنگونی کوتاه مدت رژیم جمهوری اسلامی، در میان اعضای مجاهدین خلق دیدگاه شریعتی نمود و ظهور بیشتری پیدا می کرد و این پرسش بوجود می آمد که چرا باید جلوتر از مردم، و به جای مردم و با روشی سخت، میکرو و خشونت طلبانه مبارزه را پیش برد؟

    بسیاری عقیده دارند در حالیکه کماکان سخنرانی ها و کتاب های دکتر علی شریعتی پس از گذشت سه دهه از درگذشت وی جایگاه ویژه ای بین روشنفکران مذهبی دارد و او را تقدیر و تقدیس می کنند، مسعود رجوی نگاه منفی و دیگری نسبت به او دارد.

    مهدس لطف الله میثمی از اعضای اولیه مجاهدین خلق که چشم ها و دست خود را در مبارزه علیه رژیم شاه از دست داده است ، می گوید:

    ” مسعود رجوی (رهبر مجاهدین خلق) از دکتر شریعتی متنفر بود… در یکی از جلسات خانه های تیمی، زمانی که مهندس فیروزیان و دکتر میلانی از شریعتی دفاع می کردند، مسعود رجوی او را فوق ساواک می دانست و می گفت به دکتر از سوی رژیم پیشنهاد وزارت علوم یا آموزش و پرورش داده شده است…” منبع ـ نشریه چشم انداز

    همچنین قربانعلی حسین نژاد از فعالین و زندانیان سیاسی رژیم شاه به نقل از عباس داوری ، از اعضای دفتر سیاسی  مجاهدین خلق می گوید:

    ” …عباس داوری (رحمان) از مسئولان رده اول سازمان مجاهدین و مسئول سالیان من در سازمان به من می گفت مجاهدین بارها نفر به نزد دکتر شریعتی فرستادند تا از او نوشته ای در تأیید مبارزۀ مسلحانۀ سازمان بگیرند ولی او نپذیرفت و رحمان می گفت شریعتی نیروهای ما را که دانشجویان و روشنفکران مذهبی بودند به خودش جذب کرد و نگذاشت سازمان مجاهدین نیروی گسترده ای داشته باشد!!…”: http://peyvande-rahaee.fr/index.php/typography/180-2015-06-18-22-52-27

    همانطور که در بالا اشاره کردم مسعود رجوی روی شخصیت و اندیشه دکتر علی شریعتی بسیار حساس و از رشد تفکر او در سازمان مجاهدین هراس داشت، هر چند که به دلیل محبوبیت فراوان دکتر علی شریعتی، آن را نه خود و نه رسانه های تبلیغاتی مجاهدین علنی نمی کنند. بسیاری، از جمله نگارنده، عقیده دارند که ریشه این حساسیت مسعود رجوی نسبت به دکتر علی شریعتی تنها به اعتقاد یا عدم اعتقاد به ” مبارزه مسلحانه ” بر نمی گردد، بلکه به حسادت و عدم تحمل محبوبیت دکتر علی شریعتی و یا حتی تحمل رقیب از جانب مسعود رجوی نیز بر می گردد. در عالم واقعیت همه کسانی که تجربه شخصی از برخورد نزدیک یا مسعود رجوی دارند یا دورانی را در سازمان مجاهدین کار تشکیلاتی کرده اند  این را بخوبی می دانند که مسعود رجوی به شدت دجار خودبزرگ بینی مفرط می باشد، به میزانی که هیچ تفکر یا شخصیتی را در  درون و برون از تشکیلات را هم عرض یا جلوتر از خود نمیتواند ببیند و شاید بخشی از مخالفت سازمان مجاهدین و مسعود رجوی به این نکته برگردد و تنها ” مبارزه مسلحانه ” را در برنگیرد.shariati-zendan-226x300

    اما در این میان پرسشی نیز می تواند وجود داشته باشد، یعنی درحالیکه بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی، دکتر علی شریعتی را پلی برای جمع آوری و انتقال نیرو از جامعه به سازمان مجاهدین تلقی، و در این مورد نتیجه گیری می کنند چرا باید سازمان مجاهدین با تفکر دکتر شریعتی تضاد داشته باشد؟

    من ضمن تأیید این ارزیابی، باید یادآوری کنم که هراس رهبر سازمان مجاهدین از تفکر و اندیشه شریعتی نیز یک واقعیت انکارناپذیر بود. زیرا به میزانی که دکتر علی شریعـتی یک روشـنگر و سخـنور بود، به همـان مـیزان از ” خشونت و مبارزه مسلحانه ” فاصله داشت و در نتیجه در تضاد با ایدئولوژی و استراتژی سازمان قرار می گرفت.

    از همین نگاه بود که در سال 1364 که مسعود رجوی توانسته بود با “انقلاب ایدئولوژیک” رهبری خود بر سازمان مجاهدین معنی ایدئولوژیک و عقیدتی بدهد و بدین وسیله از پرسش های استراتژیک اعضای سازمان فرار کند، به موازات آن در رادیو مجاهد نیز نقد دکتر علی شریعتی را نیز در دستور کار قرار داد. در یکی از برنامه های رادیو مجاهد که متن آن پیاده شده ، آمده است:

    ” … اخیرا، صدای مجاهد، نامه هایی دریافت داشته است که طی آنها ، برخی از هواداران سازمان سوالاتی را پیرامون دیدگاه های فکری مرحوم دکتر علی شریعتی و موضع مجاهدین در این رابطه مطرح کرده اند …. ابتدا لازم است یادآوری کنیم که در زمینه تنظیم رابطه با کسانی که خود را وابسته به جریان فکری دکتر شریعتی می دانند، مانند همه افراد و جریانات دیگر، قبل از هر چیز می بایست مواضع و نحوه برخورد با آنان با اصول مبارزاتی ناظر بر مرحله کنونی ، یعنی چگونگی برخوردشان با مبارزه انقلابی مسلحانه و آلترناتیو دمکراتیک شورای ملی مقاومت مد نظر قرار داد . یعنی پایه تنظیم رابطه را بایستی بر این اساس قرار داد که آیا ، آنان با مبارزه انقلابی مسلحانه همکاری می کنند یا تخطئه می کنند و … “

    http://www.didgah.net/pfiles/radio_mojahed.pdf

    بعد از این مرحله آماده سازی ذهنی و تبلیغاتی بود که در سال 1365 بحث ” شریعتی زدایی” در پایگاه های سازمـان در شهرهای کرکوک و بغداد آغاز شد. من آن موقع در کرکوک مستقر بودم و بحث توسط ابراهیم ذاکری و مهدی کتیرایی منتقل می کردند. بحثی که ابتدا رجوی در نشست با تعدادی از اعضای شورای مرکزی مستقر در پاریس نیروهای سیاسی ــ مذهبی موجود در جامعه ایران را به ترتیب زیر تقسیم بندی کرده بود:

    ۱ ــ گرایشات خرده بورژوازی سنتـی با تمایلات فئودالی به نمایندگی آیت الله خمینی.

    ۲ ــ گرایش های بورژوازی با تمایلات ملی، مذهبی به نمایندگی مهندس بازرگان و نهضت آزادی.shariati3

    ۳ ــ گرایش خرده بورژوازی مترقی با تمایلات روشنفکرانه مذهبی به نمایندگی اندیشه شریعتی. گروه های “جنبش مسلمانان مبارز”، “جاما ” و ” آرمان مستضعفین” نیز در این محور جای می گرفتند.

    ۴ ــ گرایش انقلابی و ضد استثماری با شاخص جامعه بی طبقه توحیدی به پرچمداری محمد حنیف نژاد و سازمان مجاهدین.

    رجوی در تحلیل خود از بین مجموعه نیروهای سیاسی، مذهبی، اندیشه شریعتی را “پیچیده تر” از بقیه قلمداد می کرد که می تواند بخاطر شعارهای فریبنده، مردم را به دنبال خود بکشاند.

    البته یکی از دلایل دیگر شکل گیری بحث ” شریعتی زدایی ” در سازمان نیز این بود که تعدادی از اعضـای سازمـان به دلـیل مخـالفـت با ” مبارزه مسلحانه ” خود را پیرو افکار شریعتـی معرفـی  و خواستار جدایـی از سازمان شدند.

    این یک حقیقت قطعی بود که اکثریت هواداران و اعضای سازمان با مطالعات کتاب های دکتر علی شریعتی با برداشت های نوین از اسلام آشنا شده بودند و سپس به سازمان مجاهدین پیوسته بودند و از همین زاویه مسعود رجوی و سازمان مجاهدین، تفکر و اندیشه شریعتی را آلترناتیوی برای برداشت های خود از اسلام می پنداشتند و اعضای سازمان مؤظف بودند که در نشست های جمعی، تفــکر شریعتـی را نقد کنند و تأثیرات اندیشه شریعتی را بر روی خود و همچنین کُـند کردن مبارزه مسلحانه بیان کنند.

    یکی از طرفداران جدی دکتر علی شریعتی که با سازمان و شورای ملی مقاومت همکاری می کرد، زنده یاد مجید شریف بود. او به همین دلیل و بحث “شریعتی زدایی” از سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت جدا شد. سازمان نیز علیه وی موضع گیری کرد و وی را “مزدور رژیم” لقب داد. شگفت اینکه همین “مزدور رژیم”!! توسط باند سعید امامی در قتل های زنجیره ای به قتل رسید.

    sobhani

    ضرورت باز شناسی و نقد تروریسم و خشونت سیاسی

    مطالب مرتبط :

    عفو بین‌الملل: در میانمار پاکسازی قومی صورت گرفته است

    سرپیچی کردم و به خانواده ها سنگ نزدم. خاطراتی از تشکیلات مجاهدین (۲)   پیوند رهایی، نوزدهم سپتامبر ۲۰۱۷:…  شخص فرمانده ظلع بر سرم فریاد کشید: تو که با فلاخن نقطه میزنی چرا اینها را نمیزنی؟! من ناخوداگاه بدنم لرزید و یخ کردم و گفتم من سنگ نمی اندازم هر چه اصرار کرد سنگ نینداختم چون چهرۀ چروکیدۀ آن پیرمردان و پیره زنان معصوم و مظلوم ... مطلب کامل

    عفو بین‌الملل: در میانمار پاکسازی قومی صورت گرفته است

    بیماری وانتقال به پشتیبانی علی شیرزاد، فریاد آزادی، نوزدهم سپتامبر ۲۰۱۷:… دوم نوشتم ازاین ببعد ما درعراق هم نظامی وهم سیاسی قفل وکاری نمیتونیم بکنیم . چون راه جنگ بسته وبا اوردن نمونه حرفهای امریکایی ها درباره صدام که درایران شنیده بودم نتیجه گرفتم که درنهایت امریکا صدام راسرنگون وما ضررمیکنیم . بهترین راه برای ما این است تا دیرنشده خودرا ... مطلب کامل

    عفو بین‌الملل: در میانمار پاکسازی قومی صورت گرفته است

    مصاحبه آقای منوچهر عبدی از گفتاری به نوشتاری تبدیل شده است قسمت دوم  فریاد آزادی، نوزدهم سپتامبر ۲۰۱۷:…بطور مطلق تماس گرفتن با فرد جدا شده مرزسرخ بود یعنی اینکه شما به هیچ عنوان حق نداشتی بله همین بدگویی ها را می کردند که اینها یک تعدادشون معتاد و کارتن خواب شدن یک تعدادشون توسط باندهای مافیایی درآلبانی عضوگیری شدن ، یک تعدادشون هم برای دولت ... مطلب کامل

    عفو بین‌الملل: در میانمار پاکسازی قومی صورت گرفته است

      رهبری مجاهدین، جهت بدهکار کردن نیروها، تمامی تخصص و دستاوردهای مادی و معنوی آنان منجمله انگیزه و زندان و دانش سیاسی و نظامی، را به سخره گرفته و هر آنچه نقاظ قوت شان بود را با شماتت و تحقیر و فشار به نقاط ضعف شان بدل کرده و از نو و پس از تحقیر و تنبیه نیروها و به بهانه تسریع مبارزه و ماندگاری شان، ارزشها و ... مطلب کامل

    عفو بین‌الملل: در میانمار پاکسازی قومی صورت گرفته است

    آیا فریاد رسی هست؟ + دو مطلب دیگر از بنیاد سحر بنیاد خانواده سحر، تیرانا، آلبانی، هجدهم سپتامبر ۲۰۱۷:… مشکل الف. میم. در همان زمان از طرف دوستان وی به مسئولین فرقه رجوی هم گفته شد و در خواست کمک گردید اما فرقه با اعلام اینکه “مگر اینجا سازمان خیریه است”، کسی را که همه عمر خود را صرف این فرقه و رهبر ... مطلب کامل

    عفو بین‌الملل: در میانمار پاکسازی قومی صورت گرفته است

    نامه ای به ساکنان کمپ تیرانا  علی جهانی، وبلاگ آیینه، هجدهم سپتامبر ۲۰۱۷:…  سران فرقه سعی دارند با انتقال شما از کمپ تیرانا به یک محل دور افتاده اشرف دیگری را برای نگه داشتن شما در تشکیلات پوسیده شان؛ این تشکیلات قرون وسطایی را چند صباحی بیشتر حفظ کنند. اما واقعیت این است که دیگر نه شرایط سیاسی و جغرافیایی ... مطلب کامل

    عفو بین‌الملل: در میانمار پاکسازی قومی صورت گرفته است

    دست و پا زدنهای بیهوده مریم قجر داعشی در باتلاق آلبانی   محمد رزاقی، وبلاگ رزاقی، پاریس، هجدهم سپتامبر ۲۰۱۷:… این شیوه شناخته شده برای ما که بیست سال در تشیکیلات این فرقه مافیائی بودیم کاملا شناخته شده است . این شیوه کلاشی و شیادی از زمان ان مرحوم روح پلید مفقود القبر ( رجوی داعشی ) در عراق ... مطلب کامل

    عفو بین‌الملل: در میانمار پاکسازی قومی صورت گرفته است

    دروغگویی این مرید دیر سال رجوی!  صابر از تبریز (امضاء محفوظ)، ایران اینترلینک، هجدهم سپتامبر ۲۰۱۷:…  این جمع بسیار اندک و درحاشیه قرار گرفته کیانند؟ به شخص بنده که برسیم ، درجوابت عرض می شود که من هرگز شاهد اقبال داخلی از شما نبوده ام که مثلا دچار حسادت گردم! اقبال خارجی تان البته که نشانه های مهمی مانند خیانت به منافع ملی ودریوزگی درمقابل هارترین ومرتجع ترین را نشان میدهد و …  https://www.youtube.com/watch?v=_DHChhQwo5Q http://iran-interlink.org دروغگویی این مرید دیر سال رجوی! ۲۷/۰۶/۱۳۹۶ ” درد دلی با مجاهد “ نام نوشته ایست منتسب به پرویز خزائی که  نوشته اش نشان می دهد که هرچه پیرتر میشود ، خرف تر ودورغگو تر جلوه میکند! او مینویسد : ” آری ای مجاهد!، مسعود تو، در زمانیکه بسیاری بسیار، حتی توده ای ها، عکس امام را در ماه بر پشت بامها به نظاره ایستاده بودند- در قم به خمینی نه بزرگی گفت …”. قسمت اول ادعا بقدر کافی دروغ است و احتیاجی بدلیل تراشی در تکذیب آن وجود ندارد! به قسمت دوم که میرسیم ، یاد خاطره ی یکی از شاهدان زنده را که دراینترنت منتشر شده میافتم که طرف بعنوان خبرنگار دراتاق همجوار محل این ملاقات منتظر نوبت بوده وبا گوش خود شنیده بود که رجوی ازامام خمینی درخواست میکرده که بشرط تحویل انحصاری دولت بدست رجوی وراندن هواداران سایر جریانات سیاسی از دوایر دولتی، او متقابلا میلشیای خود را تحت امر امام خمینی قرار خواهد داد واورا بعنوان پدر معنوی سازمان خواهد پذیرفت که مقبول نیافتاده بود وسایر قضایا … دراصل رجوی بعنوان یک خود شیفته ، انحصار طلب علاج ناپذیر وماکیاولیست تمام قد ، ازهمان روزهای اولیه ی انقلاب قصد سرکوب تمامی جریانات سیاسی کشور را داشت وبهتر میدانست این عمل را بدست بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام دهد! درادامه ی این دروغ گویی های بی شرمانه آمده است : ” ای مجاهد! آیا لازم است که من شرح این داستان بزرگ تاریخی، از قم و امجدیه به بعد، را در این نوشته تکرار کنم؟ نه! به همین بسنده میکنم، چون جزء جزء این داستان پرافتخار پنچ دهه تاریخ ایران زمین، سرزمین محبوب و معشوق ما، در سینه هر هم میهن آگاه ثبت و ضبط است “. اگر ازترقه بازی های سازمان از سال ۱۳۵۰تا ۵۴ ، صرفنظر کنیم یا حتی آنها را بحساب افتخارات سازمان درج کنیم ، آنچه از این جریان استحاله شده وبه صفوف دشمنان مردم پیوسته در سینه ی مردم میماند ، چیزی جز خیانت وکینه ورزی نیست وتو هموطن ره گم کرده ای که این گم کردن تبدیل به خیانت واضح ومهمی شده ، بازهم داری دروغ میگویی! همچنین است : مطلب کامل

    عفو بین‌الملل: در میانمار پاکسازی قومی صورت گرفته است

    متن کوتاه فوق که ازاینترنت دریافت شده ، بدرستی روند امور مربوطه را نشان میدهد . براستی هم مردم اطلاع چندانی ازآن نیافتند تا  بهتربدانند که برجام تنها مربوط به آمریکا نیست که هر بلایی خواست سرش بیآورد وآگاه گردند که تبلیغات جهنمی رسانه های غرب ، جنبه ی روانی قضیه را – که مردم را مایوس نمایند - بیشتر ازهمه چیز مد نظر قرار دارند! باند رجوی ... مطلب کامل

    عفو بین‌الملل: در میانمار پاکسازی قومی صورت گرفته است

    جرم نابخشودنی تماس با خانواده بعد از فوت پدر!! خاطراتی از تشکیلات مجاهدین   پیوند رهایی، هفدهم سپتامبر ۲۰۱۷:… از اتاق آمدم بیرون رفتم داخل یکی از حمام ها ساعتها با خودم گریه می کردم که در این عصر ارتباطات من باید هزار التماس بکنم که برای فوت پدرم بروم زنگی به خانواده بزنم و خبری از وضعیت بازماندگان و دیگر اعضای خانواده بگیرم و تسلیتی بگویم ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2017 ايران قلم. محفوظ است.