مهرداد ساغرچی: توافق هسته ای و پیامدهای آن

0
977

در صورت از بین رفتن امکان ماندن در عراق، عملا تحلیهای رهبری بی بدیل! پوچ از آب در میاید، البته این بر کسانی که خارج از تشکیلات هستند، بسیار واضح و برای افراد در تسخیر فرقه در ابهام است که با این توافق برای آنها نیز از ابهام خارج خواهد شد و آنوقت باید به انبوه سوالات بی پاسخ چند دهه که با وعده و وعیدهای دروغین همراه بوده، پاسخ دهد. حال بگذارید فقط زمان بگذرد، تا بیشتر دست رهبری عقیدتی که همیشه در بزنگاههای مهم غایب بوده است، رو شود…

توافق هسته ای و پیامدهای آن

مهرداد ساغرچی ـ 24.06.2015   شاید بتوان گفت یکی از مهمترین خبرهای سیاسی یکی دو ماه گذشته در دنیا، خبر دست یابی توافق هسته ای غرب و ایران بوده است، کمتر رسانه ای حتی محلی، در اروپا هست که به این خبر اشاره نکرده باشد و تمامی رسانه های پارسی زبان در بخش مهم خبرهایشان بوده است. اما طبق معمول رسانه های سخنگوی جناح جنگ طلب در دنیا به هر شکل به دنبال شکست این مذاکرات بوده اند و البته سایت مجاهدین، اصلی ترین دغدغه اش همین خبر بوده است و خبر توافق کامل و امضای پایانی مذاکرات به مفهموم مرگ تمامی خوابهای پنبه دانی مجاهدین برای شق جنگ غرب با ایران و استفاده ابزاری از مجاهدین در این راستا خواهد بود. به همین روی، نیم نگاهی به دلایل وحشت و واماندگی مجاهدین و دستگاه تبلیغات مجاهدین میاندازیم؛

اول، اینکه مجاهدین استراتژی بیست و چند ساله خود را بر پایه جنگ نظامی ریخته اند که البته در این مهم مطلقا برای آنها اهمیت ندارد که چه بر سر ایران خواهد آمد و تنها به گفته مسعود رجوی برای رسیدن به هدف [بخوانید قدرت ] با شیطان هم بر سر یک سفره خواهد نشست.

دوم، جنگ نعمت اصلی رهبری مجاهدین برای سرکوب و حفظ نیرو در تشکیلات و بخصوص در عراق بوده است. با از بین رفتن تابلوی جنگ، توجیه ماندن در عراق عملا به گل و خاک نشسته است و رهبری مجاهدین نمیتواند هیچگونه توجیهی برای حفظ افراد در عراق داشته باشد و این بزرگترین ضربه تشکیلاتی به رجوی خواهد بود.

سوم، در صورت از بین رفتن امکان ماندن در عراق، عملا تحلیهای رهبری بی بدیل! پوچ از آب در میاید، البته این بر کسانی که خارج از تشکیلات هستند، بسیار واضح و برای افراد در تسخیر فرقه در ابهام است که با این توافق برای آنها نیز از ابهام خارج خواهد شد و آنوقت باید به انبوه سوالات بی پاسخ چند دهه که با وعده و وعیدهای دروغین همراه بوده، پاسخ دهد. حال بگذارید فقط زمان بگذرد، تا بیشتر دست رهبری عقیدتی که همیشه در بزنگاههای مهم غایب بوده است، رو شود.

چهارم، در توافق هسته ای آنچه مسلم است، اعتبار مجاهدین برای کشورهای رقیب ایران مثل عربستان، از بین خواهد رفت و بسیاری از کمکهای مالی و غیره احتمالی به روی مجاهدین بسته خواهد شد. امید مجاهدین نقش بر آب خواهد شد و آنچه می ماند، یک رهبری بدون یال و کوپال!

پنجم، توافق هسته ای میان غرب و ایران و امضای نهایی آن، آخرین سنگر مجاهدین را نیز خراب میکند. مجاهدین تا کنون با استفاده از منابع منطقه ای، هر از گاهی خودشان را دارای نیروی فعال داخل کشور نشان میدادند. این مهره بازی هم از دستشان خارج میشود و کار را برای دستگاه تبلیغاتی مجاهدین، بیش از پیش دشوار میکند.

ششم، مدتهاست که مجاهدین هیچ فرصتی را برای کوبیدن بر طبل جنگ و تضاد، از دست ندادند و در آرزوی این جنگ خیالی با هر کسی که کمترین تضاد موقعیتی یا رقابتی با حکومت ایران ندارند، دست دوستی دادند و هر چقدر توانستند روی این موضوع سرمایه گذاری کرده اند. حال در صورت توافق هسته ای، شاید بازنده اصلی مجاهدین باشند، زیرا دیگر دلیلی برای شعارهای مسلحانه و جنگی خود ندارند و از این مهم باید به فکر شعار جدید برای نیروهای روحیه از دست رفته باشند.

هفتم، کسانی که در منطقه روی مجاهدین سرمایه گذاری و حساب کرده اند، اساسا حکومتهایی هستند که به دنبال دست یابی به نیروی هسته ای و قدرت اتمی هستند. چون برای بقای حکومت خودشان و همینطور برای رقابت و توسعه طلبی های خودشان، اساسا روی این تضاد برجسته با جلو انداختن مجاهدین به ساختن داستانهای به اصطلاح افشا گرانه کمک فعال و شایسته کردند. بی ربط نخواهد بود، ملاقات مریم رجوی با سفیر عربستان سعودی را در این راستا تفسیر کنیم.

هشتم، توافق هسته ای خارج از سوزش مجاهدین یا سنگ اندازی کشورهای مخالف در تمامیت به سود مردم ایران و شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی از هر لحاظ خواهد بود. اصلی ترین ضرر کننده شکست مذاکرات، مردم و اقشار پایین دست خواهند بود و ادامه تحریم ها فقط به مردم فقیر آسیب بیشتر میرساند. در این راستا دست مجاهدین هم بر خالی بودن شعارهای خلقی مدعی خودشان، رو خواهد شد.

مهرداد ساغرچی ۲۲.۰۶.۲۰۱۵

لینک به منبع : ایران فانوس

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید