ایران فانوس:عصر تعامل

0
1469

امید و انرژی و وسایلی که پس از توافق ایران و گروه ۵+۱، در ایران و جهان آزاد خواهد شد قابل مقایسه با دوران بدبینی و سیاه نمایی و دنیای کهنه نیست. امروز دنیایی از استعداد و توان و امکانات داخلی در حال آزاد شدن و مضافاً صدها برابر ایران امکانات و ابزارهای مشروعی در جهان وجود دارند که قابل دسترسی و استفاده برای مردم ایران است…

عصر تعامل

ایران فانوس ـ 19.07.2015   قرنها بود قدرتهای جهانی بر اساس قواعد بازی قدرت در مواجه با همدیگر یا از اهرم جنگ و یا اهرم زور و برتری طلبی استفاده می کردند. جنگهای جهانی اول و دوم گواه این مدعاست. ولی در توافقات اخیر مابین ایران و گروه ۵+۱، قواعد بازی به گونه ای عوض شد که جنگ کاربرد نداشته باشد و زور و دیکته یک طرفه کارایی خود را از دست بدهد و قدرتها با در نظر گرفتن منافع و مصالح متقابل به گفت و شنود و حل و فصل مسایل همدیگر بنشینند.

شاید کمتر کسی از جنگ طلبان و تروریستها و دشمنان ایران، باشد که زیان توافق اخیر را بر سودش ترجیح بدهد و همچنان آب در هاون بکوبد و بر طبل منافع حقیر سیاسی و گروهی خود بکوبد و با دلایل و برهان غیر علمی و غیر مردمی، جنگ و ویرانی را بر صلح و ثبات و پیشرفت، ترجیح بدهد. وگرنه در جهان امروز به ویژه طی چند دهه اخیر که کشورهای ایران و آمریکا و غرب که جنگ با همسایگان و کشورهای دیگر را تجربه کردند، جز خسران و خسارات جانی و مالی، حاصل دیگری نداشته است. ولی صلح به ویژه برای دنیایی که تشنه صلح و ثبات است و کشوری که تشنه امنیت و پیشرفت است، ضروری تر از هر چیز دیگر است و بر ابزارهای دیگر روی میز ارجحیت دارد.

توافق اخیر مابین ایران و گروه ۵+۱، ضمن این که مردم ایران و جهان را شاد کرد و جنگ طلبان و تروریستها و دشمنان صلح و امنیت را ناامید کرد، شاخص و قاعده جدیدی است برای بازیهای سیاسی و ورود به دنیای تعامل با همدیگر، جایی که جنگ و زور و دیکته، جای خود را به احترام متقابل و احترام به حقوق همدیگر و رعایت حقوق مردم بدهد. با توافق اخیر و اجرا شدنش، ضمن این که جهان و منطقه گامی به ثبات و پیشرفت نزدیک ترند، همچنین ایران پس از سالها جنگ و ایزوله و سیاه نمایی از جانب دشمنان داخل و خارج، قادر است با پتانسیلی که دارد ضمن استفاده بهینه از توان و امکانات داخلی، همچنین از توان و امکانات سایر ملل جهان استفاده بکند و نقش خود را آن طور که بایسته و شایسته است در منطقه و جهان نشان دهد و ایفا کند. تا کنون دست اندازها و موانع داخلی و خارجی زیاد بود و جهان به بلوغ امروز نرسیده بود، ولی امروز موانع راه تا حدی برداشته شده و راهها پس از سالها تجربه کوبیده شده است.

امید و انرژی و وسایلی که پس از توافق ایران و گروه ۵+۱، در ایران و جهان آزاد خواهد شد قابل مقایسه با دوران بدبینی و سیاه نمایی و دنیای کهنه نیست. امروز دنیایی از استعداد و توان و امکانات داخلی در حال آزاد شدن و مضافاً صدها برابر ایران امکانات و ابزارهای مشروعی در جهان وجود دارند که قابل دسترسی و استفاده برای مردم ایران است.

در اولین روز توافق هسته ای مابین ایران و گروه ۵+۱، خبرنگار تلویزیون ARD از وزیر خارجه آلمان در مورد جمع بندی توافقات اخیر و انتقاد نتانیاهو نخست وزیر اسراییل از این توافق، سئوال کرد، آقای فرانک والتر اشتاین مایر، با ابراز امیدواری، پاسخ داد، این توافق به برقراری امنیت در منطقه خاورمیانه کمک خواهد کرد. وزیر امور خارجه آلمان ادامه داد، این یک توافق مسوولانه است و اسراییل باید نگاه بهتر به آن داشته باشد و این‌طور بی‌ادبانه آن را مورد انتقاد قرار ندهد.

وزیر خارجه آلمان، پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، ابراز امیدواری کرد در آینده سفری به ایران داشته باشد. به گزارش فارس، فرانک والتر اشتاین‌مایر، در این مورد به خبرگزاری رویترز گفت، من قطعا به ایران سفری خواهم داشت اما هم‌اکنون برنامه قطعی در این زمینه ندارم.

همچنین، به گزارش ایرنا، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، اعلام کرد که روز سه‌شنبه بار دیگر توسط محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود برای سفر به ایران دعوت شده است. وی در گفت ‌وگو با رادیوEurope 1 گفت، ظریف پیشتر مرا دعوت کرده بود که من نپذیرفته بودم. من به او گفتم به ایران می‌روم، پس خواهم رفت. لوران فابیوس، همچنین از فرصت مهمی سخن گفت که ادغام مجدد ایران در جامعه جهانی را برای شرکت‌های فرانسوی فراهم می‌کند. وی افزود، تجارت اهمیت بسیاری دارد و امکان رشد را فراهم می‌کند. این برای ایرانیان مهم است و برای ما نیز بسیار اهمیت دارد. وی تاکید کرد، زمانی که رییس‌جمهوری و من تصمیم راهبردی خود را اتخاذ کردیم این تصمیم را به دلایل تجاری نگرفتیم.

سفر وزرای خارجه آلمان و فرانسه به تهران، می تواند فصل جدیدی از روابط و مناسبات ایران با جهان خارج در راستای بهبود روابط سیاسی و اقتصادی و حقوق بشری را بگشاید. به ویژه در مورد لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، که تا دیروز سعی می کرد ضمن پیشبرد منافع فرانسه منافع دشمنان جنگ طلب ایران چون اسراییل و عربستان و متحدینش را مد نظر داشته باشد و همچنان اهرم قدیمی تروریسم را در جیب داشته باشد، سفر به تهران، به مثابه ریختن آب پاکی روی دستان آلوده شرکای زیاده خواه فرانسه در منطقه است و چه بسا این که لوران فابیوس در تهران و در مقابل پیشنهادات تجاری و سیاسی، ناچار شود دکان ناکارآمد تروریسم در پاریس را ببندد و از این پس با تهران فصل جدیدی از روابط و مناسبات را بر اساس تفاهم و مشترکات سیاسی و اقتصادی، بنا نهد.

در اولین روزهای حصول توافق هسته ای مابین ایران و گروه ۵+۱، خبرهایی مبنی بر خودکشی و خودزنی دشمنان ایران شنیده شد. این که کسی و کسانی تا این حد از سیاست و تحلیلهای روز به دور مانده و نتوانند منافع مردم و گروهی و حزبی خود را با دنیای جدید وفق دهند و با تحلیلهای غلط و غیر علمی، خود را در مقابل مردم و هواداران خود و سایر ملل و قدرتهای جهان قرار دهند، در اصل یک خودکشی و خودزنی سیاسی است. اما خودکشی و خودزنی چاره کار نیست، بلکه پاسخگویی به مردم و تعطیل کردن دکان و دستگاه دروغ و فریب، پسندیده تر است.

از یاد نباید برد، بخش بزرگی از خسارات و تلفات مالی و سیاسی و انسانی چند دهه اخیر که متوجه مردم و کشور ایران شده است، سهم مجاهدین خلق است. آنان در سال ۱۳۶۰ جنگ داخلی را بدون دلیل و پایه علمی و مردمی، آغاز کرده و سپس پشت جنگ خارجی و حمایت از صدام حسین قرار گرفتند. آنان همچنین جزو اولین و پیشگامان مبارزه با آمریکا و آمریکایی کشی در ایران بوده و باعث ایزوله و خسارات سیاسی و مالی ایران در جهان شدند. آنان جنگ داخلی و خارجی و جنگ با آمریکا را در اصل برای ابراز وجود و باجگیری و نه منافع و مصالح مردم، آغاز کرده بودند. آنان در سال ۲۰۰۱ در حمله نیروهای القاعده به آمریکا، مراسم شکر و شیرینی خوران به پا کرده و سپس بعد از دو سال و پس از سقوط صدام حسین در عراق، قانون دامن پوشی در مقابل آمریکا را اجرا کردند. آنان در نیم قرن اخیر و شرکت در جنگ داخلی و خارجی علیه مردم و آمریکاستیزی کور، هزینه ای که روی دست مردم ایران گذاشته اند، غیر قابل توصیف در این نوشته است.

کانون سیاسی ـ فرهنگی ایران فانوس

لینک به منبع

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید