• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • نصرت شاد: جامعه شناسی غرب علم انقلاب نشد .

    اودرجامعه شناسی و تئوریهای سیاسی پایه گذار بحث های متدیک خاصی بود مثلا او در جستجوی کشف رابطه بین عمل سیاسی افراد و نظریه اجتماعی علمی است . ماکس وبر رفتاراجتماعی افراد را نتیجه تقلید آنان از انسانهای دیگرمیدانست . در نظر چپها او کوشید تا خرد گریزی فلسفی را با عقلگرایی فنی-تخصصی ترکیب کند تا در پروسه تاریخ،عقایدی خرافاتی - قدری را جایگزین و نمایندگی کند . امروزه جامعه شناسان متعددی مانند هابرماس و پارسون را زیر تعثیر او میدانند .ماکس وبر در رابطه با شرق میپرسد - چرا عقلگرایی در غرب بوقوع پیوست گرچه شرق دارای فرهنگی کهن تر از غرب بود ؟

    جامعه شناسی غرب علم انقلاب نشد .

    نصرت شاد ـ 12.10.29015

    ماکس وبر ، آگوست کنت ، دو جامعه شناس لیبرال .

    ماکس وبر ، جامعه شناس آلمانی از خانواده ای کارخانه دار برخاسته بود . پدرش یکی از سیاستمداران مشهور لیبرال دولت پروس بود . او در سال 1864 بدنیا آمد و در سال 1920 بعد از یک بیکاری روانی در سن 56 سالگی درگذشت . مورخین لیبرال سیراندیشه، امروزه اهمیت او را در رشته جامعه شناسی مهمتراز مارکس برای نسلهای آینده دانسته واورا در کنارجامعه شناسان کلاسیک قرن 19 مانند کنت و دورکهایم قرارمیدهند .

    بعدازپایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 جامعه شناسان آمریکایی کوشیدند تا او به رنسانس جدیدی در رقابت با مارکس درغرب برسد و محافلی اورا حقوقدان ، اقتصاددان ، دین شناس ، مورخ فرهنگ ، فیلسوف ، سیاستمدار، محقق اجتماعی ، و جامعه شناس نامیدند . دمکراسی ایده آل بدون رهبر او،موجب هرج و مرج در جمهوری وایمار در آلمان بعداز جنگ جهانی اول و روی کارآمدن فاشیسم گردید .

    جامعه شناسی وبر علمی است ساختاری تحت تعثیر تئوری شناخت کانت . وبر از محققین میخواهد که در کار علمی خود ایدئولوژیک عمل نکنند و قضاوتهایشان آزاد از ارزش گذاریهای اخلاقی یا سیاسی باشد . از جمله خصوصیات مهم اظهارات وبر کوشش برای پلورالیسم و کثرت گرایی ارزشها بود .

    اودرجامعه شناسی و تئوریهای سیاسی پایه گذار بحث های متدیک خاصی بود مثلا او در جستجوی کشف رابطه بین عمل سیاسی افراد و نظریه اجتماعی علمی است . ماکس وبر رفتاراجتماعی افراد را نتیجه تقلید آنان از انسانهای دیگرمیدانست . در نظر چپها او کوشید تا خرد گریزی فلسفی را با عقلگرایی فنی-تخصصی ترکیب کند تا در پروسه تاریخ،عقایدی خرافاتی - قدری را جایگزین و نمایندگی کند . امروزه جامعه شناسان متعددی مانند هابرماس و پارسون را زیر تعثیر او میدانند .

    ماکس وبر در رابطه با شرق میپرسد - چرا عقلگرایی در غرب بوقوع پیوست گرچه شرق دارای فرهنگی کهن تر از غرب بود ؟ او علت را در انحلال جهانبینی واحد دین ، آزادی تشکیل جهانبینی بر اساس علوم تجربی ، پروسه صنعنی شدن و آزادی تشکیل جهانبینی براساس علوم تجربی ، و پروسه صنعنی شدن و تشکیل سازمانهای اجتماعی مستقل در غرب میدانست . وبر از مقوله های ظاهرا عقلگریز مانند دین ، اخلاق ،هنر ، عشق و فرهنگ یاد میکند که با این وجود نظم درونی جهان را تعیین میکند .او آخرین انسان پروسه فرهنگی صنعتی شدن غرب را،انسانی بدون روح ، لذت جو ، و بدون قلب مینامد .

    از جمله آثار ماکس وبر - جامعه و اقتصاد ، اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری ، سیاست و علم بعنوان شغل ، ریشه های سرمایه داری ، و مجموعه آثار سیاسی ، او هستند .

    آگوست کنت ، پایه گذار فلسفه مثبت گراییپوزیویتیسم ، جامعه شناس لیبرال بورژوایی ، و بنیادگذار علم جامعه ، در میانه قرن 19 بود . اوبین سالهای 1857 – 1798 میلادی در فرانسه زندگی نمود . کنت به طبقه بندی علوم از ساده به پیچیده پرداخت . طبق نظراوجامعه شناسی آخرین و پیچیده ترین علوم است . اوجامعه شناسی را فیزیک اجتماعی نام نهاد که قادراست قوانین زندگی تاریخ انسان را شرح دهد و توصیف کند .غرب امروزه سه عنوان را مدیون کنت است - فلسفه مثبت گرایی یعنی پوزیویتیسم ، علم جامعه شناسی ، و صفت مفید بودن هر علم . درنظراو چیزی که مفید باشد ، مثبت ، عملی ، و اجتماعی نیز است .

    پیش از کنت ، هیوم جامعه شناسی را علم انسانها نامیده بود . مکتب پوزیویتیسم کنت نه متافیزیک بلکه واقعگرا بود . آن پایان فلسفه بعنوان متافیزیک و آغاز جامعه شناسی بعنوان تئوریعلمیاست . کنت را از شمار ادامه دهندگان دائرت المعارفی عصرروشنگری درفرانسه میدانند چون او به طبقه بندی علوم نیز پرداخت . وی همچون همعصران انگلیسی خود باکمک علوم طبیعی به مبارزه با کلیسا پرداخت وکوشید مانند ارسطو به طبقه بندی علوم زمان خود بپردازد . او علم ریاضی را ساده ترین و علم جامعه شناسی را پیچیده ترین علم نامید و در میان ایندو بترتیب از ساده به پیچیده علومی مانند - نجوم ، فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، و روانشناسی را قرار داد و میگفت هرچه انسان بیشتر مجبور به قضاوت در باره علمی باشد ، دسترسی به احکام علمی برای او سخت تر و پیچیده تر خواهد شد .

    در نظر کنت هرگونه شناخت و پیشرفت فرد ، اجتماع ، و تحول آن ، از سه مرحله - خداشناسی ، متافیزیکی ، و پوزیویتیسم ؛ یعنی مرحله علمی - تجربی میگذرد . کنت مدعی است که هر انسانی در دوران کودکی ، مذهبی - و در دوران نوجوانی ، متافیزیکی - و در دوران بلوغ ، علم و تجربه گرا میشود . او میگفت که روشنفکران باید بجای حلزون فلسفی ، سراغ ماشین جامعه شناسی بروند و هدف در فلسفه و جامعه شناسی باید پیشزفت اجتماعی باشد .

    در نظر کنت اساس مکتب پوزیویتیسم روی واقعیات و دادههای عینی است که مثبت ها نام دارند و همیشه در دسترس هستند . او دادهها را مثبت ها می نامید . کتاب اصلی کنت فلسفه پوزیویتیسم نام دارد . او در آنجا خواهان هرچه بیشتر ریاضی نمودن علوم انسانی و اجتماعی شد .

    کنت میگفت که تاریخ بشر مانند تاریخ طبیعت مدام در حال تحول و ترقی است . وی میخواست که خالق یک دین مثبت گرا باشد که هومانیستی نیزاست وبجای خدا ، انسان را بپرستد . فلسفه کنت را میتوان یک دین هومانیستی ولی آته ایستی دانست . هواداران او علم پرستانی بودند که کنت را مقدس می شمردند . او میخواست روشهای علوم طبیعی و تجربی را روی علوم اجتماعی و انسانی تعمیم دهد . جامعه شناسی امروزی متکی به مکتب پوزیویتیسم کنت شده است . در نظر کنت نقش دیگر فلسفه آنست که موجب رابطه میان علوم با هم شود و نقش اتصال و ترکیب آنان را نیز بعهده بگیرد .

    محققین دانشگاهی غرب مدعی هستند که تعثیر کنت روی مارکسیسم همچون تعثیر او روی فلسفه عملگرایی و استفاده گرایی آمریکا و انگلیس است . مارکسیستها تئوری تحقیقی اورا ایده الیستی مینامند . او هدف تاریخ را ساختن یک جامعه صنعتی سرمایه داری میدانست . کنت طراح یک نظریه اجتماعی ضد جنبش کارگری و ضد انقلاب بود . پوزیویتیسم کنت سرانجام موجب اختلاف میان نظرات پوزیویتیستی پوپر و هابرماس گردید . کنت گالیله را یکی از پایه گزاران مکتت مثبت گرایی میدانست . او خود مدتی زیر تعثیر سوسیالیستهای تخیلی مانند سن سیمون بود و مدتی منشی او گردید .

    آگوست کنت همچون مارکس و هگل ، برخلاف شوپنهاور در قرن 19 به تاریخ خوشبین بود . خوشبینی به ترقی خواهی پوزیویتیسم کنت در نیمه دوم قرن 19 اهمیتی مانند بدبینی شوپنهاور داشت . هر دوی آنان ریشه مشترکی در فلسفه طبیعی و ایده آلیسم آلمانی داشتند ، هر دوضد دین و ضد متافیزیک بودند . برای شوپنهاور انسان موجودی منفعت طلب و استثمارگر - و برای کنت ، انسان موجودی اجتماعی ، مفید و مطابق نیازهای طبیعت ، خواهان همبستگی است . مارکس را وحدت اجباری ایندو میدانستند . این سه مهمترین فیلسوفان تا پایان قرن 19 بودند .

    راسل میگفت که دولت پیشنهادی کنت شباهتی به دولت جمهوری افلاتون دارد . مورخین سیر اندیشه در غرب ، مدعی هستند که بورژوازی در مقابل انقلاب 1830 به این فکر افتاد که یک جهانبینی جدید با کمک کنت و به نمایندگی او به راه بیندازد . کنت در پایان عمر به تالیف آثار عرفانی - مذهبی پرداخت . دو اثر مهم کنت - مقدمه ای بر فلسفه پوزیویتیسم ، و سیستم پوزیویتیستی ، هستند .

    max weber 1864 – 1920

    auguste comte 1798 – 1857

    مطالب مرتبط :

    رضا اسلامی: چهل سال حرکت فرقه مجاهدین خلق در سراب و بیراهه

    البته بنا بر تجربه ای که دارم این شگرد همیشگی سران فرقه و بطور خاص رهبری اش هست که در مقابل رویداد های مهم منطقه سکوت کرده و مثل حز باد منتظر می ماند تا ببینت باد جهانی به کدام سمت می وزد در این رابطه اگه خاطر تان باشد در مقابل جنگ خلیج و جنگ آمریکا علیه عراق سکوت پیشه کرده بود. اما  سئوال اینجاست که ... مطلب کامل

    رضا اسلامی: چهل سال حرکت فرقه مجاهدین خلق در سراب و بیراهه

     این پیام بسیار روشنی است که جوزف بورل به تهران برد تا در حاشیه مذاکرات تاکید نماید که اگر ایران با اروپا کنار بیاید، همه گروه های مسلح مروج تروریسم و سرنگونی از طریق جنگ مسلحانه را افسار زده و مجازات خواهد نمود و در مراحل بعدی به ایران پیشکش خواهد کرد و در این رابطه گروه تروریستی مجاهدین خلق نیز مستثنی نخواهد بود! جدا ... مطلب کامل

    رضا اسلامی: چهل سال حرکت فرقه مجاهدین خلق در سراب و بیراهه

    مجاهدین خلق هم که طی  دو سه سال قبل ازانقلاب تغییر مسیر داده وبه ویروس و تفاله ی جنبش مردمی تبدیل شده بودند ، آثاری شبیه آثار ویروس های شناخته وکنترل شده داشتند که چنین هم شد. این ویروس تحت کنترل که رجویزم نام دارد، مانند سرما خوردگی ها مزاحم زندگی بعضی انسان ها بوده و قادر به برهم زدن زندگی مردم ایران نیست. استثنائا ، این ویروس ... مطلب کامل

    رضا اسلامی: چهل سال حرکت فرقه مجاهدین خلق در سراب و بیراهه

     براستی بایستی از فرقه رجوی و سرانشان پرسید چرا و با چه رویی هنوز به مواضع ضد ایرانی خود پایبند مانده اید و در هر گوشه ای از این دنیا هرگاه که قدمی بر علیه کشور و مردم ایران برداشته می شود تنها و تنها شما مشوق دشمنان ایران هستید؟ آیا از نظر شما مبارزه با یک حکومت در ضدیت با مردم آن کشور خلاصه می شود؟ ... مطلب کامل

    رضا اسلامی: چهل سال حرکت فرقه مجاهدین خلق در سراب و بیراهه

    در یک گوشه ای همان اطراف اشپزخانه منتطر ماندیم تا بقیه نفرات آمدند. چون  از بازرسی خبری نبود، همین باعث شد که روزهای بعد زودتربرویم و همان اطراف باشیم تا شاید محل جدیدتری بردند و چیزی پیدا کنیم. چند زوذی گذشت با یک روز ما را بردند به پشت سیاج کمپ که درآنجا یک ساختمان بود که از قبل ما دیده بودیم ، ساختمانی با دیوارهای بلند ... مطلب کامل

    رضا اسلامی: چهل سال حرکت فرقه مجاهدین خلق در سراب و بیراهه

    سرویس‌اطلاعات و امنیت دانمارک روز دوشنبه ۱۴ بهمن (سوم فوریه) خبر از بازداشت سه عضو "جنبش عربی آزادیبخش الاحواز" به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی داد. بوش آندرس، رئیس سرویس اطلاعات و امنیت دانمارک درباره این سه گفته است که آنها در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ در داخل خاک دانمارک برای سرویس اطلاعاتی عربستان جاسوسی می‌کردند. مقام‌های امنیتی دانمارک به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که این افراد اطلاعات مربوط ... مطلب کامل

    فرقه رجوی در اسپانیا با پول حزب می سازد، گزارش ال پائیس از کمک‌های مالی مجاهدین به …

    ال پائیس در شماره روز سه شنبه ۲۸ ژانویه خود می نویسد: وُکس در سال ۲۰١۳ با حمایت مالی یک میلیون یورویی سازمان مجاهدین خلق رسماً در دفاتر وزارت کشور اسپانیا به عنوان یک حزب سیاسی در این کشور متولد شد. این حزب هم اکنون با ۵۲ کرسی در پارلمان اسپانیا، سومین حزب بزرگ این کشور است. ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ همان روزی که وُکس در میان احزاب ... مطلب کامل

    فرقه رجوی در اسپانیا با پول حزب می سازد، گزارش ال پائیس از کمک‌های مالی مجاهدین به …

    موضوع از این قرار بود و اینطوری این بحث به میان کشیده شد؛ یکی ازآنها من گفت: چیزی از شما وجود ندارد که از چشم ماه پنهان باشد ما یک کشور کوچکی هستیم، اما پلیس امنیتی  ما یادگار دوران انورخوجه است بسیار قوی و به همه چیز مسلط هستیم مخصوص شما ایرانی ها چه ایرانی هایی که در روستای (مانز) هستند - منظور همان مزرعه حیوانات - و ... مطلب کامل

    فرقه رجوی در اسپانیا با پول حزب می سازد، گزارش ال پائیس از کمک‌های مالی مجاهدین به …

    دراین میان ، نوکران با جیره مواجب آمریکا، موضوع را میفهمند و تکلیف  دیگری دارند. بدین ترتیب، زمانی که طشت تروریستی آمریکا ازپشت بام افتاد ، برایان هوک هم بطور طبیعی فکر کرد که برزبان آوردن این تهدید ، ضربه ی جدیدی برحیثیت آمریکا نمیآورد : " آب که ازسر گذشت، چه یک وجب باشد ". درادامه ی این خبر که مانند قندی است که به دهان رجوی ... مطلب کامل

    فرقه رجوی در اسپانیا با پول حزب می سازد، گزارش ال پائیس از کمک‌های مالی مجاهدین به …

    موضوع سوءاستفاده از قدرت در ادعانامه دموکرات‌ها که از طرف «مدیران» برگزیده رئیس مجلس ارائه می‌شود و ریاست آن را رئیس کمیته مجلس نمایندگان، آدام شیف، عهده‌دار است، بر این اساس است که ترامپ کوشیده است از طریق استفاده از یک قدرت خارجی – اوکراین – چهره یکی از کاندیداهای اصلی حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۲۰، یعنی جو بایدن، را ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2020 ايران قلم. محفوظ است.
    marmaris escort - marmaris bayan escort - escort marmaris - marmaris escort bayan -