گروه حکومت اسلامی مسئولیت انفجارهای بیروت را بر عهده گرفت

0
892

آن طور که رسانه‌های لبنانی گزارش کرده‌اند، مهاجمان انتحاری، با پای پیاده خود را به محل انفجار رسانده‌اند. مهاجم اول خود را در مقابل مغازه‌هایی که مردم در آن‌ها در حال رفت‌وآمد بودند منفجر کرده است و دقایقی بعد پس از تجمع مردم برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان، عامل انتحاری دوم جلیقه خود را مقابل «مسجد امام حسین» منفجر کرد. محل برج‌البراجنه که در آن انفجارهای انتحاری روی داد، منطقه‌ای ارزان قیمت از همین رو بسیار پر ازدحام است. کوچه‌ها در این محله باریک و مملو از جمعیت است. همین مسئله بالا بودن شمار قربانیان را توجیه می‌کند.

گروه حکومت اسلامی مسئولیت انفجارهای بیروت را بر عهده گرفت

دو انفجار انتحاری، شامگاه پنجشنبه ۲۱ آبان محله برج البراجنه واقع در حومه جنوبی بیروت پایتخت لبنان، منطقه تحت کنترل حزب‌الله را لرزاند. گروه حکومت اسلامی، در بیانیه‌ای مسئولیت این انفجارها را که ده‌ها کشته بر جا گذاشته، به عهده گرفته است.

وائل ابو فاعور وزیر بهداشت لبنان در مصاحبه با رسانه‌های محل، شمار کشته‌شدگان را دستکم ۴۳ تن و تعداد زخمی‌ها را ۲۳۹ تن اعلام کرده، و تأکید کرده که به دلیل وخاومت حال برخی از زخمی‌ها، احتمال بالا رفتن آمار کشته‌شدگان وجود دارد.

پیش از آن سازمان صلیب سرخ لبنان، و نهاد المشنوق، وزیر کشور، در بیانیه‌ای شمار کشته‌شدگان را ۳۷ تن و زخمی‌ها را بیش ۱۸۱ تن اعلام کرده بودند.

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای وقوع این دو انفجار را تأیید کرده و افزوده است که دو عامل انتحاری جلیقه‌های انفجاری به تن داشتند.

حزب‌الله همچنین اعلام کرده که «نبرد طولانی» که بین این گروه و  «تروریست‌ها» در جریان بود، ادامه خواهد یافت.

دو انفجار چگونه روی داد؟

تعداد عوامل انتحاری انفجارهای پنجشنبه‌شب بیروت، ابتدا دو تن اعلام شده بودند. اما پس از آن ارتش لبنان در بیانیه‌ای، از وجود عامل انتحاری سومی خبر داد که پیش از آن‌که موفق شود بمب‌های همراه خود را منفجر کند، در انفجار دوم کشته شده است. تصاویری هم از این مهاجم انتحاری در رسانه‌ها منتشر شد.

برخی تلویزیون‌های محلی از جمله تلویزیون الجدید، از دستگیری یک عامل انتحاری دیگر خبر داده‌اند و تصاویری در این باره منتشر کردند. گرچه این اطلاعات هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

آن طور که رسانه‌های لبنانی گزارش کرده‌اند، مهاجمان انتحاری، با پای پیاده خود را به محل انفجار رسانده‌اند.

مهاجم اول خود را در مقابل مغازه‌هایی که مردم در آن‌ها در حال رفت‌وآمد بودند منفجر کرده است و دقایقی بعد پس از تجمع مردم برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان، عامل انتحاری دوم جلیقه خود را مقابل «مسجد امام حسین» منفجر کرد.

محل برج‌البراجنه که در آن انفجارهای انتحاری روی داد، منطقه‌ای ارزان قیمت از همین رو بسیار پر ازدحام است. کوچه‌ها در این محله باریک و مملو از جمعیت است. همین مسئله بالا بودن شمار قربانیان را توجیه می‌کند.

به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی برای این حملات دقیق و طولانی‌مدت بوده است. این انفجارها پس از ماه‌ها آرامش در منطقه ضاحیه روی دادند.

پس از سلسله‌ای از حملات انتحاری و انفجارهایی که سال پیش حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داد، ایست‌های بازرسی ارتش و همچنین حزب‌الله لبنان در این منطقه برپا شدند، و از آن هنگام تمام خودروها هنگام ورود و خروج هم مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

گروه حکومت اسلامی (داعش) در بیانیه‌ای که بر روی حساب توییتر خود منتشر کرد، مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفت و آن را «غزوه» توصیف کرد. این بیانیه نام سه مهاجم انتحاری را اعلام کرد که دوتن از آن‌ها فلسطینی و سومی سوری هستند.

داعش در بیانیه خود می‌گوید که انفجار نخست به وسیله یک موتور سیکلت صورت گرفته و انفجار دوم به وسیله جلیقه انفجاری.

نیروهای حزب‌الله لبنان در جنگ‌های سوریه در دفاع از نظام بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور مشارکت می‌کنند، و این مسئله باعث شده که مناطق تحت نفوذ حزب‌الله هدف حملات انتقامجویانه قرار گیرند.

معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله لبنان با حضور در محل انفجار، هدف از آن را «انسانیت» توصیف کرد و گفت: «همگام اکنون باید پشت سر مقاومت، ارتش و سازمان‌های امنیتی متحد شوند.»

گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی لبنانی با گرایش‌های مختلف این انفجارها را محکوم کرده و بر ضرورت متحد شدن لبنانی‌ها تأکید کردند.

سفارت آمریکا در لبنان نیز با محکوم کردن این حملات انتحاری آن را حرکتی «زشت» توصیف کرد و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید