دویچه وله: بیش از ۱۲۰ کشته در حملات تروریستی پاریس

0
958

حوالی ساعت ۱۲:۳۰ نیمه‌شب به وقت محلی، پلیس فرانسه با یورش به سالن “باتاکلان” تلاش کرد تا گروگان‌ها را آزاد کند، اما بیشتر گروگان‌ها کشته شده بودند. در مجموع چهار تن از گروگان‌گیرها در این حادثه کشته شدند؛ سه نفر از آنها با کمربندهای انتحاری اقدام به خودکشی کردند و دیگری با شلیک گلوله پلیس کشته شد.بیشتر بخوانید: ده‌ها کشته در انفجار و تیراندازی در پاریس تقریبا هم‌زمان با فاجعه سالن کنسرت “باتاکلان” انفجاری مهیب هم در حوالی استادیوم ملی فرانسه (استاد دو فرانس) رخ داد. در پی این انفجار که در دقایق پایانی بازی فوتبال میان فرانسه و آلمان به وقوع پیوست، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه که در استادیوم حضور داشت، مجبور به ترک اضطراری ورزشگاه شد.به گفته پلیس فرانسه، هم‌زمان با این رویدادها چندین مورد تیراندازی هم در مناطق پرترددی از شرق پاریس رخ داده است. در تیراندازی در رستوران “لو کاریون” ۱۱ نفر کشته شدند. در دو رستوران دیگر هم تیراندازی‌های مشابهی رخ داده است. در کل این حوادث ۸ شبه‌نظامی کشته شدند. دادستان کل پاریس می‌گوید تا نخستین ساعات بامداد شنبه، تقریبا همه مهاجمانی که در این حوادث نقش داشتند، کشته شده‌اند. با این حال، تعداد دقیق عاملان این حوادث هنوز مشخص نیست.

بیش از ۱۲۰ کشته در حملات تروریستی پاریس

دویچه وله ـ 15.11.2015

در حملات هماهنگ تروریستی در پایتخت فرانسه دست‌کم ۱۲۰ نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شده‌اند. پلیس فرانسه می‌گوید ۸ تن از عاملان این حوادث تروریستی نیز کشته شده‌اند. رئیس‌جمهور ایران در پیامی به فرانسوا اولاند تسلیت گفت.

شش حمله هماهنگ تروریستی در نقاط گوناگونی از شهر پاریس، شامگاه جمعه (۱۳ نوامبر/ ۲۲ آبان) تلخ‌ترین و مرگ‌بارترین فاجعه تروریستی فرانسه پس از جنگ جهانی دوم را رقم زدند. در این مجموعه حملات تروریستی، در مجموع بیش از ۱۲۰ نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شده‌اند. در پی این فاجعه، بیش از ۱۵۰۰ نیروی نظامی در پاریس مستقر شده‌اند. شبکه خبری سی‌ان‌‌ان تعداد کشته‌شدگان را دست کم ۱۵۳ نفر اعلام کرده است.

دست‌کم ۱۰۰ تن از قربانیان این حادثه از کسانی بودند که برای تماشای کنسرت یک گروه راک آمریکایی به سالن ۱۵۰۰ نفری “باتاکلان” رفته بودند. افرادی که موفق شدند در جریان گروگان‌گیری دو ساعته از چنگ گروگان‌گیران در این سالن کنسرت بگریزند، می‌گویند آنها سلاح‌های کلاشنیکف در دست داشتند و با فریادهای “الله اکبر” بی‌رحمانه گروگان‌ها را قتل‌عام کردند.

استادیوم ملی فرانسهاستادیوم ملی فرانسه

حوالی ساعت ۱۲:۳۰ نیمه‌شب به وقت محلی، پلیس فرانسه با یورش به سالن “باتاکلان” تلاش کرد تا گروگان‌ها را آزاد کند، اما بیشتر گروگان‌ها کشته شده بودند. در مجموع چهار تن از گروگان‌گیرها در این حادثه کشته شدند؛ سه نفر از آنها با کمربندهای انتحاری اقدام به خودکشی کردند و دیگری با شلیک گلوله پلیس کشته شد.

بیشتر بخوانید: ده‌ها کشته در انفجار و تیراندازی در پاریس

تقریبا هم‌زمان با فاجعه سالن کنسرت “باتاکلان” انفجاری مهیب هم در حوالی استادیوم ملی فرانسه (استاد دو فرانس) رخ داد. در پی این انفجار که در دقایق پایانی بازی فوتبال میان فرانسه و آلمان به وقوع پیوست، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه که در استادیوم حضور داشت، مجبور به ترک اضطراری ورزشگاه شد.

به گفته پلیس فرانسه، هم‌زمان با این رویدادها چندین مورد تیراندازی هم در مناطق پرترددی از شرق پاریس رخ داده است. در تیراندازی در رستوران “لو کاریون” ۱۱ نفر کشته شدند. در دو رستوران دیگر هم تیراندازی‌های مشابهی رخ داده است. در کل این حوادث ۸ شبه‌نظامی کشته شدند. دادستان کل پاریس می‌گوید تا نخستین ساعات بامداد شنبه، تقریبا همه مهاجمانی که در این حوادث نقش داشتند، کشته شده‌اند. با این حال، تعداد دقیق عاملان این حوادث هنوز مشخص نیست.

اعلام وضعیت اضطراری در سراسر فرانسه

در پی این حملات تروریستی، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، در سراسر کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد. همچنین به دستور رئیس‌جمهور، مرزهای فرانسه بسته شده تا از فرار احتمالی عاملان این حوادث مرگ‌بار جلوگیری شود. بستن مرزها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا رویدادی کم‌سابقه است. به رغم بسته شدن مرزها، پروازها به مقصد یا از مبدأ پاریس تا کنون بر اساس برنامه‌های پیشین انجام شده، اما تدابیر امنیتی در فرودگاه به‌طور محسوسی تشدید شده است.

فرانسوا اولاند حوالی نیمه‌شب شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «آنچه تروریست‌ها می‌خواهند این است که ما با این رویدادها مرعوب شویم. نکات هراس‌انگیزی درباره این حوادث وجود دارد، اما ما باید در مقابله با ترور متحد باشیم و بدانیم که آنها را شکست خواهیم داد.»

فرانسوا اولاند در سالن باتاکلانفرانسوا اولاند در سالن باتاکلان

هنوز هیچ شخص یا گروهی مسئولیت این حملات تروریستی را برعهده نگرفته، اما نیویورک‌تایمز گزارش داده که گروهی از اعضا و حامیان شبکه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) در توییتر در واکنش به این حملات مرگ‌بار پیام‌های تبریک منتشر کرده‌اند. فجایع تروریستی پاریس ۱۰ ماه پس از فاجعه حمله تروریستی به دفتر مجله “شارلی ابدو” رخ داده است.

پیام تسلیت حسن روحانی

رهبران بسیاری از کشورهای جهان با ارسال پیام‌های تسلیت، همبستگی خود با مردم فرانسه را ابراز کردند.

حسن روحانی‌، رئیس‌جمهور ایران در پیامی به فرانسوا اولاند حوادث پاریس و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم را تسلیت گفت و بر ضرورت تلاش همگانی برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد. وزارت خارجه ایران نیز با صدور بیانیه‌ای حملات شامگاه جمعه در پاریس را محکوم و مراتب همدردی خود با ملت و دولت فرانسه را اعلام کرد.

ایرنا به نقل از محمدجواد ظریف‌، وزیر خارجه ایران گزارش داد که در واکنش به حملات پاریس سفر روحانی به ایتالیا، واتیکان و فرانسه لغو و به زمان دیگری موکول شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، این حملات تروریستی علیه شهروندان بی‌گناه را “حمله به همه انسان‌ها و ارزش‌های جهانی مشترک میان آنها” دانست و گفت: «آمریکا با تمام توان در کنار فرانسه خواهد ایستاد.»

وزارت کشور آلمان هم در نخستین ساعات بامداد شنبه اعلام کرد که در تماس با مقام‌های فرانسوی پیشنهاد ارسال نیروهای نظامی برای کمک به برقراری امنیت را ارائه کرده است. نیروهای ویژه آلمان آماده‌اند تا در مقابله با تروریسم به همتایان فرانسوی خود یاری برسانند.

DW.COM

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید