پلیس در تعقیب یکی از عاملان حملات پاریس

0
1337

عبداسلام صلاح، فرد متواری مظنون به دست داشتن در ترورهای پاریس. این تصویر را وزارت کشور فرانسه منتشر کرده است • آخرین خبرها حاکی از آن است که شمار قربانیان حملات پاریس به ۱۳۲ نفر رسیده است. • به گفته مقامات امنیتی فرانسه، یکی از سوءقصدکنندگان که فرانسوی است، هم‌اکنون متواری و پلیس در تعقیب اوست. او یکی از سه برادری است که در حملات تروریستی پاریس دست داشته‌اند. این فرد که “عبداسلام صلاح” نام دارد خودروی سیاه‌رنگ مدل فولکس واگن پولو را کرایه کرده بود که گروگان‌گیران سالن کنسرت از آن استفاده کرده بودند. از این سه برادر، یکی در سالن کنسرت به هنگام گروگان‌گیری کشته شد، دیگری در بلژیک دستگیر شده و سومی در حال حاضر متواری است. تقاضای تمدید ۳ ماهه وضعیت اضطراری در فرانسه • فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، تقاضا کرده است تا ۳ ماه دیگر وضعیت اضطراری در کشورش تمدید شود. این خبر را یک منبع پارلمانی به خبرگزاری فرانسه گفته است.

پلیس در تعقیب یکی از عاملان حملات پاریس

دویچه وله ـ 16.11.2015

از سه برادری که در حملات پاریس دست داشتند، یکی کشته شده، دیگری در بلژیک دستگیر شده و سومی هم‌‌اکنون متواری است. پلیس تصویر این فرد را منتشر کرد. شمار قربانیان به ۱۳۲ نفر رسیده است. مهم‌ترین خبرهای روز یکشنبه ۱۵ نوامبر.

عبداسلام صلاح، فرد متواری مظنون به دست داشتن در ترورهای پاریس. این تصویر را وزارت کشور فرانسه منتشر کرده استعبداسلام صلاح، فرد متواری مظنون به دست داشتن در ترورهای پاریس. این تصویر را وزارت کشور فرانسه منتشر کرده است

• آخرین خبرها حاکی از آن است که شمار قربانیان حملات پاریس به ۱۳۲ نفر رسیده است.

• به گفته مقامات امنیتی فرانسه، یکی از سوءقصدکنندگان که فرانسوی است، هم‌اکنون متواری و پلیس در تعقیب اوست. او یکی از سه برادری است که در حملات تروریستی پاریس دست داشته‌اند.

این فرد که “عبداسلام صلاح” نام دارد خودروی سیاه‌رنگ مدل فولکس واگن پولو را کرایه کرده بود که گروگان‌گیران سالن کنسرت از آن استفاده کرده بودند.

از این سه برادر، یکی در سالن کنسرت به هنگام گروگان‌گیری کشته شد، دیگری در بلژیک دستگیر شده و سومی در حال حاضر متواری است.

تقاضای تمدید ۳ ماهه وضعیت اضطراری در فرانسه

• فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، تقاضا کرده است تا ۳ ماه دیگر وضعیت اضطراری در کشورش تمدید شود. این خبر را یک منبع پارلمانی به خبرگزاری فرانسه گفته است. بدین گونه اجلاس سران در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در فرانسه زیر پوشش امنیتی بیشتر قرار خواهد گرفت. با این حال تمدید وضعیت اضطراری بیش از ۱۲ روز به تأیید پارلمان فرانسه نیاز دارد.

• پلیس فرانسه تصاویری از افراد مظنون به دست داشتن در حملات تروریستی پاریس را منتشر کرد و به شهروندان فرانسوی در مورد این افراد هشدار داد.

• بنا به اعلام دادستانی فرانسه، سوءقصدکنندگان انتحاری پاریس سه نفر بوده‌اند.

کسی از “کلوه بواسینو” خبر دارد؟

• در پی حملات پاریس افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی دنبال دوستان و بستگان ناپدیدشده‌ی خود می‌گردند. یکی از آن‌ها دختری به نام “کلوه بواسینو” (Chloe Boissinot) است.

کلوه در شامگاه جمعه به همراه دوست پسر خود در تراس بیرونی کافه “لو پتی کامبوج” نشسته بود که به ناگهان یک خودروی مدل سیات در برابر کافه توقف می‌کند. سرنشینان مسلح این خودرو بی‌درنگ به سوی مهمانان کافه شلیک می‌کنند. کلوه و دوستش مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند. از این زمان رد کلوه گم می‌شود. دوست او به بیمارستان منتقل شده، ولی از کلوه ۲۵ ساله خبری در دست نیست.

ناپدیدشدگان ۲۰ تا ۳۰ ساله در میان قربانیان و مجروحان

• حملات تروریستی پاریس ۱۳۲ کشته و ۳۵۰ مجروح برجای گذارده که حدود ۹۶ تن از مجروحان میان مرگ و زندگی به سر می‌برند. هنوز تشخیص هویت شماری از قربانیان و یا مجروحانی که بیهوش هستند و مدرکی نزد خود ندارند یا در وضعیت آشوب آن‌ها را از دست داده‌اند، امکان‌پذیر نیست. تقریبا تمام قربانیان و مجروحان میان ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارند.

مقام‌های فرانسه یک خط تلفن اضطراری برای کسب آخرین اطلاعات از وضعیت قربانیان و مجروحان و ناپدید‌شدگان به راه انداخته‌اند.

یک دقیقه سکوت در اجلاس سران کشورهای “گروه ۲۰”

• به درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، رهبران کشورهای عضو “گروه ۲۰” به احترام قربانیان حملات تروریستی پاریس یک دقیقه سکوت کردند. اجلاس “گروه ۲۰” صبح یکشنبه ۱۵ نوامبر در آنتالیای ترکیه آغاز به کار کرد.

اردوغان در پی آن گفت: «ما مراتب همدردی و سوگ خود را با مردم فرانسه و پرزیدنت فرانسوا اولاند اعلام می‌کنیم.» او افزود که “تروریسم تهدیدی است که صلح و ثبات همه ما را تهدید می‌کند”.

بیشتر بخوانید: گزارش لحظه به لحظه حملات پاریس، شنبه ۱۴ نوامبر

شهروندان سوگوار پاریس، ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵شهروندان سوگوار پاریس، ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵

حملات هوایی آمریکا و فرانسه علیه داعش شدت می‌گیرند

• آمریکا و فرانسه قصد دارند به همکاری‌های خود در رابطه با حملات هوایی علیه مواضع گروه تروریستی “دولت اسلامی” در سوریه و عراق شدت ببخشند.

بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حاشیه اجلاس “گروه ۲۰” در یک مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی گفت، به نظر می‌آید ارسال اسلحه به نیروهای رزمنده زمینی در سوریه و عراق در مبارزه با “دولت اسلامی” موفقیت‌آمیز بوده است.

دو مهاجم حملات پاریس فرانسوی ولی ساکن بروکسل بوده‌اند

• به گفته‌ی دادستانی بروکسل، دو تن از سوءقصدکنندگان حملات تروریستی پاریس که کشته شده‌اند، دارای گذرنامه فرانسوی بوده‌اند و آخرین محل سکونت آن‌ها در حومه بروکسل بوده است.

• مقامات بلژیک از دستگیری حدود هفت نفر در ارتباط با حملات تروریستی پاریس خبر دادند. فرانسوا شپمان، شهردار منطقه مولن‌بک بروکسل گفت که پلیس بلژیک در روز شنبه ۱۴ نوامبر دست به یک رشته تفتیش خانه‌ها زده است.

دادستانی و مقامات دولتی هنوز تعداد دقیق دستگیرشدگان را اعلام نکرده‌اند.

یک فرستنده رادیویی بلژیک اعلام کرد که دو تن از سوءقصدکنندگان ترور پاریس از بلژیک آمده بودند.

درخواست اتحادیه اروپا از اجلاس “گروه ۲۰”: علیه ترور وارد عمل شوید

• پس از ترورهای پاریس، دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، از رهبران کشورهای “گروه ۲۰” خواست تا علیه تروریسم اقدام عملی کنند.

توسک در آستانه تشکیل اجلاس “گروه ۲۰” که صبح امروز یکشنبه ۱۵ نوامبر در آنتالیای ترکیه آغاز به کار کرده است، ضمن اشاره به این‌که “این اجلاس نمی‌تواند نشستی مانند دیگر نشست‌های سران باشد” تأکید کرد که “فرانسه در انتظار اقدامات عملی است”.

ظهر دوشنبه ساعت ۱۲، یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان

رؤسای دولت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا شهروندان اروپایی را فراخواندند، به احترام قربانیان حملات تروریستی پاریس، روز دوشنبه (۱۶ نوامبر/ ۲۵ آبان) یک دقیقه سکوت کنند.

در بیانیه نهادهای اتحادیه اروپا آمده است که «امر نیک قوی‌تر از عنصر شر است.» این بیانیه می‌افزاید: «ما تمام اقدامات ضرور را به کار خواهیم بست تا با افراطی‌گری، تروریسم و نفرت مقابله کنیم. سوءقصدهای پاریس حمله به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.»

بیشتر بخوانید: تفسیر سردبیر دویچه وله: اعلان جنگ به اروپا

جزئیات بیشتر درباره پاسپورت پیداشده

پلیس صربستان می‌گوید، صاحب پاسپورتی که کنار یکی از بمبگذاران انتحاری پاریس یافت شده، در ۷ اکتبر ۲۰۱۵ از کشور مقدونیه وارد صربستان شده است و جزو گروه‌هایی بوده که مسیر بالکان را به سوی غرب اروپا طی کرده بودند.

پلیس صربستان در بیانیه خود می‌افزاید، مردی که با نام الف. الف. (AA) شناسایی شده، به طور ظاهری از صربستان تقاضای پناهندگی کرده است. در این بیانیه آمده است، این همان پاسپورتی است که صاحب آن در سوم اکتبر با آن وارد یونان شده بود.

یک شهروند آلمانی در میان قربانیان پاریس

• وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که یک شهروند این کشور در میان قربانیان حملات تروریستی شامگاه جمعه ۱۳ نوامبر در پاریس بوده است. هنوز نام و محل کشته شدن این شهروند آلمانی اعلام نشده است.

ماتیاس ورت، گزارشگر شبکه اول تلویزیون آلمان در توییتر خود می‌نویسد که این قربانی هنگامی که در تراس یک کافه نشسته بوده به قتل رسیده است.

• فرانسه در پی حملات پاریس وزیران امور داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به نشستی فوق‌العاده فراخواند.

• دولت بریتانیا پس از حملات پاریس نیروهای ویژه ارتش این کشور را به کمک واحدهای پلیس فرستاد.

اتحادیه اروپا: پناهجویان تروریست نیستند

• ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در رابطه با حملات تروریستی در پاریس گفت: «آنان که این حملات را سازماندهی کرده‌اند، همان‌هایی هستند که آن را اجرا می‌کنند، و آن‌ها دقیقا همان‌هایی هستند که پناهجویان از دست آن‌ها گریخته‌اند.»

یونکر افزود: «نیازی نیست که اتحادیه اروپا در کلیت سیاست پناهجوپذیری خود تجدیدنظر کند.»

بیشتر بخوانید: واکنش جامعه جهانی به حملات تروریستی “دولت اسلامی” در پاریس

ابراز همدردی و سوگواری شهروندان هند، ۱۴ نوامبر ۲۰۱۵ابراز همدردی و سوگواری شهروندان هند، ۱۴ نوامبر ۲۰۱۵

عراق: ایران و آمریکا نیز هدف حملات تروریستی هستند

• وزیر امور خارجه عراق، ابراهیم جعفری مدعی شد که سازمان امنیت این کشور پیش از وقوع حملات تروریستی در پاریس، به مقامات فرانسوی در زمینه احتمال وقوع چند حمله تروریستی در آن کشور هشدار داده است. وی که در حاشیه دور دوم مذاکرات سوریه سخن می‌گفت، عنوان کرد که سازمان امنیت عراق اطلاعاتی در اختیار مقامات فرانسه قرار داده‌ مبنی بر این که سه کشور فرانسه، ایران و آمریکا در شمار اهداف حملات تروریستی گروه “دولت اسلامی” قرار دارند. وی گفت اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه وجود دارد که به زودی منتشر خواهند شد.

“احتمالا سومین گروه ترور موفق به فرار شده است”

• نیروهای امنیتی فرانسه دومین خودروی مهاجمان سوءقصدهای تروریستی شامگاه جمعه (۱۳ نوامبر/ ۲۲ آبان) را پیدا کردند. به نوشته‌ی خبرگزاری آلمان، این خودرو در شرق پاریس، پایتخت فرانسه کشف شده است. کارآگاهان با این حساب حدس می‌زنند که سومین گروه تروریست‌ها موفق به فرار شده باشند.

هویت یکی از مهاجمان مشخص شد

• یک نماینده مجلس فرانسه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که نام یکی از کسانی که در حملات انتحاری پاریس شرکت داشته مشخص شده است. او که در مقابل سالن کنسرت باتاکلان با کمربند انفجاری خود را منفجر کرده، اسماعیل عمر مصطفی نام داشته و تا سال ۲۰۱۲ در شهر شارتر در ۹۰ کیلومتری جنوب پاریس زندگی می‌کرده است.

• به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس فرانسه شنبه شب (۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان) پدر و برادر عمر مصطفی را بازداشت کرده است. منازل مسکونی این دو نفر هم بازرسی شدند. برادر ۲۹ ساله متهم در منطقه‌ای در حومه جنوبی پاریس و پدرش در ۱۰۰ کیلومتری شرق پاریس زندگی می‌کنند.

به گفته پلیس فرانسه، اسماعیل عمر مصطفی از روی اثر انگشت شناسایی شده است. وی بارها به دلیل اقدامات تندروانه محکوم شده بود اما هرگز به خاطر ارتباط با گروه‌های تروریستی بازداشت نشده بوده است.

• پلیس بلژیک نیز تا کنون سه مظنون به دست داشتن در حملات پاریس را بازداشت کرده است. یکی از این افراد فرانسوی است. خبرگزاری آلمان به نقل از نخست‌وزیر بلژیک تأیید کرده که یکی از این افراد جمعه شب (هنگام حمله) در پاریس بوده است.

یافتن خودروی مهاجمان با پلاک بلژیک

• یک خودروی سیاه‌رنگ مدل پُلو (فولکس واگن) که گفته می‌شود مهاجمان سوار بر آن بوده‌اند و هنگام وقوع حملات پاریس در یکی از خیابان‌های محل حادثه بوده، پلاک بلژیک داشته است. این خودرو پلیس فرانسه را به سمت بلژیک سوق داد.

دادستان پاریس در کنفرانس خبری خود ضمن اعلام این خبر همچنین گفته است که تروریست‌ها در سه تیم جداگانه عملیاتشان را انجام داده‌اند.

نزدیک یکی از مهاجمان کشته‌شده در پاریس گذرنامه‌ای سوری پیدا شده است. این گذرنامه، به گفته مقامات یونان، در جزیره لروس در یونان ثبت شده است. بر این اساس، دارنده گذرنامه در تاریخ ۳ اکتبر از طریق یونان وارد خاک اتحادیه اروپا شده بود. مشخص نیست که گذرنامه متعلق به مهاجم بوده باشد. این احتمال وجود دارد که گذرنامه سرقتی بوده یا برای رد گم کردن نزد مهاجم بوده باشد.

• مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه پس از این حملات به شبکه اول تلویزیونی فرانسه گفت که کشورش در حال جنگ با گروه تروریستی “دولت اسلامی” است. او همچنین در صفحه توئیترش نوشته است: «ما اقدامات فوق‌العاده‌ای انجام خواهیم داد تا در این جنگ پیروز شویم.» فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز حملات پاریس را اعلام جنگ به فرانسه خوانده بود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید