میلاد آریایی: عربستان سعودی و سرمایه گذاری ببیشتر روی مجاهدین

0
1254

این استراتژی را سالها پیش مسعود رجوی مطرح کرده بود و عمل‌کرد مجاهدین بویژه حضور ادامه دارشان تا این تاریخ در عراق نشاندهنده آن است که چه در گذشته و چه در زمان حال بشدت به این استراتژی دل بسته اند. حداقل نتیجه چنین کشاکش هایی باعث دلگرمی رزمندگان سالخورده و پریشان دلی می‌شود که دوران پیری خودرا سپری کرده ولی به مهارت شگفت آوری قربانی و گروگان افکار رهبری این سازمان گرفته اند. عربستان سعودی پس از تصمیم گیری آمریکا و اروپا برای توافق با ایران بر سر فعالیت‌های اتمی اش و بویژه پس از مرگ ملک فهد و آمدن ولیعهد اش شاه سلمانسیاست هایش به شکل لجام گسیخته ای به سمت رادیکالیزم منطقه ای روی آورده است و از سیاست‌های منطقه ای که ملک فهد داشت ، بیشتر بیشتر فاصله میگیرد.

عربستان سعودی و سرمایه گذاری ببیشتر روی مجاهدین ـ قسمت اول

میلاد آریایی ـ 15.01.2016

قطع روابط دیپلماتیک عربستان و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با ایران بدنبال اعدام روحانی شیعه در عربستان و واکنش ایران و برخی کشورهای عربی مجدداً شرایط غیرقابل پیش‌بینی را در منطقه خاور میانه رقم زده است .

از سویی عربستان بر اساس یک روش غیر منطقی ولی برنامه‌ریزی شده سعی میکند که شعله‌ور نگاه داشتن حوادث را ادامه دار نگه دارد و در این مسیر با سرعت هر چه بیشتری آنرا رونق دهد و شرایط موجود رااز اینکه هست آشفته تر سازد و از سویی دیگر دولت ایران سعی دارد با محکوم کردن سفارت گیری آب رفته را به جوی بازگرداند.

کشورهای اروپایی نیز بدنبال آن هستند که جلوی هرگونه تنش بین روابط ایران و عربستان را بگیرند و موقعیتی را که پس از انجام توافق اتمی با ایران صورت گرفته را از ترکش حوادث اخیر دور نگاه دارند.

اگر چه از نگاه ناظران سیاسی عمل‌کرد امروز عربستان و ایجاد رادیکالیزم موجود دقیقاً بدنبال توافق آمریکا و کشورهای اروپایی با ایران پدیدار شده است و بعد از اینکه تلاش‌های سیاسی عربستان و همچنین اسرائیل در منطقه به نتیجه نرسید، راه حل‌های امروزین را برگزید.

این مجموعه حوادث شادی زاید الوصفی را برای مجاهدین ورهبری پنهان شده اش به ارمغان آورده است به نظر میرسد در محافل داخلی مجاهدین استراتژی « طغاری بشکند ماستی بریزد – جهان گردد به کام کاسه لیسان » بار دیگر روی میز مجاهدین قرار گرفته است.

این استراتژی را سالها پیش مسعود رجوی مطرح کرده بود و عمل‌کرد مجاهدین بویژه حضور ادامه دارشان تا این تاریخ در عراق نشاندهنده آن است که چه در گذشته و چه در زمان حال بشدت به این استراتژی دل بسته اند.

حداقل نتیجه چنین کشاکش هایی باعث دلگرمی رزمندگان سالخورده و پریشان دلی می‌شود که دوران پیری خودرا سپری کرده ولی به مهارت شگفت آوری قربانی و گروگان افکار رهبری این سازمان گرفته اند.

عربستان سعودی پس از تصمیم گیری آمریکا و اروپا برای توافق با ایران بر سر فعالیت‌های اتمی اش و بویژه پس از مرگ ملک فهد و آمدن ولیعهد اش شاه سلمانسیاست هایش به شکل لجام گسیخته ای به سمت رادیکالیزم منطقه ای روی آورده است و از سیاست‌های منطقه ای که ملک فهد داشت ، بیشتر بیشتر فاصله میگیرد.

سیاستمداران آمریکایی و غربی شرایط سیاسی و درون حکومتی عربستان را مطلقاً آرام توصیف نمیکنند . اول به لحاظ سیاسی که بین شاهزادگان پس از فهد اختلافات جدی در جریان است و همگونی لازم بین آنان وجود ندارد.

دوم آنکه به خاطر معضلات اقتصادی و کاهش شگفت‌آور قیمت نفت از 147 دلار به زیر 37 دلار برای هر بشکه نفت شرایط نابسامانی را برای این کشور پدید آورده است بطوریکه تا پایان سال 2015 میلادی بالغ بر 96 میلیارد دلار بدهی برای این کشور به همراه داشته است و این هم دلیلی دیگر برای آشفتگی شرایط عربستان ارزیابی می‌شود.

بنابراین به همین دلیل فوق راه برون رفت را حاکمان بی تجربه عربستان در تنش خارجی بیشتر و چه بسا جنگ خارجی یافته‌اندبعد از کشتار زایران ایرانی در مراسم حج امسال که میتوانست به عنوان یک عامل تحریک‌کننده بسیار مهم عمل کند ولی محاسبات عربستان درست واقع نشد و لذا این عامل عمدی ناکارآمد گردید و به سمت عمل دیگری که حکومت تهران آن را خوش نداشت دست زد.

این بار اما حوادث به ثمر خواسته شده از طرف عربستان رسید و بخشی از تصمیم گیرندگان در ایران در دام این ماجرا افتادند و دست به سفارت گیری عربستان سعودی در تهران و مشهد زدند ، عملی غیر منطقی و تاکتیکی کاملاً غیر سیاسی – البته که بلافاصله دولت تهران آنرا محکوم کرد و با فاصله امام جمعه های سراسر کشور آنرا رد کردند ولی محکوم کردن‌ها دیگر فایده‌ای نداشت و عربستان به خواسته اش رسیده بود.

تلاش میکنم در ادامه کارکرد و اهمیتی که میتواند شرایط فعلی منطقه برای مجاهدین داشته باشد رادر ادامه پیگیری میکنیم و ربط این موضوع به استراتژی – طغاری بشکند ماستی بریزد – مسعود رجوی بیشتر روشن میسازیم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مجاهدین آلت دست مخالفان ایران

مجاهدین آلت دست مخالفان ایران

مجاهدین آلت دست مخالفان ایران مزدا پارسی، انجمن نجات، مرکز فارس، سیزدهم ژانویه ۲۰۱۶:… هر چند که پروپاگاندای مجاهدین خلق علیه ایران معمولاً در جامعه ی بین المللی راه به جایی نمی برد – به دلیل نقش شدیداً بی اهمیت گروه در مسائل منطقه ای – گروه هایی هم هستند که دستی به سر و ..

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید