مجاهدین و برجام؛ پایان عمر سیاسی باند رجوی

0
1261

مجاهدین و برجام؛ پایان عمر سیاسی باند رجوی

سید حجت سید اسماعیلی، ایران دیدبان، بیست و یکم ژانویه ۲۰۱۶:… اجرای برجام بایان عمر سیاسی مجاهدین نیز هست چرا که جایگزین کردن یک حرکت تاکتیکی مثل موضوع حقوق بشر با موضوع هسته ای – که سرمایه گذاری عظیم چندین ساله استراتژیکی سازمان برای شروع جنگی دیگر در منطقه بوده – یک فریب سیاسی بیش نیست و صرفا مصرف داخلی دارد. برگزاری چند تجمع و گردهم آیی در این یا آن کشور غربی …

لینک به منبع

مجاهدین و برجام؛ پایان عمر سیاسی باند رجوی

سیدحجت سیداسماعیلی

عضو پیشین شورای مرکزی مجاهدین

توافقنامه وین در چهاردهم جولای (۲۳تیر) میان ایران و شش قدرت بزرگ ( انگلیس ، فرانسه ، آلمان، روسیه ، چین و آمریکا ) در وین اتریش منعقد شد.

اولین موضعگیری رسمی مجاهدین همان پیام مسعود رجوی در شامگاه روز ۰۴/۰۵/۱۳۹۴ بود که بر خروجی وب سایت های این گروه قرار گرفت.

رجوی در بخشی از این پیام گفته بود: “تردیدی نیست که دولت آمریکا تا منتهی الیه کشش تاریخی و بین المللی و سیاسی خود، هوای رژیم را داشته و به آن امتیاز داده است. در این حقیقت جای شک و شبهه نیست . فهرست این امتیازات به راستی طولانی و شرم آور است.”

بنابراین تغییر فاز از موضوع فعالیتهای هسته‌ای به بحث حقوق بشر در ایران از فردای توافق وین توسط مجاهدین را نیز می‌توان تنها بهانه برای ادامه فعالیت تبلیغاتی این گروه در مقابل برباد رفتن آرزوی ده ساله‌ی در گرفتن جنگ و پیشی گرفتن دیپلماسی فعال در روابط و مناسبات بین المللی دانست.

ولی آنچه که در عمل مجاهدین تلاش کردند در خصوص توافق هسته ای القاء کنند ؛ دور از دسترس نشان دادن اجرای برجام و اجرای ناقص و حتی ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران در اشکال گوناگون آن و دامن زدن به تضادهای داخل نظام در خصوص اجرای برجام بود.

در تاریخ ۲۴/۱۰/۹۴ سایت مجاهدین نوشت: “برجام از جانب آمریکا بطور کامل اجرایی نخواهد شد و دولت آمریکا بخشی عمده ای از تحریم های خود را حفظ خواهد کرد و اینکه از اجرای برجام پس از این‌که آژانس تأیید کند که رژیم ایران به همه تعهدات خود بی‌ کم و کاست عمل کرده، قرار است که ظریف و موگرینی طی بیانیه‌یی در وین اجرای برجام را اعلام کنند، اما به گفته عراقچی هنوز معلوم نیست که این روز جمعه (فردا) یا شنبه یا یکشنبه باشد . . . “

این مقاله در ادامه ضمن تحریف حرفهای آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران که گفته بود ۸۰ درصد تحریم های برداشته خواهد شد، مینویسد” . . . البته این هنوز به‌ معنی پایان تحریمهای آمریکا نیست. خود عراقچی معاون وزیر خارجه تأکید کرده که فقط تحریمهای ثانویه که در مجموع ۸% کل تحریمها را شامل می‌شود، برداشته می‌شود . . . علاوه بر این اکثریت کنگره مخالف برداشته شدن تحریمها هستند و در همین رابطه مجلس نمایندگان آمریکا دیروز چهارشنبه ۲۳دی ۹۴ طرح نظارت بیشتر کنگره بر توافق اتمی و محدودکردن اختیارات اوباما برای لغو تحریمها را تصویب کرد . . . “

سایت همبستگی ملی وابسته به مجاهدین هم در تاریخ تاریخ ۲۵/۱۰/۹۴ نوشت:

به گزارش خبرگزاری سپاه پاسداران، فارس (۲۴ دیماه ۱۳۹۴)، پس از آنکه روز چهارشنبه، جان کری در دانشگاه ملی دفاع آمریکا از برداشتن قلب راکتور آب سنگین اراک و پر شدن آن با بتن خبرداد، جنگ باندهای حکومتی بر سر این موضوع شدت گرفته است . . . در این رابطه پاسدار اسماعیل کوثری عضو مجلس حکومتی گفت: «ما قلب رآکتور اراک را خارج کردیم و الآن عملاً هیچ چیزی در اختیار نداریم و دولت در این زمینه تخلف کرده است. وی افزود: این رآکتور کلاً بی‌خاصیت شده است و گویا دولت از حول حلیم به دیگ افتاده است. قرار بود یک رآکتور ۲۰ مگاواتی با همکاری چین و آمریکا جایگزین رآکتور اراک شود و پس از قطعی شدن قرارداد این موضوع، نظام نسبت به خارج کردن قلب رآکتور اراک اقدام کنند؛ اما متأسفانه با وجود آنکه قلب رآکتور اراک خارج شده، هنوز نه قراردادی بسته شده و نه امضایی انجام شده و نه توافقی صورت گرفته است».

نهایتا در تاریخ ۲۷/۱۰/۹۴ در انتهای ماراتن توافق هسته ای سوت اجرای برجام به صدا درآمد. و مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی تائید کرد که ایران تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک را به طور کامل انجام داده است. طرف های غربی نیز رفع تحریم ها را اعلام و برجام عملا از همان روز اجرایی شد.

مدتی بعد از اجرای برجام سایت مجاهدین از قول سخنگوی بی نام و نشان این گروه (و نه طی یک اطلاعیه رسمی ) و با لفاظی های شعارگونه که حاکی از شکست فضاحت بار مجاهدین در خصوص برجام است و با دل خوش کردن به حرف های جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، و نه با تکیه بر توانمندی و اعتبار !! نداشته سازمان نوشت:

” . . . جان کری آنچه را که رژیم صرفاً برای لغو تحریمهای هسته‌ای انجام داده است، بدین صورت فهرست کرد: «۹۸ درصد از ذخائر اورانیوم رژیم از ایران خارج شده و کمتر از ۳۰۰ کیلوی باقیمانده نیز تحت کنترل کامل است. رژیم دو سوم کلیه سانتریفوژها را همراه با زیر ساختهایشان برداشته و تمامی آنها پلمب شده‌اند. تمام اورانیوم غنی شده از فردو برداشته شد و سانتریفوژهای آن قطع شدند.

تمام رآکتور اتمی اراک به‌طور بنیادین تغییر یافت و کلیه نقاط مورد نظر با سیمان پر و آببندی شد.

زمان گریز برای ساختن یک بمب که قبلاً دو الی سه ماه بود، اکنون یک سال شده است.»

جان کری افزود: ستون فقرات اقدامات بعدی در مورد فعالیتهای اتمی رژیم راستی آزمایی است و با توجه به بازرسیها آمریکا و آژانس بلافاصله از هر گونه اقدام مخفیانه مطلع می‌شوند.

رژیم ایران برای رفع تحریمهای هسته‌یی از دو سال پیش تا به‌حال هر کاری را که قرار بود انجام داده اما کنترلهای آینده جای خود را دارد. اکنون ما مطمئن هستیم که رژیم ایران دسترسی و توان بمب‌سازی (اتمی) ندارد و تمام چرخه اورانیوم از معدن تا سانتریفوژ و ذخیره‌سازی و غنی‌سازی تحت کنترل است . . .

سخنگوی مجاهدین گفت: چهل روز قبل از انتخابات خبرگان و مجلس ارتجاع، آخوند از سر خاک غنی شده اتمی برخاست! موگرینی و ظریف، مشترکاً مراسم خاکسپاری هسته‌ای رژیم را البته با لبخند، برگزار کردند! اما اصل حرف در مورد سرکشیدن جام زهر اتمی توسط رژیم ولایت‌فقیه، به‌طور جداگانه توسط جان کری بیان و سرخطهای آن اعلام گردید. اکنون رژیم باید پاسخگوی مطالبات و حقوق مسلم مردم ایران به‌ویژه اقشار و طبقات کم‌درآمد و به ستوه آمده باشد.”

نتیجه اینکه :

۱ – تلاش چندین ساله مجاهدین به همراه شرکای منطقه ای‌شان برای تحریک غرب به ایجاد جنگی دیگر با ایران به شکست انجامید و سایه جنگ از سر مردم ایران دور شد.

۲ – اجرای برجام بایان عمر سیاسی مجاهدین نیز هست چرا که جایگزین کردن یک حرکت تاکتیکی مثل موضوع حقوق بشر با موضوع هسته ای – که سرمایه گذاری عظیم چندین ساله استراتژیکی سازمان برای شروع جنگی دیگر در منطقه بوده – یک فریب سیاسی بیش نیست و صرفا مصرف داخلی دارد.

۳ – برگزاری چند تجمع و گردهم آیی در این یا آن کشور غربی با شرکت چند سیاستمدار بازنشسته غربی و یا عَلم کردن موضوع حقوق بشر، نهایت بُرد دیپلماسی و پروپاگاندای ناکارآمد مجاهدین طی چندین سال گذشته را نشان میدهد.

۴ – متهم کردن آمریکا و کشورهای غربی به پیگیری سیاست مماشات در مقابل ایران آن روی سکه شکست استراتژی جرقه و جنگ مجاهدین است و بنظر میرسد رهبران مجاهدین همچنان در فاز جهان تک قطبی و نه تغییر آن به جهان چند قطبی سیر و سیاحت می کنند.

۵ – شکست تمامی تلاش های مجاهدین و درخواست کمک از تمامی حامیان غربی شان بویژه آمریکا برای ماندن در خاک عراق نیز نشانگر سقوط این گروه از موضع یک آلترناتیو سیاسی به یک گروه مزدور و خائن وطن فروش و یک فرقه سیاسی – مذهبی است.

_____________________

آرشیو موضوع : مجاهدین خلق

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید