• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • سعید شاهسوندی:گرامی داشت آری، تحریف تاریخ نه

    همان جا اضافه کردم: «براین باورم که نام «تراب حق شناس» به عنوان مبارزی پیگیر در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه ارتجاع، استبداد و استثمار باقی خواهد ماند.» بخشی از دل نوشته(1) خطاب به تراب حق شناس به تاریخ 26 اکتبر 2014 – نوشته آقای ناصر پایدارگرچه حاوی نکات  درستی است اما در عین حال حاوی چند نکته نادرست  وغیر واقعی  است که من سعی می کنم آن را توضیح دهم.نخست: ایشان در شرح حال زنده یاد تراب حق شناس نوشته اند:» در پروسه تحولات ایدئولوژیک و سیاسی سالهای 52 تا 54 درون سازمان،با آغوش باز به استقبال کمونیسم و گسست از ارتجاع اسلامی شتافت.» به نظر می رسد ، ایشان از ماجراهای خونباری که به نابودی سازمان مجاهدین خلق ایران درآن سالها انجامید ،ازترورهای فجیع درون سازمانی واز روش هایی که در آن ایام برای مطیع کردن و باصطلاح پرولتریزه کردن افراد به کار برده شد، به کلی  بی خبرند!!وگرنه این چنین از «آغوش باز» و»استقبال از کمونیسم» نمی نوشتند.(2)

    گرامی داشت آری، تحریف تاریخ نه

    با نگاهی به سایت ها ومنابع خبری،شمار قابل توجهی نوشته ، خاطره و گرامی داشت در سوگ زنده یاد تراب حق شناس را می توان یافت.
    این البته رسم خوبی در میان ما ایرانیان و شرقی هاست که یاد رفته گان مان را بزرگ و گرامی می داریم.
    اما زیباتر آن  که این کار پسندیده و ارج نهادن به بزرگان را ، که گاه ممکن است ، مخالف نظرات شان باشیم، در بودن و هنگامی که زنده اند انجام دهیم .این خود نوعی تمرین دموکراسی یعنی  همزیستی درعین اختلاف  نظر است.

    آقای ناصر پایدارنیز در سوگ ودررثای تراب حق شناس مطلبی نوشته اند. در لینک زیر:
    http://www.azadi-b.com/J/2016/01/post_486.html
    من نیز حدود یک سال  ونیم پیش، هنگامی که توسط دوستی مشترک از بیماری تراب با خبر شدم برای او چنین نوشتم:
    » ….درکوران حوادث و درد و رنج های بسیار  آموختم که؛اختلاف عقیده و اشتباهات، از منزلت «رهروان صادق» راه ، کسانی که نقد جان و توان را در راه تحقق امر انقلاب و رهایی ستمکشان نثار کردند نمی کاهد.
    از این روست که؛  از صمیم قلب احترام عمیق خود را نسبت به «تراب حق شناس» به پاس یک عمر مبارزه و پایداری اش، درراه رهایی محرومان و نیز نسبت به مواضع اصولی او در قبال درد و رنج خلق فلسطین، ابراز می دارم.»
    همان جا اضافه کردم: «براین باورم که نام «تراب حق شناس» به عنوان مبارزی پیگیر در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه ارتجاع، استبداد و استثمار باقی خواهد ماند
    بخشی از دل نوشته(1) خطاب به تراب حق شناس به تاریخ 26 اکتبر 2014

    نوشته آقای ناصر پایدارگرچه حاوی نکات  درستی است اما در عین حال حاوی چند نکته نادرست  وغیر واقعی  است که من سعی می کنم آن را توضیح دهم.

    نخست: ایشان در شرح حال زنده یاد تراب حق شناس نوشته اند:» در پروسه تحولات ایدئولوژیک و سیاسی سالهای 52 تا 54 درون سازمان،با آغوش باز به استقبال کمونیسم و گسست از ارتجاع اسلامی شتافت.»

    به نظر می رسد ، ایشان از ماجراهای خونباری که به نابودی سازمان مجاهدین خلق ایران درآن سالها انجامید ،ازترورهای فجیع درون سازمانی واز روش هایی که در آن ایام برای مطیع کردن و باصطلاح پرولتریزه کردن افراد به کار برده شد، به کلی  بی خبرند!!وگرنه این چنین از «آغوش باز» و»استقبال از کمونیسم» نمی نوشتند.(2)
    حوادثی که خود زنده یاد تراب حق شناس و بسیاری رفقای ایشان  تا نقد ومحکوم کردن آن ؛ به روایتی «وادار به استعفا کردن»(3)وبه روایتِ بیانیه سازمان پیکار»اخراج»؛ پرچمدار این جریان از سازمان  هم رفتند.(4)
    حوادثی که با خونین ترین وجه ممکن  به تشدید نابهنگام تضاد های اجتماعی و تضعیف نیروهای مترقی وچپ و  زمینه ساز برآمد ن روحانیت ومنحصر به فرد شدن نقش آیت الله خمینی در انقلاب 57 از یک سو  و برآمدن مسعود رجوی به عنوان رهبر بلامنازع سازمان مجاهدین  از سوی دیگر شد.(مستندات این همه مجال این نوشته  نیست)
    هزینه ی این هردو را ،مردم و  تاریخ ایران و شمارزیادی از جداشده گان از تشکیلات رجوی هنوز دارند پرداخت می کنند.

    دوم:گسست از ایدئولوژی اسلامی سازمان مجاهدین خلق ایران ومارکسیست شدن  افراد (بگذریم از این که کدام مارکسیسم، ونیز بگذریم چه میزان افراد ونیزبا چه روش هایی) را هرچیزی می توان نامید جز «گسست از ارتجاع اسلامی«.
    دراین جانیز، انتظار به حق از  آقای ناصر پایدار این است که برخلاف کسانی که به امتناع انصاف وواقع بینی دچار شده اند، ارزیابی  های سنجیده داشته باشند. نمی توان سازمانی را که محصول مبارزات تاریخی بعد از کودتای 28 مرداد 32 و پرچمدار همگرائی اجتماعی علیه استبداد،ارتجاع و استعمار (امپریالیزم)  و حامل رادیکال ترین تفسیر از اسلام(البته در زمان خود) بود، بی محابا»ارتجاع اسلامی » نامید.
    طرفه آن که خود پرچمدار آن جریان (محمد تقی شهرام) نیز هیچگاه از مجاهدین ،ایدئولوژی و بنیانگذاران آن بنام » ارتجاع اسلامی » نام نبرد.
    زنده  یاد تراب حق شناس نیز در مصاحبه ها و نوشته های گوناگون وبه گواه شاهدان عینی، حتی تا واپسین روزهای زندگی ازبنیانگذاران  سازمان مجاهدین خلق ایران ، همیشه به نیکی و با احترام یاد کرد و تشکیلات را از «همت» آنان می دانست و هیچگاه چنین عنوان ناشایستی را به کار نبرد.

    سوم: این همه نه به منظور توجیه و مطلق کردن گذشته وبی نقص و بی انتقاد دانستن، حنیف نژادو سعید محسن ودیگران است ونه به منظور تصفیه  حساب های رایج سیاسی /ایدئولوژیک، بلکه  نیت ، دیدن گذشته در ظرف زمان و مکان تاریخی وواقعی خود وآن گاه نقد آن است. درس آموزی از گذشته و نقد آن به مثابه چراغ راه آینده.

    کاری که بنیانگذاران مجاهدین  ونیز نام آورانی چون بیژن جزنی و مصطفی شعاعیان ،هنگام نقد پیشینیان خود، نمونه های برجسته و فرهیخته آن  بودند و زنده یاد تراب حق شناس هم در حد و توان خود( البته در مسیری که درست می دانست )بدان صمیمانه همت گماشت. ارزش آن بنیانگذاران وارزش تراب  حق شناس ، در صداقت و صمیمیت آنها ودر نقد پذیری و آمادگی برای «تغییر» است .
    سعید شاهسوندی
    28ژانویه 2016
    هامبورگ
    ………………………………………………………………………………………………………………………………

    (1) لینک مطلبی که یک سال و نیم پیش، بعد از باخبر شدن از بیماری مهلک تراب ، در رثا و»به پاس یک عمر کوشش و تلاش او برای رهایی و عدالت اجتماعی» نوشتم :
    http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=63274
    (2). نگاه کنید به» اطلاعیه بخش مارکسیستی/لنینیستی سازمان مجاهدین خلق ایران ، مهرماه 1357″ مندرج در سایت اندیشه و پیکار:
    «خائن و توطئه گر خواندن مخالفین داخلی، سرکوب و اعدام رفقای مذهبی ای که دررابطه با عملکرد اپورتونیستی و سلطه طلبانه رهبری سازمان مجبور به جمع آوری نیروهای خود شده ودرصدد انشعاب برآمده بودندوحرکت بر این مبنا که جریان تحول یافته را تنها وارث»سازمان مجاهدین خلق ایران» بشمارد. برخورد غیر طبقاتی با نیروهای مذهبی، مشوب کردن ذهن نیروهای مبارز نسبت به مناسبات طبقات در جنبش دموکراتیک …. جلوه آنتاگونیسم دادن به تضاد های درون خلق، برانگیختن احساسات ضد کمونیستی ودامن زدن به آن از طرف بخشی از نیروهای انقلابی خلق،مشوب کردن اذهان نیروهای مبارز نسبت به اندیشه و عمل کمونیستیو…. اینها همه از ضربات و نتایح بسیار منفی ای بود …»
    (3).ن ک به منبع بالا:»… علیرغم مقاومت هایی از جانب مرکزیت سازمان (وبه خصوص و دردرجه اول عنصر مسلط مرکزیت که توانسته بود طی سال های 52 تا 57 هژمونی ایدئولوژیک ، سیاسی و تشکیلاتی خود را بر مرکزیت سازمان اعمال نماید) و علیرغم تلاش و کوشش این مرکزیت در ادامه حاکمیت اندیشه و عمل غیر کمونیستی ، سکتاریستی و تفرقه افکنانه گذشته ، توانست با اتکاء به نیروی اکثریت قاطع مسئولین و توده های سازمانی ، مقاومت آنرا در هم شکسته و سرانجام وادار به استعفا نماید.»

    (4): ن ک به :»تحلیلی بر تغییر و تحولات درونی سازمان مجاهدین (1352-1354)» چاپ اول، سازمان پیکار درراه آزادی طبقه کارگر فروردین1358، نشر اینترنتی : انتشارات اندیشه و پیکار اردیبهشت 1386(مه 2007):
    «…پس از شکستن مقاومت هاوکارشکنی های رهبری….. و پس از دریافت این واقعیت که رهبری به طور کامل راه خویش را از راه جریان سالم توده ای جدا نموده است، باتائید قاطع اکثریت ، عناصر اصلی این جریان(یعنی رهبری سابق) از سازمان اخراج گردیدند…» .خط کشی ها از من است.

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    تراب حق‌شناس؛ مردی خلاصه‌ی خود که معتقد بود اصطلاح «مارکسیست اسلامی» پربیراه نبود

    تراب حق‌شناس؛ مردی خلاصه‌ی خود که معتقد بود اصطلاح «مارکسیست اسلامی» پربیراه نبود

    تراب حق‌شناس؛ مردی خلاصه‌ی خود که معتقد بود اصطلاح «مارکسیست اسلامی» پربیراه نبود کیهان لندن، سی ام ژانویه ۲۰۱۶:… حق‌شناس در سال ۱۳۴۴ در کنار محمد حنیف‌نژاد و لطف ‌لله میثمی «سازمان مجاهدین خلق ایران» را بنیان گذاشت. در همان سال‌های ابتدایی تاسیس این سازمان تراب حق‌شناس همراه با حسین روحانی به دیدار سید روح‌الله خمینی …ادامه مطلب

    تراب حق‌شناس از فعالان چپ ایران درگذشت

    تراب حق‌شناس از فعالان چپ ایران درگذشت

    حق‌شناس در اواخر دهه ۱۳۴۰ به‌نمایندگی از سوی مجاهدین خلق به فلسطین، لبنان، سوریه و چند کشور دیگر خاورمیانه رفت تا همکاری جنبش آزادیبخش فلسطین را جلب کند و آموزش نظامی دوستانش را تدارک ببیند.او در سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۳ یکی از مسئولان سازمان مجاهدین خلق در تماس با آیت‌الله خمینی، رهبر بعدی انقلاب ایران، در نجف بود. حق‌شناس …

     

    مطالب مرتبط :

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

     رجوی دو هدف را دنبال میکرد . هدف اول این بود که اگر به هر دلیل اتفاقی در عراق افتاد اشرف را از دست ندهد و بقول خودش به کانون استراتژیک نبرد  برگردد،  به این منظور که حکومتی مثل ایاد علاوی و خلاصه کسی که با رژیم ایران سر سازگاری نداشته و مایل به بودن مجاهدین در عراق است بعنوان کارت علیه رژیم . هدف دوم از ... مطلب کامل

    دو قرن سکوت

    عبدالحسین زرین‌کوب در سال ۱۳۰۱ در بروجرد زاده شد و در خانواده بسیار باورمندی رشد کرد. تا کلاس ۱۱ را در زادگاهش خواند و همزمان با پافشاری پدرش فقه و تفسیر قرآن و ادبیات عرب آموخت. ۱۶ ساله بود که به تهران رفت و با اینکه رشته‌اش ادبی نبود با رتبه ممتاز دیپلم ادبی گرفت و در دانشکده حقوق نام‌نویسی کرد ولی باز با پافشاری پدرش به زادگاهش ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    در همین راستا بود ک باصرف مبالغ هنگفت و کمک لابی هاش در آلبانی تلاش داشت دولت و پلیس این کشور برخلاف تمایل این دولت را وادار و مجبور کند که آقای احسان بیدی رابعد تحمل بی دلیل یکسال زندان سر به نیست ویا حداقل به شکل فجیعی اخراج کند و بقول خودش از شر آقای بیدی خلاص شود اما با هشیاری دوستان و مقامات آلبانی که با ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    از جمله برنامه‌های ناپلئون، ساخت «آسیاب بادی» است که قرار است برای بهبود کیفیت زندگی حیوانات ساخته شود. نقشه اولیه این آسیاب توسط اِسنوبال طرح‌ریزی شده بوده و در ابتدا ناپلئون به مخالفت با آن برمی‌خیزد ولی بعدتر با بیرون راندن اِسنوبال، ایده ساخت آن را دوباره پی می‌گیرد اما به دلیل بی‌کفایتی ناپلئون، ساخت آن به شکل مطلوبی پیش نمی‌رود. در پایان، ساخته شدن این ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    بله این خط اخر فرقه مجاهدین خلق بود که به خیال خودش ما را اینطوری سر به نیست  کند که شکر خدا نتونستند کاری بکنند . بله این خط اخر فرقه مجاهدین خلق بود که به خیال خودش ما را اینطوری سر به نیست  کند که شکر خدا نتونستند کاری بکنند .وبعد از این ,این مار زخمی شده به این سادگی دست بردار نیست وحتما باید زهرش ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    اما این که در کمسیون پوشالی خودتان اطلاعیه صادر میکنید باید بگویم تناقضات داخل ان که من دیده ام کم نیست پس بهتر است از ستاد سیاسی خودت بخواهی که یک بار دیگر اطلاعیه خودتان را مروز بکند واز اینجا به شما میگویم اجازه نمیدهم هر غلطی میخواهید در رابطه با خانوده من بکنید و بگوید دست از سرتان برنمیدارم حتی اگر باشدرودر با شما بایستم و در ... مطلب کامل

    «مزرعه حیوانات» هنوز تعطیل نشده است

    چه بسیار فعالان سیاسی دنیا که مردم و جوانان را به خواندن این کتاب تشویق می‌کنند چرا که سمبولیسم شکل‌گرفته در آن فقط حکایت لنین و استالین و تروتسکی نیست و مابه‌ازای ماجراهای آن در بیشتر حکومت‌های تمامیت‌خواه و توتالیتر، واو به واو، تکرار می‌شود؛ داستانِ انگیزش به بهانه «خوابی» که میجر پیر برای حیوانات و مزرعه دیده، گرسنگی (فقر) و خشم ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    صبح روزی که همه منتظر آزاد شدن احسان بودند(«پنجشنبه 23 مرداد مصادف با 13 اوت») پلیس به او گفته بود که آماده باش که می خواهیم تورا آزاد کنیم! وقتی که خواسته بودند که اورا سوار کنند اواصرار کرده بود که دوستان من می آیند و باید وسایلم را هم آماده کنم که ببرم وقتی که پلیس فهمیده بود گفته بود قبول وسایل را بیاور ولی ما ترا ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    روشن است که مقامات آلبانیایی دخیل در بازداشت و آواره کردن آقای بیدی در مرز یونان سناریوی فرقه مجاهدین خلق در آلبانی را اجرا کرده اند ، چرا که وحشت رجوی از حضور اعضای نجات یافته از فرقه مجاهدین خلق در آلبانی دلایل روشن و مشخصی دارد که با بود و نبود تشکیلات مافیایی این فرقه مافیایی در آلبانی پیوند خورده است. اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    اواخر فیلم، یک قطار کوچک همراه با یک واگن را نشان می دهد که از خیل مسافران زیاد تنها چهار تن از دست زامبی های خونخوار نجات یافته و به سمت مقصد در حرکتند. این جا نیز مرد خبیث و خودشیفته که تا این زمان تعدادی و از جمله راننده قطار را قربانی زنده ماندن خود کرده بود به ویروس آلوده شده و قرار بود تا آخرین ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2020 ايران قلم. محفوظ است.