حسنین هیکل، روزنامه‌نگار مشهور مصری درگذشت

0
1286

دیدار و گفت‌وگوهای او با خوان کارلوس (پادشاه اسپانیا)، آلبرت انیشتین (فیزیکدان آلمانی)، جواهر لعل نهرو (از رهبران استقلال هند)، یوری آندروپوف (رهبر اتحاد شوروی پیش از میخائیل گارباچوف)، محمدرضا پهلوی (شاه ایران)، ژنرال مونتگمری (یکی از فرماندهان نظامی ارتش بریتانیا در جنگ جهانی دوم) و راکفلر (سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی) در کتاب او با نام “دیداری دوباره با تاریخ” جمع‌آوری شده است. هیکل سال‌های زیادی نیز در ایران به سر برد. گزارش‌های او از نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران به رهبری دکتر محمد مصدق توجه زیادی را در جهان عرب به خود جلب کرده بود. گفته می‌شود جمال عبدالناصر تحث تاثیر نهضت ملی‌شدن نفت ایران به ملی‌کردن کانال سوئز اقدام کرد. کانال سوئز پیش از آن در کنترل بریتانیا بود. گزارش‌‌های ستایش‌آمیز هیکل از جنبش ملی‌شدن نفت ایران و دکتر مصدق در سال ۱۹۵۱ در کتابی با عنوان “ایران روی آتش‌فشان” منتشر شد.

حسنین هیکل، روزنامه‌نگار مشهور مصری درگذشت

محمد حسنین هیکل، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی مشهور جهان عرب در سن ۹۲ سالگی درگذشت. او سال‌ها سردبیر روزنامه مصری “الاهرام” بود در دوره فعالیت روزنامه‌نگاری‌اش با رهبران و چهره‌های سیاسی و علمی زیادی گفت‌وگو کرده بود.

تلویزیون دولتی مصر گزارش داد که محمد حسنین هیکل، روزنامه‌نگار و سردبیر سابق روزنامه مصری “الاهرام” روز چهارشنبه (۱۷ فوریه/ ۲۸ بهمن) در سن ۹۲ سالگی درگذشته است.

حسنین هیکل در سپتامبر ۱۹۲۳ به دنیا آمد. او ۱۷ سال سردبیر روزنامه مشهور مصری “الاهرام” بود و این روزنامه در دوره سردبیری او پرتیراژترین روزنامه جهان عرب محسوب می‌شد.

هیکل یکی از همکاران و مشاوران نزدیک جمال عبدالناصر بود. هنگام مرگ ناصر در سال ۱۹۷۰ هیکل بر بالین او حاضر بود. ناصر یکی رهبران انقلاب سال ۱۹۵۲ مصر بود که به سلطنت ملک فاروق پایان داد و نظام “جمهوری” را در این کشور برقرار کرد. جمهوری جدید البته تبدیل به نظام موروثی نظامیان شد که هنوز هم ادامه دارد.

پس از مرگ ناصر، هیکل و روزنامه الاهرام با جانشین او، انور سادات، در افتاد و همراه با صدها نفر از منتقدان دیگر سادات بازداشت شد. یکی از مقاطع جدی تنش در روابط هیکل با سادات امضای قرارداد صلح میان مصر و اسرائیل در سال ۱۹۷۹ بود.

پس از ترور سادات و به قدرت رسیدن حسنی مبارک در سال ۱۹۸۱ هیکل از زندان آزاد شد و به خارج رفت. او در سال ۲۰۰۰ دو باره به مصر بازگشت.

هیکل در دوره طولانی فعالیت‌های روزنامه‌نگاری خود با رهبران سیاسی و چهره‌های مشهور جهان به گفت‌وگو نشست.

دیدار و گفت‌وگوهای او با خوان کارلوس (پادشاه اسپانیا)، آلبرت انیشتین (فیزیکدان آلمانی)، جواهر لعل نهرو (از رهبران استقلال هند)، یوری آندروپوف (رهبر اتحاد شوروی پیش از میخائیل گارباچوف)، محمدرضا پهلوی (شاه ایران)، ژنرال مونتگمری (یکی از فرماندهان نظامی ارتش بریتانیا در جنگ جهانی دوم) و راکفلر (سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی) در کتاب او با نام “دیداری دوباره با تاریخ” جمع‌آوری شده است.

هیکل سال‌های زیادی نیز در ایران به سر برد. گزارش‌های او از نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران به رهبری دکتر محمد مصدق توجه زیادی را در جهان عرب به خود جلب کرده بود. گفته می‌شود جمال عبدالناصر تحث تاثیر نهضت ملی‌شدن نفت ایران به ملی‌کردن کانال سوئز اقدام کرد. کانال سوئز پیش از آن در کنترل بریتانیا بود.

گزارش‌‌های ستایش‌آمیز هیکل از جنبش ملی‌شدن نفت ایران و دکتر مصدق در سال ۱۹۵۱ در کتابی با عنوان “ایران روی آتش‌فشان” منتشر شد.

 

 آرشیو موضوع : تاریخ، فرهنگ و هنر

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید