هشدار کارشناسان: ذوب زودهنگام یخ‌های گرینلند

0
1043

گرمایش زمین باعث افزایش درجه حرارت داخلی یخچال‌های طبیعی نیز شده است. یکی از پیامدهای این پدیده، بالارفتن سطح اقیانوس‌ها است. ‌یخچال‌های طبیعی بزرگ‌ترین ذخایر آب شیرین کره زمین به‌شمار می‌روند و در تعادل آب و هوا نقش مهمی ایفا می‌کنند. تغییرات آب و هوایی در سال‌های اخیر بر کوه‌های یخ قطب جنوب نیز تاثیر منفی داشته‌اند. اوایل ماه جاری میلادی اعلام شد که پژوهشگران فعل‌وانفعالات یخی در قطب جنوب را طی ده سال بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که سرعت ذوب دیواره‌های یخی در بخش غربی قطب جنوب بیش از سایر نقاط است. این پدیده نشان می‌دهد که فرآیند ذوب کوه‌های یخ این منطقه می‌تواند سریع‌تر از حدی باشد که تا کنون انتظار می‌رفت.

هشدار کارشناسان: ذوب زودهنگام یخ‌های گرینلند

دویچه وله ـ 18.04.2016

امسال درجه حرارت بزرگ‌ترین جزیره جهان زودتر از سال‌های پیش بالا رفته و احتمال می‌رود که یخ‌های آن بیش از پیش ذوب شوند. دمای کرانه جنوبی این جزیره نزدیک ۱۸ درجه سلسیوس است.

کوه یخ در گرینلندکوه یخ در گرینلند

روز جمعه (۱۵ آوریل / ۲۷ فروردین) خبرگزاری آلمان به نقل از اداره هواشناسی دانمارک و موسسه‌های پژوهش جوی گزارش داد که تنها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۱ و ۱۲ آوریل) سطح حدود ۱۲ درصد از پهنه یخی جزیره گرینلند به میزان یک میلیمتر ذوب شده است.

بر اساس این گزارش دمای مناطق جنوب غربی گرینلند به ۸/ ۱۷ درجه سلسیوس رسیده که از آغاز تاریخ نگارش وضعیت هوا تاکنون بی‌سابقه بوده است.

پیش از این رکورد گرمای هوا در این بخش از جزیره و در نیمه نخست ماه آوریل ۱۳ درجه بود که در سال ۱۹۶۹ ثبت شده است.

در تابستان دمای ۲۰ درجه در این منطقه عادی است اما افزایش زودرس دما نگرانی کارشناسان را برانگیخته است. پتر لانگن، کارشناس اداره هواشناسی دانمارک می‌گوید: «ما ابتدا باورمان نمی‌شد که برف روی پهنه یخی در این موقع سال ذوب شود». لانگن در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان اظهار داشت که او و همکارانش ابتدا تمامی دستگاه‌های سنجش دما را کنترل کرده‌اند زیرا احتمال می‌داده‌اند که دستگا‌هی خراب شده باشد.

هوای درون جزیره در گرم‌ترین ماه‌های تابستان به ۱۰ درجه سلسیوس می‌رسد و در زمستان به منهای ۷۰ درجه هم رسیده است.

گرینلند سرزمینی خشک و دارای آب و هوای قطبی است که ۸۱ درصد سطح آن را یخچال‌های طبیعی تشکیل داده‌اند.

غییرات آب و هوایی بر کوه‌های یخ قطب جنوب نیز تاثیر منفی داشته‌اندغییرات آب و هوایی بر کوه‌های یخ قطب جنوب نیز تاثیر منفی داشته‌اند

پیامدهای گرمایش زمین

گرمایش زمین باعث افزایش درجه حرارت داخلی یخچال‌های طبیعی نیز شده است. یکی از پیامدهای این پدیده، بالارفتن سطح اقیانوس‌ها است. ‌یخچال‌های طبیعی بزرگ‌ترین ذخایر آب شیرین کره زمین به‌شمار می‌روند و در تعادل آب و هوا نقش مهمی ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: یخ‌ ‌قطب جنوب می‌تواند زودتر از حد انتظار آب ‌شود

تغییرات آب و هوایی در سال‌های اخیر بر کوه‌های یخ قطب جنوب نیز تاثیر منفی داشته‌اند.

اوایل ماه جاری میلادی اعلام شد که پژوهشگران فعل‌وانفعالات یخی در قطب جنوب را طی ده سال بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که سرعت ذوب دیواره‌های یخی در بخش غربی قطب جنوب بیش از سایر نقاط است. این پدیده نشان می‌دهد که فرآیند ذوب کوه‌های یخ این منطقه می‌تواند سریع‌تر از حدی باشد که تا کنون انتظار می‌رفت.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید