دویچه وله: فرمانده ارشد طالبان کشته‌شدن ملا منصور را تأیید کرد

0
1018

به گفته وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، حمله هوایی علیه ملا اختر منصور توسط هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در یکی از مناطق دورافتاده پاکستان در نزدیکی مرز با افغانستان رخ داده است. در بیانیه پنتاگون تنها تأیید شده که نتیجه این حمله هنوز به طور قطعی مشخص نیست. با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که یک فرمانده ارشد طالبان خبر کشته شدن رهبر این گروه را تأیید کرده است. طالبان هنوز به طور رسمی در مورد این خبر اظهار نظر نکرده است.از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز احتمال کشته شدن ملا منصور را بسیار زیاد خوانده است.عبدالله عبدالله روز یکشنبه (۲۲ مه/ ۲ خرداد) گفت: «شب گذشته مقام‌های آمریکایی این موضوع را به دولت افغانستان اطلاع دادند. احتمال بسیار می‌رود که ملا منصور کشته شده باشد.»

فرمانده ارشد طالبان کشته‌شدن ملا منصور را تأیید کرد

دویچه وله ـ 22.05.2016

به گفته پنتاگون ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان هدف حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفته و احتمالا کشته شده است. یک فرمانده ارشد طالبان خبر کشته شدن ملا منصور را تأیید کرده است.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، حمله هوایی علیه ملا اختر منصور توسط هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در یکی از مناطق دورافتاده پاکستان در نزدیکی مرز با افغانستان رخ داده است. در بیانیه پنتاگون تنها تأیید شده که نتیجه این حمله هنوز به طور قطعی مشخص نیست.

با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که یک فرمانده ارشد طالبان خبر کشته شدن رهبر این گروه را تأیید کرده است. طالبان هنوز به طور رسمی در مورد این خبر اظهار نظر نکرده است.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز احتمال کشته شدن ملا منصور را بسیار زیاد خوانده است.

عبدالله عبدالله روز یکشنبه (۲۲ مه/ ۲ خرداد) گفت: «شب گذشته مقام‌های آمریکایی این موضوع را به دولت افغانستان اطلاع دادند. احتمال بسیار می‌رود که ملا منصور کشته شده باشد.»

او اضافه کرد که دولت افغانستان به محض آنکه جزئیات بیشتری در مورد این خبر دریافت کند، مردم را مطلع خواهد کرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا که برای سفری رسمی در میانمار به سر می‌برد، روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران ملا منصور را “تهدیدی” علیه نیروهای آمریکایی، ملت افغانستان و گفتگوهای صلح خوانده و گفت: «صلح تنها چیزی است که ما خواستار آن هستیم. منصور تهدیدی علیه صلح بود.»

دفتر اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان نیز حمله هوایی آمریکا را تأیید کرده و با انتشار بیانیه‌ای گفت که مقام‌های افغان در حال تحقیق در مورد کشته شدن ملا منصور هستند.

ملا اختر منصور در ژوئیه سال ۲۰۱۵ به عنوان جانشین ملا عمر برگزیده شده و رهبری طالبان را بر عهده گرفت. دولت افغانستان اواخر سال گذشته اعلام کرد که ملا منصور درگذشته است، اما طالبان این خبر را تکذیب کرد.

بیشتر بخوانید: پیام منسوب به رهبر طالبان: من زنده هستم

ملا منصور که برخی احتمال می‌دهند ۴۵ ساله باشد، در زمان حکومت طالبان در افغانستان در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز شخصیتی پرنفوذ به شمار می‌رفت. وی ابتدا ریاست فرودگاه قندهار را برعهده داشت، اما اندکی سمت وی ارتقا یافته و به عنوان وزیر هوانوردی طالبان انتخاب شد.

به گفته مقام‌های آمریکایی ملا منصور به هنگام وقوع حمله هوایی همراه با یک نفر دیگر در خودروی در حال حرکت بوده است. احتمال می‌رود که این شخص نیز کشته شده باشد. دستور انجام این حمله هوایی شخصا توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، صادر شده است.

سدی بر سر راه مذاکرات صلح

پنتاگون ملا منصور را مسئول کشته شدن هزاران غیرنظامی و نیروهای امنیتی افغان می‌داند. در بیانیه پنتاگون آمده است که وی در برنامه‌ریزی حمله علیه ادارات و نهادها در کابل و دیگر نقاط کشور دست داشته است.

در این بیانیه تأکید شده است: «منصور بر سر راه صلح و آشتی میان دولت افغانستان و طالبان قرار داشت.»

یک مقام پنتاگون که نامش فاش نشده، به خبرگزاری فرانسه گفته که ملامنصور “هدف اصلی این حمله بوده و احتمالا کشته شده است.”

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون شامگاه شنبه (۲۱ مه/ اول خرداد) در نشستی مطبوعاتی ملامنصور را “تهدیدی” علیه ملت افغانستان و نیروهای آمریکایی توصیف کرده و گفت که ملامنصور شرکت در مذاکرات صلح با دولت افغانستان را برای رهبران بلندپایه طالبان ممنوع کرده بود.

طبق آمار سازمان ملل متحد در جریان حملات طالبان در افغانستان در سال گذشته، بیش از ۳۵۰۰ غیرنظامی کشته شدند. وضعیت امنیتی در افغانستان در چند ماه اخیر به طرز قابل‌توجهی رو به وخامت گذاشته است.

در حال حاضر تأمین امنیت در این کشور بر عهده نیروهای افغان است و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان تنها به کار آموزش و مشاوره نظامی مشغول هستند. یکی از شروط اصلی طالبان برای ادامه مذاکرات صلح با دولت مرکزی خروج تمامی ۱۳ هزار سرباز خارجی از کشور است.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید