هشدار کاخ سفید: سه طرح جدید کنگره درباره ایران وتو می‌شود‎

0
1205

 دولت آمریکا بار دیگر بر لزوم اجرای توافق اتمی تا زمانی که تهران به آن عمل می‌کند، به عنوان عاملی بازدارنده و ناظر بر برنامه اتمی ایران و نیز نقش آن بر امنیت ملی آمریکا تاکید کرده‌است.در خلاصه طرح‌های ارائه شده در مجلس نمایندگان، طرح ۴۹۹۲ در رابطه با نقل‌وانتقالات مالی با ایران عنوان شده‌است. برخی از گروه‌های ناظر می‌گویند این طرح می‌تواند جلوی پرداخت‌های مالی به ایران و از ایران، و حتی به شکلی که منفعتی از آن نصیب یک «فرد ایرانی» شود، را بگیرد. کاخ سفید گفته است این طرح مانع از آن می‌شود که بین ایران و موسسات دیگری که به کلی خارج از خاک آمریکا هستند، روابط مالی وجود داشته باشد. دولت آمریکا تاکید کرده به تحریم‌های جاری در رابطه با ایران عمل کرده و در عین حال مانع از دسترسی تهران به سیستم مالی آن کشور می‌شود، اما افزوده است که این طرح کلا مانع از نقل‌وانتقالات بانکی ایران خارج از خاک آمریکا می‌شود، که در «برجام» طرف‌ها به اجرای آن متعهد شده‌اند.

هشدار کاخ سفید: سه طرح جدید کنگره درباره ایران وتو می‌شود‎

 

کاخ سفید آمریکای در بیانیه‌ای، با سه طرح تازه مجلس نمایندگان آن کشور در مورد ایران، «قویا» مخالفت کرده و می‌گوید رئیس‌جمهوری تاکید کرده، هر قانونی که مانع از اجرای موفق «برجام» شود را «وتو» می‌کند، و این سه طرح نیز در صورت ارائه به او وتو می‌شوند.

طرح‌های اچ‌آر ۵۶۳۱، ۴۹۹۲ و ۵۱۱۹ از نظر کاخ سفید جلوی عمل به برجام را می‌گیرند و مانع از اجرای تعهدات ایالات متحده در زمینه توافق اتمی می‌شوند.

دولت آمریکا بار دیگر بر لزوم اجرای توافق اتمی تا زمانی که تهران به آن عمل می‌کند، به عنوان عاملی بازدارنده و ناظر بر برنامه اتمی ایران و نیز نقش آن بر امنیت ملی آمریکا تاکید کرده‌است.

در خلاصه طرح‌های ارائه شده در مجلس نمایندگان، طرح ۴۹۹۲ در رابطه با نقل‌وانتقالات مالی با ایران عنوان شده‌است. برخی از گروه‌های ناظر می‌گویند این طرح می‌تواند جلوی پرداخت‌های مالی به ایران و از ایران، و حتی به شکلی که منفعتی از آن نصیب یک «فرد ایرانی» شود، را بگیرد.

کاخ سفید گفته است این طرح مانع از آن می‌شود که بین ایران و موسسات دیگری که به کلی خارج از خاک آمریکا هستند، روابط مالی وجود داشته باشد. دولت آمریکا تاکید کرده به تحریم‌های جاری در رابطه با ایران عمل کرده و در عین حال مانع از دسترسی تهران به سیستم مالی آن کشور می‌شود، اما افزوده است که این طرح کلا مانع از نقل‌وانتقالات بانکی ایران خارج از خاک آمریکا می‌شود، که در «برجام» طرف‌ها به اجرای آن متعهد شده‌اند.

قانون‌گذاران ارائه‌کننده طرح‌ها، می‌گویند طرح ۵۶۳۱ در صورت تصویب، می‌تواند ایران را در برابر «حمایت دولتی از تروریسم»، نقض حقوق بشر و دیگر موارد، پاسخگو نگه دارد.

به گفته دولت آمریکا، طرح ۵۶۳۱ مواردی را در بر می‌گیرد که می‌تواند در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک خلل ایجاد کند و جلوی رفع برخی تحریم‌ها را آن‌طور که دولت متعهد است، بگیرد. در عین حال تحریم‌های برخی افراد و موسساتی را که از فهرست تحریم‌ها خارج شده‌اند را احیا می‌کند، و می‌تواند مانع از اجرای «ویورها» (چشم‌پوشی‌های مقطعی) شود، که خود عاملی مهم در تاثیر و ادامه عمل به تحریم‌ها عنوان شده‌اند.

طرح ۵۱۱۹ در رابطه با خرید آب سنگین از ایران است. آنچه قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در کنگره پیشتر نیز در تلاش برای جلوگیری از آن بودند.

دولت ایالات متحده مخالف این طرح نیز هست: «خارج کردن آب سنگین از ایران، مانع از دسترسی ایران به مواد مورد نیاز برای ساخت احتمالی سلاح هسته‌ای می‌شود، در حالی‌که همزمان به بازارهای جهانی و صنایع غیراتمی اجازه می‌دهد به ماده مهمی در زمینه‌ای مانند تحقیقات دسترسی پیدا کنند».

کاخ سفید افزوده است که این طرح‌ها، چه جداگانه، چه با هم، جلوی عمل به تعهدات از طرف واشینگتن را می‌گیرد. دولت آمریکا می‌گوید همان‌طور که تاکید کرده «با چشمانی باز» ناظر بر فعالیت‌های تهران در زمینه حمایت از تروریسم، برنامه موشک‌های بالستیک، نقض حقوق بشر و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه هست، در عین حال ادامه اجرای تعهدات اتمی برای آمریکا و متحدان آن، در جهت حفظ برنامه اتمی ایران به عنوان یک برنامه صرفا صلح‌آمیز، حیاتی‌ست.

سه طرح تازه در کنگره، در یازدهم ژوئیه (به وقت آمریکا) ارائه شده است. اکثریت در هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با «جمهوری‌خواهان» است. نمایندگان جمهوری‌خواه مخالف برجام هستند.

پیش از این کنگره ایالات متحده متمم‌هایی را در قوانین مالی ایالات متحده تصویب کرد که هدف از آن جلوگیری از فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران است، اما در عین حال می‌تواند جلوی فروش هرگونه هواپیمای مدرن تجاری به ایران را نیز بگیرد.

طرح‌های تازه یک سال پس از آن آغاز اجرا به توافق اتمی ارائه شده‌اند. مقام‌های ایرانی در مواردی از نحوه اجرای «برجام» از سوی آمریکا انتقاد کرده‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز انتقادهایی را مطرح و ایالات متحده را به کارشکنی در اجرای توافق اتمی متهم کرده‌است. مقام‌های دولت آمریکا از سوی دیگر تاکید کرده‌اند که تا زمانی که تهران به برجام متعد است، آنها نیز به تعهدات خود عمل می‌کنند. رئیس‌جمهوری آن کشور نیز گفته است طرح‌های نقض‌کننده برجام را وتو می‌کند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تلاش جان کری برای قانع کردن دولت آلبانی به پذیرش اعضای فرقه مجاهدین

آرشیو موضوع : آمریکا

کری: حضور ایران در عراق برای مبارزه با «داعش» مفید است

وزیر خارجه ایالات متحده با تاکید بر چالش‌های موجود با ایران، می‌گوید حضور ایران در عراق، «که به وضوح بر نبرد با داعش متمرکز است» و این موضوع «منفعتی مشترک» بین دو کشور به شمار می‌رود، از جهاتی «مفید» است. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جان کری، هشتم تیر ماه در جریان یک سخنرانی در جشنواره‌ای در …

عمر متین، مظنون حمله کلوب اورلاندو که بود؟

مقام‌های آمریکایی نام مظنون اصلی حمله به کلوب شبانه همجنسگرایان اورلاندو را عمر میرصدیق متین اعلام کرده‌اند. او در جریان حمله پلیس برای آزاد کردن گروگان‌ها کشته شد. عمر متین، ۲۹ ساله، شهروند آمریکا و افغان تبار بود. او در نیویورک به دنیا آمد اما در شهر فورت پیرس در جنوب اورلاندو زندگی می‌کرد. این شهر با ماشین دو …

پیشتازی نامنتظر ”دونالد ترامپ“ جنگ داخلی در میان راستگرایان آمریکائی

در مدخل تالار اجتماع جمهوریخواهان، چندین میز و تابلو نامزدانی را به رخ می کشیدند که در پایان ماه فوریه هنوز به رقابت ادامه می دادند ــ آقایان ”تد کروز“، ”مارکو روبیو“، ”جان کاسیچ“، ”بن کارسون“ ــ و سنجاق سینه و برگه های تبلیغی مزین به نام آنها را پخش می کردند. هیچ نشانی از بازارگرمی های اینچنینی …

بزرگترین سرقت هنری تاریخ

در سال های جنگ جهانی دوم به دلیل علاقه رهبران آلمان نازی به آثار هنری شمار قابل توجهی از نقاشی، مجسمه، اشیاء عتیقه و قیمتی از سراسر اروپا به سرقت رفته و به آلمان فرستاده می‌شد. مورخان می گویند این کار پیش از شروع جنگ با مجبور کردن مجموعه داران به فروش آثارشان آغاز شده …

افزایش چشمگیر تقاضای گردشگران آمریکایی برای سفر به ایران

هر روزه صد ها نفر از این گردشگران در صف های طولانی به این دفتر مراجعه می کنند و تنها دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن تا کنون بیش از 9 هزار روادید برای گردشگران مایل به دیدار از ایران صادر کرده …

تلاش جان کری برای قانع کردن دولت آلبانی به پذیرش اعضای فرقه مجاهدین

تلاش کری برای قانع کردن دولت آلبانی به پذیرش اعضای گروهک منافقین خبرگزاری فارس، پانزدهم فوریه ۲۰۱۶:… آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی همراه کری، نوشته است که این اصلاحات هرچند برای پیوستن آلبانی به اتحادیه اروپا لازم هستند، اما در عین حال برای پذیرش اعضای گروهک منافقین نیز ضروری به شمار می‌آیند. اعضای گروهک منافقین پس …

مهدی خوشحال: آیا غرب غروب خواهد کرد

در کنار نارضایتی مردم میزبان و مهمان، بسیاری از ارزشهای انسانی و دموکراسی و حقوق بشری و تمدن مدارا و تحمل غرب، زیر سئوال رفته است، با این وجود، یک راه حل برای همه طرفهای درگیر باقیمانده است و آن هم پذیرش پناهجو و یا عدم پذیرش پناهجو و تبعات و عواقب خوب و بدش نیست، بلکه کمک …

اقدامات شرم‌آور در حمایت از مجاهدین خلق همچنان ادامه دارد

مجاهدین خلق تنها به دنبال تطهیر چهره گروه مخوفی است که هم ایرانی‌ها و هم آمریکا‌یی‌ها را کشته است. این نویسنده آمریکایی ادامه داد: مگینیس تنها یکی از سیاستمداران و مسئولین سابق و فعلی است که در این اقدامات ننگین برای مشروعیت‌بخشی به این گروه وحشتناک استخدام شده‌اند. این اقدامات بر فریب مخاطبان غربی به این باور تکیه کرده است …

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید