منتقدین سوسیالیست اشاره به تضاد محتوایی آثار بودلر میکنند ، از جمله اینکه گرچه او گاهی انقلابی و گاهی سرخورده و بدبینانه است ولی غالبا به رد جهان بورژوایی و استتیک بیمار سرمایه داری آن میپردازد . برشت و سارتر از موضعی مارکسیستی به انتقاد از او پرداختند . در نظر آنها بودلر خلاف ویکتور هوگو شرایط اجتماعی زمان خود را نفهمید و برای آزادی بشر خود را به اندازه لازم به خطر نینداخت. در جهانبینی دوئالیستی بودلر ایده آلهای اخلاقی فکری مدام با احساسات لذت گرایی گناهکارانه در تضاد هستند
بودلر ، پدر شعر نو در جهان .
علی شاه سلطانی ـ 16.08.2016
شعر نو، – و بوی باروت بازوی انقلابیون .
Baudelaire , charles pierre 1821- 1868
شارل بودلر، شاعر سمبولیست فرانسوی پایه گذار شعر نو در جهان ، میان سالهای 1868-1821 میلادی زندگی نمود و در سن 46 سالگی بر اثر فقر و اعتیاد و آوارگی جوانمرگ شد . او مدتی به شغلهای مترجمی و روزنامه نگاری و نویسندگی پرداخت .
بودلر در سال 1851 یکی از منتقدین مشهور ادبیات و فرهنگ در فرانسه بود . وی غیر از سمبولیستها ، سوررئالیستها را هم تحت تاثیر قرار داد . در نظر بودلر هنر و ادبیات میتواند وسیله شناخت یا دارویی ضد یاس و نا امیدی و یا ابزاری برای نجات و رستاخیز و یا ستونی برای صعود به انسان گرایی گردد .
بودلر در شعرش خواهان تقدم فرم و زیبایی بر محتوای اخلاقی یا اجتماعی بود و میگفت انسان مدام میان غریزه طبیعت حیوانی و ایده آلهای فکری انسانی در نوسان است . امروزه منتقدین ادبی بر این نظرند که فقط با کمک علم واژه شناسی میتوان قضاوتی عادلانه پیرامون آثار او نمود .
جهانبینی بودلر عقاید گروهی از تحصیل کرده ها و باسوادان طبقه متوسط غرب در 150 سال پیش است . او میخواست با کمک ثنویت و دوئالیسم مسیحی ، بی نهایت را در جهان محدود کشف کند . در نظر او انسان هیچگاه به شناخت واقعی لازم نمیرسد چون انسان خود موجودی ناقص و در جهان هستی محصور و زندانی است .
منتقدین سوسیالیست اشاره به تضاد محتوایی آثار بودلر میکنند ، از جمله اینکه گرچه او گاهی انقلابی و گاهی سرخورده و بدبینانه است ولی غالبا به رد جهان بورژوایی و استتیک بیمار سرمایه داری آن میپردازد .
برشت و سارتر از موضعی مارکسیستی به انتقاد از او پرداختند . در نظر آنها بودلر خلاف ویکتور هوگو شرایط اجتماعی زمان خود را نفهمید و برای آزادی بشر خود را به اندازه لازم به خطر نینداخت. در جهانبینی دوئالیستی بودلر ایده آلهای اخلاقی فکری مدام با احساسات لذت گرایی گناهکارانه در تضاد هستند .
بودلر میگفت انسان آلتی است در تئاتر عروسکی جهان . وی گرچه بدبین و مخالف با پیشرفت صنعتی جامعه بود ولی خود قربانی جامعه بورژوایی نوپای فرانسه شد . او همچون دیدرو مقالاتی در باره هنر و ادبیات نوشت و زیر تعثیر آثار ادبی و فلسفی واگنر و آلن پو بود و کتاب فلسفه علم الن پو را از انگلیسی به فرانسوی ترجمه کرد .
امروزه اشعا بودلر را ستارگان درخشانی در آسمان تاریک آنزمان فرانسه میدانند . آندره ژید شکایت میکند که در باره هیچ شاعر قرن 19 فرانسه مانند بودلر قضاوتهای نادرست نشده . والتر بنیامین زیبایی شعر بودلر را بدلیل صداقت شاعرانه و احساسات کودکانه او میدانست .
منقدین ادبی مدعی هستند که خواننده در آثار وی میتواند به وحدت دو خصوصیت واقعگرایی و طرح زوال جامعه فرانسوی برسد و معیار قضاوت پیرامون شعرش باید مقایسه ترجمه های گوناگون شعراو در یک زبان باشد . پاره ای از اشعار بودلر در بعضی از زبانها بیش از صد بار ترجمه شده اند.
از جمله آثار بودلر- گلهای خشم – بهشت مصنوعی – و نظرات ادبی هنری هستند . بعد ازمرگ بودلر در سال 1870 مجنوعه آثار 7 جلدی وی منتشر شدند .در سال 1850 شش شعر او به اتهام تحریک نمودن احساسات عمومی و ابتذال و اروتیک بودن ممنوع گردید و او و ناشر آثارش را به پرداخت جریمه نقدی محکوم کردند .
بودلر پیرامون انقلاب 1848 فرانسه گزارشی با عنوان ” دست هایش بوی باروت میداد ” را منتشر نمود . او همچون رمانتیک ها علم و صنعت گرایی بورژوایی فرانسه را ” آمریکا زده گی ” نامید و به مبارزه فرهنگی با آن پرداخت .
بودلر بعدها از انقلاب برید و سراغ مواد مخدر و الکل رفت . او در نوجوانی بر اساس یک فلسفه لذت جویی بعد از ترک خانواده یک زتدگی آواره و کولی وار را گذراند . دلیل این بحران شخصیتی او را وضعیت ناگوار سالهای کودکی اش میدانند . بعد از مرگ پدر بودلر که یک کشیس بود ، مادرش با یک افسر خشن ناپلئونی ازدواج کرد که رفتار بدی با بودلر داشت .
بودلر در یکی از اشعارش مرگ را ناخدایی نامید که میتواند کشتی سرگردان انسانی را با کمک نوستالژی سفر به عالم ناشناخته امید و کنجکاوی هدایت کند . در آنجا او چنین می سراید –
آه ای مرگ ؛ ناخدای کشته کار کشتی ها ،
زمان آن رسیده که لنگر اندازیم .
این وطن رنجم میدهد .
باید خود را به قعر دره اندازیم .
چه بهشت ، چه جهنم ،
برای ما فرقی نیست ،
ما جویای بی نهایت ایم ،
یا در جستجوی حرفی نو !
تماس – falsaf@web.de
___________________________________________________
محبوب ترین مطالب برای موضوع تاریخ، فرهنگ و هنر
- ده کتاب، ده فیلم؛ اقتباسهای مشهور سینمای ایران – 1,285 views
- ابوالفضل جورابچی: از دفتر خاطرات یک پزشک – 1,189 views
- محمدعلی سپانلو، “شاعر تهران” درگذشت – 1,024 views
- سووشون: تصویرگر «سرنوشت مکرر محتوم» ایرانی – 1,014 views
- ایران قلم فرارسیدن نوروز و سال ۱۳۹۴ خورشیدی را تبریک می گوید – 774 views
- نصرت شاد: آنارشیست ها اهل سلام و تعارف نیستند – 689 views
آرشیو موضوع : تاریخ، فرهنگ و هنر
نمایشنامه های ایبسن ؛ حقوق زنان و نکات فلسفی
ایبسن میگفت زولا به درون باتلاق جامعه طبقاتی بورژوایی رفت تا در آن شنا کند ولی من برای اینکه آنرا فیلتر و تمیز کنم . او در نمایشنامه ” مرغابی وحشی ” فساد و پوسیدگی جامعه سرمایه داری را نشان میدهد و در درام ” دشمن خلق ” تضاد ظاهر و باطن جامعه معیوب را به انتقاد میگیرد.درنمایش …
- 65 views
- ثبت یک دیدگاه
-
منتشر شده در : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ , ساعت ۱۸:۳۰
- ادامه مطلب
جرج اورول یکی از مدافعان و سخنگویان قربانیان فاشیسم و توتالیتاریسم
جرج اورول را میتوان یکی از مدافعان و سخنگویان قربانیان فاشیسم و توتالیتاریسم قرن گذشته دانست. او در رمانهایش به افشای دیکتاتوری نظام های فاشیستی ، امپریالیستی ، استالینیستی و دیگرنظام های اتوریته پرداخت . در آثار اورول بحرانهای اجتماعی سیاسی نیمه اول قرن 20 مشاهده میشود . او در آنجا به روش استعماری حکومت نمودن دولت انگلیس …
- 70 views
- ثبت یک دیدگاه
-
منتشر شده در : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ , ساعت ۲۲:۱۶
- ادامه مطلب
از رمانتیسم جنگ تا استتیک فاشیسم .
آدرنو میگفت او گرچه نویسنده ای بدطینت بود ولی رویاهایش شبیه چپ ها بودند . یونگر میخواست عقلگرایی و انسانیت را با کمک استتیک و زیبایی های احساسی از میدان بدر کند . او در آثارش بجای تشویق ایده آلهای انسانی ، قهرمان پروری را تشویق می نمود . به نقل از منتقدین ادبی، او در کتاب “رعد …
- 96 views
- ثبت یک دیدگاه
-
منتشر شده در : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ , ساعت ۲۱:۲۹
- ادامه مطلب
ـ چرا سلاح بدستان از گیتار بدستانی مثل او وحشت دارند؟
بعد از متحد شدن دو آلمان و انحلال سازمان امنیت آلمان شرقی فاش شد که پرونده امنیتی بیرمن به هشت هزار صفحه میرسد که درباره زندگی شخصی و فعالیتهای اجتماعی او بود ، در حالیکه مجموعه آثار این شاعر معترض و روشنگر آنزمان 53 ساله ،به این حجم نبودند . “بیرمن “از موضع چپ لیبرال مدعی بود که …
- 116 views
- ثبت یک دیدگاه
-
منتشر شده در : ۲۵ تیر ۱۳۹۵ , ساعت ۱۹:۱۳
- ادامه مطلب
تظاهرات مجاهدین خلق در زمان نمایش خانه دوست کجاست در پاریس
تظاهرات مجاهدین خلق در زمان نمایش خانه دوست کجاست در پاریس سیدمحمد بهشتی (مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی) برای اولین بار به روند ساخت و نمایش فیلم خانه دوست کجاست اشاره کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدمحمد بهشتی در نوشتاری که در اختیار …
- 202 views
- ثبت یک دیدگاه
-
منتشر شده در : ۱۵ تیر ۱۳۹۵ , ساعت ۱۸:۵۱
- ادامه مطلب
بازتاب گسترده درگذشت عباس کیارستمی در رسانههای جهان
عباس کیارستمی داستان سرایی اسرارآمیز و دقیق از ذات بشر و روابط انسانی بود؛ کارگردانی که داستانهایش به نحوی در دنیای واقعی میگذشت اما از دنیای واقعی نبود. فیلمهای عباس کیارستمی به آسانی معنی خود را نمایان نمیکردند و مملو از آرامشی مراقبه گونه، اندوه و تاملات بودند. کیارستمی یک سینمای داستانی-رئالیستی را پدید آورد که اغلب در …
- 94 views
- ثبت یک دیدگاه
-
منتشر شده در : ۱۵ تیر ۱۳۹۵ , ساعت ۱۵:۳۲
- ادامه مطلب
رمان های کارل مای و خاطرات چریک آلمانی
ارنست بلوخ فیلسوف و منقد ادبی میگفت آثار کارل مای بخشی از ادبیات آرمانگرایی رویایی است که کوشش میکند عطش آرزوهای غیر ممکن محرومین و جوانان رمانتیک را ارضا کند . جامعه شناسان دلیل موفقیت آثارش را به سبب خشونت زندگی ماشینی مدرن میدانند که انسانها را در محیط کار و در زندگی روزمره جوری بخود مشغول نموده …
- 127 views
- ثبت یک دیدگاه
-
منتشر شده در : ۱۴ تیر ۱۳۹۵ , ساعت ۱۹:۲۷
- ادامه مطلب
شب بزرگ سینمای ایران در جشنواره مسکو
دختر آخرین ساخته میرکریمی، موفق شد جایزه بهترین فیلم جشنواره مسکو را از آن خود کند؛ همین طور جایزه بهترین بازیگر مرد برای فرهاد اصلانی و همچنین جایزه فیلم برگزیده تماشاگران. میرکریمی که چندین بار در جشنواره مسکو شرکت کرده، برای مخاطبان روس، فیلمساز نامآشنایی است؛ فیلمسازی که پیشتر هم با فیلم «به همین سادگی»، جایزه بهترین …
- 85 views
- ثبت یک دیدگاه
-
منتشر شده در : ۱۳ تیر ۱۳۹۵ , ساعت ۲۱:۰۱
- ادامه مطلب
والتر بنیامین ، خودکشی روشنفکر رادیکال
بنیامین میگفت نقد باید بدون تعارف و جدی باشد و نه دوستانه و چاپلوسانه . او بعدها در دههای 60 و 70 قرن گذشته یکی از متفکرین جنبش جوانان غرب گردید . مارکسیسم خصوصی او را از نوع برشت ، آدرنو ، لوکاچ ، بلوخ ، و هورکهایکر میدانند . بنیامین نویسنده را یک کارگر روشنفکر میدانست که …
- 96 views
- ثبت یک دیدگاه
-
منتشر شده در : ۱۳ تیر ۱۳۹۵ , ساعت ۱۱:۱۴
- ادامه مطلب
ریشهیاب زبان آلمانی
۲۷ ساله بود که اولین چاپ واژهنامه ریشهیاب زبان آلمانی را منتشر کرد که تا کنون به چاپ ۲۵ رسیده و مهمترین اثر در نوع خود و مورد قبول همه فرهیختگان آلمان است. کلوگه برای ادامه این کار از سال ۱۹۰۰ به مدت ۱۴ سال مجلهای با عنوان “پژوهش در واژههای آلمانی” (Deutsche Wortforschung) منتشر میکرد که هم …
- 150 views
- ثبت یک دیدگاه
-
منتشر شده در : ۲ تیر ۱۳۹۵ , ساعت ۱۱:۱۱
- ادامه