• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • چرا فردید هنوز مهم است؟

    چیزی که باعث شده فردید به یک چهره خاص در محافل مختلف فلسفی و روشنفکری ایران تبدیل شود جاذبه‌های شخصی فردید بود. آشوری این جاذبه شخصی فردید را اینگونه توصیف می‌کند: « من چون به فلسفه علاقه داشتم و فردید هم به عنوان فیلسوف کلاس داشت و من سرکلاسهایش هم می‌رفتم، آن دورانی که دوران طغیان جهان سومی بر علیه دنیای مدرن و غرب و دنیای امپریالیسم بود، طبیعتا همه ما درش مشارکت داشتیم و جاذبه فردید از این ابعاد بود.» با وجود این برجستگی‌ها، فردید نقاط ضعف زیادی هم داشته است. سیدحسین نصر، رییس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۷ کسی است که احمد فردید را علیرغم نداشتن مدرک دکترا و آثار مکتوب به عنوان استاد به کلاسهای دانشگاه برده است. او در مصاحبه با علی میرسپاسی توضیح میدهد:

    چرا فردید هنوز مهم است؟

    امیر مصدق کاتوزیان ـ رادیو فردا

    وقتی از احمد فردید صحبت می‌کنیم، منظورمان سید احمد مهینی یزدی است. کسی که در حوالی انقلاب مشروطه ایران، یعنی سال ۱۲۸۹ در یزد به دنیا آمد و در سال ۱۳۱۸ نام خانوادگیش را به فردید تغییر داد.

    نام فردید در تاریخ سیاسی ایران خواسته یا ناخواسته، به یک نام مهم تبدیل شده است. داریوش آشوری نویسنده و مترجم درباره اهمیت فردید به رادیو فردا می‌گوید:

    «احمد فردید از یک بابتی آدم خیلی مهمی است و مفهومی را خلق کرد که نقش تاریخی مهمی داشت. مفهوم غربزدگی. همان چیزی که جلال آل احمد گرفت و آن را عنوان کتابش کرد. به هر حال این مفهوم نقش تاریخی مهمی بازی کرد برای یک دورانی. اگرچه هنوز هم مطرح است و هنوز هم کسانی در این خط می‌اندیشند و یا می‌نویسند.

    این مفهوم که طرد کلی تمدن غرب و طرد کلی آنچه که حتی انحطاط بشریت خوانده می‌شود در این کنتکست که در واقع فردید فرموله کرده بود یک عنصر اساسی ایدئولوژیک برای انقلاب اسلامی و بعدش شد که هنوز هم ادامه دارد. گرچه آنچه آل احمد می‌فهمید و ارائه کرد با آنچه که فردید از مساله می‌فهمید متفاوت بود.

    فردید با پشتوانه‌ای که از هایدگر گرفته بود و نظریه انتقادی او نسبت به کل تاریخ فلسفه غرب به عنوان متافیزیک که با افلاطون و ارسطو شروع می‌شود از دیدگاه او، قضیه را به صورت یک مفهوم خیلی جهان‌روا (یونیورسال) طرح می‌کرد که کل بشریت و عالم موجود به خاطر تاثیر تمدن مدرن غربزده است. و از این بابت تفاوت اساسی داشت این دو رهیافت این مفهوم. رهیافت فردید می‌توانیم بگوییم فلسفی بود. مال آل احمد بیشتر اجتماعی سیاسی بود.»

    اما نام فردید، در محافل فلسفی ایران با نام مارتین هایدگر فیلسوف مشهور آلمانی گره خوده است. با این وجود آنچه محل اختلاف نظر است میزان اصالت نگاه فردید به هایدگر است.

    احمد فردید از یک بابتی آدم خیلی مهمی است و مفهومی را خلق کرد که نقش تاریخی مهمی داشت. مفهوم غربزدگی. همان چیزی که جلال آل احمد گرفت و آن را عنوان کتابش کرد. به هر حال این مفهوم نقش تاریخی مهمی بازی کرد برای یک دورانی. اگرچه هنوز هم مطرح است و هنوز هم کسانی در این خط می‌اندیشند و یا می‌نویسند.

    احمد فردید در یک مناظره تلویزیونی

    رومان زایدل،ایرانشناس ​ و استاد دانشگاه آزاد برلین به رادیو فردا درباره اصالت هایدگریسم فردیدی می‌گوید:

    « به نظر من در واقع اسم هایدگر و نه فلسفه و تفکرهایدگر برای بعضی‌ دیدگاه‌ها و ایدئولوژی هایدگری (اگر اینطوری بخواهیم بگوییم) از طریق احمد فردید در ایران مطرح شده. منتها خود احمد فردید با هایدگر از طریق هانری کوربن که در آن زمان در ایران تشریف داشت آشنا شد و از آن طریق ایشان علاقمند شد به هایدگر. شروع کرد به حرف زدن از فلسفه هایدگر و از این طریق مطرح شد.»

    اما آنطور که زایدل می‌گوید آنچه که فردید را به هایدگر وصل میکند نه اشراف او به فلسفه هایدگری، که نحوه بیانی است که فردید از این اندیشه‌ها دارد:

    «احمد فردید یک آدم مخصوصی بود. نوع حرف زدنش را مثلا در فیلمی که آقای میرسپاسی آماده کردند خوب می‌توانید ببینید که طرز حرف زدن و بیانش چطوری بود. نوعی تفکر هایدگری-فردیدی بیشتر از احمد فردید است. جوری که بیان کرد و جوری که می‌خواست یک چیز نو بگوید در واقع از طریق خود احمد فردید مطرح شد.

    با خود هایدگر راستش را بگوییم به تازگی است که در ایران آشنایی بیشتری وجود دارد. چون ایرانی‌ها مخصوصا کسانی که با احمد فردید آشنایی بیشتری داشتند و در جلساتش شاید شرکت کرده باشند، شروع کردند به تاریخی کردن دریافت تفکر هایدگری- احمد فردیدی در ایران. یعنی دارند شروع می‌کنند که خودشان تاریخی بخوانند.

    چه جوری اسم هایدگر مطرح شده و شروع کردند به واقعا ترجمه متون هایدگر به فارسی که الان سه تا از ترجمه‌های او را داریم در ایران ولی آنها به تازگی ترجمه شده‌اند. الان می‌توانیم بگوییم که فلسفه هایدگر دارد مطرح می‌شود. اسم هایدگر قبل از این بیشتر با احمد فردید مربوط بود.»

    داریوش آشوری اما شناخت هایدگر از مسیر فردید را اینگونه توصیف می‌کند:

    «هایدگر را به هیچ وجه نمی‌شود از طریق احمد فردید فهمید. یعنی اگر آدم مستقیم برود و بخواند، خب متن و فکر و فرهنگ و فلسفه آلمانی است و اندیشه بسیار اساسی است. بعضی‌ها او را بزرگترین فیلسوف قرن بیستم می‌دانند. بسیار هم تاثیر گذار بوده و فلسفه‌اش یکی از عناصر زنده حاضر همیشگی دنیای فکر غرب است که به هیچ وجه از طریق فردید نمی‌شود فهمید. ولی فردید یک نوع کاربردی از آن یا بگوییم اپلیکیشن داده به عالم ما که آن را باید در عالم فردیدی و کانتکست زبان او فهمید.»

    آشوری مطرح شدن مفهوم غربزدگی در اندیشه‌های فردید را یکی از مهمترین مفاهیمی میداند که در اندیشه فردید مطرح شده است:

    «محوری ترین مفهومی که فردید آفریده مفهوم غرب‌زدگی است. شاید هم این تنها مفهومی است که در دنیای مدرن ما در قلمرو زبان فارسی ساخته شده. چون ما تولید فکری خیلی اساسی نداریم. بازهم چیزهای دیگری را می‌شود مثال زد.

    مفهوم دین‌خویی آقای آرامش دوستدار یک مفهوم دیگری است که در حوزه فکر فلسفی یا فلسفه تاریخی توضیح بدهد گرفتاری ما را. آنچه که از فردید مانده به هر حال پیرامون همین مفهوم محوری غرب‌زدگی می‌گذرد. آنچه که او از غرب می‌فهمد و تفسیر می‌کند که به یک معنایی بنیاد هایدگری دارد.»

    محوری ترین مفهومی که فردید آفریده مفهوم غرب‌زدگی است. شاید هم این تنها مفهومی است که در دنیای مدرن ما در قلمرو زبان فارسی ساخته شده. چون ما تولید فکری خیلی اساسی نداریم. بازهم چیزهای دیگری را می‌شود مثال زد. مفهوم دین‌خویی آقای آرامش دوستار یک مفهوم دیگری است که در حوزه فکر فلسفی یا فلسفه تاریخی توضیح بدهد گرفتاری ما را. آنچه که از فردید مانده به هر حال پیرامون همین مفهوم محوری غرب‌زدگی می‌گذرد.

    زایدل اما از منظری دیگرنکاتی مهم را در باب شناخت رابطه هایدگر و فردید مطرح می ‌کند:

    «دو چیز است که باید به آن اشاره کنیم. یکی آن چیزی است که گفتم چون اسم هایدگر خیلی وقت مطرح بود ولی درواقع یک فهم و دریافت «درستی» از هایدگر وجود نداشت. این الان کمک می‌کند که بیشتر نقش خود احمد فردید و طرفدارانش چطور بود. یعنی از طریق اینتلکچوئل هیستوری یعنی تاریخ تفکر از لحاظ فلسفی البته خب هایدگر یک نقش مهمی دارد.
    مخصوصا مربوط به فنومنولوژی (پدیدارشناسی) و الان تا آنجایی که من می‌توانم قضاوت کنم خود ایرانی‌ها بهتر می‌توانند این کار رابکنند، فکر می‌کنم الان که متون هایدگر بیشتر شناخته شده اند، می‌تواند مثلا کمک کند به این که آن جریان پدیدارشناسی بیشتر و جدی تر مطرح شود در ایران.»

    چیزی که باعث شده فردید به یک چهره خاص در محافل مختلف فلسفی و روشنفکری ایران تبدیل شود جاذبه‌های شخصی فردید بود. آشوری این جاذبه شخصی فردید را اینگونه توصیف می‌کند:
    « من چون به فلسفه علاقه داشتم و فردید هم به عنوان فیلسوف کلاس داشت و من سرکلاسهایش هم می‌رفتم، آن دورانی که دوران طغیان جهان سومی بر علیه دنیای مدرن و غرب و دنیای امپریالیسم بود، طبیعتا همه ما درش مشارکت داشتیم و جاذبه فردید از این ابعاد بود.»

    با وجود این برجستگی‌ها، فردید نقاط ضعف زیادی هم داشته است. سیدحسین نصر، رییس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۷ کسی است که احمد فردید را علیرغم نداشتن مدرک دکترا و آثار مکتوب به عنوان استاد به کلاسهای دانشگاه برده است. او در مصاحبه با علی میرسپاسی توضیح میدهد:

    « خیلی‌ها در دانشکده با او(فردید) بد شده بودند چون با این و با آن پرخاشگری و گاهی فحاشی می‌کرد. نمی‌خواهم پشت سر او صحبت کنم ولی بالاخره خلق و خوی او چنین بود.» ( مصاحبه با نشریه اندیشه پویا شماره ۳۱)

    داریوش آشوری هم در مورد مشکلات و ضعفهای اخلاقی فردید نظرات جالبی دارد:

    «فردید ضعف‌های اخلاقی مهمی داشت. از لحاظ رفتار شخصی‌اش و از لحاظ روانشناسی. ولی آنچه که باعث جاذبه‌اش شد و به خصوص انعکاس بزرگش با انقلاب اسلامی و در میان جوانان انقلابی مسلمان همین قضیه ضدیتش با غرب بود. حالا هرجور که این و آن فهمیدند.
    که حتی یک عده‌ای را به شدت مبتلا کرد به یک معنایی و حتی یک عده را به آستانه بحران روانی کشاند. این تجربه را همه کسانی که کمابیش دورانی به گرایشهای ضد غرب متمایل شدند شاید داشته باشند.»

    احمد فردید در حالی در ۲۵ مرداد ۱۳۷۳ در تهران درگذشت که هنوز ابهامات زیادی درباره زندگی، تفکرات و مشی سیاسی او، قبل و بعد از انقلاب ایران وجود دارد. شخصیتی که به دلیل نداشتن آثار مکتوب زیاد، «فیلسوف شفاهی» لقب داده شده و به گفته علی میرسپاسی، محققی که تلاش زیادی برای روشن شدن ابعاد زندگی و چارچوب فکری فردید کرده است، حتی فرزندان وی در آمریکا هم علاقه‌ای به صحبت کردن درباره پدرشان ندارند.

    _________________________________________

    جرج اورول یکی از مدافعان و سخنگویان قربانیان فاشیسم و توتالیتاریسم

    آرشیو موضوع : تاریخ، فرهنگ و هنر

    علیشاه سلطانی: مونگتنی ، آغاز مقاله نویسی روشنگرانه

    مونگتنی را میتوان یکی از اجداد فلسفه وجود یا اگزستنسیالیسم بشمار آورد . او خودرا شاگرد سقراط میدانست و پیش از روسو، نظریه پرداز یک روش تعلیم و تربیت در غرب بود . مونگتنی مخالف با سازمانهای اجتماعی سنتی مانند ازدواج و کلیسا و تاجگذاری حاکمان بود . از جمله مخالفان مونگتنی ، پاسکال بود که آثار مونگتنی …

    هنری میلر و آمریکا ستیزی ادبی

    انتقاد اجتماعی،هنری میلر را در کنار نویسندگانی مانند نورمان میلر و آلن گینزبرگ قرارمیدهند . از 50 اثر میلر حدود 20 رمان او اتوبیوگرافیک هستند . اشاره میشود در نظامی که هرگونه مبارزه آزادیخواهان آنارشیستی و فردگرایانه را به اتهام کمونیستی یا تروریستی سرکوب میکند اینگونه ادبیات میتواند یک کشف ادبی هنری استتیک بشمار آید ،گرچه در بعضی …

    برتولت برشت؛ هنرمندی که دنیا را پرآشوب می‌خواست

    تمام کسانی که زمانی در آمریکا نسبت به خطر نازیسم و فاشیسم هشدار داده و مبارزه با آن را خواستار شده بودند، در مظان عقاید کمونیستی قرار گرفتند و به “به خطر انداختن امنیت ملی” متهم شدند.برتولت برشت که در سانتامونیکای کالیفرنیا زندگی می‌کرد، روز ۳۰ اکتبر ۱۹۴۷ “برای ادای پاره‌ای توضیحات” به واشنگتن فرا خوانده شد. برشت …

    بودلر ، پدر شعر نو در جهان

    منتقدین سوسیالیست اشاره به تضاد محتوایی آثار بودلر میکنند ، از جمله اینکه گرچه او گاهی انقلابی و گاهی سرخورده و بدبینانه است ولی غالبا به رد جهان بورژوایی و استتیک بیمار سرمایه داری آن میپردازد . برشت و سارتر از موضعی مارکسیستی به انتقاد از او پرداختند . در نظر آنها بودلر خلاف ویکتور هوگو شرایط اجتماعی …

    نمایشنامه های ایبسن ؛ حقوق زنان و نکات فلسفی

    ایبسن میگفت زولا به درون باتلاق جامعه طبقاتی بورژوایی رفت تا در آن شنا کند ولی من برای اینکه آنرا فیلتر و تمیز کنم . او در نمایشنامه ” مرغابی وحشی ” فساد و پوسیدگی جامعه سرمایه داری را نشان میدهد و در درام ” دشمن خلق ” تضاد ظاهر و باطن جامعه معیوب را به انتقاد میگیرد.درنمایش …

    جرج اورول یکی از مدافعان و سخنگویان قربانیان فاشیسم و توتالیتاریسم

    جرج اورول را میتوان یکی از مدافعان و سخنگویان قربانیان فاشیسم و توتالیتاریسم قرن گذشته دانست. او در رمانهایش به افشای دیکتاتوری نظام های فاشیستی ، امپریالیستی ، استالینیستی و دیگرنظام های اتوریته پرداخت . در آثار اورول بحرانهای اجتماعی سیاسی نیمه اول قرن 20 مشاهده میشود . او در آنجا به روش استعماری حکومت نمودن دولت انگلیس …

    از رمانتیسم جنگ تا استتیک فاشیسم .

    آدرنو میگفت او گرچه نویسنده ای بدطینت بود ولی رویاهایش شبیه چپ ها بودند . یونگر میخواست عقلگرایی و انسانیت را با کمک استتیک و زیبایی های احساسی از میدان بدر کند . او در آثارش بجای تشویق ایده آلهای انسانی ، قهرمان پروری را تشویق می نمود . به نقل از منتقدین ادبی، او در کتاب “رعد …

    ـ چرا سلاح بدستان از گیتار بدستانی مثل او وحشت دارند؟

    بعد از متحد شدن دو آلمان و انحلال سازمان امنیت آلمان شرقی فاش شد که پرونده امنیتی بیرمن به هشت هزار صفحه میرسد که درباره زندگی شخصی و فعالیتهای اجتماعی او بود ، در حالیکه مجموعه آثار این شاعر معترض و روشنگر آنزمان 53 ساله ،به این حجم نبودند .  “بیرمن “از موضع چپ لیبرال مدعی بود که …

    تظاهرات مجاهدین خلق در زمان نمایش خانه دوست کجاست در پاریس

    تظاهرات مجاهدین خلق در زمان نمایش خانه دوست کجاست در پاریس سیدمحمد بهشتی (مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی) برای اولین بار به روند ساخت و نمایش فیلم خانه دوست کجاست اشاره کرده است.  به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدمحمد بهشتی در نوشتاری که در اختیار …

    بازتاب گسترده‌ درگذشت عباس کیارستمی در رسانه‌های جهان

    عباس کیارستمی داستان سرایی اسرارآمیز و دقیق از ذات بشر و روابط انسانی بود؛ کارگردانی که داستان‌هایش به نحوی در دنیای واقعی می‌گذشت اما از دنیای واقعی نبود. فیلم‌های عباس کیارستمی به آسانی معنی خود را نمایان نمی‌کردند و مملو از آرامشی مراقبه گونه، اندوه و تاملات بودند. کیارستمی یک سینمای داستانی-رئالیستی را پدید آورد که اغلب در …

    مطالب مرتبط :

    آغاز انسان اندیشمند در ماقبل تاریخ

     رجوی دو هدف را دنبال میکرد . هدف اول این بود که اگر به هر دلیل اتفاقی در عراق افتاد اشرف را از دست ندهد و بقول خودش به کانون استراتژیک نبرد  برگردد،  به این منظور که حکومتی مثل ایاد علاوی و خلاصه کسی که با رژیم ایران سر سازگاری نداشته و مایل به بودن مجاهدین در عراق است بعنوان کارت علیه رژیم . هدف دوم از ... مطلب کامل

    دو قرن سکوت

    عبدالحسین زرین‌کوب در سال ۱۳۰۱ در بروجرد زاده شد و در خانواده بسیار باورمندی رشد کرد. تا کلاس ۱۱ را در زادگاهش خواند و همزمان با پافشاری پدرش فقه و تفسیر قرآن و ادبیات عرب آموخت. ۱۶ ساله بود که به تهران رفت و با اینکه رشته‌اش ادبی نبود با رتبه ممتاز دیپلم ادبی گرفت و در دانشکده حقوق نام‌نویسی کرد ولی باز با پافشاری پدرش به زادگاهش ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    در همین راستا بود ک باصرف مبالغ هنگفت و کمک لابی هاش در آلبانی تلاش داشت دولت و پلیس این کشور برخلاف تمایل این دولت را وادار و مجبور کند که آقای احسان بیدی رابعد تحمل بی دلیل یکسال زندان سر به نیست ویا حداقل به شکل فجیعی اخراج کند و بقول خودش از شر آقای بیدی خلاص شود اما با هشیاری دوستان و مقامات آلبانی که با ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    از جمله برنامه‌های ناپلئون، ساخت «آسیاب بادی» است که قرار است برای بهبود کیفیت زندگی حیوانات ساخته شود. نقشه اولیه این آسیاب توسط اِسنوبال طرح‌ریزی شده بوده و در ابتدا ناپلئون به مخالفت با آن برمی‌خیزد ولی بعدتر با بیرون راندن اِسنوبال، ایده ساخت آن را دوباره پی می‌گیرد اما به دلیل بی‌کفایتی ناپلئون، ساخت آن به شکل مطلوبی پیش نمی‌رود. در پایان، ساخته شدن این ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    بله این خط اخر فرقه مجاهدین خلق بود که به خیال خودش ما را اینطوری سر به نیست  کند که شکر خدا نتونستند کاری بکنند . بله این خط اخر فرقه مجاهدین خلق بود که به خیال خودش ما را اینطوری سر به نیست  کند که شکر خدا نتونستند کاری بکنند .وبعد از این ,این مار زخمی شده به این سادگی دست بردار نیست وحتما باید زهرش ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    اما این که در کمسیون پوشالی خودتان اطلاعیه صادر میکنید باید بگویم تناقضات داخل ان که من دیده ام کم نیست پس بهتر است از ستاد سیاسی خودت بخواهی که یک بار دیگر اطلاعیه خودتان را مروز بکند واز اینجا به شما میگویم اجازه نمیدهم هر غلطی میخواهید در رابطه با خانوده من بکنید و بگوید دست از سرتان برنمیدارم حتی اگر باشدرودر با شما بایستم و در ... مطلب کامل

    «مزرعه حیوانات» هنوز تعطیل نشده است

    چه بسیار فعالان سیاسی دنیا که مردم و جوانان را به خواندن این کتاب تشویق می‌کنند چرا که سمبولیسم شکل‌گرفته در آن فقط حکایت لنین و استالین و تروتسکی نیست و مابه‌ازای ماجراهای آن در بیشتر حکومت‌های تمامیت‌خواه و توتالیتر، واو به واو، تکرار می‌شود؛ داستانِ انگیزش به بهانه «خوابی» که میجر پیر برای حیوانات و مزرعه دیده، گرسنگی (فقر) و خشم ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    صبح روزی که همه منتظر آزاد شدن احسان بودند(«پنجشنبه 23 مرداد مصادف با 13 اوت») پلیس به او گفته بود که آماده باش که می خواهیم تورا آزاد کنیم! وقتی که خواسته بودند که اورا سوار کنند اواصرار کرده بود که دوستان من می آیند و باید وسایلم را هم آماده کنم که ببرم وقتی که پلیس فهمیده بود گفته بود قبول وسایل را بیاور ولی ما ترا ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    روشن است که مقامات آلبانیایی دخیل در بازداشت و آواره کردن آقای بیدی در مرز یونان سناریوی فرقه مجاهدین خلق در آلبانی را اجرا کرده اند ، چرا که وحشت رجوی از حضور اعضای نجات یافته از فرقه مجاهدین خلق در آلبانی دلایل روشن و مشخصی دارد که با بود و نبود تشکیلات مافیایی این فرقه مافیایی در آلبانی پیوند خورده است. اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    اواخر فیلم، یک قطار کوچک همراه با یک واگن را نشان می دهد که از خیل مسافران زیاد تنها چهار تن از دست زامبی های خونخوار نجات یافته و به سمت مقصد در حرکتند. این جا نیز مرد خبیث و خودشیفته که تا این زمان تعدادی و از جمله راننده قطار را قربانی زنده ماندن خود کرده بود به ویروس آلوده شده و قرار بود تا آخرین ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2020 ايران قلم. محفوظ است.