زنان سعودی با امضای طوماری خواستار پایان یافتن نظام قیمومت مردان شدند

0
722

در عربستان سعودی طوماری با امضای بیش از ۱۴ هزار زن که خواستار پایان دادن به سیستم قیمومت مردسالاری هستند، به دولت این کشور تحویل داده شده است. بر اساس قوانین عربستان، زنان برای سفر به خارج باید رضایت قیم مرد را داشته باشند. علاوه بر این زنان سعودی اغلب برای کارکردن و درس خواندن به اجازه قیم مرد نیاز دارند. حمایت گسترده از این موضوع در پاسخ به کمپینی صورت گرفته که در توئیتر آغاز شد. عزیزه یوسف، فعالی که این طومار را به دولت عربستان تحویل داده، به بی بی سی گفت که او از این اقدام “احساس غرور زیادی” می کند. به گفته خانم یوسف، زمان آن رسیده که پاسخی به این درخواست داده شود. در جامعه بشدت محافظه کار عربستان، یک زن باید با اجازه پدر، برادر و سایر وابستگان مذکرش و در مورد زنان بیوه حتی اجازه پسرش درخواست پاسپورت کند، ازدواج کند و یا از کشور خارج شود.

زنان سعودی با امضای طوماری خواستار پایان یافتن نظام قیمومت مردان شدند

بی بی سی ـ 26.09.2016

عزیزه یوسفImage copyright AZIZA AL YOUSEF
Image caption عزیزه یوسف

در عربستان سعودی طوماری با امضای بیش از ۱۴ هزار زن که خواستار پایان دادن به سیستم قیمومت مردسالاری هستند، به دولت این کشور تحویل داده شده است.

بر اساس قوانین عربستان، زنان برای سفر به خارج باید رضایت قیم مرد را داشته باشند.

علاوه بر این زنان سعودی اغلب برای کارکردن و درس خواندن به اجازه قیم مرد نیاز دارند.

حمایت گسترده از این موضوع در پاسخ به کمپینی صورت گرفته که در توئیتر آغاز شد.

عزیزه یوسف، فعالی که این طومار را به دولت عربستان تحویل داده، به بی بی سی گفت که او از این اقدام “احساس غرور زیادی” می کند.

به گفته خانم یوسف، زمان آن رسیده که پاسخی به این درخواست داده شود.

در جامعه بشدت محافظه کار عربستان، یک زن باید با اجازه پدر، برادر و سایر وابستگان مذکرش و در مورد زنان بیوه حتی اجازه پسرش درخواست پاسپورت کند، ازدواج کند و یا از کشور خارج شود.

شگفت زده

Image copyright AZIZA AL YOUSEF
Image caption دو فعال زن طومار را به کاخ سلطنتی بردند، اما به آنها گفته شد که باید آن را پست کنند

در ماه ژوئیه سال جاری هشتگی به زبان عربی در توییتر تحت عنوان “زنان سعودی می خواهند به سیستم قیمومت مردسالاری پایان دهند” منتشر شد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که سازمان دیده بان حقوق بشر گزارشی را در این باره منتشر کرد.

پس از آن زنان سعودی کامنت ها و ویدیوهایی را توییت را کردند و خواستار تغییر در این زمینه شدند.

به دنبال آن دستبندهایی با نوشته “من قیم خود هستم” دیده شد.

برخی از زنان با ذکر مشخصات کامل خود این طومار را امضا کردند و شماری دیگر ترجیح دادند ناشناس بمانند.

Image copyright Ms Saffaa
Image caption یک کاربر توییتر این تصویر را در حمایت از کمپین منتشر کرده است

صدها زن پیام هایی شخصی را در حمایت از این کمپین به شبکه اجتماعی تلگرام ادارات عربستان فرستادند.

کریستین بیکیرل، از کارشناسان دیده بان حقوق بشر که بر روی این گزارش کار کرده، واکنش زنان سعودی را “غیرقابل تصور و باورنکردنی” توصیف کرده است.

خانم بیکریل گفت: “شگفت زده شدم، نه بخاطر حجم گسترده زنانی که از این کمپین حمایت کردند، بلکه بخاطر خلاقیتی که آنها در نشان دادن مخالفت خود در این مورد نشان دادند.”

به گفته خانم بیکریل “زنان سعودی به وضوح نشان دادند که دیگر نمی خواهند با آنها همانند شهروند درجه دوم رفتار شود و زمان آن رسیده که دولت به خواسته آنها گوش دهد.”

عزیزه یوسف که پلیس او را در سال ۲۰۱۳ بخاطر نادیده گرفتن قانون ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور بازداشت کرد، گفت که او انتظار هیچ گونه واکنش منفی از این طومار نداشته است.

Image copyright AZIZA AL YOUSEF
Image caption مچ‌بندی که روی آن نوشته شده: من قیم خودم هستم

خانم یوسف گفت: “من نگران نیستم. کار خطایی انجام نداده ام.”

به گفته او، “مهم ترین مسئله این است که با زن همانند یک شهروند اصلی رفتار شود.”

عزیزه یوسف به همراه شماری دیگر از فعالان اولین بار پنج سال پیش این مسئله را مطرح کردند.

خانم یوسف گفت: “ما هرگز مشکلی با به راه انداختن کمپین در این باره نداشتیم، اما مسئله این است که این کمپین ها تاکنون جوابی نداشته. اما ما همیشه امیدواریم. بدون امید نمی توان کار کرد.”

تاکنون پاسخی رسمی از سوی دولت عربستان به این طومار داده نشده است.

_______________________________

گزارشی تکان دهنده‌ از تجاوز سیستماتیک به دختران اسیر داعش

بعضی از دخترها را به سوریه برده و به داعش در آن‌جا فروخته‌اند. دلارا، ۲۰ ساله، یکی از این دختران است که در گوشه‌ای از خاک سوریه همراه با ۶۰ زن و دختر دیگر در سالنی که پیش‌تر محل برگزاری جشن‌های عروسی بوده، نگه داشته‌شده‌اند. او تعریف می‌کند: «هر روز صبح ساعت نه ونیم مردها می‌آمدند به دختران تجاوز …

رویا کریمی:خشونت خانگی «امری خانوادگی» نیست

به طور مثال هر کس که خشونت دیده، چه خشونت جنسی، چه خشونت روانی و چه فیزیکی ظرف سه ماه می‌تواند به پلیس شکایت کند. وقتی که پلیس وارد قضیه شود به طور مشخص پرونده تشکیل می‌شود، وکیل در اختیار قربانی خشونت گذاشته می‌شود و اگر مورد خشونت خیلی شدید باشد، زن را جایی- مانند خانه زنان- می‌برند …

مصاحبه سایت نیم نگاه با خانم حمیرا محمد نژاد ـ قسمت سوم

ولی چند روز بعد فرمانده ام با عصبانیت گفت : ما اینجا هیچ چیز خصوصی نداریم بهتر است عکس ها را فراموش کنی!! معلوم بود که از بالا به فرمانده ام خط داده بودند. به هرحال این بود زندگی سازمانی و آزادی هایی که سران مجاهدین از آن دم میزدند…. یکی از خاطرات دیگری که الان یادم آمد …

مصطفی محمدی: دخترانی که در آتش سوختند و دخترانی که هر روز میسوزند

امروز از دنیا می پرسم که سکوت در مقابل این همه ظلم و جنایت جایز است؟ دیروز ندا حسنی امروز فرخنده از افغانستان، دنیا به چه کاری مشغول است؟ که مهم تر از به آتش کشیدن دختری بی گناه باشد. امروز صدای مصطفی محمدی برای سمیه و سمیه ها برای انتقام از خون مظلومان و قربانیان سازمان مجاهدین است. دختران بی …

فرخنده پس از مجادله درباره خرافات با یک روحانی متهم به قرآن سوزی شد

فرخنده که ۲۸ سال داشت با چوب و چماق مضروب شد، لگد خورد، با اتومبیل زیر گرفته شد و بعد جسد او در خیابان با اتومبیل کشانده شد و بعد به آتش کشیده شد. یک مامور پلیس که شاهد این قتل در روز پنجشنبه بود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که فرخنده درحال بحث با یک روحانی محلی بود. پدر …

چگونه تین‌ایجر آلمانی در سودای جهاد از مونیخ به سوریه رفت؟

دوربین‌های کنترل در فرودگاه آتاتورک استانبول، الیف را با یک زن دیگر در حال روبوسی نشان می‌دهند. الیف به تنهایی یک تاکسی به مقصد یک ایستگاه اتوبوس گرفته و به راننده گفته که می‌خواهد به «غازیان تپه» در جنوب شرقی ترکیه برود. سپس سوار اتوبوسی شده که او را حوالی ساعت ۵ صبح در غازیان تپه پیاده کرده …

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید