• محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • ایران قلم: از پیام شادباش !! مسعود رجوی خبری نیست. چرا؟    :    با گذشت چند روز از خروج کامل اعضای مجاهدین خلق از عراق از پیام شادباش و پیروزی ، سنت همیشگی مسعود رجوی ، خبری نیست. این فاکت ها ...
  • ایران قلم:رجوی و پایان سه دهه تحلیل آبکی در عراق    :   قبل از اینکه گزارش بی طرفانه !! رادیو فردا در مورد " سه دهه حضور رسمی اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق پایان یافت "  را بخوانید ...
  • محمد حسین سبحانی : پرداخت بدهی ” امپریالیسم ” به مجاهدین خلق    :   اما مسئله اصلی ، خروج  مسئولین ارشد مجاهدین خلق  و احتمالا  خود مسعود رجوی  از عراق، به نظر می‌رسد هم‌اکنون در یک توافق پشت پرده با همکاری آمریکا و عربستان سعودی ...
  • ایران قلم:چرا مریم رجوی از مرده یا زنده بودن مسعود رجوی ابهام زدایی نمی کند؟    :   اما حالا کم کم آثار زهر اعلام « مرحوم » بودن مسعود رجوی بارز می‌شود و نیروهای درون تشکیلات از خود سؤال می‌کنند که واقعیت چیست ؟ آیا ...
  • عبدالحسین نوشین؛ پیشرو در تئاتر ایران

    اردوان مفید می گوید: “نوشین برای نخستین بار به استانیسلاوسکی اشاره می کند. نوع بیان، دکلاماسیون و حرکات اغراق آمیز بازیگران او به شدت زیر تاثیر تئاتر فرانسه به ویژه لوئی ژووه بود. اغلب اساتید هنرستان هنرپیشگی هم متاثر از این نوع تئاتر بودند. حتی آن نوع بیان مطنطن و حرکات و ژست در کار نوشین هم تاثیر گذاشته بود.” ابراهیم مکی از ژست در تئاتر نوشین نام می برد: “زمانی بوده که حرکت ها بر اساس ژست بوده. یعنی این حرکت به این معنی ست. از عکس ها می توانیم ببینیم.” در گذشته های دورتر صحنه های تئاتری امکانات اجرائی بسیار اندکی داشتند. اما با آمدن نوشین به تئاتر فردوسی صحنه هم دگرگون می شود. اردوان مفید ضمن تایید این نکته، اشاره به نوآوری های او دارد: “نوشین برای اجرای نمایشنامه هایش از امکانات بسیار برخوردار بود. او بنیانگذار یک تئاتر شسته و رفته بود که در زمینه میزانسن، دکور، نور و…نوآوری هائی داشت ولی تئاتر نوشین همان تئاتر تصنعی قدیمی فرانسوی بود و از تئاتر احساسی و الهامی بر مبنای استانیسلاوسکی در آن اجراها خبری نبود.”

    عبدالحسین نوشین؛ پیشرو در تئاتر ایران

    • 3 اکتبر 2016 – 12 مهر 1395
    نوشینImage copyright .
    Image caption عبدالحسین نوشین (۱۳۵۰-۱۲۸۵)

    تئاتر فردوسی محل اجرای نمایشنامه های عبدالحسین نوشین، از پایه‌گذاران تئاتر نوین ایران امسال می توانست محل برگزاری جشن یکصد و دهمین سال تولد او باشد.

    تعزیه و نقالی سال های دراز از محبوب ترین شیوه های نمایشی در ایران بود. در عهد ناصری یک بار دیگر شاهد تغییر و تحولی مثل دیگر وسائل ارتباطی در مورد تئاتر هم می شویم. پس از تکیه دولت که محل نمایش های تعزیه ای بود، مکانی در دارالفنون به اجرای نمایش های فرنگی و مدرن اختصاص داده می شود. میرزا فتحعلی خان آخوندزاده و میرزا آقا خان تبریزی از نخستین کسانی بودند که دست از سر واقعه کربلا برداشتند و به سبک و سیاقی نوین نمایشنامه نوشتند. با این همه آنگونه که باید و شاید این گونه نمایشنامه ها در میان مردم رواج چندانی پیدا نکرد.

    نمایشنامه هایی از مولیر و شکسپیر نیز به فارسی برگردانده شده بود اما هنوز راه درازی تا رسیدن به تئاتر مدرن باقی مانده بود.

    نوشین که گویا نیازهای جامعه را دریافته بود پس از بازگشت از فرنگ در سال ۱۳۱۱ با تسلط به زبان فرانسه، نمایشنامه های انتقادی، اجتماعی را به فارسی برگرداند و به صحنه آورد. او پس از اجرای نمایشنامه هایی در تئاتر فرهنگ با یاری تاجری و از علاقمندان این هنر نمایشی تئاتر فردوسی را گشود و از آن پس همه نمایشنامه های خود را در این تماشاخانه به اجرامی گذارد. توپاز، پرنده آبی، مستنطق و…نوشین که تحصیلات تئاتری خود را در شهر تولوز فرانسه به پایان رسانده بود عده ای را گرد هم آورد و با آموزش آنان تئاتر نوین ایران را پایه گذاری کرد.

    با سمفونی سرنوشت بتهوون پرده تئاتر را بالا می برد و با همان سمفونی نیز پرده فرو می افتاد. طرز بیان بازیگران شیوه ای متفاوت پیدا کرد، در سالن تئاتر در همان ساعت اعلان شده باز می شد و زمان شروع بازی نیز بلافاصله بسته می شد. هیچ عذری از هیچ بازیگری برای اشتباه در اجرا پذیرفته نمی شد.

    تئاتر در بوته نقد

    تئاتر سعدیImage copyright Getty Images

    نمایشنامه های غربی بود که پشت سر هم ترجمه می شد و به صحنه می رفت. دوستی نوشین با بسیاری از فرهیختگان آن دوران مثل صادق هدایت، سعید نفیسی، بزرگ علوی، و…یاری دیگری برای به کمال رساندن کار اوست.

    نوشین آخرین شب تمرین هر نمایش از همه این فرهیختگان دعوت می کرد که نمایش را ببینند و نظر خود را به او بگویند. برای نخستین بار در تاریخ ادبیات نمایشی کسی تئاتر را پیش از اجرا به بوته نقد می گذاشت. تا همین چندی پیش که بعضی از شاگردانش مثل عزیز الله بهادری هنوز در قید حیات بودند می دیدیم که همان شیوه گفتاری و رفتاری نوشین را همچنان رعایت می کنند. نوشین همچنان مراد بود و آن ها مرید.

    پرسش ها در مورد نوشین بسیار است. برای پاسخگویی دو تن از پر سابقه ترین هنرمندان تئاتر ایران، ابراهیم مکی نمایشنامه‌نویس و بازیگر و کارگردان و اردوان مفید، مسئول پیشین تئاتر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بازیگر و کارگردان را برگزیدیم.

    با چنین اوصافی آیا می توان تئاتر ایران را به پیش و پس از نوشین تقسیم کرد؟

    ابراهیم مکی: “از نظر اجرایی بله. از نظرادبیات دراماتیک نه. نوشین در هزاره فردوسی و همچنین نمایش توپاز توانایی اش را نشان داد. بعد از شهریور بیست که جوان ها و دانشجویان به او می پیوندند با اطلاعاتی که در باره اجرای نمایشنامه دارد سعی می کند اجراهایش با آخرین تکنیک های آن روز مطابقت داشته باشد. پایه های علمی روز را گذاشت. از جمله تجزیه و تحلیل نمایشنامه ها که قبلا به آن صورت نبود. از همه مهم تر احترامی که برای انضباط تئاتر قائل بود که قبل از نوشین وجود نداشت.”

    اردوان مفید نقل قولی از نوشین در مورد تغییر نمایشنامه در آخرین تمرین دارد: “نوشین معتقد بود که فقط در تمرین نمایش قبل از اجرا نمی توان به کارها سرو سامان داد به قول او غذای نپخته ای می شود که نمکش کم است و بوی آشپزخانه می دهد.”

    تئاتر ژستی

    در اجراهای قدیم رسم بر این بود که یکی از هنرمندان در محفظه ای نزدیک به صحنه جا می گرفت و با داشتن متنی در دست هنگامی که زمان اجرا، بازیگری متن را فراموش می کرد او جملات را برایش بازمی گفت. محمد عاصمی آنگونه که خود می گفت مدتی در نمایشنامه های نوشین نقش سوفلور را ایفا می کرده است. ابراهیم مکی انگشت بر روی همین نکته می گذارد.

    مکی:”از زمان نوشین است که دیگر از سوفلور استفاده نمی شود. نوشین تنها به دلیل ذوق و علاقه به تئاتربازیگرانش را انتخاب نمی کرد. نوشین هر کسی را روی صحنه نمی برد.”

    اجراهای متفاوت نمایشنامه های نوشین از کجا و چه کسی الهام گرفته شده بود؟

    اردوان مفید می گوید: “نوشین برای نخستین بار به استانیسلاوسکی اشاره می کند. نوع بیان، دکلاماسیون و حرکات اغراق آمیز بازیگران او به شدت زیر تاثیر تئاتر فرانسه به ویژه لوئی ژووه بود. اغلب اساتید هنرستان هنرپیشگی هم متاثر از این نوع تئاتر بودند. حتی آن نوع بیان مطنطن و حرکات و ژست در کار نوشین هم تاثیر گذاشته بود.”

    ابراهیم مکی از ژست در تئاتر نوشین نام می برد: “زمانی بوده که حرکت ها بر اساس ژست بوده. یعنی این حرکت به این معنی ست. از عکس ها می توانیم ببینیم.”

    در گذشته های دورتر صحنه های تئاتری امکانات اجرائی بسیار اندکی داشتند. اما با آمدن نوشین به تئاتر فردوسی صحنه هم دگرگون می شود. اردوان مفید ضمن تایید این نکته، اشاره به نوآوری های او دارد:

    “نوشین برای اجرای نمایشنامه هایش از امکانات بسیار برخوردار بود. او بنیانگذار یک تئاتر شسته و رفته بود که در زمینه میزانسن، دکور، نور و…نوآوری هائی داشت ولی تئاتر نوشین همان تئاتر تصنعی قدیمی فرانسوی بود و از تئاتر احساسی و الهامی بر مبنای استانیسلاوسکی در آن اجراها خبری نبود.”

    ورود زنان به صحنه

    نوشین در صحنه تئاتر با لرتا بازیگر توانا آشنا ‌شد. آشنایی که به عشق انجامید و سپس ازدواج. عشقی که لرتا را از رفتن به شوروی باز ‌داشت. پاپازیان شکسپیرین معروف روسی می‌گوید لرتا عشق را به تئاتر ترجیح داد. اما این تنها لرتا نیست که با نوشین در بسیاری نمایش ها همبازی بود. بسیاری از زنان نامدار تئاتر ایران از زمان نوشین به صحنه می‌آیند. ابراهیم مکی اشاره ای به شرایط آن زمان دارد:

    مکی: “به خانم ها امکان داد. خانم توران مهرزاد، خانم اسکویی، ایرن عاصمی و… در دوره رضا شاه خانم ها می آیند روی صحنه. هم روی صحنه می آیند و هم کارگردانی می کنند.”

    لرتاImage copyright Getty Images
    Image caption لرتا پشت صحنه نمایش ‘بادبزن خانم وندرمیر’ اثر اسکار وایلد

    نوشین از اعضای حزب توده بود. او پس از فرار از زندان و زندگی در چند مخفیگاه که بخشی از آن هم در خانه عزت الله انتظامی سپری شد، به اتحاد جماهیر شوروی گریخت. آیا می توان موفقیت نوشین را تا حدی مدیون گرویدن او به حزب توده دانست؟

    ابراهیم مکی: “دوره نوشین شرایط ایجاب می کرد که مسائل اجتماعی گفته شود. شعر را می شود گفت و گذاشت در یک قفسه، تئاتر اما این اجازه را نمی دهد.حزب توده او را بُل گرفت. اول باید عضو حزب بشوی.حزب توده از خیلی ها استفاده کرد مثل فریدون کشاورز که خودش می گوید من نمی دانستم اصلا سیاست چیست. البته همه گروه ها همین کار را می کنند. همه استفاده می کنند. حزب هم به او امکانات بسیار داد.

    اگر بعد از تیراندازی فرار نمی کرد هیچ اتفاقی برایش نمی افتاد. از سال ۲۷ دیگر کاری نمی کرده. نوشین کاره ای نبود که فراری بشود.”

    سیاست و تب و لرز

    محمد عاصمی می گفت که شهرت نوشین همه جا پیچیده بود حتی در دربار. به همین دلیل روزی برای نوشین از دربار پیام فرستادند که در فلان تاریخ برای اجرا به حضور اعلیحضرت برود. روز موعود فرا رسید و نوشین درست در همان لحظه دچار آنچنان تب و لرزی شد که عذرش برای نرفتن به دربار پذیرفته شد.

    اردوان مفید نیز افسوس می خورد که نوشین و اطرافیانش قربانی سیاست شدند که ربطی به هنر تئاتر نداشت.

    اما نوشین در غربت هیچگاه نتوانست به کار خود بازگردد. سرش را با تحقیق بر روی شاهنامه گرم می‌کرد که یک بار سه تابلو از آن را همراه با لرتا در کنگره فردوسی در ایران به نمایش درآورده بود.

    محمد عاصمی و یکی دو نفر دیگری که موفق شده بودند او را مخفیانه در اتحاد جماهیر شوروی ببینند از او می پرسند که چرا کارش را ادامه نداده است. نوشین از ندانستن زبان تئاتری کشور میزبان می‌گوید. زبانی که با زبان محاوره تفاوت بسیار دارد.دوستان او می گویند که با وجود سرطانی که همه بدنش را گرفته بود ودرد آن به سختی آزارش می‌داد، همچنان گردن فراز خود را نگاه می‌داشت و آه و ناله‌ای هم نمی کرد.

    نوشین در آغاز سال ۱۳۵۰ خورشیدی دور از وطن و همسر و فرزند و مهم‌تر از همه دور از صحنه درگذشت.

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

     

     

    مطالب مرتبط :

    خاطرات فلسفی سفر هابرماس به ایران.

    مریم رجوی، چقدر می گیری گریه کنی؟   میلاد آریایی، وبلاگ مزرعه خوبی ها، نوزدهم نوامبر ۲۰۱۷:… حال و روز امروز مریم رجوی و سازمان مجاهدین آدمی را ناخودآگاه یاد فیلم سینمایی ایرانی با نام «چقدر می گیری گریه کنی؟ » میاندازد. داستان از این قرار بود که یک شرکت خصوصی برای ادم هایی که میمردند  و در عین ثروتمند بودن ولی کسی را نداشتند که سر ... مطلب کامل

    حسین نژاد: این سازمان مجاهدین است یا شعبۀ وزارت اطلاعات رژیم در آلبانی؟؟

    این سازمان مجاهدین است یا شعبۀ وزارت اطلاعات رژیم در آلبانی؟؟  قربانعلی حسین نژاد، پیوند رهایی، پاریس، نوزدهم نوامبر ۲۰۱۷:… سازمان مجاهدین (فرقۀ رجوی) که با موج روز افزون جدایی و خروج اعضایش در آلبانی روبرو است این روزها کنترل و اختناق و تعقیب و مراقبت علیه افراد جدا شده را در پایتخت آلبانی تشدید کرده ... مطلب کامل

    حسین نژاد: این سازمان مجاهدین است یا شعبۀ وزارت اطلاعات رژیم در آلبانی؟؟

    فاجعه انسانی در راه است! هشدار در خصوص جابجایی فرقه رجوی به محلی دور افتاده در آلبانی  بنیاد خانواده سحر، تیرانا، آلبانی، نوزدهم نوامبر ۲۰۱۷:… طبق خبرهایی که بدست آمده فرقه رجوی سه روز است که مشغول جابجایی به مقر جدید موسوم به اشرف ۳ می باشد. این مقر جدید که خیلی دور از شهر است تماما با دیوار و سیم های خاردار ... مطلب کامل

    حسین نژاد: این سازمان مجاهدین است یا شعبۀ وزارت اطلاعات رژیم در آلبانی؟؟

    شغل تمام وقت مجاهدین خلق: مزدوری برای دشمنان ملت ایران انجمن نجات، مرکز فارس، هجدهم نوامبر ۲۰۱۷:…  بیش از دو دهه است که مجاهدین خلق ( فرقه ی رجوی ) بافته هایی را درباره ی برنامه ی هسته ای ایران شایعه کرده است و متعاقب آن با همراهی مخالفان ایران در امریکا و اسرائیل هراس افکنی درباره ی آنچه ” تهدید هسته ای ایران” می خوانند را ... مطلب کامل

    نسل بعدی حاکمان عربستان چه کسانی هستند؟

    در همین حال، محمد بن سلمان که اکنون 32 سال دارد، بی سروصدا تعدادی از شاهزادگان جوان را (در شرف سی‌سالگی یا اندکی مسن‌تر) در منصب‌های قدرت قرار داده است. آن‌ها در موفقیت یا عدم موفقیت طرح تغییر و تحول او نقش بسیار مهمی خواهند داشت. اگر همه‌چیز خوب پیش رود، به حکمرانان قدرتمند کشور تبدیل خواهند شد. همه آن‌ها از نوادگان بنیان‌گذار پادشاهی ... مطلب کامل

    نسل بعدی حاکمان عربستان چه کسانی هستند؟

    مناسبات و تشکیلات فرقه رجوی وآنچه بر من گذشت  علیرضا حسینی، پیوند رهایی، هجدهم نوامبر ۲۰۱۷:…  در بدو ورودم به مناسبات و تشکیلات فرقۀ رجوی هیچ چیز نمی دانستم ولی یک موضوع که در جلسات و آموزش های دوران پذیرش ذهنم را مشغول کرده بود بحثی بنام جامعۀ بی طبقه توحیدی بود. واقعا نمی دانستم این چه مدل جامعه ای هست و فرقه چطوری می ... مطلب کامل

    پلنگ ایرانی اسیر شده در قفقاز به زودی آزاد می‌شود

    خبرگزاری تاس یادآوری می‌کند که تا اواسط قرن بیستم تعداد زیادی پلنگ ایرانی در منطقه قفقاز زندگی می‌کردند. ولی در دهه ۵۰ میلادی تعداد آنها به‌شدت کاهش یافت و تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی در بخشی از این منطقه کاملاً نایاب شده یا از بین رفتند. در بررسی‌هایی که در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ صورت گرفت مشخص شد که فقط ۱۰ تا ۱۵ قلاده پلنگ ... مطلب کامل

    پلنگ ایرانی اسیر شده در قفقاز به زودی آزاد می‌شود

    لبنان بدنبال بیش از یک دهه جنگ داخلی وبرادر کشی ، با ایجاد دولت وحدت ملی که حزب اله هم بطور تمام قد ازان حمایت میکرد ، ضرورت حفظ حاکیت خود رادریافت و درمقابل این عربستان است که با ربودن سعد حریری ( نخست وزی دولت وحدت ملی ) درصدد بهم زدن این وحدت است! سوریه هم که وضع اش روشنتر میشود واگر امریکا ان قطعه ی تصرف ... مطلب کامل

    پلنگ ایرانی اسیر شده در قفقاز به زودی آزاد می‌شود

    داد خواهی برای مارینا سراج از مسعود و مریم رجوی  زهرا سادات میرباقری، انجمن نجات، مرکز تهران، هجدهم نوامبر ۲۰۱۷:… وقتی او را بر اساس سناریوی از پیش تعیین شده توسط رجویِ جلاد و زن ستیز، به پشت میکروفن درسالن مقر ۴۹ واقع در قرارگاه اشرف می آوردند، مارینا تعادل نداشت و یک زن دیگر او را نگه داشته بود. وی بخاطر ... مطلب کامل

    پلنگ ایرانی اسیر شده در قفقاز به زودی آزاد می‌شود

    زندان های مخفی فرقه رجوی   سعدالله سیفی، بنیاد خانواده سحر، تیرانا، آلبانی، هجدهم نوامبر ۲۰۱۷:…  میدانم که فرقه به من بعد از این افشاگری ها مارک های مختلفی میزند. ولی باشد روزی بالاخره مردم خواهند فهمید که ما درست می گفتیم یا فرقه رجوی. همین الان هم مردم با ماهیت این فرقه آشنا هستند. من یک روز در مقر در قرارگاه اشرف در عراق داشتم ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2017 ايران قلم. محفوظ است.