نظرات مطبوعات و مردم آلبانی در مورد استقرار فرقۀ رجوی در کشورشان

0
1082

مطبوعات و مردم آلبانی در مورد استقرار فرقۀ رجوی در کشورشان

پیوند رهایی به نقل از پشکوپااوژه، آلبانی، چهارم اکتبر ۲۰۱۶:… من تعجب می کنم که چگونه آمریکا توسط کری دنبال پناهندگی اینها در آلبانی است؟ چرا خود آمریکا اینها را نمی برد نگهدارد؟ –  آقا اینها چه مجاهدان و مبارزان آزادی هستند که در آلبانی می خواهند مبارزه کنند؟!! می خواهند جهاد کنند که در آلبانی آزادی برقرار شود یا در میهنشان؟ خب چرا نمی روند در میهن خودشان برای آزادی جهاد کنند؟! مبارزۀ اینها در خاک آلبانی … 

لینک به منبع

لینک به متن اصلی (البانیایی)

نظرات مطبوعات و مردم آلبانی در مورد استقرار فرقۀ رجوی در کشورشان

روزنامۀ آلبانیایی «پشکوپااوژه» – ۱۵ فوریۀ ۲۰۱۶ (قبل از انتقال کامل فرقۀ رجوی به آلبانی)

نشریه آلبانیایی در مورد مجاهدین خلق فرقه رجوی

مجاهدین چه کسانی هستند؟

نوشتۀ سالای بلوندی – تیرانا – آلبانی

نام «مجاهدین» قرنها است که برای مبارزان مسلمان در جاهای مختلف جهان استفاده می شود و به معنی «کسی است که جهاد یعنی مبارزه می کند». در عصر جدید این کلمه به گروه های شبه نظامی مسلمان اطلاق می شود که برجسته ترین آنها مجاهدین افغان هستند که در مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی بودند و بخودشان مجاهدین می گفتند. اما مجاهدین که در آلبانی این روزها سخن از آنها گفته می شود هیچ ارتباطی با افغانها ندارند، آنها “مجاهدین خلق ایران”، یک جنبش مخالف رژیم ایران می باشد که در ۵ سپتامبر سال ۱۹۶۵ توسط دانشجویان دانشگاه ها درتهرانتأسیس شد و هدفشان سرنگون کردن رژیم شاه با زور اسلحه بود. دانش آموزان و دانشجویان متمایل به چپ به این جنبش به عنوان یک سازمان مترقی اسلامی، ملی و دموکراتیک علاقه داشتند. این سازمان نقش فعالی در انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران که به سقوط شاه انجامید ایفا کرد.

پس از سقوط شاه در ایران رژیم بنیادگرای آیت اللهخمینی شروع به آزار و اذیت مجاهدین و زندانی کردن بسیاری از آنان کرد که همراه با حملات به تجمعات و کتابخانه ها و کتابفروشیهای آنها بود که موجب اتخاذ مشی خشونت و ترور توسط مجاهدین شد و این خشونت بالا گرفت تا اینکه موجب زندانی و اعدام کردن اکثر آنان گردید. رهبران و باقی ماندۀ مجاهدین به ناچار زندگی در تبعید در فرانسه و اروپا را برگزیدند جایی که آنها هنوز هم در این تبعید بسر می برند.

پیش از این در سال ۱۹۷۵ سازمان به طور ایدئولوژیک به این نتیجه رسید که مارکسیسم از اسلام بهتر است و اسلام نمی تواند پایۀ فلسفی فکری «مجاهدین خلق ایران» در عصر جدید باشد.

مجاهدین در سال ۲۰۰۱ تمام اشکال خشونت را نفی کرده و اعلام کرد که به تلاش برای سرنگونی رژیم کنونی ایران از طریق صلح آمیز ادامه خواهد داد. در حالی که رهبران همچنان در پاریس اقامت دارند ۳۲۰۰ نفر از اعضای گروه در عراق مستقر شدند.

در سال ۲۰۰۹، شورای اروپا سازمان مجاهدین را از لیست سازمان های تروریستی که قبلا در آن طبقه بندی شده بودند حذف کرد. در سال ۲۰۱۲ ایالات متحده و کانادا مجاهدین را از این لیست بیرون آوردند زیرا این سازمان دیگر با ابزارهای قانونی می خواهد با رژیم سیاسی در ایران مبارزه کرده و آن را تغییر بدهد. در سال ۲۰۰۲ سازمان مجاهدین اعلام کرد که ایران می خواهد سلاح هسته ای تولید کند.

سازمان مجاهدین خلق ایران قبل از جنگ ۲۰۰۳ در عراق یک سازمان مسلح چریکی بود که صدام حسین به آنها قرارگاه و سلاح داد و روزگاری در آن زمان تعداد آنها به هفت هزار نفر می رسید ولی بعد از مدتی تعداد آنها به پنج هزار نفر کاهش یافت تا اینکه بعد از سقوط صدام حسین تا این اواخر تعداد آنها کمتر از سه هزار نفر شد که یک سوم آنها زنان می باشند.

سؤالات و نظرات خوانندگان (کامنتهای مردم آلبانی زیر مقاله):

توجه: این مقاله و کامنتهای آنها متعلق به قبل از انتقال کامل فرقۀ رجوی از عراق به آلبانی می باشند لذا در آنها صحبت از حضور باقی ماندۀ افراد در عراق می رود و نیز در آخر اغلب کامنتها شکلکهای خنده و تمسخر و یا خشم و ناراحتی چسبانده شده که در ترجمه به جای آنها علامت تعجب گذاشته شد – م

–         این توافقها با آمریکا برای جا دادن اینها و صحبتهای کری در مورد نقل مکان اینها به آلبانی را من نمی فهمم این دیگر چه روش همکاری بین دو کشور آلبانی و آمریکا می باشد؟!! مگر اینها آمریکایی اند؟ اینها که ایرانی هستند به آمریکا چه مربوطه؟ چرا آمریکا اینهمه هوای اینها را دارد؟! من نمی فهمم؟!!

–         چه شده که کری به خاطر این مجاهدین ایرانی اینهمه به آلبانی لبخند می زند؟

–         حالا آیا این مجاهدین ایرانی که در آلبانی می خواهند زندگی کنند مالیات بر ارزش افزوده هم خواهند پرداخت؟

–         من تعجب می کنم که چگونه آمریکا توسط کری دنبال پناهندگی اینها در آلبانی است؟ چرا خود آمریکا اینها را نمی برد نگهدارد؟

–         آقا اینها چه مجاهدان و مبارزان آزادی هستند که در آلبانی می خواهند مبارزه می کنند؟!! می خواهند جهاد کنند که در آلبانی آزادی برقرار شود یا در میهنشان؟ خب چرا نمی روند در میهن خودشان برای آزادی جهاد کنند؟! مبارزۀ اینها در خاک آلبانی چگونه خواهد بود؟

–         این یک بازی شطرنج آمریکا در آلبانی است با لبخند کری.

–         عجب فاجعه ای میلیونها ایرانی به خیابان آمدند اما دو سال پس از انقلاب ۷۹ ترور و وحشت شدیدی کشور را فراگرفت. همین مجاهدین که اینجا آمده اند رئیس جمهور و نخست وزیر ایران را کشتند و ما از آن لحظه نام مجاهدین ایران را شنیدیم. اینها استخوان لای زخم ایران هستند که تا امروز این استخوان باقی است.

–         ما همیشه به مبارزان راه آزادی احترام قائل بوده ایم. ما به این مجاهدان راه آزادی می گوییم بیایید در پناه ما در منطقۀ ساحلی کنار دریا تا شخصیت خودتان را بسازید و ظرفیت بیشتری برای پرورش رایگان و بهتر در این تفرجگاه آلبانی پیدا کنید. تقریبا نصف آنها هم زن هستند چه بهتر!… جنس لطیف که خشونت و خطری ندارد. زنان از ایران باستان چنین بوده اند.

–         سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش چارلی ویلسون اطلاعات بیشتری در مورد مجاهدین منتشر کرده است (در مورد نقض حقوق بشر در سازمان مجاهدین).

–         وزارت امور خارجه می گوید که کری (وزیر خارجۀ آمریکا) با اد راما (نخست وزیر آلبانی) توافق کرده اند که آلبانی در ازای۲۰ میلیون دلار به این مجاهدین جا بدهد یعنی برای هر نفر ده هزار دلار به آلبانی داده!! به نوعی شبیه خرید و فروش آدم یا معامله برای نگهداری بچه!!

–         مجاهدین و جهاد (پیکار مقدس) امروز دیگر یک اندیشۀ قرون وسطایی است.

–         مجاهدین یعنی جهادیستها یا مبارزان جهادگر و جهاد هم دکترین یا اندیشۀ اسلامی است که مسلمانان را ملزم به تلاش برای گسترش اسلام در جهان یعنی جنگ مقدس تا پیروزی و مسلمان شدن همۀ ملتهای جهان می کند.

–         پنج قرن عثمانی ها بر آلبانی تحت عنوان جهاد و مجاهدین حکومت کردند و عثمانی ها به عنوان مجاهدین اسلام آمدند اینجا خاک آلبانی را اشغال کردند. مثل اینکه حالا بدبختانه قانون ژنتیک عمل کرده و سه هزار نوه عثمانی ها این بار هم از بغداد آمده و قسمتی از خاک کشور ما را به عنوان «پناهنده» اشغال کرده اند. حالا فرض کنیم اینها ده سال در آلبانی بمانند و کار کنند، این ده سال را به سه هزار ضرب کنید ببینید چند نفر می شوند و جای کار چند نفر را می گیرند؟!… مثل موش زاد و ولد می کنند و زیاد می شوند… من باید خوب زبان انگلیسی یادبگیرم تا بروم صادقانه بر سر اینها فریاد بزنم که: من افتخار می کنم آلبانیایی هستم و خودم کار می کنم و نمی گذارم این نوه های مجاهدین قدیم عثمانی بیایند اینجا کار کنند.

–         حالا یک اقلیت دیگری هم به اقلیتهای کشور ما اضافه شده که وقتی اطلاعات و آشنایی بیشتر در آلبانی پیدا می کنند آلبانیایی می شوند مثل مستغلات گرفتن یونانیها در اینجا و جنوب ایتالیا.

–         واقعا درست گفتید حالا به جای عثمانی ها که ۵ قرن در خاک کشور ما بودند باز هم از شرق اسلامی آمدند اینجا که روی نسل و ملیت و زبان و فرهنگ ما تأثیر بگذارند. ما می خواستیم وضعمان بهتر شود نه بدتر.

–         من صد در صد با شما موافق هستم.

–         این دیوانگی است. باید منتظر باشیم که آلبانی هم روزی سوریه شود با جنگ توسط مجاهدین از خارج آمده و قتل زنان و کودکان با سلاحهای شیمیایی وو… چند سال صبر کنید می بینید!…

–         مثل اینکه دوباره کمونیستها آمدند اینجا؟! به اینها باید گفت: آقا جان اینجا دیگر زمین سرمایه داری شده چگونه می خواهید سرمایه داری از شما نگهداری کند؟

–         آمریکا در کشور ما خار کاشته!

–         اد راما و سوروس پول گرفتند ولی مجبور به پرداخت هزینه خواهند شد. به پس زمینۀ پایگاه یا مقر پناهندگی اینها نگاه کنید اینها هنوز مستقر نشده در آستانۀ سالگرد پدر معنوی شان! دارند تحریک می کنند.

–         مجاهدین چه کسانی هستند؟ امیدواریم آلبانی در آینده به اینها «نه» بگوید!

–         دیروز من از خواندن یک مقاله در مورد ورود این مجاهدین به آلبانی شوکه شدم و گفتم که بوفالوها (گاوهای وحشی) دو هزار یا سه هزار می آیند اینجا پناه می گیرند. حالا این سؤال مطرح میشود که آیا اینها فقط فکر جنگ و جنگیدن دارند (معنی مجاهد) یا پناهنده اند؟ چون می گویند «مجاهدین پناهجو»!! یعنی «جنگجویانی که پناهنده شده اند»!! بالاخره اینها جنگجو هستند یا پناهجو؟؟!!

–         بله خوبه! سند چشم انداز روشن برای جمعیت شناسی و اقتصاد در آلبانی! .. می دانیم که دهها هزار جوان از آلبانی فرار کرده اند یعنی فرار مغزها در طول حکومت… حالا این مجاهدین ایرانی همچون سالمندان و بازنشسته های ایتالیایی ولی از خاور میانه بلند شده آمده اند آلبانی تا جای آنها را پر کنند!! خوبه! مبارک باشد!! این الحق سیاست خوبی است به نظر من .. باید هر طور شده توازن جمعیت کشور حفظ شود!!.

–         اینها اینجا یک بمب هستند.

–         وسعت کشور ما (آلبانی) ۲۸ هزار کیلومتر مربع می باشد در حالیکه وسعت آمریکا ۹،۶۳۱،۴۱۸ کیلومتر مربع است. پس چرا آمریکا سبد خرید زباله اش را اینجا آورده؟!… آنها زباله هایشان را همیشه کشورهای دیگر می برند می ریزند. کشور ما با فقر و مشکلات اجتماعی شدید، سیاسی، ملی روبرو می باشد (آلبانیایی ها اکنون در ۶ کشور به صورت پراکنده زندگی می کنند) حالا این «از ما بهتران» را اینجا برای چه آورده اند؟!

–         چرا چرا در آلبانی؟ آنها (آمریکاییها) به تازگی خودشان با ایران معامله کردند ولی حالا می خواهند بین ما و ایران مشکل ایجاد کنند. این مجاهدین می گویند «رژیم وحشی ایران»، ولی آمریکاییها اساسا در معامله و سازش با همین «رژیم وحشی» است که شما را از عراق به اینجا آورده اند!!

–         پناهگاه آنها به زودی مرکز مطالعات مارکسیستی برای دانش آموزان ما خواهد شد!

–         به نظر من آمدن اینها به اینجا یک ایدۀ خوبی است چون مهمان خانه هستند ولی پول مهمانی شان را پرداخت می کنند. آپارتمان های خالی می توانند اجاره بدهند و ساکنان آنهابا کارت های مواد غذایی می توانند از بازار استفاده کنند و فروشندگان و معامله گران بهره مند شوند. آنها کاری که ندارند تمام روز خواهند آمد در کافه ها و میخانه ها و مسابقات و جهش با طناب و بازیهای پی پی و… و این بسا سودآور برای همه می باشد.

–         بله واقعا درست است کرایۀ عالی می دهند، هم نژاد ما هستند. جماعت مجاهدین با اجازۀ آلبانی آمده اند و می خواهند اینجا به عنوان یک نیروی انسانی بمانند.

–         این بر اساس دوستی و تعهدات ما با آمریکا می باشد که در معامله با ایران اینها را با وجود مشکلات داخلی و خارجی ما به اینجا آورده است. اسرائیل هم اینجا دستگاه امنیتی قوی دارد.

–         آیا از تمام کشورهای عضو ناتو فقط آلبانی در دسترس بود که اینهمه منتظر ماندید تا این افراد را به اینجا آوردید؟

–         می بینیم که چه کسی در حال رفتن احمقانه به وضعیت شیطانی در داخل است همان راه سلاح های شیمیایی (سوریه) را می رویم، هیچ دوست ندارم! پشت سر هم آلبانیایی می بینی که می روند. اگر پیش بینی من درست در بیاید یک تشکر برای من بدهکارید. آیا کری در تیرانا ۱۰۰٪ تضمین می کند آیندۀ آلبانی آنگونه نشود؟! در غیر این صورت آمریکا به ریش ما خواهد خندید.

–         به به خیلی خوب وکیل مدافع شیطان شده ایم. مجاهدین ایرانی با مهمان نوازی عراق و هر کشوری در این سالیان همیشه کاهش یافته اند. خب. حالا برای افزایش و زندگی و آموزش و… آمده اند آلبانی تا رقیب دیگر مجاهدین خاور میانه و خاور دور و… بشوند!… این به طور کامل غیر اخلاقی است.

–         حق با شما است دوست عزیز… درستی این تحلیل را زمان ثابت خواهد کرد.

–         مجاهدین به معنی سربازان خدا می باشد. مجاهد دقیقا به همین معنی است یعنی جند الله سپاهیان خدا! اینها همانها هستند. این اشتباه نیست. من به شما می گویم. بعدا پشیمان خواهید شد و شکایت خواهید کرد که آلبانی را پر از مسلمانان افراطی کردید.

–         اگر اینها مشکل ایجاد نمی کنند چرا خود آمریکا اینها را نبرده است؟ الآن آمریکا هر سال هزاران نفر را از سراسر جهان به عنوان مهاجر می پذیرد؛ برخی کشورهای ثروتمند غربی سالانه دو یا سه یا پنچ هزار مهاجر می پذیرند. تازه این در برابر پذیرش صدها هزار مهاجر سوری هیچ است.

–         دو سه یا پنج هزار مجاهد می آیند اینجا برای چه کاری؟ آیا برای ما کاری انجام می دهند؟ آنها شر بزرگی هستند. بنابراین کسی این را دوست ندارد.

–         هی گفتید چنین و چنان، و یا آنها می توانند این سود و آن سود را برای ما داشته باشند. شما یک مثال بیاورید که از هنگام ورود مجاهدین به آلبانی فلان کار انجام شده که قبلا در کشور نشده بود؟ شما نمونۀ محکمی بگویید تا من قانع بشوم.

–         به دولتمردانمان می گویم شما به آمریکاییها بگویید چرا امریکا خودش ۲-۳ هزار نفر را نگه نمی دارد؟ مگر نگهداشتن آنها برای امریکا که اساسا یک کشور مهاجرین است مشکل می باشد؟، آمریکا به طور معمول هزاران مهاجر را هر سال از سراسر جهان و از همه ادیان می پذیرد. چرا دولتهای غربی دیگر، این اروپایی ها و غیره اینها را قبول نمی کنند؟ به آنها بگویید اگر اینها برای شما خطرناک هستند با مقایسۀ تعداد جمعیت آلبانی نسبت به آن کشورها؛ پس، آمدن اینها به آلبانی و اضافه شدنشان به جمعیت اندک آن برای این کشور بیشتر خطرناک خواهد بود.

–         چشم آلبانیایی تبارهای کوزوو روشن!! با آنکه بسیاری از آنها به آلبانی آمدند ولی هنوز خیلیهایشان را نمی گذارند وارد آلبانی شوند و آنها را «عقب مانده» توصیف میکنند و بسیاری با شنا در دریا قاچاقی و با ترس به آلبانی می آیند؛ حالا چه شده از ورود این «برادران مجاهد» (مجاهدین ایرانی) اینهمه هیجان زده شده اید؟ معلوم است که به خاطر پول آمریکا و معامله با آن است. این تبعیض و عدم صداقت است. آلبانیایی تبار کوزوو می پرسد چرا سه هزار خارجی و دارای ملیت یک کشور دیگر حق یک زندگی بهتر و امن در آلبانی را دارند ولی من آلبانیایی تبار این حق را ندارم؟؟؟! الگوی رفتاری این دولت ما چیست؟

–         از آنجا که آلبانی کمپرسی در اروپا است، به همین دلیل است که سطل زباله هم شده است!

–         فردا دولت حاکم از این مجاهدین که ۳۰۰۰ نفر هستند برای سرکوب اعتراضات کسانی که آنها را مخل نظم عمومی یا آشوبگر برای تخریب کشور می نامد و برای تحکیم دیکتاتوری لرزانش استفاده خواهد کرد چون اینها در گردن زدن و آدمکشی و تهاجم تخصص دارند و به آن آلبانیایی هایی که در دفاع از ملت و کشور به اعتراض برخاسته اند بیرحمانه حمله خواهند کرد.

–         امکان این وجود دارد که بعضی فروشندگان مواد مخدر و یا روسپی های آلبانیایی با اینها در طول اشغال تجاوزگرانۀ زمین آلبانی توسط اینها همدست شوند تا جوانان ما را آلوده سازند. مگر نه؟

–         آنها تروریست هستند. برای من مهم نیست که چگونه؟ و چه کار می توانند بکنند؟ آنچه به نظر من حائز اهمیت است این است که آنها می توانند سرزمینی به نام جمهوری آلبانی را پاره پاره کنند تا نه سرزمین فرشتگان باشد و نه سرزمین عشق. آنوقت دیگر این سرزمین من و راما نیست!

–         چرا تروریستی؟ مگر مبارزۀ آنها برای آزادی کشور خودشان نیست؟

–         آنها خارجی هستند. آنچه برای من جالب است برخی از این حرفها می باشد. بروند در کشور خودشان مبارزه کنند آن هم نه از طریق تروریسم. من دوست ندارم دولت ما حتی یک سانتی متر از سرزمین آلبانی را در اختیار یک نیروی جنگجوی خارجی بگذارد. اینها در حال حاضر مورد مصرف استعمارگران هستند که آنها را اینجا آورده اند. اینجا سرزمین ما است آنها خودشان سرزمین دارند. دیگران حق ندارند خاک ما را به یکی ببخشند. دولت هم حق ندارد. من نمی فهمم!! جنگجوی پناهجو یا پناهنده یعنی چه؟!

–         اوه!! نمی دانستم راما اینقدر خودش را حاکم مطلق بر زمین و جسم من می داند. چیزی باقی نمانده برای به دست گرفتن سلاح در برابر کسانی که می خواهند به سرزمین ما و شما تجاوز کنند و از آنها حمایت نمایند.

–         اتحادیۀ اروپا و آمریکا این مجاهدین را از لیست تروریستی خارج کردند تا گوششان را گرفته و برای ما به ارمغان بیاورند. آقای کری به جای اینها یک گلدان برایمان می آوردی!

–         یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که هدف از سفر جان کری به آلبانی فقط خواستن از دولت آلبانی برای پناه دادن به مجاهدین بود. وی از دولت آلبانی به علت جا دادن به مجاهدین تشکر کرد.

–         به گفتۀ یک روزنامه نگار، آلبانی به مدت طولانی فاسد ترین کشور در اروپا باقی مانده، در حالی که راما به کری می گوید: «آلبانی امروز بیش از هر زمان دیگر در حال توسعه و در تاریخ محترم می باشد»!!

–         خیلی جالب است! ایرانی آمده اینجا زندگی کند!!

–         داشتم سفیر ایران در تیرانا را در صفحۀ تلویزیون می دیدم؛ گفتم نرو تو هم همینجا باش!!

–         قطعه ای از آلبانی را برمی دارند رایگان می دهند به بیگانه!…

–         به یاد داشته باشید این فرضیه را که اینها از پایگاه اولشان یعنی عراق به آلبانی آمدند ولی بعدا این روند شکسته می شود و اینها به فرانسه و انگلستان و آلمان وو… که جامعۀ بزرگی از ایرانیان در آنها هستند خواهند رفت.

–         اینجا شده بازار بین ایران و عراق!!

–         اینها ایرانیان شیعه هستند و نه سنی. بعضیها می گویند اینها بعد از مدتی  به شکل گسترده ای از طریق مساجد فرار خواهند کرد. ولی این بعید است.

–         شاید سنی هم توی اینها باشد. اطلاعات زیادی از داخل اینها وجود ندارد.

–         ولی اینها متحد صدام سنی بودند برای سرنگون کردن رژیم آیت الله ها. اما امروز عراق متحد تهران است.

–         کری باز هم می خواهد به آلبانی بیاید تا در مورد جا دادن به هزار مجاهد ایرانی دیگر صحبت کند (مجاهد به معنی جنگجو است و یعنی جهادگر و جهاد در اسلام یعنی جنگ مقدس) که در میان افراط گرایان اسلامی خطرناک ترین در جهان است. اینها پناهندگان جنگجو هستند!، مردان، زنان، کودکان جهادی هستند. آنها مهاجران در عراق در دهه هشتاد بودند زمانی که صدام حسین در زمان جنگ ایران و عراق به آنها پناه داد، چرا که آنها با مقامات ایرانی در تضاد بودند و هستند. از آن زمان این افراد در یک اردوگاه یا شهر نظامی بودند، که در آن زنان و کودکان نظامی آماده برای زنده ماندن و جنگ مقدس اسلامی زندگی می کردند. این افراد یک مشکل بزرگ برای دولت عراق پس از زمان صدام حسین هستند، چرا که آنها بیش از حد خشن و مستعد یعنی آموزش دیده می باشند و به این علت دچار مشکل هستند. گاهی اوقات پلیس و ارتش عراق به اردوگاه “اشرف” که مجاهدین ایران در آن زندگی می کردند حمله ور شدند که در نتیجۀ آن ۱۰۰ مجاهد کشته شدند. دولت عراق از ایالات متحده خواسته است به حضور این افراد در قلمرو عراق پایان دهد و این در کادر مبارزه با تروریست ها می باشد. دولت ایالات متحده قرار است برای حل این مشکل از طریق توزیع این جهادگران ایرانی در اروپا اقدام کند که در این میان آلبانی بیشترین تعداد را جا می دهد یعنی بیش از هزار نفر. این غیر قابل درک است که چرا یک کشور کوچک مثل آلبانی با یک ثبات شکننده، و با تعداد زیادی از افراط گرایان اسلامی و قسمتی از مردم هم مسلمان برای پذیرش بیشترین تعداد از یک نیروی جهادگر نامزد شد؟. ما نباید فراموش کنیم که این جهادی ها را ایران نمی پذیرد. دولت آلبانی علاوه بر اینها تعهد کرده است که ۲۵ هزار نفر پناهندگان جنگی سوری از مجموع ۷۵ هزار نفر را در سه گروه بپذیرد.

–         ما نباید درس های تاریخمان را فراموش کنیم. زمانی که شورش اسلامی در سال ۱۹۱۴ در آلبانی به وقوع پیوست که به عنوان قیام حاجی کاملی شناخته شد. نیروی شورش اساسا پناهندگان جنگ بوسنی در آلبانی پس از اشغال بوسنی و هرزگوین توسط اتریش- مجارستان در سال ۱۸۷۸ بود. آنها در برابر ارتش امپراتوری اتریش و مجارستان فرار کردند و قلمروآلبانی تا زمان آلبانی جدید عمدتا توسط مقامات عثمانی اداره شد. در سال ۱۹۱۴ آنها هسته ارتش اسلامی در آلبانی را به رهبری حاجی کاملیتشکیل می دهند. در آن زمان در آلبانی میانه حدود ۳۰ هزار بوسنیایی بود. این ها همه شبه نظامیان هار متعصب جهاد اسلامی و در هر لحظه آماده بودند. این یک شانس بزرگ برای آلبانی پس از ورود اتریش مجارستان به آلبانی بود. در اوایل سال ۱۹۱۶، به علت جنگ جهانی اول، بخش عمده ای از آلبانیاییها و بوسنیاییها به ترکیه گریختند. حذف بوسنیاییها دلیل اصلی بود که در آلبانی شورش اسلامی پس از ۱۹۱۴ رخ ندهد

این قابل درک است که در مورد آلبانی ورود یک تعداد زیادی از مردم از کشورهای اسلامی، ایجاد یک مشکل بسیار پیچیده تر در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی می کند. به همین دلیل، بوسنی و هرزگوین و کوزوو، دو کشوری که دارای جمعیت بزرگ مسلمان هستند، نباید به پناهندگان جنگ خاور میانه پناه بدهند. از این رو آلبانی برای قبول جهادگران (مجاهدین) ایران و پناهندگان جنگ سوریه، به دلیل تعهد ما نسبت به آمریکا که آزادی کوزوو را محقق کرد اعلام آمادگی نمود.

آلبانی وقتی حاضر شد هزار مجاهد ایران را بپذیرد که نسبت به جمعیت، همان آمریکا حدود ۱۴۰ هزار جهادیست دارد. وقتی از آلبانی خواستند ۷۵ هزار پناهنده جنگ سوریه را بپذیرد ایالات متحده ۱۶ میلیون از پناهندگان مسلمان جنگی را می باید پذیرفت. این قابل درک است که هیچ رئیس جمهور آمریکا جرأت انجام این کار را ندارد، چرا که بسیاری از مسلمانان از خاور میانه به ایالات متحده آمده و در آن کشور اقدام به نا امن کردن و بی ثبات کردن این کشور قوی و بزرگ کردند.

__________________________________

دویچه وله:علیرغم ادعاهای امنیتی مجاهدین تا کنون در آلبانی هیچ عملی علیه آنان انجام نشده

۱۲ مهر ۱۳۹۵

علیرغم ادعاهای امنیتی مجاهدین تا کنون در آلبانی هیچ عملی علیه آنان انجام نشده پیوند رهایی به نقل از دوچه وله، سوم اکتبر ۲۰۱۶:… او می …

دویچه وله:علیرغم ادعاهای امنیتی مجاهدین تا کنون در آلبانی هیچ عملی علیه آنان انجام نشده

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید