میشل عون؛ دشمن دیرین سوریه٬ رفیق امروز حزب‌الله

0
675

میشل عون٬ ژنرال سابق که زمانی دشمن قسم‌خورده و نماد مخالفت با سوریه بود٬ حالا به عنوان متحد حزب‌الله رئیس‌جمهور لبنان می‌شود. آن‌هم در زمانی که حزب‌الله سرسختانه در کنار حکومت سوریه ایستاده است. اما او چگونه به این‌جا رسید؟ آقای عون٬ بنیانگذار ‘جنبش وطنی آزاد’ بود و در دوران جنگ داخلی لبنان به جایگاه پرنفوذی رسید. جنگی که سال ۱۹۷۵ شروع شد و ۱۵ سال طول کشید. او در ارتشی که اکثرا مسیحی بودند٬ به عنوان فرمانده‌ مخالف سوریه شناخته می‌شد و فرماندهی بسیاری از نبردهای این جنگ خونین و طولانی را به عهده داشت. او در سال ۱۹۸۴ رسما فرمانده ارتش لبنان شد. و سال ۱۹۸۸ یعنی اواخر جنگ‌ داخلی لبنان٬ امین جمیل٬ رییس‌جمهوری وقت لبنان پیش از آن‌که دوران ریاست‌جمهوری‌اش به پایان برسد٬ او را رییس دولت موقت نظامی کرد.

میشل عون؛ دشمن دیرین سوریه٬ رفیق امروز حزب‌الله

01.11.2016

میشل عون در سال ۱۹۸۹Image copyright AFP
Image caption میشل عون در سال ۱۹۸۹ زمانی که اعلام کرد از قدرت کنار نمی‌رود

میشل عون٬ ژنرال سابق که زمانی دشمن قسم‌خورده و نماد مخالفت با سوریه بود٬ حالا به عنوان متحد حزب‌الله رئیس‌جمهور لبنان می‌شود. آن‌هم در زمانی که حزب‌الله سرسختانه در کنار حکومت سوریه ایستاده است.

اما او چگونه به این‌جا رسید؟

آقای عون٬ بنیانگذار ‘جنبش وطنی آزاد’ بود و در دوران جنگ داخلی لبنان به جایگاه پرنفوذی رسید. جنگی که سال ۱۹۷۵ شروع شد و ۱۵ سال طول کشید.

او در ارتشی که اکثرا مسیحی بودند٬ به عنوان فرمانده‌ مخالف سوریه شناخته می‌شد و فرماندهی بسیاری از نبردهای این جنگ خونین و طولانی را به عهده داشت.

او در سال ۱۹۸۴ رسما فرمانده ارتش لبنان شد. و سال ۱۹۸۸ یعنی اواخر جنگ‌ داخلی لبنان٬ امین جمیل٬ رییس‌جمهوری وقت لبنان پیش از آن‌که دوران ریاست‌جمهوری‌اش به پایان برسد٬ او را رییس دولت موقت نظامی کرد.

در سال ۱۹۸۹ میشل‌ عون که هوادارانش او را ژنرال می‌خواندند با سوریه وارد جنگ شدImage copyright Getty Images
Image caption میشل‌ عون که هوادارانش او را ژنرال می‌خواندند در سال ۱۹۸۹ با سوریه وارد جنگ شد

به هر حال رهبران مسلمان حاضر به قبول دولت او نشدند و به همراهی با دولت سنی وقت ادامه دادند.

آقای عون سپس علیه نیروهای سوری حاضر در لبنان اعلام نبرد کرد که نام آن را “جنگ برای آزادی” نامید. در جریان این درگیری‌ها برای خروج سربازان سوریه شمار زیادی کشته شدند و در نهایت آنچه‌ که آقای عون به دنبال آن بود٬ به نتیجه عکس رسید.

با آن‌که رییس‌جمهور جدید در سال ۱۹۸۹ انتخاب شد٬ آقای عون حاضر نشد کناره‌گیری کند. نیروهای سوریه در نهایت او را از کاخ ریاست‌جمهوری بیرون کردند. او به سفارت فرانسه در بیروت پناه برد. و بعد از ۱۰ ماه در سال ۱۹۹۰ در جنوب فرانسه مستقر شد.

_________________________________

میشل عون در یک نگاه

  • متولد ۱۹۳۵ در جنوب بیروت در یک خانواده مسیحی مارونی
  • ۱۹۸۴ انتصاب به عنوان فرمانده ارتش
  • ۱۹۸۸ رییس دولت موقت نظامی
  • ۲۰۰۶ بازگشت به لبنان
  • ۲۰۱۶ آغاز دوره ریاست‌جمهوری شش ساله

_________________________________

او تا سال ۲۰۰۵ که نیروهای سوریه لبنان را ترک کردند٬ به کشورش بازنگشت. آن سال با فشار نیروهای بین‌المللی و بعد از ترور رفیق حریری٬ پدر سعد حریری٬ نیروهای سوریه خاک لبنان را ترک کردند.

سابقه مبارزه سرسختانه او با سوریه همگان را در سال ۲۰۰۶ متعجب کرد که او چطور با حزب‌الله لبنان٬ متحد سوریه٬ پیمان سیاسی بسته است.

او حتی در طرفداری از بشار اسد٬ رئس‌جمهوری سوریه با حزب‌الله اعلام همراهی کرد.

بشار اسد و میشل عونImage copyright Getty Images
Image caption میشل عون بعدها روابط خود با سوریه را ترمیم کرد

جنبش المستقبل یا جنبش آینده متعلق به سعد حریری و تحت حمایت عربستان سعودی که اکنون از ریاست‌جمهوری میشل عون حمایت کرده و با این حمایت او را به ریاست‌جمهوری رسانده٬ مخالف حزب‌الله و دخالت این گروه در جنگ داخلی سوریه است.

ایران از انتخاب میشل عون به عنوان رییس‌جمهور لبنان استقبال کرده است. او یک بار در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در اکتبر ۲۰۰۸ (مهرماه ۱۳۸۷) به ایران سفر کرده بود. سفری که باعث انتقاد رقبای سیاسی او شده بود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید