رئیس جمهور جدید آمریکا کمک به شورشیان مسلح در سوریه را متوقف می کند

0
865

سخنان دونالد ترامپ به معنی آن است که به محض به دست گیری قدرت در آمریکا به شکل رسمی و مسلط شدن بر حوزه سیاست خارجی به احتمال بسیار، حمایت از گروه های شورشی مسلح در سوریه را کاهش داده یا به شکل کلی آن را متوقف خواهد کرد. در حال حاضر، ایالات متحده از دو جنگ همزمان در سوریه حمایت نظامی می کند؛ یکی علیه داعش که در آن آمریکا مستقیم از 30 هزار نیروی کرد و عرب سوری حمایت و هفته قبل خبر دادند که جبهه جدیدی را علیه داعش در رقه باز کرده اند. تقریبا 300 سرباز نیروی ویژه ایالات متحده، مستقیم با این عملیات همکاری می کنند. نبرد دیگر مربوط به شورشیانی است که علیه دولت بشار اسد در حال مبارزه هستند. در این نبرد CIA برنامه مدونی برای تقویت نظامی این شورشیان و در اختیار گذاشتن تسلیحاتی نظیر سلاح های ضد تانک به شورشیان مسلح دارد؛ این دقیقا همان برنامه ای است که دونالد ترامپ به احتمال بسیار، در پی لغو آن است. ترامپ به صراحت در مصاحبه خود بیان کرده است، اگر آمریکا این خط را ادامه دهد، ناچار از مبارزه با روسیه و سوریه خواهد شد. ترامپ در گفت وگو با وال استریت ژورنال مطرح کرد؛

رئیس جمهور جدید آمریکا کمک به شورشیان مسلح در سوریه را متوقف می کند

13.11.2016 ـ رسانه ها

روز گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا، در گفت وگو با روزنامه وال استریت ژورنال گفت، در نظر دارد تا کمک های آمریکا برای حمایت از گروه های شورشی که در سوریه علیه بشار اسد می جنگند، متوقف کند. ترامپ در این مصاحبه گفته است: ما نمی دانیم آنها (شورشیان مسلح) چه کسانی هستند

روز گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا، در گفت وگو با روزنامه وال استریت ژورنال گفت، در نظر دارد تا کمک های آمریکا برای حمایت از گروه های شورشی که در سوریه علیه بشار اسد می جنگند، متوقف کند. ترامپ در این مصاحبه گفته است: ما نمی دانیم آنها (شورشیان مسلح) چه کسانی هستند.

به گزارش «تابناک»؛ وی در این مصاحبه که محور اصلی آن مشکلات و مسائل اقتصاد داخلی آمریکا بوده است، یکسری از مواضع مربوط به سیاست خارجی خود را که پیش از این در کمپین های انتخاباتی خود بر آنها تأکید کرده بود، مجددا اظهار کرد. از جمله اینکه ایالات متحده باید روی جنگ با داعش و شکست دادن این گروه تمرکز و زمینه مشترکی با سوریه و متحد این کشور یعنی روسیه پیدا کند.

وی به روزنامه وال استریت گفته است: من در مورد سوریه دیدگاه متفاوتی با بسیاری از افراد دیگر دارم. دیدگاه من این است که شما در حال مبارزه با سوریه هستید و سوریه در حال مبارزه با داعش. ما باید با داعش مبارزه کنیم. اکنون روسیه کامل با سوریه متحد است و همچنین ایران را در این زمینه داریم که اکنون با سوریه متحد است و به خاطر رفتارهای ما در حال قدرت گیری است.

رئیس جمهور جدید آمریکا کمک به شورشیان مسلح در سوریه را متوقف میکند

سخنان دونالد ترامپ به معنی آن است که به محض به دست گیری قدرت در آمریکا به شکل رسمی و مسلط شدن بر حوزه سیاست خارجی به احتمال بسیار، حمایت از گروه های شورشی مسلح در سوریه را کاهش داده یا به شکل کلی آن را متوقف خواهد کرد.

در حال حاضر، ایالات متحده از دو جنگ همزمان در سوریه حمایت نظامی می کند؛ یکی علیه داعش که در آن آمریکا مستقیم از 30 هزار نیروی کرد و عرب سوری حمایت و هفته قبل خبر دادند که جبهه جدیدی را علیه داعش در رقه باز کرده اند. تقریبا 300 سرباز نیروی ویژه ایالات متحده، مستقیم با این عملیات همکاری می کنند.

نبرد دیگر مربوط به شورشیانی است که علیه دولت بشار اسد در حال مبارزه هستند. در این نبرد CIA برنامه مدونی برای تقویت نظامی این شورشیان و در اختیار گذاشتن تسلیحاتی نظیر سلاح های ضد تانک به شورشیان مسلح دارد؛ این دقیقا همان برنامه ای است که دونالد ترامپ به احتمال بسیار، در پی لغو آن است. ترامپ به صراحت در مصاحبه خود بیان کرده است، اگر آمریکا این خط را ادامه دهد، ناچار از مبارزه با روسیه و سوریه خواهد شد.

پایان دادن به این کمک های مالی از سوی دونالد ترامپ با این توجیه بسیار تقویت می شود که اکنون بسیاری از گروه های شورشی در سوریه مواضع و همکاری نزدیکی با گروه های تروریستی وابسته به القاعده از جمله جبهه فتح شام یا همان جبهه النصره سابق دارند. این موضوع دست روسیه و بشار اسد را برای حملات سنگین علیه این گروه ها باز کرده است.

اکنون منطق دونالد ترامپ این است که دشمن دشمن ما، دوست ماست و این منطق با سخنانی که پیش از این در کمپین های انتخاباتی خود گفته بود، همسان است. وی در ماه مارس در گفت وگویی با روزنامه نیویورک تایمز اظهار داشته بود: من نمی گویم که بشار اسد رهبر خوبی است، چون واقعا نیست. اما مشکل بزرگتر ما اسد نیست، بلکه داعش است.

اما در عین حال ترامپ موضعی در پیش گرفته که بسیار به مزاج پوتین خوش می آید، زیرا به جای آنکه در صدد باشد تا فشار را بر روسیه برای عدم حمایت از بشار اسد افزایش دهد، عملا از سر راه روسیه در سوریه کنار خواهد رفت.

احتمال استرداد فتح الله گولن به ترکیه؟

یکی دیگر از تغییرات فاحشی که احتمالا در سیاست خارجی دونالد ترامپ خواهیم دید، امکان استرداد فتح الله گولن به ترکیه است. این مسأله از آن روی مطرح می شود که هفته گذشته ژنرال مایکل فلین رئیس بازنشسته آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا ـ که یکی از مشاوران اصلی دونالد ترامپ در مسائل امنیت ملی است ـ در روزنامه The Hill گفت، ایالات متحده باید فتح الله گولن را به ترکیه استرداد دهد.

در حالی که رجیب طیب اردوغان فتح الله گولن را به دست داشتن در کودتای نافرجام چندی پیش در ترکیه متهم کرده است، هنوز وزارت دادگستری ایالات متحده به این نتیجه نرسیده که اسناد و شواهد مشخصی از دست داشتن وی در این کودتا وجود دارد. دادگستری آمریکا درخواست اردوغان را در راستای تلاش های وی برای از میان بردن همه مخالفان دولت خود می بیند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید