در مخالفت با خشونت علیه زنان٬ جهان نارنجی می‌شود

0
1292

مدیر اجرایی امور زنان سازمان ملل متحد در بیانیه مطبوعاتی خود می‌گوید: «اکنون باید تمرکز بر پیشگیری از خشونت باشد٬ و هرچند هیچ راه‌حل یگانه‌ای برای حل مشکلات پیچیده نیست٬ شواهد زیادی از طیف وسیعی از اقداماتی در دست است که می‌تواند خشونت را پیش از وقوعش متوقف کند. چنین رویکردی هسته‌ی اولیه برنامه جدیدی را که از سوی نهاد زنان سازمان ملل و آژانس‌های این سازمان ایجاد شده شکل می‌دهد.» پومسیل ملامبو انگوکا قرار است در طول ۱۶ روز کمپین “دنیا را نارنجی کن” با حضور در کشورهای برزیل٬ کنگو٬ اسپانیا و ترکیه٬ فراگیری خشونت علیه زنان را در سطوح مختلف از سطوح جهانی تا محلی و تا هر سطحی از جامعه مورد بحث قرار دهد. روز جهانی رفع خشونت علیه زنان در حالی فرا می‌رسد که آمار سازمان ملل متحد نشانگر آن است که ۳۵ درصد زنان جهان تجربه خشونت جسمی یا جنسی را دارند٬ ۷۰۰ میلیون از زنان جهان در سنین کودکی ازدواج کرده‌اند و بیش از ۱۳۳ میلیون از دختران و زنان تجربه مثله‌سازی اندام جنسی‌شان را (که از آن به نادرستی به عنوان ختنه زنان یاد می‌شود) داشته‌اند

در مخالفت با خشونت علیه زنان٬ جهان نارنجی می‌شود

26.11.2016 ـ دویچه وله

هم‌زمان با فرارسیدن روز جهانی رفع خشونت علیه زنان جنبش “دنیا را نارنجی کن” در بیش از ۷۰ کشور دنیا با ابتکار سازمان ملل برای مقابله با خشونت علیه زنان آغاز می‌شود.۳۵ درصد زنان جهان تجربه خشونت جسمی یا جنسی دارند.

مدیر اجرایی امور زنان در سازمان ملل متحد٬ در آستانه روز جهانی رفع خشونت علیه زنان و دختران‌، این پدیده را یکی از جدی‌ترین انواع نقض حقوق بشر دانست که در مقابل آن بیش‌ترین درجه‌ی مدارا اعمال می‌شود.

پومسیل ملامبو انگوکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی که در وب‌سایت سازمان ملل منتشر شده، می‌نویسد: «خشونت علیه زنان هم علت و هم معلول نابرابری و تبعیض جنسیتی است.» او در بیانیه خود آورده است: «ادامه خشونت علیه زنان یکی از روشن‌ترین نشانه‌های نبود توازن در جوامع مختلف است و ما مصمم‌ایم چنین وضعیتی را تغییر دهیم.»

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت سازمان ملل متحد امسال نیز همچون چند سال گذشته جنبش “دنیا را نارنجی کن” قرار است از روز چهارشنبه (۲۵ نوامبر/ ۴ آذر) به مدت ۱۶ روز برای آگاهی‌رسانی درباره خشونت علیه زنان و نمایش عزم جدی در رفع آن انجام گیرد.

این جنبش که به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان انجام می‌گیرد بخشی از کمپین سازمان ملل با عنوان “متحد برای پایان دادن به خشونت علیه زنان” است. رنگ نارنجی در این حرکت به عنوان نمادی از آینده‌ی روشن و پرامید و به دور از هر گونه خشونت علیه زنان و دختران٬ به هماهنگی میان تلاش‌های مختلف کنونی کمک خواهد کرد.

قرار است در طول کمپین “دنیا را نارنجی کن” نقاطی مختلف دربیش از ۷۰ کشور دنیا نظیر آبشار نیاگارا٬ ساختمان شورای اروپا و دروازه هند و غیره با نور نارنجی تزئین شوند. این حرکت که از روز جهانی رفع خشونت علیه زنان آغاز می‌شود ۱۶ روز به طول خواهد انجامید و تا روز حقوق بشر (۱۰ دسامبر) ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ۲۰ سال مبارزه جهانی با خشونت علیه زنان

کارزار “جهان را نارنجی کن” امسال با تمرکز بر موضوع پیشگیری از خشونت علیه زنان و دختران٬ در تطابق با اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ که شامل پایان بخشیدن به خشونت علیه زنان و دختران است انجام می‌گیرد.

مدیر اجرایی امور زنان سازمان ملل متحد در بیانیه مطبوعاتی خود می‌گوید: «اکنون باید تمرکز بر پیشگیری از خشونت باشد٬ و هرچند هیچ راه‌حل یگانه‌ای برای حل مشکلات پیچیده نیست٬ شواهد زیادی از طیف وسیعی از اقداماتی در دست است که می‌تواند خشونت را پیش از وقوعش متوقف کند. چنین رویکردی هسته‌ی اولیه برنامه جدیدی را که از سوی نهاد زنان سازمان ملل و آژانس‌های این سازمان ایجاد شده شکل می‌دهد.»

پومسیل ملامبو انگوکا قرار است در طول ۱۶ روز کمپین “دنیا را نارنجی کن” با حضور در کشورهای برزیل٬ کنگو٬ اسپانیا و ترکیه٬ فراگیری خشونت علیه زنان را در سطوح مختلف از سطوح جهانی تا محلی و تا هر سطحی از جامعه مورد بحث قرار دهد.

ادامه خشونت علیه زنان به‌رغم پیشرفت‌ها

روز جهانی رفع خشونت علیه زنان در حالی فرا می‌رسد که آمار سازمان ملل متحد نشانگر آن است که ۳۵ درصد زنان جهان تجربه خشونت جسمی یا جنسی را دارند٬ ۷۰۰ میلیون از زنان جهان در سنین کودکی ازدواج کرده‌اند و بیش از ۱۳۳ میلیون از دختران و زنان تجربه مثله‌سازی اندام جنسی‌شان را (که از آن به نادرستی به عنوان ختنه زنان یاد می‌شود) داشته‌اند.

مبارزه برای رفع خشونت خانگی علیه زنان یکی از اهدف کارزار سازمان ملل است مبارزه برای رفع خشونت خانگی علیه زنان یکی از اهدف کارزار سازمان ملل است

برآوردهای سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ مشخص کرده است که بیش از نیمی از زنان به قتل رسیده در سراسر جهان توسط همسر یا دوست‌پسر خود و یا یکی از بستگان‌شان کشته شده‌اند.

با این‌همه نهاد زنان سازمان ملل٬ از پیشرفت‌هایی در در چند دهه اخیر گزارش می‌دهد. بر اساس این گزارش٬ امروزه در ۱۲۵ کشور دنیا قوانینی علیه آزار جنسی زنان و در ۱۱۹ کشور جهان قوانینی علیه خشونت خانگی وضع شده است و وجود دارد. البته این گزارش می‌افزاید که تنها در ۵۲ کشور دنیا قوانینی علیه تجاوز در زناشویی وجود دارد.

این نهاد سازمان ملل هشدار داده است که به رغم تلاش‌های انجام گرفته٬ خشونت علیه زنان و دختران در همه کشورهای جهان جریان دارد٬ خشونت‌هایی از قبیل کتک زدن زنان در خانه‌٬ آزار جنسی آن‌ها در خیابان٬ و حملات علیه آنان در اینترنت. نهاد زنان سازمان ملل متحد می‌گوید پیشگیری از خشونت و پایان بخشیدن به آن به معنی مقابله با ریشه‌ی آن یعنی نابرابری جنسیتی است.

هدف پنجم از اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ نیز به برابری جنسیتی اشاره دارد و خشونت علیه زنان را به عنوان یکی از موانع دستیابی به این هدف برمی‌شمارد.

سازمان ملل متحد همچنین در سال‌های اخیر تلاش کرده است بر نقش مردان در توقف خشونت علیه زنان از طریق برنامه‌های خود نظیر heforshe.org تاکید و آن را تقویت کند.

کشتن بی‌رحمانه خواهران میرابال، از مخالفان رافائل لئونیدس تروخیو، دیکتاتور جمهوری دومینیکن٬ که در سال ۱۹۶۰ از سوی مأموران امنیتی این کشور ماه‌ها مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفتند٬ و سرانجام در ۲۵ نوامبر این سال به قتل رسیدند٬ علت نام‌گذاری ۲۵ نوامبر به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان است.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید