دعوای اطرافیان ترامپ بر سر پست وزارت خارجه: زرگری یا واقعی؟

0
517

 در مقایسه آقای جولیانی تندروتر از رامنی محسوب می شود. به ویژه در برابر ایران و توافق هسته ای. او یکی از چندین سیاست مدار شناخته شده است که از سازمان مجاهدین خلق حمایت کرده و برای سخنرانی در جمع اعضا و هواداران این گروه ده ها هزار دلار پول گرفته. نگاه او به مسلمانان هم در مجموع منفیست. آقای رامنی در هر دو مورد کمتر اظهار نظر کرده و در برخوردهایش دیپلماتیک تر است.

دعوای اطرافیان ترامپ بر سر پست وزارت خارجه: زرگری یا واقعی؟

  • 29 نوامبر 2016 – 09 آذر 1395
رامنی و ترامپ تاکنون در مودر دیدار ۱۹ نوامبر چیزی نگفته اند
Image caption رامنی و ترامپ تاکنون در مودر دیدار ۱۹ نوامبر چیزی نگفته اند

کار انتخاب اعضای کابینه، تیم مشاوران و معاونان ارشد در دولت جدید از همان روز نخست رسیدن ترامپ به عنوان “رئیس جمهور منتخب” آغاز شد.

اول انتصاب ها به پست های مهمی که از نزدیک با رئیس جمهوری کار می کنند و نیازی به رای اعتماد مجلس سنا ندارند انجام شد. از رئیس دفتر یا ریس کارمندان کاخ سفید تا مشاور امنیت ملی و استراتژیست ارشد. سپس نوبت به وزارتخانه های دادگستری، آموزش پرورش و سفیر آمریکا در سازمان ملل رسید.

مهمترین آنچه مانده: وزارت خانه های کلیدی دفاع، دارایی و خارجه. جهت گیری سیاست خارجی، تصمیم های مهم نظامی و مدیریت بخش بزرگی از طرح های اقتصادی ریس جمهوری به عهده این سه وزیر خواهد بود. به طبع دیدگاه ها، نوع رابطه آنها با ترامپ و میزان حرف شنویشان از او در مسیر دولت تاثیر مهمی خواهد داشت.

در روزهای گذشته وزارت خارجه بیش از دو تای دیگر مورد توجه بوده است.

برای رئیس جمهوری که اظهاراتش در دوران مبارزات انتخاباتی نگرانی های گسترده به ویژه در میان متحدان اروپایی، آمریکای لاتین و بعضی کشورهای آسیایی ایجاد کرد، وزیر خارجه ای شناخته شده و مورد احترام بین المللی می تواند به کاهش دید منفی به دولت او کمک کند. شاید همین باعث شد که ناگهان میت رامنی دم در یکی از خانه های ترامپ در ایالت نیوجرزی پدیدار شود.

میت رامنی چهار سال پیش نامزد حزب جمهوری خواه برای مقام ریاست جمهوری بود ولی به اوباما باخت. او پیش از آن هم فرمانداری ایالت ماساچوست را بر عهده داشت و همچنین به خاطر مدیریت موفق المپیک زمستانی در ایالت یوتای آمریکا مورد تحسین قرار گرفته است.

آقای رامنی سابقه مخالفت شدید با ترامپ را هم در کارنامه خود دارد. او در یک سخنرانی مفصل در دوران تبلیغات درون حزبی دونالد ترامپ را یک دغل باز دروغگو خواند و به جمهوری خواهان هشدار داد که به این سرمایه دار نیویورکی رای ندهند. همین سابقه تنش آلود میان این دو مرد دیدارشان را مورد توجه بیشتر قرار داد. دیداری که به معنای آمادگی رامنی برای کنار گذاشتن اختلاف ها و اشتیاق او برای رسیدن به پست وزارت خارجه بود.

جلسه که پایان یافت ترامپ او را تا دم در بدرقه کرد و بلند به خبرنگاران گفت گفتگوی خیلی خوبی با رامنی داشته.

رسانه های آمریکا هم بلافاصله خبر از پایان کدورت ها و احتمال بالای معرفی سریع رامنی برای مقام وزیر خارجه دادند.

مخالفان رامنی در حلقه ترامپ

اما مخالفان چنین انتصابی در حلقه ترامپ بلافاصله وارد میدان شدند تا جلوی آن را بگیرند. رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک که از حامیان بسیار فعال رئیس جمهور منتخب بود و به صراحت خواسته به پاس تلاش هایش وزیر خارجه شود، در محور این مخالفت ها قرار دارد.

رامنی - ترامپImage copyright Reuters and AP
Image caption رامنی در طول مبارزات آقای ترامپ را شیاد خوانده بود

در گام نخست چند تا از حامیان برجسته آقای ترامپ در مصاحبه های تلویزیونی شروع به تعریف و تمجید از شهردار سابق کردند. آنها سپس یک قدم فراتر گذاشتند و یادآوری کردند که رامنی با اینکه جمهوری خواه است ولی به ترامپ توهین کرده و رئیس جمهور منتخب بهتر است وزارتخانه های کلیدی را به کسانی که به او وفادار بوده اند بسپارد نه به مخالفانش.

اصلی ترین بازیگران این بدگویی از رامنی و تاکید بر صلاحیت جولیانی، نیوت گینگریج رئیس سابق مجلس نمایندگان و مایک هاکبی فرماندار سابق ایالت آرکانزا هستند. این دعوا وقتی بالاتر گرفت که چند رسانه اصلی خبر از شرط گذاری بعضی از نزدیکان ترامپ برای دادن وزارت خارجه به رامنی دادند. آن اینکه رامنی باید به خاطر حملات سیاسی اش به رئیس جمهور منتخب در دوران انتخابات درون حزبی علنا پوزش بخواهد. شرطی که اکثر ناظران معتقدند رامنی به آن تن نخواهد داد.

این تلاش ها برای کنار زدن رامنی در هفتاد و دو ساعت گذشته با اظهار نظر کلی‌ان کانوی- ریس ستاد انتخاباتی ترامپ- وارد مرحله جدیدی شد. خانم کانوی که از نزدیکترین افراد به رئیس جمهور منتخب است ناگهان در یک برنامه تلویزیونی گفت بسیاری از رای دهندگان به ترامپ به او پیام فرستاده اند و تاکید کرده اند انتخاب رامنی برای وزارت خارجه خیانت به رای شان است. چنین اظهارنظری از سوی کسی که می تواند شکایت “رای دهندگان” را به طور خصوصی به ترامپ منتقل کند، بسیار نامتعارف و عجیب است و منجر به گمانه زنی هایی در مورد تیم ترامپ شده.

آیا اختلاف ها در میان اطرافیان ریس جمهور منتخب بر سر وزیر خارجه چنان بالا گرفته است که به جای حل درونی آن نزدیکان او با عمومی کردن دعوا و بسیج حامیان سعی برای تاثیر گذاشتن بر تصمیم ترامپ گرفته اند؟

یا اینکه شاید این دعوا به اصطلاح زرگریست و آقای ترامپ با دعوت رامنی به خانه اش فقط خواسته پر سر و صداترین منتقدش در حزب جمهوری خواه را تحقیر و در آخر وانمود کند که به خاطر مخالفت طرفداران و اطرافیانش از دادن پست وزارت خارجه به او معذور است؟

این احتمال هم وجود دارد که آقای ترامپ شخصا به انتخاب رامنی تمایل دارد ولی تقریبا همه اطرافیانش -به ویژه وفادارانی که در روزهایی که بیشتر رهبران جمهوری خواه کاندیداتوری او را شوخی می دانستند از او حمایت کردند- با آن مخالفند.

احتمال هایی که با انتشار خبر خشم ترامپ از حرف های خانم کانوی، حدس و گمان در مورد آنها تشدید شده است.

رامنی، جولیانی یا کاندیدای سوم: چه فرقی می کند؟

در مقایسه آقای جولیانی تندروتر از رامنی محسوب می شود. به ویژه در برابر ایران و توافق هسته ای. او یکی از چندین سیاست مدار شناخته شده است که از سازمان مجاهدین خلق حمایت کرده و برای سخنرانی در جمع اعضا و هواداران این گروه ده ها هزار دلار پول گرفته. نگاه او به مسلمانان هم در مجموع منفیست. آقای رامنی در هر دو مورد کمتر اظهار نظر کرده و در برخوردهایش دیپلماتیک تر است.

با تشدید بحث ها و اختلاف ها بر سر اینکه کدام یک از این دو باید وزیر خارجه شوند راه حل “نه این و نه آن” هم مطرح شده است. بعضی دو ژنرال سابق ارتش را پیشنهاد کرده اند. یکی از آنها دیوید پترائوس است که سالها فرمانده ای ارشد بود و سپس به مدیریت سی آی ای رسید ولی وقتی فاش شد اطلاعات سری در اختیار معشوقه اش گذاشته استعفا داد. او به همین دلیل دادگاهی و محکوم شد. سابقه ای که وزیر خارجه شدنش را مشکل می کند. با این همه او در روز دوشنبه اینجا در نیویورک به دیدار ترامپ رفت ولی در هنگام خروج حاضر نشد به پرسش های خبرنگاران در مورد احتمال وزیر شدنش پاسخ دهد. همزمان ساعتی پیش اعلام شد ترامپ رامنی را برای دیدار دوم به شام دعوت کرده است.

اینکه چه کسی وزیر خارجه شود فراتر از شخصیت ها، اولین تصمیم سخت ترامپ محسوب می شود که می تواند نشانی باشد از اولویت های او در آینده. وفاداری یا صلاحیت؟ انتقام از منتقدین یا کار کردن با آنها برای اجرایی کردن سیاست هایش؟ پاسخ بعضی از این پرسش ها در هفته های آینده مشخص خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید