• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • چالش‌های محیط‌ زیستی و تروریسم از نگاه کارتونیست‌ها

    پیوند روزنامه و روزنامه‌نگاری با کاریکاتور که با ظرافت، شوخ‌طبعی و بیانی گزنده مسائل اجتماعی را به میان مردم می‌برد، سبب‌شده که برخی از کارشناسان هنری ایرانی این “ژانر” را شاخه‌ای از ژورنالیسم بدانند و کارهای منتشرشده را بر مبنای شناسه‌های روزنامه‌نگاری ارزیابی کنند. این گروه به ویژه بر تاریخچه‌ی پاگیری کاریکاتور در ایران تکیه می‌کنند که در ابتدا از راه کاریکاتوریست‌های نشریه‌ی “ملا نصرالدین” چاپ قفقاز و هم‌چنین کاریکاتوریست‌های ترک به جامعه‌ی مطبوعاتی آن دوران راه یافت. به باور این کارشناسان، کارهای کاریکاتوریست‌های نشریه‌ی موفق “توفیق” نیز متاثر از فعالیت‌های هنری آنان بود.  برخی از کارتونیست‌ها، بر عکس معتقدند که هر چند سال‌ها طول کشید تا کاریکاتور به عنوان یک رسانه‌ی هنری مستقل در کنار تصویرسازی‌های مطبوعاتی دیگر بهه رسمیت شناخته شود، با این‌حال نباید آن را تنها به عنوان نقش ساده‌ای بررسی کرد که از سر تفریح و تفنن کشیده می‌شود تا خوانندگان روزنامه به آن بخندند.

    چالش‌های محیط‌ زیستی و تروریسم از نگاه کارتونیست‌ها

    دویچه وله ـ 04.01.2017

    کاریکاتور، معمولا گویاتر و تاثیرگذارتر از نوشته و مقاله است. جمال رحمتی و کیارش زندی، دو کاریکاتوریست ایرانی می‌کوشند با پرداختن به چالش‌های محیط‌زیستی در ایران، برخوردهای غیرمسئولانه‌ی دولت و مردم را به نقد بکشند.

    Karikaturen Jamal Rahmati asb3 (Jamal Rahmati)

    کاریکاتور در ایران هنری جوان است. تاریخ‌نگاران هنری آثار اونوره دومیه، هنرمند قرن ۱۹ فرانسه را سرآغاز این هنر می‌دانند. در ایران روزنامه‌ی “ادب” نخستین رسانه‌ای بود که در ۱۰ ژانویه‌ی ۱۹۰۳ کارتونی از حسین موسوی، نقاش‌باشی آستان قدس رضوی را به چاپ رساند. موسوی در این اثرِ دو بخشی، “هیات ترقی اهل اروپا” را با “هیات تنزل مردم آسیا” با استفاده از نماد‌ها و ابزارهای تصویری آشنا مقایسه می‌کند: نردبان و پرچمی با ده‌ها ستاره به نشانه‌ی شمار کشورهای اروپایی، نمایانگر ترقی و پیشرفت اروپایی‌ها در بخش نخست را تشکیل می‌دهد. در بخش دوم، پرچم‌های نخ‌نمای طرفداران مسلک‌ها و گروه‌های مختلف جامعه‌ی ایران نشان داده می‌شود که در حال بالا رفتن از پله‌های نردبانی شکسته و سست به سوی یکدیگر لگد‌پرانی می‌کنند. دستمایه‌ی این “کاریکاتور” که در صفحه‌ی ۲ شماره ۵ سال سوم روزنامه‌ی “ادب” منتشر شد، هنوز هم تازگی خود را از دست نداده است.

    Iran - Porträt von Jamal Rahmati (Jamal Rahmati)جمال رحمتی: خط قرمز انتشار یک کاریکاتور هنگامی که نقد جای خود را با توهین عوض ‌کند، کشیده می‌شود.

    هنر یا ژانر؟

    پیوند روزنامه و روزنامه‌نگاری با کاریکاتور که با ظرافت، شوخ‌طبعی و بیانی گزنده مسائل اجتماعی را به میان مردم می‌برد، سبب‌شده که برخی از کارشناسان هنری ایرانی این “ژانر” را شاخه‌ای از ژورنالیسم بدانند و کارهای منتشرشده را بر مبنای شناسه‌های روزنامه‌نگاری ارزیابی کنند. این گروه به ویژه بر تاریخچه‌ی پاگیری کاریکاتور در ایران تکیه می‌کنند که در ابتدا از راه کاریکاتوریست‌های نشریه‌ی “ملا نصرالدین” چاپ قفقاز و هم‌چنین کاریکاتوریست‌های ترک به جامعه‌ی مطبوعاتی آن دوران راه یافت. به باور این کارشناسان، کارهای کاریکاتوریست‌های نشریه‌ی موفق “توفیق” نیز متاثر از فعالیت‌های هنری آنان بود.
    برخی از کارتونیست‌ها، بر عکس معتقدند که هر چند سال‌ها طول کشید تا کاریکاتور به عنوان یک رسانه‌ی هنری مستقل در کنار تصویرسازی‌های مطبوعاتی دیگر به رسمیت شناخته شود، با این‌حال نباید آن را تنها به عنوان نقش ساده‌ای بررسی کرد که از سر تفریح و تفنن کشیده می‌شود تا خوانندگان روزنامه به آن بخندند.

    Iran Karikaturen Kiyarash Zandi Aladdin (Kiyarash Zandi)“تروریسم خودساخته”، کاری از کیارش زندی

    به تعبیر این گروه، کاریکاتور ابزار تصویری نیرومندی است که گستره‌ی تاثیر و دامنه‌ی نفوذ آن بیشتر از رسانه‌های دیگر است. اسماعیل عباسی که از کارتونیست‌ها و روزنامه‌نگاران پرسابقه است، این نظر را نمایندگی می‌کند.

    هنری درگیر سیاست

    رشد و تکامل کاریکاتور در ایران چه به عنوان ژانری از ژورنالیسم و چه به مثابه هنر، همواره دستخوش سیاست‌های روز و چارچوب‌های تنگ دولت‌هایی بوده که هرازگاهی بر مسند قدرت تکیه زده‌اند. اغلب کاریکاتوریست‌های فعال، به عنوان مثال از “فضای تیره‌ی حاکم بر مطبوعات” در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد یاد می‌کنند که به ویژه به “افول کیفیت و شرایط موجود در حوزه‌‌ی کاریکاتور” انجامید. هادی حیدری، کارتونیستی که مدتی دبیر بخش طنز و کاریکاتور روزنامه‌ی “شهروند” بود، دراین رابطه می‌گوید: «ما ۸ سال پرفشار را در همه‌ی حوزه‌ها و به‌ویژه در  هنر از سر گذراندیم و در این سال‌ها بسیاری از زیرساخت‌های ما تخریب شدند و فشار وحشتناکی روی همکاران ما و حتی خود من وارد شد.» هادی حیدری، در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد دو بار دستگیر و زندانی شد. اتهام او، “تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار کارتون و کاریکاتور در مطبوعات” عنوان شده بود.

    Iran Kiyarash Zandi (privat)چالش‌های محیط‌زیستی از جمله دستمایه‌هایی است که کیارش زندی است

    به باور برخی از کاریکاتوریست‌ها، برخوردهای قهرآمیز و غیرکارشناسانه‌ی مسئولان در ایران پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور و روی کار آمدن دولت یازدهم تغییر کرده و از شدت آن‌ها کاسته شده است. جمال رحمتی، در این رابطه با اشاره به باز شدن فضای مطبوعات می‌گوید: «این سیر غیرطبیعی کاریکاتور تزیینی و نمایشگاهی، اکنون در حال بازگشت به سمت مطبوعات است؛ با این‌حال هنوز به نقطه‌ی راضی‌کننده‌ای نرسیده است.» او در گفت‌وگو با دویچه‌وله می‌گوید که خط قرمز انتشار یک کاریکاتور هنگامی که “نقد جای خود را با توهین” عوض ‌کند، کشیده می‌شود.

    پرداخت کارتونی مسائل اجتماعی 

    رحمتی در کارهای خود اغلب به مسائل اجتماعی و محیط‌زیستی می‌پردازد. او در این کارها می‌کوشد با نگاهی طنزآمیز برخوردهای غیرمسئولانه‌ی دولت و مردم را در این عرصه به نقد بکشد.

    چالش‌های محیط‌زیستی نیز از جمله دستمایه‌هایی است که کیارش زندی، کارتونیست و مدیر مسئول فصلنامه‌ی هنری “خط خطی”  به آن می‌پردازد. در کنار این موضوع، مضمون‌های خشونت‌خانوادگی و تروریسم هم در آثار او جای ویژه‌ای دارند.
    گالری زیر مجموعه‌ای از چند کاریکاتور از جمال رحمتی و کیارش زندی در این زمینه‌هااست.

     

    در همین زمینه:

    مطالب مرتبط :

    مکتب شکاکی، از زوال برده داری تا بحران سرمایه داری

    من زمانی وارد آن اتاق شدم از دیدن آن 10 نفرتعجت کردم چرا که همه سن آنها بالا و هیچ کدام نظامی نبودند بلکه از اهالی سومار یا قصر شیرین یا کرند بودند که در بین راه اسیر شده بودند. من هم درهمین فرصت دیدم همه آنها پتوهاشون را انداختند جلو درب که نزدیک باشند برای بیرون رفتن که زودتر کارشان را انجام بدهند. من ... مطلب کامل

    مکتب شکاکی، از زوال برده داری تا بحران سرمایه داری

    در این شرایط مریم رجوی که به ظاهر پناهندۀ فرانسه است ولی عملا و همیشه در آلبانی بسر می برد با پخش پولهای سرمایه گذاری شده از دلارهای نفتی صدام و اکنون نیز حاصل از کمکهای عربستان سعودی و با سوء استفاده از قوانین اروپا نمی گذارد کسی وارد دستگاه مخفوف این سیستم فرقه ای بشوند. همین مریم رجوی که هر از چندی سالن های پارلمان را ... مطلب کامل

    مکتب شکاکی، از زوال برده داری تا بحران سرمایه داری

    سازمان مجاهدین خلق، غیر از جاسوسی برعلیه منافع ملی، سرکوب نیروهای خود ورواج بی همتای کیش شخصیت ، چیزی ارائه نداده وآموزش هایش دراین سطح است وتنها وتنها بدرد جاه طلبی های مسعود ومریم میخورد و کسی ازاین بابت آموزش سیاسی نمیبند وازاین حیث، ادعاهای سرمقاله نویس رجوی بسادگی رد میشود ! ...  با دل بستن به اعمال وتجربیات  عملی سازمان مجاهدین خلق، باید که درصف دشمنان مردم ... مطلب کامل

    میش مست: بالاترین خطر برای فرقه مجاهدین در آلبانی شعله کشیدن عشق و عاطفه است ـ قسمت ۴

    به هر صورت فرمانده من روز وساعت تماس را به من ابلاغ کرد من که سرازپا نمی شناختم ازخوشحالی تشکرکردم و منتظر زمان تماس ماندم ساعت دو نیم بعدازظهر زمان برقراری تماس من با خانواده ام بود . نیم ساعت زودتر ازآسایشگاه زدم بیرون راستش آن روز ظهر اصلا نتوانستم استراحت کنم. ذهنم به شدت درگیر بود و اساسی تحت فشار بودم با خودم مستمر فکرمیکردم که چگونه ... مطلب کامل

    حامد صرافپور: کانون های شورشی، از میلیشیا تا پیاده نظام امپریالیسم در ایران

    ورود به آلبانی، پایان رویای مسعود برای پرواز دادن سیمرغ رهایی (مریم قجر) از شانه های ارتش آزادیبخش ملی (و ارتش آمریکا) برفراز تهران، و آغاز خیال پردازی زوج رجوی برای تشکیل “هزار اشرف و گردان های رزمی” مجاهد در داخل ایران بود، به این معنا که ارتش آزادیبخش ملی در مسیر تکامل به پایان حیات خود رسیده و از این پس جوانان در داخل ایران گردان های رزمی را تأسیس ... مطلب کامل

    حامد صرافپور: کانون های شورشی، از میلیشیا تا پیاده نظام امپریالیسم در ایران

    اما  میان در سران فرقه تروریستی رجوی از آنجایی که همیشه برای آماده موج سواری و سواستفاده از حرکات اعتراضی مردم هستند اینبار هم همگام با بقایای خاندان پهلوی و ارباب شان آمریکا و متحدین منطقه ای اش نظیر اسرائیل و شیوخ مرتجع عربستان سعودی وارد میدان شده و سعی می کنند مردمی که برای خواسته های معیشتی  دست به تظاهرات آرام زده اند را تشویق به ... مطلب کامل

    حامد صرافپور: کانون های شورشی، از میلیشیا تا پیاده نظام امپریالیسم در ایران

    در این پیام اما بر سیاق قبل، مسعود رجوی خیالی مثال همیشه از تناقض گویی آغاز می کند و از شهر شیراز مرکز جنگ و گریز و انقلاب نوین، یاد می کند و حافظ شیرازی را نیز خشونت طلب می داند و آنچنان روده درازی می کند که به کوروش کبیر نیز می رسد و نان ملی گرایی را در کاسه خود قرار می دهد و خود ... مطلب کامل

    رحمان محمدیان: کودتای خزنده رجوی علیه رقیبان در ۲۶ مهر ۱۳۶۸ ـ انتخاب یا انتصاب؟

    اما رجوی که شهامت اعتراف به اشتباه را نداشت و از طرفی می ترسید که سر این قضیه که باز شود دیگر نمی تواند مثل شاهان عمل و این سازمان و اعضا رااین چنین در چنگ داشته باشد دست به یک شامورتی بازی که در اجرای آن استاد بود زد. باید مریم را در راس امور داشته باشد تا بوسیله او اهداف شومش را به کرسی بنشاند ولی ... مطلب کامل

    رحمان محمدیان: کودتای خزنده رجوی علیه رقیبان در ۲۶ مهر ۱۳۶۸ ـ انتخاب یا انتصاب؟

      این بار خودتان خواستید وجای گله ندارد: هزاران جدا شده، اعضای خانواده ها ، گزارش های نهادهای حقوق بشری و ... درستی این اتهامات را قبول دارند واصلا احتیاج به غور وبررسی بیشتر نیست؟!  آیا طلاق ها که غیر ازمسعود ومریم شامل همه شد، اختیاری بود واگر بود وخوب بود، چرا شامل این دو خونریز وشیاد نشد؟  آیا هرکس ازاعضای شما خواست که مثلا درحد یک زندانی جانی با خانواده اش ملاقات کند، چنین امکانی باو داده میشود؟  چرابه نهادهای قانونی بین المللی ویا حتی حقوق دانان ایرانی جزو اپوزیسیون و ... مطلب کامل

    رحمان محمدیان: کودتای خزنده رجوی علیه رقیبان در ۲۶ مهر ۱۳۶۸ ـ انتخاب یا انتصاب؟

    منصور نظری، ایران اینترلینک، بیست و چهارم نوامبر 2019:… بعضی هایشان شفاف میگویند هدفشان ویران کردن زیرساخت های ایران و تکه پاره کردن آن است و بعضی هایشان نیز که کمی خجالتی هستند آنرا به زبان دیگری بیان میکنند. اگر بخواهیم راجع به تک به تک اینها جویا شویم سر از سرویس های عبری عربی وامریکائی در خواهیم آورد که امروزه آبشخور همه این وحوش است. تخم ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2019 ايران قلم. محفوظ است.
    marmaris escort - marmaris bayan escort - escort marmaris - marmaris escort bayan -