دیوار ترامپ در مقایسه با دیوارهای معروف جهان

0
1298

درازای دیوار چین را با قطعیت نمی‌شود گفت. اما متخصصان عموما بر این باورند که روزگاری از ۲۰ هزار کیلومتر هم درازتر بوده. دیوار چین از مدار پایینی زمین (نه فضا) دیده می‌شود. ارتفاع دیوار در برخی بخش‌ها از هفت متر بیشتر است. ارتفاع دیوار را دونالد ترامپ تعیین نمی‌کند، اما بین حرف‌هایش گاه به رقم ۱۶ متر اشاره کرده – یعنی بلندتر از سه اتوبوس دوطبقه که روی هم بگذارید. دیوار هادریان که سال ۱۲۲ پس از میلاد به فرمان هادریان، امپراتور روم، ساخته شد، در بلندترین بخش‌هایش هم‌قد یک اتوبوس …

دیوار ترامپ در مقایسه با دیوارهای معروف جهان

  • 27 ژانویه 2017 – 08 بهمن 1395
نقشه
Image captionبخشی از مرز ایالات متحده و مکزیک (نزدیک سن دیه‌گو) به پارک دوستی معروف است. اینجا جایی است که مرزبانان آمریکایی اجازه می‌دهند مردم از این سوی حصار با خانواده‌شان در سوی دیگر حرف بزنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سرانجام فرمان داد دیواری که در جریان کارزار انتخاباتی وعده داد بود بین ایالات متحده و مکزیک کشیده شود.

ترامپ چه دیواری در مرز با مکزیک می‌خواهد؟

آیا ترامپ جلوی مکزیک دیوار می‌کشد؟

درازای این دیوار بتنی ۳۰۰۰ کیلومتر و ارتفاع آن بین ۹ تا ۱۶ متر خواهد بود.

سیاست‌مداران جمهوری‌خواه و حامیان‌شان معتقدند این دیوار جلوی ورود غیرقانونی مکزیکی‌ها را می‌گیرد.

دیوارحق نشر عکسGETTY IMAGES

بخش‌ بزرگی از مرز فعلی دو کشور (گذشته از موانع طبیعی مثل رود ریوگرانده) حصارکشی شده و ارتباط ساکنان دو سوی آن سخت‌گیرانه کنترل می‌شود.

دیوار بین ایالات متحده و مکزیک – به فرض اینکه طبق برنامه ساخته شود – از درازترین دیوارهای جهان خواهد بود. در این گزارش می‌خواهیم ببینیم ابعادش با دیگر دیوارهایی که در طول تاریخ برای جدا کردن ملت‌ها ساخته شده‌اند چه نسبتی دارد.

نقشه
Image captionبرلین در آلمان شرقی واقع شده بود که تحت کنترل شوروی بود. اما چون پایتخت آلمان بود، به چهار قسمت تقسیم‌اش کردند – هر قسمت تحت کنترل یکی از دولت‌های پیروز جنگ جهانی دوم.

از برچیدن دیوار برلین ۲۷ سال بیشتر نمی‌گذرد

پس از جنگ جهانی دوم، فاتحان آلمان را که بازنده اصلی جنگ بود به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کردند. بخش شرقی تحت کنترل شوروی بود و بخش غربی تحت کنترل آمریکا و بریتانیا و فرانسه.

این وضع سال‌ها ادامه داشت تا اینکه سال ۱۹۶۱، خط فرضی بین دو منطقه واقعی شد: اول حصار، بعد دیوار بتنی.

درازای دیوار ۱۰۰ کیلومتر و ارتفاع آن ۳/۶ متر بود (بعلاوه ۶۶ کیلومتر حصار).

دیوار برلین

دیوار ترامپ دراز است، ولی درازترین نیست

مرز بین ایالات متحده و مکزیک حدود ۳۰۰۰ کیلومتر است.

بنابراین حتی اگر در طول مسیر ناچار شوند موانعی مثل کوه‌ها و تپه‌ها را دور بزنند، و همه را دیوار بکشند، باز هم به گرد پای دیوار چین نمی‌رسند.

نمودار دیوارهای بزرگ در جهان

درازای دیوار چین را با قطعیت نمی‌شود گفت. اما متخصصان عموما بر این باورند که روزگاری از ۲۰ هزار کیلومتر هم درازتر بوده. دیوار چین از مدار پایینی زمین (نه فضا) دیده می‌شود.

ارتفاع دیوار در برخی بخش‌ها از هفت متر بیشتر است.

دیوار چین

اما دیوار ترامپ از همه دیوارهای تاریخی مرتفع‌تر است

ارتفاع دیوار را دونالد ترامپ تعیین نمی‌کند، اما بین حرف‌هایش گاه به رقم ۱۶ متر اشاره کرده – یعنی بلندتر از سه اتوبوس دوطبقه که روی هم بگذارید.

دیوار هادریان که سال ۱۲۲ پس از میلاد به فرمان هادریان، امپراتور روم، ساخته شد، در بلندترین بخش‌هایش هم‌قد یک اتوبوس دوطبقه بود.

درازای دیوار هادریان ۱۱۷ کیلومتر بود و والزند و باونس در دو سوی جزیره را به هم وصل می‌کرد. به عبارت دیگر، مرز انگلستان و اسکاتلند بود.

دیوار هادریان

موضوعات مرتبط

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید