مخالفت ۱۰ دیپلمات ارشد و مقام امنیتی پیشین آمریکا با فرمان اجرایی ترامپ

0
532

وزارت دادگستری آمریکا استدلال می‌کند که قضات برای تشخیص میزان تأثیرگذاری این فرمان بر موضوعات امنیت ملی اطلاعات و صلاحیت لازم را ندارند. اما چهار نفر از تنظیم‌کنندگان این استشهاد جدید از جمله جان کری، سوزان رایس، لیسا موناکو و اوریل هاینس به دادگاه گفتند که تا حدود یک هفته قبل از صدور فرمان دونالد ترامپ آنها «به طور فعال در جریان گزارش‌های امنیتی مربوط به تهدیدهای تروریستی بوده‌اند». اما مقام‌های امنیتی و دیپلمات‌های ارشد سابق می‌گویند فرمان دونالد ترامپ به هدف اعلام شده آن که جلوگیری از ورود تروریست هاست کمک نمی‌کند. آنها می‌افزایند: «از زمان حملات سال ۲۰۰۱ تاکنون هیچ حمله تروریستی در خاک آمریکا توسط خارجیان اهل هفت کشوری که در فهرست ممنوعیت قرار گرفته‌اند روی نداده است، و فقط در موارد بسیار نادری از حملاتی که در خاک آمریکا روی داده سرنخ آن به اتباع کشورهای خارجی وصل بوده است».

مخالفت ۱۰ دیپلمات ارشد و مقام امنیتی پیشین آمریکا با فرمان اجرایی منع ورود

07.02.2017 ـ رادیو فردا

۱۰ تن از دیپلمات‌های ارشد و مقام‌های امنیتی سابق آمریکا در استشهادی که به دادگاه تجدید نظر فدرال تسلیم می‌شود، استدلال کرده‌اند که فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای کنترل مهاجرت در واقع امنیت آمریکا را تضعیف می‌کند.

در متن این استشهاد که بر پایه گزارش‌ها بعداز ظهر دوشنبه به وقت محلی به دادگاه تجدید نظر در سانفرانسیسکو تسلیم می‌شود، امضاکنندگان گفته‌اند که فرمان دونالد ترامپ «بسیار بد تنظیم شده، روش اجرای آن مشکلات فراوانی دارد و بد تشریح شده است».

این متن که رونوشتی از آن در اختیار شبکه خبری ان بی سی قرار گرفته، به طور مشترک توسط دو وزیر خارجه سابق، دو رئیس سابق سازمان سیا، یک وزیر دفاع سابق، یک وزیر سابق امنیت ملی و چند عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا تنظیم شده است.

نویسندگان از جمله جان کری، مادلین آلبرایت، جانت ناپولیتانو، سوزان رایس، لئون پانه‌تا، جان مک لاهلین، اوریل هاینس، مایکل هایدن، لیسا موناکو و مایکل مورل در بخشی از این استشهاد می‌نویسند: «این فرمان را بر اساس امنیت ملی و یا سیاست خارجی نمی‌توان توجیه کرد. برخلاف هدفی که برای آن اعلام شده از کشور در برابر ورود تروریست‌های خارجی به خاک آمریکا حفاظت نمی‌کند».

اکثر نویسندگان این استشهاد از حزب دمکرات هستند، ولی مایکل هایدن ژنرال چهار ستاره و بازنشسته نیروی هوایی در دوران جورج بوش رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بود و جان مک لاهلین نیز در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون و جورج بوش معاون این سازمان بود.

این مقام‌های سابق از شعبه نهم دادگاه تجدید نظر فدرال خواسته‌اند تا زمانی که اختیار قانونی و قضایی شخص رئیس‌جمهور برای صدور چنین فرمان مهم و همه‌جانبه‌ای مشخص نشده، فرمان دونالد ترامپ را به اجرا نگذارد.

این استشهاد در حمایت از تصمیم ایالت واشنگتن به دادگاه ارائه می‌شود که اجرای فرمان دونالد ترامپ را در نهادهای قضایی به چالش کشیده است.

ارائه این استشهاد به نهادهای قضایی هم به دلیل حمایت مقام‌های ارشد سابق در دولت آمریکا، و هم به این دلیل که این افراد به خاطر جایگاه تصمیم‌گیرنده خود در نهادهای امنیتی کشور می‌توانند از این منظر خاص آن را به چالش بکشند، بسیار مهم است، کاری که اکثر مخالفان فرمان ترامپ قادر نیستند انجام دهند.

وزارت دادگستری آمریکا استدلال می‌کند که قضات برای تشخیص میزان تأثیرگذاری این فرمان بر موضوعات امنیت ملی اطلاعات و صلاحیت لازم را ندارند. اما چهار نفر از تنظیم‌کنندگان این استشهاد جدید از جمله جان کری، سوزان رایس، لیسا موناکو و اوریل هاینس به دادگاه گفتند که تا حدود یک هفته قبل از صدور فرمان دونالد ترامپ آنها «به طور فعال در جریان گزارش‌های امنیتی مربوط به تهدیدهای تروریستی بوده‌اند».

اما مقام‌های امنیتی و دیپلمات‌های ارشد سابق می‌گویند فرمان دونالد ترامپ به هدف اعلام شده آن که جلوگیری از ورود تروریست هاست کمک نمی‌کند.

آنها می‌افزایند: «از زمان حملات سال ۲۰۰۱ تاکنون هیچ حمله تروریستی در خاک آمریکا توسط خارجیان اهل هفت کشوری که در فهرست ممنوعیت قرار گرفته‌اند روی نداده است، و فقط در موارد بسیار نادری از حملاتی که در خاک آمریکا روی داده سرنخ آن به اتباع کشورهای خارجی وصل بوده است».

نویسندگان این استشهاد در عین حال می‌گویند ممنوعیت اعمال‌شده برای شهروندان این هفت کشور در واقع امنیت آمریکا و نیروهای مسلح آن را به خاطر خواهد انداخت چون در حال حاضر گروهی از پرسنل نیروهای مسلح آمریکا دوشادوش سربازان برخی از آن کشورها می‌جنگند و ممکن است برای آنان خطر ایجاد کند.

علاوه براین، برخی از این هفت کشور در جمع‌آوری اطلاعات علیه گروه «حکومت اسلامی» نقش فعالی دارند و تحت تأثیر این فرمان ممکن است همکاری اطلاعاتی خود را با آمریکا کاهش داده و یا متوقف کنند.

در عین حال متمرکز کردن ممنوعیت ورود و پذیرش پناهجو روی کشورهای اسلامی در عمل به یک ابزار تبلیغاتی برای گروه «خلافت اسلامی» و سایر گروه‌های تندرو و تروریست بدل خواهد شد که از این پس خواهند گفت «حکومت آمریکا به خاطر دین‌شان با آنها وارد جنگ شده است».

دونالد ترامپ به تواتر هدف گرفتن مسلمانان در این فرمان اجرایی را رد کرده و در مقابل تأکید کرده است که تا زمانی که که روال دقیق‌تری برای شناسایی و کنترل پناهجویان و سایر مظنوان توسط نهادهای مسئول به اجرا گذاشته خواهد شد اعمال این ممنوعیت‌ها ضروری است.

نویسندگان و امضاکنندگان این اعتراض متن خود را به صورت استشهاد یا سوگندنامه به دادگاه تسلیم کرده‌اند و در نتیجه به عنوان یک مدرک یا شهدات قانونی می‌تواند در دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

اجرای فرمان دونالد ترامپ در فرودگاه‌های سراسر جهان سردرگمی‌های فراوانی ایجاد کرده است. وزارت دادگستری آمریکا تخمین می‌زند که این ممنوعیت روی ۱۹۹ هزار ویزای سفر به آمریکا تأثیر گذاشته، و وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده است که نزدیک به ۶۰ هزار ویزا در پرتو این فرمان لغو شده‌اند.

گرچه پس از صدور حکم دادگاه فدرال ایالت واشینگتن مبنی بر توقف اجرای فرمان منع موقت ورود، وزارت خارجه آمریکا گفت که آن دسته از ویزاهایی که مهر لغو بر آنها ثبت نشده، همچنان برای ورود به آمریکا قابل استفاده خواهد بود.

این فرمان با اعتراض‌های گسترده‌ای از سوی کشورهای مختلف، نهادهای بین‌المللی و بخشی از افکار عمومی آمریکا روبه‌رو شده است.

در روزهای گذشته در بسیاری از فرودگاه‌های آمریکا، و نیز فرودگاه‌های خارجی از جمله لندن، و همچنین در تعدادی از شهرهای کوچک که اکثراً به دونالد ترامپ رأی داده‌اند اجتماعاتی در اعتراض به این فرمان برگزار شده است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید