انتقاد از توقف احتمالی پذیرش کودکان پناهجوی بدون همراه در بریتانیا

0
817

در چارچوب این طرح، وزارت کشور بریتانیا ملزم شده است که “تعداد مشخصی” از کودکان آسیب‌پذیر بدون همراه را به عنوان پناهجو بپذیرد. لرد دابز و حامیان طرح او پیش از این گفته بودند که تعداد این کودکان می‌تواند تا سه هزار نفر باشد، ولی دولت بریتانیا گفته است که در نهایت، شرایط تنها ۳۵۰ کودک با آنچه در این طرح مطرح شده، انطباق داشته است.

جنجال در بریتانیا بر سر پذیرش کودکان پناهجوی بدون همراه

وزیر اول اسکاتلند از توقف احتمالی پذیرش کودکان پناهجوی بدون همراه در بریتانیا انتقاد کرد

بی بی سی ـ 11.02.2017

https://www.youtube.com/watch?v=-YPXvysMKAM

کودک پناهجوی سوریحق نشر عکسDELIL SOULEIMANDELIL SOULEIMAN/AFP/GETTY IMAGES
Image captionیک کودک سوری که از شهر تحت‌محاصره دیرالزور گریخته است، در یک اردوگاه پناهجویان در مرز با عراق

دولت بریتانیا تحت فشار است تا در تصمیم خود برای توقف روند ویژه پذیرش کودکان پناهجو تجدیدنظر کند.

در تازه‌ترین واکنش، نیکولا استروجن، وزیر اول اسکاتلند، در نامه‌ای به ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، این طرح را یک “مسیر حیاتی برای امنیت” کودکان پناهجو خوانده و خواهان ادامه اجرای طرح شده است.

طرح “اصلاحیه دابز” در بریتانیا به منظور تسهیل روند پذیرش کودکان پناهجویی ارائه شده است که بدون همراه و سرپرست هستند. براساس اعلام دولت، تاکنون ۳۵۰ کودک در چارچوب این طرح وارد بریتانیا شده‌اند.

ولی دولت بریتانیا اعلام کرده است که در ماه مارس (کمتر از دو ماه دیگر) به اجرای این طرح پایان می‌دهد.

در نامه نیکولا استروجن به نخست‌وزیر بریتانیا آمده است که این طرح “تنها مسیر قابل اعتماد و قانونی” برای کودکان پناهجویی بوده است که بدون همراه و سرپرست، درخواست پناهندگی کرده‌اند.

پیش از این، امبر راد، وزیر کشور بریتانیا گفته بود که این طرح فرصت بیشتری برای قاچاقچیان انسان فراهم می‌کند.

+ کودکان پناهجو در اروپا؛ ‘بچه یعنی کاسبی’

نیکولا استروجن و ترزا میحق نشر عکسLESLEY MARTIN/AFP/GETTY IMAGES
Image captionنیکولا استروجن (راست) در نامه به ترزا می (چپ) نوشته است که اسکاتلند آماده کمک به کودکان پناهجو است

وزارت کشور بریتانیا تاکید کرده است که همچنان به حمایت از کودکان آسیب‌پذیر ادامه می‌دهد و پناهجویان کم‌سن‌وسال همچنان از سراسر دنیا و از طریق دیگر طرح‌های اقامتی و سازوکار پناهجویی، در این کشور پذیرفته خواهند شد.

برآورد می‌شود که حدود ۹۰ هزار کودک پناهجوی بدون همراه در سراسر اروپا به سر می‌برند.

این طرح به عنوان بخشی از اصلاحات پیشنهادی به قانون مهاجرت بریتانیا و از طرف لرد دابز ارائه شده بود. لرد دابز که از چهره‌های سرشناس حزب کارگر است، در کودکی به بریتانیا مهاجرت کرده است.

در چارچوب این طرح، وزارت کشور بریتانیا ملزم شده است که “تعداد مشخصی” از کودکان آسیب‌پذیر بدون همراه را به عنوان پناهجو بپذیرد. لرد دابز و حامیان طرح او پیش از این گفته بودند که تعداد این کودکان می‌تواند تا سه هزار نفر باشد، ولی دولت بریتانیا گفته است که در نهایت، شرایط تنها ۳۵۰ کودک با آنچه در این طرح مطرح شده، انطباق داشته است.

+ دندانپزشکان بریتانیایی درخواست آزمایش دندان‌های کودکان پناهجو را محکوم کردند

براساس اعلام رابرت گودویل، وزیر مهاجرت بریتانیا، در چارچوب این طرح، تاکنون ۲۰۰ کودک وارد بریتانیا شده‌اند و ۱۵۰ کودک دیگر قبل از پایان ماه مارس به این کشور می‌رسند.

کودکان پناهجو در آتنحق نشر عکسMUHAMMED MUHEISEN/AP
Image captionکودکان پناهجو در یک اردوگاه پناهجویان در آتن، پایتخت یونان

دولت بریتانیا همچنان از سوی افکار عمومی و فعالان حقوق‌بشر تحت فشار است تا گروهی از کودکان ساکن اردوگاه “جنگل” در کاله را پناه دهد. وزیر مهاجرت بریتانیا گفته است که در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از ۹۰۰ کودک از کاله به بریتانیا منتقل شده‌اند.

+ درخواست فعالان از بریتانیا برای پذیرش ۴۰۰ کودک پناهجو از اردوگاه ‘جنگل’ در کاله

نیکلا استروجن در نامه به نخست‌وزیر بریتانیا نوشته است که برایش سخت است درک کند که چرا اصلا دولت بریتانیا موضوع لغو اجرای چنین طرحی را بررسی کرده است.

او با تاکید بر حمایت دولتش از چند طرح دیگر بریتانیا برای پذیرش پناهجویان، نوشته است که اسکاتلند “آماده است” تا برای کمک به بریتانیا “جایی امن برای کودکانی فراهم کند که در سخت‌ترین شرایط گرفتار شده‌اند.”

او خواهان بازبینی دولت بریتانیا در تصمیم خود برای توقف اجرای طرح “اصلاحیه دابز” شد: “همه ما این وظیفه اخلاقی را داریم که با هرچه در توان ما هست، به کسانی که بیشترین نیاز را دارند، کمک کنیم.”

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید