بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های بین‌المللی

0
959

رسانه‌های بین‌المللی، به‌ویژه در کشورهای غربی با حساسیت و علاقمندی زیادی انتخابات در ایران را رصد کرده و با نگارش گزارش‌ها، خبرهای کوتاه و تفسیرهای تحلیلی می‌کوشند که جنبه‌های پنهان ساختار قدرت در ایران را برای خوانندگان خود توضیح دهند. در این گزارش‌ها از یک‌سو به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایران اشاره می‌شود و از سوی دیگر وعده‌های نامزدها با توجه به گرایشات سیاسی‌شان مورد نقد قرار می‌گیرند. مسلماً رسانه‌های بین‌المللی توجه زیادی به ادامه برجام و سرنوشت مناسبات جمهوری اسلامی با کشورهای خارجی دارند. اغلب رسانه‌های خارجی گرچه اختیارات رئیس جمهور را محدود می‌دانند، اما کارنامه دولت روحانی را برای خروج از انزوای سیاسی ایران مثبت ارزیابی می‌کنند.

بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های بین‌المللی

دویچه وله ـ 19.05.2017

بیشتر رسانه‌های بین‌المللی به تاثیر انتخابات بر روابط ایران با جامعه جهانی پرداخته و تغییر دولت روحانی را به عنوان انزوای سیاسی ایران ارزیابی می‌کنند. برخی از رسانه‌ها انتخابات کنونی “سرنوشت‌ساز” خوانده‌اند.

Präsidentschaftswahlen (Fars)

رسانه‌های بین‌المللی، به‌ویژه در کشورهای غربی با حساسیت و علاقمندی زیادی انتخابات در ایران را رصد کرده و با نگارش گزارش‌ها، خبرهای کوتاه و تفسیرهای تحلیلی می‌کوشند که جنبه‌های پنهان ساختار قدرت در ایران را برای خوانندگان خود توضیح دهند.

در این گزارش‌ها از یک‌سو به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایران اشاره می‌شود و از سوی دیگر وعده‌های نامزدها با توجه به گرایشات سیاسی‌شان مورد نقد قرار می‌گیرند.

مسلماً رسانه‌های بین‌المللی توجه زیادی به ادامه برجام و سرنوشت مناسبات جمهوری اسلامی با کشورهای خارجی دارند. اغلب رسانه‌های خارجی گرچه اختیارات رئیس جمهور را محدود می‌دانند، اما کارنامه دولت روحانی را برای خروج از انزوای سیاسی ایران مثبت ارزیابی می‌کنند.

نگرانی از مداخله نیروهای نظامی در انتخابات

خبرگزاری رویترز ضمن اشاره به رویارویی مستقیم حسن روحانی و ابراهیم رئیسی می‌نویسد که در این انتخابات رئیس جمهور کنونی ایران با ائتلافی نیرومند روبرو است که از ابراهیم رئیسی پشتیبانی می‌کند. این گزارش عناصر تشکیل‌دهنده این ائتلاف را از جمله سپاه پاسداران،‌ آیت‌الله خامنه‌ای و نیروهای سنتی و محافظه‌کار در ایران دانسته است. رویترز هشدار روحانی به نیروهای نظامی در انتخابات را شاهدی بر نگرانی از تخلف و تقلب در انتخابات پیش رو خوانده است.

بیشتر بخوانید: گرایش روسیه به کدام کاندیداست: روحانی یا رئیسی؟

بخش آلمانی دویچه وله نیز رقابت میان روحانی و رئیسی را انتخابی میان گشایش سیاست در قبال جامعه بین‌المللی یا فرورفتن در انزوای سیاسی برای کشور ایران دانسته است. بنا به تفسیر دویچه وله انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ انتخابی مهم برای جهت‌گیری آتی ایران است. در این گزارش هم‌چنین به نقش و نفوذ محدود مقام رئیس جمهوری اشاره شده است. در این گزارش آمده است که حضور نظامی ایران در سوریه و حمایت از بشار اسد با تغییر رئیس جمهور دستخوش دگرگونی نخواهد شد.

انتخاباتی “سرنوشت‌ساز”

روزنامه “جمهوریت” چاپ استانبول نیز انتخابات ۱۳۹۶ را “مهم‌ترین انتخابات از زمان انقلاب ۵۷ تا کنون” در ایران دانسته است. این روزنامه با اشاره به انتخابات پارلمانی دو سال پیش که تحت نظارت دولت روحانی برگزار شد تاکید کرده که انتخابات امسال نیز احتمالاً با مشارکت بالایی مواجه خواهد شد. “جمهوریت” روحانی را تنها کاندیدای معتدلی دانسته که می‌تواند روابط ایران با جامعه بین‌المللی را بهبود بخشد. روزنامه “جمهوریت” نیز انتخابات ایران “انتخاباتی سرنوشت‌ساز” خوانده است.

روزنامه روسی “کومرسانت” با اشاره به نظر مخالفان روحانی می‌نویسد که بسیاری در ایران “وضعیت نامساعد معیشتی، بیکاری، تورم و عدم مقاومت در مقابل فشارهای خارجی” را معلول سیاست‌های دولت کنونی می‌دانند. این روزنامه می‌نویسد: «این برای نخستین بار نیست که نتیجه انتخابات در ایران می‌تواند همه را شگفت‌زده کند. پیروزی در این انتخابات وابسته به تصمیم رای‌‌دهندگان مردد است.»

رئیسی “نامزد” آیت‌الله خامنه‌ای

روزنامه “استاندارد” چاپ وین نیز به تلاش‌های ابراهیم رئیسی برای بی‌ثمر جلوه‌دادن برجام برای مردم ایران اشاره می‌کند. این روزنامه اتریشی می‌نویسد که محافظه‌کاران وانمود می‌کنند که برای بسیاری از ایرانیان “نان مهم‌تر از آزادی” است.

روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه” نیز اشاره کوتاهی به سوابق نامزدهای انتخاباتی دارد و می‌نویسد که ابراهیم رئیسی نه تنها بر یک “امپراتوری اقتصادی” (آستان قدس رضوی) تکیه دارد، بلکه در نظر بسیاری از محافظه‌کاران به عنوان “نامزد آیت‌الله خامنه‌ای” محسوب می‌شود. این روزنامه به نظر حامیان تحریم انتخابات اشاره می‌کند و دلیل اصلی حامیان تحریم را “جلوگیری از ایجاد مشروعیت” برای نظام جمهوری اسلامی می‌خواند.

پرسترویکا در ایران “محقق” نمی‌شود

“اشپیگل آنلاین” نیز در گزارش مفصلی که به انتخابات ایران اختصاص داده می‌نویسد گرچه آیت‌الله خامنه‌ای گفته است که “از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند”، اما با تکرار این جمله که ایران نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی ندارد و باید به “اقتصاد مقاومتی” متکی باشد، عملا از دولت روحانی انتقاد کرده است. اشپیگل آنلاین مشکلات کنونی اقتصاد ایران را ناشی از سیاست‌های اشتباه دولت احمدی‌نژاد می‌داند که سبب انزوای هر چه بیشتر ایران شد.

بیشتر بخوانید: انتخابات ریاست جمهوری ایران و بیم و امید اقتصاد آلمان

“نویه تسوریشر تسایتونگ” چاپ سوئیس نیز در تحلیلی از انتخابات ایران یادآور می‌شود که وضعیت ایران شبیه اتحاد جماهیر شوروی در زمان گورباچف نیست و نباید انتظار “پرسترویکا” (بازسازی و نوسازی) در این کشور را داشت. در این تفسیر تصریح شده است که دوران مبارزه انتخاباتی تنها تصوری از “دو هفته دمکراسی” را برای نامزدها و مردم ایران به‌جود آورده که البته زود‌گذر است. بنا به ارزیابی مفسر این روزنامه، سرعت “پیشرفت” در ایران بسیار کند است و نامزدهای مخالف دولت از وضعیت بد اقتصادی برای حمله به روحانی بیشترین بهره را برده‌اند.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید