• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • زنان در فیلم‌های سینماگران زن: فداکار در خانواده، جسور در جامعه

    فیلم “پشت در خبری نیست” به کارگردانی شبنم عرفی‌نژاد مشکلات زنان را در بستری از مناسبات اجتماعی/خانوادگی ترسیم کرده است. این فیلم بعد از چند سال بلاتکلیفی سرانجام در گروه “هنر و تجربه” به نمایش در آمد. در جشنواره زنان از نیکی کریمی دومین فیلم او به نام “چند روز بعد” (۱۳۸۵) به نمایش در می‌آید که خود او در آن بازی دارد و مثل سایر فیلم‌های این بازیگر/فیلمساز وجه شخصی قوی دارد. این فیلم در ایران تنها در تلویزیون نمایش داده شد. “زمانی دیگر” به کارگردانی ناهید حسن‌زاده، اختلافات خانوادگی را در بستر رویارویی وظیفه و احساس یا در عرصه‌ای وسیع‌تر در کشاکش سنت و تجدد تصویر کرده است. این فیلم به خاطر درونمایه انسانی و نگاه تازه‌اش در چند جشنواره بین‌المللی به نمایش در آمده و برنده جایزه شده است.

    زنان در فیلم‌های سینماگران زن: فداکار در خانواده، جسور در جامعه

    دویچه وله ـ 06.06.2017

    سرگرمی و ذوق‌آزمایی در آثار فیلمسازان زن جای چندانی ندارد. جشنواره‌ای از فیلم‌های سینماگران زن ایرانی نشان می‌دهد که زنان فیلمسازان قبل از هر چیز می‌کوشند هویتی تازه و متفاوت برای زن ایرانی دست‌وپا کنند.

    Berlin - Iranische Frauenfilmtage (Iranische Filmfestspiele Berlin)زنان مستندساز ایران

    در جشنواره که از کارهای سینماگران زن ایرانی در برلین عرضه شده، بیشتر فیلم‌ها قدیمی هستند، با وجود این جشنواره این فرصت را فراهم ساخته که در مجموعه‌ای از کارهای فیلمسازان زن، شناسه‌های اصلی این سینما شناخته شود تا ویژگی‌های آن در تفاوت با کار فیلمسازان مرد به چشم بیاید.

    اهمیت این تلاش وقتی بیشتر می‌شود که دریابیم بیشتر فیلم‌های زنان در شرایطی بی‌نهایت دشوار و تنها پس از چندین سال تلاش و تقلا، آن هم اغلب در مقیاسی محدود، در ایران به نمایش عموم در آمده‌اند.

    فداکار در خانواده

    زن، در هیئت مادر یا در نقش دختر، جایگاهی استوار در پایداری خانواده ایرانی دارد. در برابر مردان، که بیشتر در پی هواها و سوداهای “خودخواهانه” خود هستند، زنان از جان و هستی خود مایه می‌گذارند تا کانون خانواده پایدار بماند و در برابر فشارهای بیرون کمتر آسیب ببیند.

    در فیلم‌های “روز مبادا” از فائزه عزیزخانی و “آبجی” به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده بر نقش کانونی مادر تأکید شده است.

    در فیلم “روز مبادا” رد و نشان سینمای عباس کیارستمی را می‌توان آشکارا دید. این فیلم در ایران در پایان سال ۱۳۹۳ در گروه “هنر و تجربه” به روی پرده رفت.

    فیلم “عصر جمعه” به کارگردانی مونا زندی محصول ۱۳۸۴ بر پایه فیلم‌نامه‌ای از فرید مصطفوی ساخته شده. سستی بنیادهای خانوادگی محور اصلی فیلم است و زنی که با تمام وجود می‌کوشد، آنچه از همبستگی خانوادگی باقی مانده را نجات دهد.

    فیلم “ناهید” به کارگردانی آیدا پناهنده، محصول سال ۱۳۹۳ خمیرمایه مشابهی دارد؛ زنی که به خاطر زندگی و آینده فرزندش از علایق و سعادت شخصی می‌گذرد.

    در میان آثار فیلمسازان زن، “ناهید” اقبال بلندی داشت: در بیش از ۳۰ جشنواره جهانی شرکت کرد، در چند جشنواره سینمایی، از جمله در کن، جایزه دریافت کرد؛ در ایران فیلم نمایش عمومی داشت و در بسیاری از کشورهای جهان نیز به روی اکران رفت.

    فیلم “پشت در خبری نیست” به کارگردانی شبنم عرفی‌نژاد مشکلات زنان را در بستری از مناسبات اجتماعی/خانوادگی ترسیم کرده است. این فیلم بعد از چند سال بلاتکلیفی سرانجام در گروه “هنر و تجربه” به نمایش در آمد.

    در جشنواره زنان از نیکی کریمی دومین فیلم او به نام “چند روز بعد” (۱۳۸۵) به نمایش در می‌آید که خود او در آن بازی دارد و مثل سایر فیلم‌های این بازیگر/فیلمساز وجه شخصی قوی دارد. این فیلم در ایران تنها در تلویزیون نمایش داده شد.

    “زمانی دیگر” به کارگردانی ناهید حسن‌زاده، اختلافات خانوادگی را در بستر رویارویی وظیفه و احساس یا در عرصه‌ای وسیع‌تر در کشاکش سنت و تجدد تصویر کرده است. این فیلم به خاطر درونمایه انسانی و نگاه تازه‌اش در چند جشنواره بین‌المللی به نمایش در آمده و برنده جایزه شده است.

    آینه‌های روبرو و راه‌های متقاطع

    دو فیلم، یکی مستند و دیگری داستانی، به موضوع دوستی‌ها و پیوندهای زنانه پرداخته‌اند.

    فیلم مستند “جشن تکلیف” به کارگردانی فیروزه خسروانی سرگذشت یک دوستی را در جامعه‌ای پرالتهاب و آکنده از تناقض‌های فرهنگی روایت می‌کند.

    فیلم روایتگر زندگی دو دختر محصل است که در سال ۱۳۸۴ در مراسم جشن تکلیف شرکت می‌کنند. آنها ۹ سال دارند. کارگردان ۸ سال بعد به سراغ آنها می‌رود و درمی‌یابد که آن دو دوست دیرین اکنون در دو دنیای یکسره متفاوت زندگی می‌کنند که موانع فرهنگی چون سدی عبورناپذیر میان آنها فاصله انداخته است.

    فیلم در ابعادی کوچک، از شکاف‌های فرهنگی عمیقی سخن می‌گوید که جامعه ایران را دوپاره کرده و آینده‌ی آن را  با ابهام و سردرگمی همراه می‌کند.

    بیشتر بخوانید: فرایند تصویر زنان در سینما، از بت‌واره تا “سلیطه”

    فیلم “آینه‌های روبرو” به کارگردانی نگار آذربایجانی کشمکش فرهنگی – اعتقادی، یا جدال سنت و مدرنیته را در پهنه داستان پی می‌گیرد. دو زنی که در غوغای شهر با یکدیگر همراه و دوست می‌شوند، گویی از ستارگانی متفاوت به قلمرو فیلم آمده‌اند.

    جشنواره برلین با نمایش سه فیلم از تهمینه میلانی، از این خانم کارگردان ایرانی که فیلم‌هایی با ارزش‌های متفاوت ساخته، قدردانی می‌کند. از میلانی فیلم‌های “دو زن” (۱۳۷۷)، “نیمه پنهان” (۱۳۷۹) و “واکنش پنجم” (۱۳۸۱) به نمایش در می‌آید، که از کارهای گذشته این فیلمساز جدل‌انگیز هستند.

    در جشنواره دو فیلم مستند به نمایش در می‌آید. فیلم “پنج پرده در باب غذای ایرانی” فیلمی است درباره آشپزخانه ایرانی به کارگردانی سپیده ابطحی، که حال وهوایی طنزآمیز دارد.

    فیلم “حرفه: مستندساز” مشکلات ویژه زنان فیلمساز را در عرصه تهیه فیلم مستند بازگو می‌کند. در فیلم ۷ خانم کارگردان از مشکلات حرفه‌ای خود می‌گویند، در جامعه‌ای که “همان زن بودن هم کار خیلی سختی است”.

    در جلسه بحث و گفتگو پیرامون این فیلم در روز دوشنبه (پنجم ژوئن) دو خانم فیلمساز، سپیده ابطحی و فیروزه خسروانی، با تماشاگران جشنواره به گفتگو می‌نشینند.

    جشنواره‌ای ناکامل

    جشنواره فیلمسازان زن ایرانی در برلین نمی‌تواند آینه‌ای تمام‌عیار از فعالیت فیلمسازان زن ایرانی باشد، به دو دلیل آشکار:

    نخست این که جای فیلم‌های چند سینماگر نامدار زن در این جشنواره خالی است: رخشان بنی‌اعتماد، منیژه حکمت، پوران درخشنده و…

    بیشتر بخوانید: تعهد به هنر و انسان در سینمای رخشان بنی‌اعتماد

    دیگر این که سینماگران ایرانی مقیم خارج بخشی مهم از سینمای ایران هستند که حتی برای بسیاری از هم‌میهنان خود ناشناخته مانده‌اند. این سینماگران یا در خارج بار آمده و اینجا زندگی و کار می‌کنند، یا این که در ایران آغاز کرده و به دلایل سیاسی ایران را ترک کرده‌اند: مرجان ساتراپی، شیرین نشاط، لیلی امیرپور، سپیده فارسی و…

    نویسنده: علی امینی

    در همین زمینه:

    مطالب مرتبط :

    شدیدترین میزان کاهش جمعیت در ۷ کشور جهان

     رجوی دو هدف را دنبال میکرد . هدف اول این بود که اگر به هر دلیل اتفاقی در عراق افتاد اشرف را از دست ندهد و بقول خودش به کانون استراتژیک نبرد  برگردد،  به این منظور که حکومتی مثل ایاد علاوی و خلاصه کسی که با رژیم ایران سر سازگاری نداشته و مایل به بودن مجاهدین در عراق است بعنوان کارت علیه رژیم . هدف دوم از ... مطلب کامل

    دو قرن سکوت

    عبدالحسین زرین‌کوب در سال ۱۳۰۱ در بروجرد زاده شد و در خانواده بسیار باورمندی رشد کرد. تا کلاس ۱۱ را در زادگاهش خواند و همزمان با پافشاری پدرش فقه و تفسیر قرآن و ادبیات عرب آموخت. ۱۶ ساله بود که به تهران رفت و با اینکه رشته‌اش ادبی نبود با رتبه ممتاز دیپلم ادبی گرفت و در دانشکده حقوق نام‌نویسی کرد ولی باز با پافشاری پدرش به زادگاهش ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    در همین راستا بود ک باصرف مبالغ هنگفت و کمک لابی هاش در آلبانی تلاش داشت دولت و پلیس این کشور برخلاف تمایل این دولت را وادار و مجبور کند که آقای احسان بیدی رابعد تحمل بی دلیل یکسال زندان سر به نیست ویا حداقل به شکل فجیعی اخراج کند و بقول خودش از شر آقای بیدی خلاص شود اما با هشیاری دوستان و مقامات آلبانی که با ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    از جمله برنامه‌های ناپلئون، ساخت «آسیاب بادی» است که قرار است برای بهبود کیفیت زندگی حیوانات ساخته شود. نقشه اولیه این آسیاب توسط اِسنوبال طرح‌ریزی شده بوده و در ابتدا ناپلئون به مخالفت با آن برمی‌خیزد ولی بعدتر با بیرون راندن اِسنوبال، ایده ساخت آن را دوباره پی می‌گیرد اما به دلیل بی‌کفایتی ناپلئون، ساخت آن به شکل مطلوبی پیش نمی‌رود. در پایان، ساخته شدن این ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    بله این خط اخر فرقه مجاهدین خلق بود که به خیال خودش ما را اینطوری سر به نیست  کند که شکر خدا نتونستند کاری بکنند . بله این خط اخر فرقه مجاهدین خلق بود که به خیال خودش ما را اینطوری سر به نیست  کند که شکر خدا نتونستند کاری بکنند .وبعد از این ,این مار زخمی شده به این سادگی دست بردار نیست وحتما باید زهرش ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    اما این که در کمسیون پوشالی خودتان اطلاعیه صادر میکنید باید بگویم تناقضات داخل ان که من دیده ام کم نیست پس بهتر است از ستاد سیاسی خودت بخواهی که یک بار دیگر اطلاعیه خودتان را مروز بکند واز اینجا به شما میگویم اجازه نمیدهم هر غلطی میخواهید در رابطه با خانوده من بکنید و بگوید دست از سرتان برنمیدارم حتی اگر باشدرودر با شما بایستم و در ... مطلب کامل

    «مزرعه حیوانات» هنوز تعطیل نشده است

    چه بسیار فعالان سیاسی دنیا که مردم و جوانان را به خواندن این کتاب تشویق می‌کنند چرا که سمبولیسم شکل‌گرفته در آن فقط حکایت لنین و استالین و تروتسکی نیست و مابه‌ازای ماجراهای آن در بیشتر حکومت‌های تمامیت‌خواه و توتالیتر، واو به واو، تکرار می‌شود؛ داستانِ انگیزش به بهانه «خوابی» که میجر پیر برای حیوانات و مزرعه دیده، گرسنگی (فقر) و خشم ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    صبح روزی که همه منتظر آزاد شدن احسان بودند(«پنجشنبه 23 مرداد مصادف با 13 اوت») پلیس به او گفته بود که آماده باش که می خواهیم تورا آزاد کنیم! وقتی که خواسته بودند که اورا سوار کنند اواصرار کرده بود که دوستان من می آیند و باید وسایلم را هم آماده کنم که ببرم وقتی که پلیس فهمیده بود گفته بود قبول وسایل را بیاور ولی ما ترا ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    روشن است که مقامات آلبانیایی دخیل در بازداشت و آواره کردن آقای بیدی در مرز یونان سناریوی فرقه مجاهدین خلق در آلبانی را اجرا کرده اند ، چرا که وحشت رجوی از حضور اعضای نجات یافته از فرقه مجاهدین خلق در آلبانی دلایل روشن و مشخصی دارد که با بود و نبود تشکیلات مافیایی این فرقه مافیایی در آلبانی پیوند خورده است. اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    اواخر فیلم، یک قطار کوچک همراه با یک واگن را نشان می دهد که از خیل مسافران زیاد تنها چهار تن از دست زامبی های خونخوار نجات یافته و به سمت مقصد در حرکتند. این جا نیز مرد خبیث و خودشیفته که تا این زمان تعدادی و از جمله راننده قطار را قربانی زنده ماندن خود کرده بود به ویروس آلوده شده و قرار بود تا آخرین ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2020 ايران قلم. محفوظ است.