علت عصبانیت عربستان از قطر چیست؟

0
706

عربستان سعودی، امارات و بحرین در سال در سال 2014 به طور موقت سفرایشان را از قطر فراخواندند. علت منازعه مصر بود، جایی که قطر از حکومت اخوان المسلمین حمایت می کرد در حالی که عربستان و امارات حامی براندازی نظامی آن بودند. قطر همچنین میزبان رهبران در تبعید حماس و مقامات طالبان است. تحلیل گران می گویند عربستان و متحدانش می خواهند به قطر، کشوری با 2.6 میلیون نفر جمعیت، نشان دهند که پایش را از گلیمش درازتر کرده است. این بحران چه تاثیری بر بازارها دارد؟ هرگونه نزاعی در منطقه باعث عصبی شدن بازار نفت خواهد شد. اختلافات داخلی میان کشورهای خلیج فارس می تواند به کاهش انگیزه سرمایه گذاران خارجی بیانجامد. حتی پیش از دیدار ترامپ، «سیتی گروپ» اعلام کرده بود که تنش بین ایالات متحده و ایران می تواند تاثیری «چشمگیر» بر بازارهای نفتی و مالی داشته باشد. بازار سهام قطر هم روز دوشنبه و هنگام بازگشایی، بیش از 5 درصد کاهش را تجربه کرد.

نقش ایران در قطع روابط دیپلماتیک عربستان با قطر/ علت عصبانیت عربستان از قطر چیست؟

بلومبرگ ـ ترجمه پارسینه ـ 06.06.2017

قطر, قطع روابط دیپلماتیک اعراب با قطر, رابطه اعراب با قطر, علت قطع رابطه اعراب با قطر, ایران قطر, ایران و عربستان, قطر عربستان, رابطه, چرا اعراب با قطر قهر کردند, علت قطع رابطه دیپلمات عربستان با قطر, چرایی قطع رابطه عربستان و قطر, عربستان, مصر, بحرین, امارات, دلیل قطع روابط کشورهای عربی با قطر, دلیل, علت, واکنش ایران به قطع رابطه با قطر, انتخابات, واکنش قطر به قطع رابطه, نقش ایران در قطع رابطه عربستان با قطر, ایران عربستان قطر, اخوان المسلمین

ایران بخش مهمی از دعوای عربستان با قطر است که به قطع روابط با این کشور کوچک و ثروتمند حوزه خلیج فارس منتهی شد. عربستان به چند علت از قطر عصبانی است، یکی از این دلایل، مدارای قطر با ایران است و دلیل دیگر، نزدیکی این کشور با اخوان المسلمین. بلومبرگ این موضوع را بررسی کرده است

ایران بخش مهمی از دعوای عربستان با قطر است که به قطع روابط با این کشور کوچک و ثروتمند حوزه خلیج فارس منتهی شد. عربستان به چند علت از قطر عصبانی است، یکی از این دلایل، مدارای قطر با ایران است و دلیل دیگر، نزدیکی این کشور با اخوان المسلمین. بلومبرگ این موضوع را بررسی کرده است.
به گزارش آفتاب عربستان سعودی و سه کشور عرب متحدش، یعنی امارات متحده عربی، مصر و بحرین، نسبت به دیدگاه مداراگرایانه قطر در قبال ایران و گروه هایی همچون اخوان المسلمین خشمگین هستند و با آن قطع ارتباط کردند. این اتفاق تنها دو هفته بعد از سفر ترامپ به ریاض رخ می دهد که طی آن ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد. بلومبرگ با این مقدمه جنبه های مختلف تازه ترین بحران خاورمیانه را مورد بررسی قرار داده است:
چه چیزی باعث قطع رابطه دیپلماتیک شد؟
بیشتر به خاطر ایران است، اما فقط آن نیست. آتش اختلافات زمانی شعله ور شد که خبرگزاری دولتی قطر اظهارنظر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی را در انتقاد از اظهارات ضدایرانی منتشر کرد. مقامات قطری به سرعت صحبت های امیر را حذف کردند و آن را به گردن هکرها انداختند تا فضا را آرام کنند. با این وجود، حملات رسانه های سعودی و اماراتی پس از گفتگوی تلفنی شیخ تمیم و حسن روحانی بار دیگر شدت گرفت.
چرا حالا؟
اختلافات به صورت چشمگیری در پی سفر ترامپ به ریاض بالا گرفت. چند روز پس از این سفر، ملک سلمان از ایران به عنوان حامی اصلی تروریسم در جهان یاد کرد و عربستان و امارات، قطر را متهم کردند که تلاش ها برای منزوی  کردن ایران را تضعیف می کند. روزنامه ها، روحانیان و حتی چهره های نامدار به شیخ تمیم حمله کردند. روزنامه الجزیره، چاپ ریاض، قطر را متهم کرد که از پشت با خنجر ایران به همسایگانش حمله کرده است.
تحلیل گران چه می گویند؟
عربستان و امارات که با روی کار آمدن ترامپ جسورتر هم شده اند، قصد دارند هرگونه مخالفتی که جبهه متحد آنها  را علیه نفوذ ایران در منطقه تضعیف می کند، در هم بشکنند. این دو کشور همچنین قطر را زیر فشار گذاشتند تا حمایتش از جنبش های اسلام گرا همچون اخوان المسلمین و حماس را پایان دهد.
ایرانی ها چه می گویند؟
حسن روحانی، روحانی میانه رو که ماه گذشته برای دومین دوره ریاست جمهوری انتخاب شد، می گوید کشورش برای گفتگوها جهت حل بحران آماده است. همزمان، آیت الله خامنه ای، رهبر ایران که قدرت بیشتری از رییس جمهور دارد، گفت که رژیم عربستان با پیامد قطعی سیاست هایش در یمن مواجه خواهد شد.
آیا اختلاف با قطر چیز تازه ای است؟
عربستان سعودی، امارات و بحرین در سال در سال 2014 به طور موقت سفرایشان را از قطر فراخواندند. علت منازعه مصر بود، جایی که قطر از حکومت اخوان المسلمین حمایت می کرد در حالی که عربستان و امارات حامی براندازی نظامی آن بودند. قطر همچنین میزبان رهبران در تبعید حماس و مقامات طالبان است. تحلیل گران می گویند عربستان و متحدانش می خواهند به قطر، کشوری با 2.6 میلیون نفر جمعیت، نشان دهند که پایش را از گلیمش درازتر کرده است.
این بحران چه تاثیری بر بازارها دارد؟
هرگونه نزاعی در منطقه باعث عصبی شدن بازار نفت خواهد شد. اختلافات داخلی میان کشورهای خلیج فارس می تواند به کاهش انگیزه سرمایه گذاران خارجی بیانجامد. حتی پیش از دیدار ترامپ، «سیتی گروپ» اعلام کرده بود که تنش بین ایالات متحده و ایران می تواند تاثیری «چشمگیر» بر بازارهای نفتی و مالی داشته باشد. بازار سهام قطر هم روز دوشنبه و هنگام بازگشایی، بیش از 5 درصد کاهش را تجربه کرد.
چرا این درگیری می تواند متفاوت باشد؟
مهران کامروا، دبیر مرکز مطالعات منطقه ای و بین اللمی دانشگاه جورج تاون در قطر، با اشاره به سفر اخیر ترامپ می گوید: «افتراق ها و اختلاف های داخلی چیز تازه ای نیستند، اما آن چه جالب است زمان بندی و به نوعی سطح بی سابقه فشارها است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی چیزی جز اطاعت کامل از قطر نمی خواهند».
ترجمه:پارسینه

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید