حملات تروریستی فرقه داعش در تهران

0
1297

خبرگزاری‌ها در ایران گزارش می‌دهند حملاتی که صبح روز چهارشنبه، ۱۷ خردادماه، حدود ساعت ده در تهران آغاز شد و گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت آن را پذیرفت، پس از پنج ساعت حدود ساعت ۱۵۵ به پایان رسید. رسانه‌های ایران خبر می‌دهند که در این روز چهار مهاجم حامل سلاح کلاشنیکف و کلت، به مجلس شورای اسلامی و دو فرد مهاجم نیز به آرامگاه آیت‌الله خمینی حمله کرده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، این مهاجمان با شلیک به افراد مختلف و اقدام به انفجار انتحاری، جمعاً ۱۲ نفر را کشته و حدود ۴۲ نفر را مجروح و مصدوم کرده‌اند. محمدحسین نجات، جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، میانگین سن مهاجمان را بین ۲۰ تا ۲۵ سال ذکر کرده و گفت ویدئوها نشان می‌دهد که مهاجمان «به زبان عربی» صحبت می‌کردند اما ملیت آنها هنوز مشخص نیست. بنا بر برخی گزارش‌ها، همه مهاجمان توسط نیروی ویژه سپاه پاسداران کشته شده‌اند. در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که نام او ذکر نشده، دستگیری یکی از مهاجمان مسلح به مجلس را تأیید کرده است. ساعاتی پس از آغاز حملات، پایگاه خبری اعماق، وابسته به گروه موسوم به حکومت اسلامی، داعش، نوشت که این گروه مسئول حملات تهران بوده است.

«حملات تروریستی داعش» در تهران با ۱۲ کشته به پایان رسید

رادیو فردا ـ 07.06.2017
https://www.youtube.com/watch?v=F3SZcZYY6wQ

خبرگزاری‌ها در ایران گزارش می‌دهند حملاتی که صبح روز چهارشنبه، ۱۷ خردادماه، حدود ساعت ده در تهران آغاز شد و گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت آن را پذیرفت، پس از پنج ساعت حدود ساعت ۱۵ به پایان رسید.

رسانه‌های ایران خبر می‌دهند که در این روز چهار مهاجم حامل سلاح کلاشنیکف و کلت، به مجلس شورای اسلامی و دو فرد مهاجم نیز به آرامگاه آیت‌الله خمینی حمله کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، این مهاجمان با شلیک به افراد مختلف و اقدام به انفجار انتحاری، جمعاً ۱۲ نفر را کشته و حدود ۴۲ نفر را مجروح و مصدوم کرده‌اند.

محمدحسین نجات، جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، میانگین سن مهاجمان را بین ۲۰ تا ۲۵ سال ذکر کرده و گفت ویدئوها نشان می‌دهد که مهاجمان «به زبان عربی» صحبت می‌کردند اما ملیت آنها هنوز مشخص نیست.

بنا بر برخی گزارش‌ها، همه مهاجمان توسط نیروی ویژه سپاه پاسداران کشته شده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که نام او ذکر نشده، دستگیری یکی از مهاجمان مسلح به مجلس را تأیید کرده است.

ساعاتی پس از آغاز حملات، پایگاه خبری اعماق، وابسته به گروه موسوم به حکومت اسلامی، داعش، نوشت که این گروه مسئول حملات تهران بوده است.

این وب‌سایت همچنین فیلمی از این حمله منتشر کرده که مهاجمان به زبان عربی سخن می گویند.

با وجود حمله به ساختمان مجلس، جلسه علنی مجلس ایران ادامه یافت.

حفاظت ساختمان‌های نهادهای حکومتی در ایران بر عهده سپاه پاسداران است.

در دو سال گذشته مقامات قضایی و امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بارها از تلاش گروه داعش برای نفوذ و انجام عملیات تروریستی در خاک ایران خبر داده‌اند، اما این نخستین بار است که پایتخت ایران همچون برخی دیگر از پایتخت‌ها مثل لندن و پاریس حمله‌ای این‌چنینی را تجربه می‌کند.

حمله به آرامگاه روح‌الله خمینی

از سوی دیگر، به گفته معاون امنیتی وزیر کشور ایران، دو فرد مسلح صبح روز چهارشنبه وارد آرامگاه آیت الله خمینی شدند که یک نفر از آنها پس از شناسایی توسط نیروهای امنیتی خود را منفجر کرده که این انفجار منجر به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن چند نفر دیگر شده است.

به گفته آقای ذوالفقاری، فرد دوم نیز توسط نیروهای امنیتی کشته شده است.

جزئیات حملات به ساختمان مجلس

ساعت ده و نیم صبح ایران گزارش‌هایی از حمله چند نفر به ساختمان مجلس ایران منتشر شد و دقایقی بعد نیز رسانه‌ها از حمله چند نفر به آرامگاه آیت‌الله خمینی در جنوب شهر تهران خبر دادند.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور ایران، و محمدحسین نجات، جانشین سازمان اطلاعات سپاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها در مورد جزئیات این حمله توضیحاتی دادند.

به گفته این مقامات، چهار مهاجم در پوشش اینکه می‌خواهند با نمایندگان مجلس ملاقات کنند، با لباس زنانه، به درب مراجعات مردمی ساختمان مجلس شورای اسلامی مراجعه کرده و سپس به سمت نیروهای حفاظت تیراندازی کرده‌اند.

این دو مقام می‌افزایند که این افراد، مسلح به مسلسل و تعداد قابل‌توجهی کیف خشاب، می‌خواستند وارد ساختمان مجلس شوند که با اقدام نیروهای حفاظت مجلس روبرو می‌شوند و نمی‌توانند وارد منطقه منتهی به ساختمان پارلمان شوند.

آنها به این خاطر مجبور می‌شوند به یکی از طبقات ساختمان مراجعات مردمی پناه ببرند که در آنجا در مواجهه با کارمندان، دو نفر را کشته و ۳۰ نفر را مجروح می‌کنند.

سخنان معاون امنیتی وزیر کشور درباره کشته شدن دو نفر در این حمله در حالی بیان شده است که برخی خبرگزاری‌های ایران از کشته شدن هفت نفر در حمله به مجلس خبر داده بودند.

به گفته محمدحسین نجات، جانشین سازمان اطلاعات سپاه، با اطلاع به یگان عملیات ویژه حفاظت سپاه، این یگان وارد ساختمان شده و با پشتیبانی نیروی انتظامی، ظرف حدود یک ساعت این مهجمان را که مجبور شده بودند در یکی از این طبقات مخفی شوند، به محاصره درمی‌آورند که در مواجهه با یگان ویژه سه نفر از مهاجمان کشته می‌شوند.

کشته‌شدگان

پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور، خبر می‌دهد که در حمله به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی جمعاً ۱۲ نفر کشته شده‌اند.

یکی از کشته‌شدگان، مهدی تقوی، مدیرعامل سابق خبرگزاری قرآن (ایکنا) بوده است که از چهار ماه پیش به عنوان مشاور فرهنگی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر مامور شده بود.

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت (ابنا)، جواد تیموری، پاسدار سپاه حفاظت مجلس شورای اسلامی، نیز در میان کشته‌شدگان این حمله است.

خبرگزاری صداوسیما هم گزارش داده که حمید امدادی، مسئول دفتر سید هادی بهادری نماینده ارومیه در مجلس، یکی دیگر از کشته‌شدگان بوده است.

به گفته این مقام اورژانس کشور، حملات روز چهارشنبه ۴۲ مصدوم و مجروح نیز بر جای گذاشته است.

درگیری بین مهاجمان و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی حدود پنج ساعت ادامه یافت و درنهایت خبرگزاری‌ها ساعت ۱۵ به وقت تهران خبر دادند که چهار مهاجم در ساختمان مجلس کشته شده‌اند.

در همین زمینه خبرگزاری‌های ایران خبر دادند که محمدعلی جعفری، فرمانده، حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه، محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی و غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده نیروی بسیج حوالی ظهر در مجلس حاضر شدند.

به گفته محسن محمودی، مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، تشییع پیکرهای کشته‌شدگان این حملات بعد از نماز جمعه این هفته برگزار خواهد شد.

https://www.youtube.com/watch?v=F3SZcZYY6wQ

https://www.youtube.com/watch?v=-Y-xXoLVpBA

—————————-

 

—————————-

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید