• محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • ایران قلم: از پیام شادباش !! مسعود رجوی خبری نیست. چرا؟    :    با گذشت چند روز از خروج کامل اعضای مجاهدین خلق از عراق از پیام شادباش و پیروزی ، سنت همیشگی مسعود رجوی ، خبری نیست. این فاکت ها ...
  • علیشاه سلطانی: ادبیات فلسطین،ایدئولوژیک است؟

    محمد شاهین،نویسنده دیگر فلسطینی به دلیل توصیف آداب و رسوم و استفاده از زبان عامیانه کوچه و بازار ومعرفی زندگی روستایی، تصویری زنده از محیط اطراف خودنشان میدهد.اوبعدها ازنوشتن داستان کوتاه دست کشید و به خلق رمان پرداخت. ادبیات فلسطینی را میتوان به سه بخش تقسیم نمود- ادبیات تبعید،یعنی ادبیاتی که در سایر کشورهای عربی از طریق فلسطینی ها نوشته شده. ادبیات افراد مقیم اروپا و امریکا را رسما جزو این بخش بشمارنمی آورند. دوم،ادبیات نواحی اشغالی مانند نوار غزه و غرب رود اردن. سوم،ادبیات فلسطینی های درون اسرائیل و مقیم آنجاست. هرسه شاخه ادبیات فلسطینی یعنی ادبیات تبعید،ادبیات مناطق اشغالی، و ادبیات فلسطینی های درون اسرائیل،نشان دهنده یک حرکت تکاملی در زمینه ادبیات داستانی هست. داستان کوتاه در ادبیات فلسطین سه مشخصه دارد- حرکت ازادبیات تسلیم و ناامیدی بسوی ادبیات معترض،وحرکت ازادبیات اعتراضی به ادبیات مبارزوانقلابی. اینگونه ادبیات سه خصوصیت دارد- ادبیات بومی و ملی،ادبیات تقلیدی از نویسندگان مشهورجهانی،وادبیات ترجمه شده.

         ادبیات زاری و مقاومت در فلسطین.

    علیشاه سلطانی ـ 21.06.2017

                    ادبیات فلسطین،ایدئولوژیک است؟

    اصطلاح “ادبیات مقاومت” در فرهنگ سیاسی ایران ریشه در ادبیات فلسطین ویادر ادبیات ضد فاشیستی اروپا دارد.زمان تولد ادبیات داستانی فلسطین را باید سال 1937 میلادی دانست؛ زمانی که کتاب داستان های  کوتاه محمد سیف ایرانی منتشر شد،گرچه منتقدین ادبی آثار اورا بخشی از ادبیات زاری،گریه و ماتم میدانند.

    محمد شاهین،نویسنده دیگر فلسطینی به دلیل توصیف آداب و رسوم و استفاده از زبان عامیانه کوچه و بازار ومعرفی زندگی روستایی، تصویری زنده از محیط اطراف خودنشان میدهد.اوبعدها ازنوشتن داستان کوتاه دست کشید و به خلق رمان پرداخت.

    ادبیات فلسطینی را میتوان به سه بخش تقسیم نمود- ادبیات تبعید،یعنی ادبیاتی که در سایر کشورهای عربی از طریق فلسطینی ها نوشته شده. ادبیات افراد مقیم اروپا و امریکا را رسما جزو این بخش بشمارنمی آورند. دوم،ادبیات نواحی اشغالی مانند نوار غزه و غرب رود اردن. سوم،ادبیات فلسطینی های درون اسرائیل و مقیم آنجاست.

    هرسه شاخه ادبیات فلسطینی یعنی ادبیات تبعید،ادبیات مناطق اشغالی، و ادبیات فلسطینی های درون اسرائیل،نشان دهنده یک حرکت تکاملی در زمینه ادبیات داستانی هست.

    داستان کوتاه در ادبیات فلسطین سه مشخصه دارد- حرکت ازادبیات تسلیم و ناامیدی بسوی ادبیات معترض،وحرکت ازادبیات اعتراضی به ادبیات مبارزوانقلابی. اینگونه ادبیات سه خصوصیت دارد- ادبیات بومی و ملی،ادبیات تقلیدی از نویسندگان مشهورجهانی،وادبیات ترجمه شده.

    ادبیاتی که به دلیل اشغال سرزمین ها و رانده شدن مردم، توسط اسرائیل، بوجود آمد،حاوی احساسات افسرده و غمگینی است.ادبیات داستانی اوایل قرن بیست فلسطینی همچون سایر کشورهای خاورمیانه دهها سال نتوانست با ادبیات شعری و نظمی رقابت کند،تا اینکه به علت رواج رسانه ها مخصوصا مطبوعات،داستان کوتاه در میان علاقه مندان مسائل سیاسی و فرهنگی هم دوستداران خودرا پیدا نمود.

    درتاریخ ادبیات اجتماعی وانتقادی،ادبیات مسئول و ملتزم همیشه اهمیت خاصی داشت.با نقد وبررسی ادبیات مدرن غرب مانند آثار جویس، کافکا،فاکنر،کامو،ویرجینیا ولف، زیبایی شناسی و استتیک ادبیات مسئول نیز اهمیت خود را به نمایش گذاشت.درنیمه اول قرن بیست ادبیات مسئول سارتر و کامو علاقمندان خودرا یافت.

    ادبیات چپ، ادبیات اگزستنسیالیستی، وادبیات ایدئلوژیک که جنبه تبلیغاتی قوی و آشکار داشت،درمیان اهل کتاب با مشکل روبرو شد.تضاد بین مرگ و آوارگی هزاران قربانی جنگ زده فلسطینی و خوشبینی مکتب رئالیسم سوسیالیستی، کاملا آشکارشد.در میان قشر روشنفکرو تحصیل کرده مقیم خارج،معمولا ایدئولوژی مارکسیسم و ناسیونالیسم بدون برخورد انتقادی پذیرفته میشد.

    داستان کوتاه نویسی همچون سایر جوامع، تجربه و آزمایشی بود برای کارهای گسترده تر از جمله رمان و نوول. بعضی کارشناسان، اشاعه رمان نویسی را بدلیل فعالیت ادبیات مقاومت میدانند.

    در مورد فلسطینی های ساکن درون اسرائیل میتوان گفت که آنها همیشه خودرا در محاصره فرهنگی اسرائیل می بینند و چون سایرفلسطینی ها به دلیل سرخورده گی ناشی از شکست اعراب، به جانبداری ازمبارزات و مقاومت در ادبیات پرداختند.

    آثاراهل قلم فلسطینی های ساکن اسرائیل فقط گاهی در نشریات مترقی و چپ اسرائیل از جمله در مجلات اتحاد،جدید، صبح، چاپ ومنتشر میشد. تا سال 1981 لیست سیاهی از پنجاه کتاب ممنوعه ادبی عرب دراسرائیل تهیه شد و ورود و فروش ادبیات عرب مخصوصا ادبیات اعتراضی و مقاومت در نواحی اشغالی در کتابخانه ها و کتاب فروشی ها زیرکنترل قوای اشغالی بود.

    امیل حبیبی، نویسنده زن فلسطینی مقیم اسرائیل میگفت او در طنزاسلحه ای می بیند که ضعفهای شخصیت را می پوشاند،همانطورکه بیان تراژدیک اثر،این برجستگی را درخود دارد.

    ازجمله دیگر نویسندگان فلسطینی که نه تنها در زمینه های داستان کوتاه بلکه در زمینه های شعر،نمایشنامه،رمان،نقد ادبی،ترجمه،و روزنامه نگاری فعال هستند، میتوان از راشد،ابوشوار،سمیره،اعظم،توفیق فیاض، محمود شکیر، و یحیا بهلوف، نام برد.

    مطالب مرتبط :

    هنوز “ فرقه ها در میان ما ” هستند

    در حال حاضر فرقه‌ها در میان ما یک تهدید اجتماعی محسوب می‌شوند.‌ این تهدید در وهله اول متوجه اعضای خود آن فرقه و سپس خانواده و دوستان و آشنایان آنها و نهایتا محیط زندگی و جامعه آنان است. فرقه‌ها یک تهدید و خطر امنیت ملی هم هستند، چرا که براحتی می‌توانند با به کارگیری شیوه‌های روانی افراد را به ترور و جنایت نیز وادار نمایند. لذا باید ... مطلب کامل

    زهرا میرباقری: مجاهدین خلق مبارزه مسلحانه و ممنوعیت بزرگداشت ترور

    بعد از ۳۸ سال که از شروع مبارزه مسلحانه سازمان مجاهدین خلق با جمهوری اسلامی می گذرد، مسعود رجوی در دستیابی به اهداف فوق ناموفق بوده است. جمهوری اسلامی سرنگون نشده است. آلترناتیو دمکراتیک مدعی رجوی که قرار بود جانشین نظام سیاسی حاکم در ایران شود، نه تنها به قدرت نرسید، بلکه در طی این سال ها شورای ملی مقاومت به تدریج از هم پاشیده و عملا ... مطلب کامل

    غلامعلی میرزایی: آیا این پایانی برتجمعات فرقه مجاهدین در ویلپنت پاریس نبود؟

    مراسم که شروع می شد اول داخل سالن سپس دوربین بیرون را نشان میداد که سرکرده فرفه مجاهدین خلق بایک اسکورت وارد می شد (البته در تمام کشورهای اروپایی از وزارت کشورمجوز گرفته می شود ومالیات هم برای اجازه ومخارج پلیس داده میشه )ولی اینها این را به حساب پایان مماشات و به رسمیت شناختن خودشان می گذاشتند. سر کرده فرقه مجاهدین که وارد می شد فقط تعدادی ... مطلب کامل

    شوخی با دمکراسی

    اما این همه داستان نیست و اشارات کوتاه درام گراهام به خانواده دوستی کامینز و علاقه او به همسر و فرزندش بُعدی عمیق را به این کاراکتر می دهد. ولی شاه بیت اثر تقابل کریگ الیور و دومینیک کامینز در یک کافه و قبل تر نمای لانگ شات آنها در مترو باز می گردد که در نهایت پختگی، تعامل و تقابل دراماتیک دوقطب سناریو را که هیچ ... مطلب کامل

    علی جهانی: مبارزه مسلحانه فرقه رجوی تا کنون چه دستاوردی داشته است

    مگرمیشود  که گروه تروریستی که خواستار  تحریم شدید و جنگ و ویرانی علیه مردم ایران هست و هم صدا با افراطی ترین جناح های جنگ طلب در حزب جمهوری خواه آمریکا و متحدین منطقه ای شان نظیر اسراییل و شیوخ مرتجع عربستان سعودی به چیزی جز جنگ و ویرانی و کشتار و خونریزی فکر نمی کند آزادی خواه و مدافع حقوق بشر باشد ؟  مگرمیشود گروهی که ... مطلب کامل

    اقتدار کاغذی مریم رجوی در تظاهرات فرقه مجاهدین در بروکسل و اشنگتن

    همانطور که پیشبینی می شد، مریم رجوی به دلیل وضعیت امنیتی فرانسه و شرایط بغرنجی که برای تشکل مجاهدین پدید آمده، موفق به گرفتن مجوز گردهمایی همه ساله در حومه پاریس نشد و اجباراً تظاهرات چندصد نفره در بروکسل را جایگزین سخنرانی چندهزار نفره در ویلپنت کرد، و خود از راه دور برای این گردهمایی سخنرانی کرد. وی حتی نتوانست چند دوجین سخنران آمریکایی و فرانسوی را ... مطلب کامل

    اقتدار کاغذی مریم رجوی در تظاهرات فرقه مجاهدین در بروکسل و اشنگتن

    سی خرداد سال شصت و سالهای سیاه پس از آن مشخص شد که شخص مسعود و سران جنایتکار فرقه اش به دلیل تمامیت خواهی و دیکتاتوری و قدرت طلبی و انحرافشان از اصول و پایه های اصیل سازمان مجاهدین در ایجاد بن بست امروز اپوزیسیون و مبارزۀ آزادیخواهانۀ مردم ایران نقش اساسی داشته و دارد. امروز نیز همکاری و هم دستی و هم آوایی سران ... مطلب کامل

    اقتدار کاغذی مریم رجوی در تظاهرات فرقه مجاهدین در بروکسل و اشنگتن

    پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی وعده دادند با راه‌اندازی یک سامانه حمایت از مبادلات تجاری موسوم به "اینستکس" تدابیری اتخاذ کنند که جمهوری اسلامی از مزایای اقتصادی برجام بی‌نصیب نماند. این سامانه در ماه فوریه به طور رسمی به ثبت رسید اما تا کنون فعالیت مشخصی برای تسهیل مبادلات تجاری میان ایران و شرکت‌های اروپایی نداشته است. ایران ۱۸ اردیبهشت و در سالروز خروج آمریکا ... مطلب کامل

    اقتدار کاغذی مریم رجوی در تظاهرات فرقه مجاهدین در بروکسل و اشنگتن

    و مجدداً تکرار می کنم : دموکراسی و همبستگی ملی برای تو پشیزی ارزش ندارد واز آنجا که هیچ نیروی عاقل و دمکراسی طلب و میهن پرست در داخل و بویژه خارجه تو را قبول ندارند، و در رسانه های خارجه هم به سربازان آل سعود بن سلمان – امریکا – نتانیاهو مشهور شده اید. چرا ؟ زیرا همانطورکه در مطالب قبلی ام گفتم، دیگربا ... مطلب کامل

    اقتدار کاغذی مریم رجوی در تظاهرات فرقه مجاهدین در بروکسل و اشنگتن

    علی شیرزاد، وبلاگ وطنم ایران، بیست و دوم ژوئن ۲۰۱۹:… مهمترین موضوع ازخط ونشان کشیدنهای عضدانلو خبری نبود و خودش هم پیام ویدئویی داد هیچ حرفی برای بیان نداشت مقایسه کنید با چه تجملات و دبدبه و کبدبه ای وارد ویلپنت میشد ؛ تعداد شرکت کنندگان صد هزارنفری بقول خودش چند هزار نفر امده بودند که انها هم مشغول سلفی گرفتند بودند ؛ و اما خروجی این ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2019 ايران قلم. محفوظ است.
    marmaris escort - marmaris bayan escort - escort marmaris - marmaris escort bayan -