ایران: بیانیه پارلمان اروپا مبتنی بر آمارسازی است

0
716

بهرام قاسمی در عین حال تاکید کرده: «این در حالی است که بسیاری از نمایندگان فعال و آشنا به مسائل ایران و منطقه در پارلمان اروپا، به سبب آگاهی از ماهیت این اقدام غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی همواره از همراهی با آن سر باز زده‌اند.» سخنگوی وزارت خارجه ایران بر “تعامل و همکاری رو به رشد” ایران با کشورهای اروپایی تاکید کرد و متذکر شد که ایران در تمامی زمینه‌های زیست محیطی، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با تروریسم، قاچاق انسان و جنایات سازمان یافته و حقوق بشر با کشورهای اروپایی همکاری می‌کند. به همین دلیل بهرام قاسمی از نمایندگان پارلمان اروپا خواسته که “با حساسیت‌های لازم در قبال اینگونه بیانیه‌ها و با تفکر و دقت لازم و ضمن کنکاش از طراحان و تهیه کنندگان آن برخورد نمایند”.

ایران: بیانیه پارلمان اروپا مبتنی بر آمارسازی است

دویچه وله  29.06.2017

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، به بیانیه ۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و فعالیت‌های سپاه پاسداران انتقاد کرد. او این بیانیه را تحت القائات سازمان مجاهدین خلق دانست.

Iran, Gebäude des Außenministeriums in Teheran (Mehr)

کمتر از نیمی از نمایندگان پارلمان اروپا روز دوشنبه ۲۶ ژوئن (۵ تیر) بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران اعتراض شده و از کشورهای اروپایی خواسته شده بود تا سپاه پاسداران را جزو لیست سیاه تروریستی قرار دهند.

دو روز بعد بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نسبت به این بیانیه واکنش نشان داد و آمار و اطلاعات مندرج در آن را “آمارسازی مجاهدین خلق” دانست. این در حالی است که استناد این بیانیه به آخرین گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره تعداد اعدام‌ها در ایران بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته نمایندگانی که این نامه را تهیه کرده‌اند مشهور به داشتن ارتباطات قوی با سازمان مجاهدین هستند و این سازمان در اقدامی معمول همیشه، نام برخی از نمایندگان پارلمان اروپا را بدون اینکه آنها را در جریان قرار دهد پای این نامه گذاشته است.

بیشتر بخوانید: برخی از نمایندگان اروپا خواهان افزودن سپاه به لیست سیاه شدند

بهرام قاسمی در عین حال تاکید کرده: «این در حالی است که بسیاری از نمایندگان فعال و آشنا به مسائل ایران و منطقه در پارلمان اروپا، به سبب آگاهی از ماهیت این اقدام غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی همواره از همراهی با آن سر باز زده‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران بر “تعامل و همکاری رو به رشد” ایران با کشورهای اروپایی تاکید کرد و متذکر شد که ایران در تمامی زمینه‌های زیست محیطی، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با تروریسم، قاچاق انسان و جنایات سازمان یافته و حقوق بشر با کشورهای اروپایی همکاری می‌کند.

به همین دلیل بهرام قاسمی از نمایندگان پارلمان اروپا خواسته که “با حساسیت‌های لازم در قبال اینگونه بیانیه‌ها و با تفکر و دقت لازم و ضمن کنکاش از طراحان و تهیه کنندگان آن برخورد نمایند”.

بیشتر بخوانید: گزارش عفو بین‌الملل درباره ایران؛ ادامه اعدام، شکنجه و تبعیض

بیانیه مورد اشاره بهرام قاسمی به ابتکار گروه “دوستان ایران آزاد” در پارلمان اروپا تهیه شد. این گروه ارتباط تنگاتنگی با سازمان مجاهدین خلق دارند. در پایان بیانیه نیز ژرارد دپرز، رئیس این گروه، گفته بود که به منظور همبستگی با اپوزیسیون دموکراتیک ایران روز شنبه اول ژوئیه (۱۰ تیر) اعضای این گروه و نیز امضاکنندگان بیانیه اخیر در تجمع بزرگی در پاریس شرکت خواهند کرد. این تجمع از سوی سازمان مجاهدین خلق برنامه‌ریزی شده است.

ورای بحث و جدل‌ها در باره بیانیه نمایندگان پارلمان اروپا، کارنامه حقوق بشری ایران پیوسته آماج انتقاد گروه‌های حقوق بشری و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بوده است. به خصوص ممانعت ایران از ورود گزارشگر ویژه سازمان ملل به این کشور با انتقاد و اعتراض روبرو است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید