افغان ها سیاهی لشکر گردهمایی سالانه مجاهدین خلق

0
791

افغان ها سیاهی لشکر گردهمایی سالانه مجاهدین خلق

ایران وایر، سوم ژوئیه ۲۰۱۷:…  برخی پناهندگان افغان ساکن اردوگاه پناه‏جویان در شهرهای بزرگ آلمان می گویند بدون آن که چیز زیادی در مورد «سازمان مجاهدین خلق» بدانند، با بلیت رایگان و اقامت در هتل پنج ستاره که این سازمان برای آن ها تدارک دیده است، در همایش تازه این سازمان که دیروز در پاریس برگزار شد، شرکت کرده اند. مسوولان برگزاری این گردهمایی می گویند .. 

لینک به منبع

افغان ها سیاهی لشکر گردهمایی سالانه مجاهدین خلق

کارناوال سالانه مریم رجوی در ویلپنت فرانسه با مدعوین کرایه ای

برخی پناهندگان افغان ساکن اردوگاه پناه‏جویان در شهرهای بزرگ آلمان می گویند بدون آن که چیز زیادی در مورد «سازمان مجاهدین خلق» بدانند، با بلیت رایگان و اقامت در هتل پنج ستاره که این سازمان برای آن ها تدارک دیده است، در همایش تازه این سازمان که دیروز در پاریس برگزار شد، شرکت کرده اند. مسوولان برگزاری این گردهمایی می گویند نزدیک به ۱۰۰هزار نفر به این همایش رفته اند.

این نخستین بار نیست که موضوع سوء استفاده از پناه‏جویان افغان منتشر می شود. در سال های گذشته، گزارش های متعددی درباره پرداخت پول به پناه‏جویان افغان توسط سپاه پاسداران برای حضور در جنگ سوریه و یا اعزام اجباری آن ها منتشر شده بود. این بار اما پناه‎جویان افغان ساکن آلمان از ترغیب دوستانشان توسط سازمان مجاهدین خلق برای شرکت در گردهمایی این سازمان در پاریس خبر می دهند.

«حنیف فروتن»، روزنامه نگار افغانستانی ساکن آلمان به «ایران‏وایر» می گوید: «یکی دو نفر از شرکت کنندگان در این مراسم به من گفتند آمار افغان های شرکت کننده بیش از هزار نفر بوده و همگی آن ها پناه‏جویان ساکن شهرهای بزرگ آلمان بودند که با تهیه بلیت دو طرفه و هتل پنج ستاره در قسمت مرکزی پاریس و پرداخت هزینه خورد و خوراک از سوی سازمان مجاهدین خلق، به این سفر رفته اند.»

او می گوید: «تردید ندارم آن ها اطلاعی از شرایط و اوضاع سیاسی منطقه ندارند. شاید حتی ندانند سازمان مجاهدین خلق چه جور سازمانی است و چه سوابقی دارد. آن ها از شرایط سخت اردوگاه، بی پولی و نبود تنوع خسته شده و درپی دست‎یابی به یک امکان تفریح ساده، به این سفر تن داده اند.»

«یعقوب نعمت الله»، دانشجوی افغان ساکن هامبورگ هم از چند ماه قبل ایمیل های  تبلیغاتی این همایش را دریافت کرده است: «هر سال چند ماه قبل از شروع تجمع پاریس، یک سری پیام های فیس‏بوکی برای دانشجویان و پناه‎جویان افغان از اکانتی که مشخص است متعلق به مجاهدین خلق است، ارسال می شود. آن ها پیام دعوت می فرستند و ما را برای یک سفر خوب با وعده زیاد تشویق می کنند. روز بعد از گردهمایی، همه این اکانت های فیس بوکی از دسترس عمومی خارج می شوند. افغان های ساکن هامبورگ پر جمعیت هستند و هر سال افرادی هستند که با این جریان همراه می شوند.»

به گفته حنیف فروتن، بسیاری از پناه‎جویان افغان ساکن اردوگاه های آلمان در شرایط سخت معیشتی قرار دارند:«آن ها سواد کافی ندارند و همان نسل کارگر سابق هستند که به عنوان یک سفر تفریحی به ماجرا نگاه می کنند. هتل هایی که سازمان مجاهدین خلق رزرو کرده اند، معمولا در منطقه مرکزی پاریس، کنار برج ایفل است و طبیعی است آن ها بدشان نمی آید که عکسی با برج ایفل روی صفحه فیس بوکشان بگذارند و برای دوستانشان در افغانستان بنویسند که به پاریس سفر کرده اند.»

آن طور که پناه‌جویان افغان در آلمان می گویند، تبلیغات سازمان برای این برنامه به شکل علنی انجام  نشده یا کاغذ و بنر در این مورد منتشر نمی شود. چند نفر در هر اردوگاه پناه جویان، توسط این سازمان مامور تبلیغات شفاهی هستند. آن ها از این سازمان در ازای هر چند نفری که با خودشان همراه کنند، پول می گیرند. به تدریج، خبر این سفر پر وسوسه زبان به زبان بین پناه‎جویان منتشر می شود و یک عده برای این کار داوطلب می شوند. اغلب آن ها اگر از شهرهای دورتری مثل برلین باشند، با پرواز و اگر در شهرهای نزدیک تری به سر ببرند، با اتوبوس راهی هتل هایی می شوند که در شهر پاریس برای آن ها در نظر گرفته شده است.

حنیف فروتن» روزنامه نگار افغانستانی می گوید: «اغلب شرکت کنندگان انگیزه سیاسی ندارند. قصد  آن ها نه دشمنی است و نه براندازی. پس از ایام طولانی انتظار برای دریافت پاسخ مصاحبه خود از اداره پناهندگی و بی‎کاری، به عنوان سیاهی لشکر در این مراسم شرکت می کنند تا از موهبت یک سفر رایگان بهره ببرند.»

اما «لیلا» که دانشجوی رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل ساکن برلین است، زیر پست فیس بوک حنیف فروتن در این مورد نوشته است تا جایی که خبر دارد، هزینه بلیت را خود این افراد پرداخت کرده اند و تنها مزیتی که آن ها برده اند، استفاده از هتل پنج ستاره در شهر پاریس بوده است.

«امیر» یکی از پناهندگان ساکن شهر مونیخ است. او اصرار دارد که نامش محفوظ بماند. دلیل او برای این اصرار، این است که سال گذشته دوستان پناه‎جویش که در این همایش شرکت کرده اند، توسط دولت ایران شناسایی شده اند. آن ها وقتی برای دیدار با خانواده هایشان، به ایران به عنوان یک کشور واسطه سفر کرده اند، یا بازداشت شده اند یا این که با صدور ویزای آن ها موافقت نشده است.

به گفته امیر، یکی دو روز پیش از همایش، اتوبوس های مختلفی از هامبورگ، برلین، مونیخ، اشتوتگارت، رگنزبورگ، ولفسبورگ و سایر شهرهای مهاجرپذیر آلمان به مقصد پاریس حرکت می کنند. بین راه برایشان در مورد سازان مجاهدین خلق و اهداف و دلایل ضدیتش با رژیم ایران جلسات توجیهی می گذارند. به آن ها می گویند که دلیل مشکلات عدیده ای که در افغانستان وجود دارد، مداخله دولت ایران در امور داخلی این کشور است.

او تعداد زن هایی که از این برنامه استقبال می کنند را انگشت شمار عنوان می کند اما می گوید پناه‌جویان مرد بسیاری از آن به عنوان یک فرصت تفریحی استقبال می کنند: «با سر زدن به صفحه فیس‎بوک افغانستانی های ساکن آلمان متوجه می شوی که بیش تر آن ها مقابل سر در موزه “لوور” یا زیر برج ایفل عکس یادگاری گرفته و برای سایر کاربران به اشتراک گذاشته اند.»

بر اساس قوانین حاکم بر کشور آلمان و سایر کشورهای مهاجرپذیر، پیش از موافقت با درخواست پناه‎جویان، آن ها حق خروج از مرزها را ندارند و معمولا مورد بازرسی قرارمی گیرند. اما امیر می گوید: «دوستی به من اصرار می کرد که بروم دفتر آن ها و ثبت نام کنم. من گفتم هنوز جواب مصاحبه ام نیامده و فعلا با یک کارت شناسایی موقت این جا زندگی می کنم. اما همان دوست رابط به من جواب داد این مشکل از طرف نهاد هماهنگ کننده و برگزار کننده حل شده است!»

(پایان)

*** 

افشاگری تلویزیون فرانس ۲۴ فرانسه از جمع توریست های لهستانی در جلسه مریم رجوی

https://youtu.be/jI8vp29fI88

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید