ایران و توتال فرانسه بزرگترین قرارداد انرژی بعد از توافق هسته‌ای را امضا کردند

0
632

علی کاردر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران هم در همین مراسم گفته: “اجرای طرح توسعه بخش فراساحل پارس جنوبی در مجموع بیش از ۸۰ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی می کند.” شرکت توتال گفته است با سرمایه‌گذاری اولیه یک میلیارد دلار توسعه میدان گازی پارس جنوبی را طی تابستان امسال و از منابع مالی خود به یورو، تامین خواهد کرد. این قرارداد، بزرگترین قرارداد نفتى بعد از برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است که بر اساس الگوی جدید قراردادهاى نفتى امضا شده است. در این الگو هر شرکت نفتی خارجی ملزم است یک شریک ایرانی داشته باشد و به همین دلیل شرکت پتروپارس هم به این کنسرسیوم پیوسته است. سهم توتال در این کنسرسیوم بیش از ۵۰ درصد است. شرکت نفتی سی‌ان‌پی‌سی چین ۳۰ درصد در این پروژه سهم دارد و پتروپارس ایران با نزدیک به ۲۰ درصد عضو دیگر این کنسرسیوم است.

ایران و توتال فرانسه بزرگترین قرارداد انرژی بعد از توافق هسته‌ای را امضا کردند

  • 3 ژوئیه 2017 – 12 تیر 1396
مراسم امضای قرارداد نهایی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در تهران
حق نشر عکسSHANA
Image captionمراسم امضای قرارداد نهایی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در تهران

ایران و کنسرسیومی به ریاست شرکت نفتی توتال فرانسه، پر ارزش‌ترین قرارداد انرژی بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در تهران امضا کرده‌اند.

این کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های توتال، سى‌ان‌پى‌سى چین و پتروپارس ایران به امضا رسیده و ارزش این قرارداد نزدیک به ۵ میلیارد دلار اعلام شده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و فرانسوا سنمو، سفیر فرانسه در تهران هم در این مراسم حضور داشتند.

میدان گازی پارس جنوبی از بزرگ‌ترین مخازن گاز طبیعی جهان است و شرکت توتال پیش از این، فازهای ۲ و ۳ طرح توسعه این میدان را اجرا کرده بود.

مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که سهم ایران از این میدان مشترک با قطر ۳۷۰۰ کیلومتر مربع است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در مراسم امضا، قرارداد با شرکت فرانسوی توتال را از دستاوردهای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی خوانده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) آقای زنگنه گفته است: “ما هیچ گاه پیشتاز بودن توتال را در صنعت نفت ایران فراموش نمی‌کنیم. همچنین از سی‌ان‌پی‌سی چین به عنوان شریک توتال تشکر می‌کنیم. ما دوستان خود را در روزهای سخت فراموش نخواهیم کرد و از این شریکان راهبردی همچنان استفاده می‌کنیم.”

علی کاردر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران هم در همین مراسم گفته: “اجرای طرح توسعه بخش فراساحل پارس جنوبی در مجموع بیش از ۸۰ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی می کند.”

شرکت توتال گفته است با سرمایه‌گذاری اولیه یک میلیارد دلار توسعه میدان گازی پارس جنوبی را طی تابستان امسال و از منابع مالی خود به یورو، تامین خواهد کرد.

این قرارداد، بزرگترین قرارداد نفتى بعد از برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است که بر اساس الگوی جدید قراردادهاى نفتى امضا شده است.

در این الگو هر شرکت نفتی خارجی ملزم است یک شریک ایرانی داشته باشد و به همین دلیل شرکت پتروپارس هم به این کنسرسیوم پیوسته است.

سهم توتال در این کنسرسیوم بیش از ۵۰ درصد است.

شرکت نفتی سی‌ان‌پی‌سی چین ۳۰ درصد در این پروژه سهم دارد و پتروپارس ایران با نزدیک به ۲۰ درصد عضو دیگر این کنسرسیوم است.

پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال گفته است: “به زودی به تهران برمی‌گردیم چون قرارداد پارس جنوبی نخستین قرارداد ازطر‌ح‌های متعددی است که قصد داریم در ایران اجرا کنیم.”

بیشتر بخوانید:

با بهره بردای از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، قرار است روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران افزوده شود
حق نشر عکسTASNIM
Image captionبا بهره بردای از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، قرار است روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران افزوده شود

توافق اولیه این قرارداد حدود هشت ماه پیش (نوامبر) و بعد از برداشته شده تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران به امضا رسید.

قرار است تولید گاز از این فاز در مدت ۴۰ ماه پس از امضای قرارداد آغاز شود.

با توجه به افت فشار میدان گازی پارس جنوبی و کاهش تولید، همچنین قرار است در توسعه فاز ۱۱ برای اولین بار از فناوری‌های جدید برای افزایش فشار و جلوگیری از افت تولید استفاده شود.

قرار است با بهره بردای از طرح توسعه این فاز میدان پارس جنوبی،روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران از این میدان گازی مشترک با قطر افزوده شود.

فاز ۱۱، آخرین فاز پارس جنوبی است که پیمانکاران داخلی و بین‌المللی که مسئولیت توسعه آن را برعهده داشتند، طی ۱۵ سال نتوانسته بودند به تعهدات خود عمل کنند.

البته شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه ۱۶ سال پیش برای توسعه بخش بالادستی همین فاز (یازده) به توافق رسیدند، اما اختلاف بر سر نحوه اجرا توسعه این میدان را ناکام گذاشت.

پیمانکار بعدی شرکت ملی نفت چین بود که آن هم بعد از حدود ۵۰ ماه معطلی راه به جایی نبرد و سرانجام قرارداد لغو شد.

بازار ایران ارزش خطر کردن را دارد

قرارداد توتال با ایران در حالی نهایی شده که مدیران این شرکت فرانسوی به خطرات سرمایه‌گذاری در ایران به خوبی آگاهند و با وجود رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال ایران آن به جان خریده‌اند.

پاتریک پویانه، مدیر عامل شرکت توتال هفته پیش گفته بود: “با توجه به بازار بزرگ ایران، یک میلیارد دلار ارزش خطر کردن را دارد. ما از بعضی خطرهای احتمالی آگاهی کامل داریم.”

پاتریک پویانه، مدیر عامل توتال با حسن روحانی دیدار کرده استحق نشر عکسIRNA
Image captionپاتریک پویانه، مدیر عامل توتال بعد از امضای قرارداد با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار کرده است

دولت آمریکا چندی پیش معافیت تحریم‌های ایران را بر اساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی تمدید کرد.

با این وجود، دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا هشدار داده اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند ممکن است این معافیت را لغو کند.

شرکت توتال حدود ۵ ماه پیش گفته بود که نهایی کردن قراردادی که امروز در تهران امضا کرده، به تصمیم آمریکا درباره تمدید معافیت تحریم‌های ایران بستگی دارد.

ولی با امضای قرارداد امروز مسئولیت خطرات احتمالی آن را پذیرفته است.

شرکت نفتی توتال از دهه ۱۹۹۰ میلادی در بخش نفت و گاز با ایران همکاری داشته و به خصوص در اکتشاف و توسعه میدان نفتی سیری و ذخایر گازی پارس جنوبی فعال بوده است.

در پی تشدید تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، شرکت توتال فعالیت نفتی خود در ایران را متوقف کرد هرچند دفتر این شرکت در ایران بسته نشد.

فعالیت توتال در ایران بدون حاشیه نبوده و از جمله در سال ۲۰۱۳، این شرکت با مقامات قضایی آمریکا به توافق رسید تا در برابر پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار جریمه، پیگرد قضایی این شرکت در آمریکا متوقف شود.

پرونده کیفری علیه توتال این شرکت را متهم کرده بود برای کسب قراردادهای پرسود نفت و گاز با ایران، بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۴ ده‌ها میلیون دلار به مقامات جمهوری اسلامی ایران رشوه داده است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید