• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • سیر و سیاحت خسرو ناقد در قلمرو پهناور رؤیاها، از شرق تا غرب

    نویسنده در فصلی به جایگاه برجسته رؤیا در داستان‌های شاهنامه فردوسی پرداخته است، به ویژه با توجه به این واقعیت که به گفته شاعر بزرگ، یک رؤیا انگیزه اصلی او در سرودن حماسه ملی ایرانیان بوده است. علاوه بر شاهنامه، نویسنده نمونه‌های بسیاری از خواب و تعبیر رؤیا را از آثار ادبی فارسی، از سفرنامه ناصر خسرو تا کلیات سعدی آورده و به ویژه از آثار عارفان نامداری مانند ابن عربی و شیخ اشراق و برادران غزالی، محمد و احمد، نمونه‌هایی گویا نقل کرده است.

    سیر و سیاحت خسرو ناقد در قلمرو پهناور رؤیاها، از شرق تا غرب

    دویچه وله ـ 09.08.2017

    قلمرو رؤیاها عرصه‌ای بیکران است که تمام سرزمین‌ها و دوران‌ها را در می‌نوردد. کتاب کم‌حجم و پرمغز “رؤیاهای شرقی – غربی” این عرصه رمزآلود را هم در سخن دانشمندان و اندیشوران و هم در آثار هنری و ادبی شرق و غرب پی گرفته است.

    Iran Khosro Naghed (Privat)خسرو ناقد و آخرین کتاب او که به تازگی در ایران منتشر شده است

    رؤیا هم‌زاد انسان بر این کره خاکی‌ست. از زمانی که آدمی به خواب رفته، رؤیا هم دیده و دمی از اندیشیدن به این عالم شگفت‌انگیز باز نمانده است. عالمی که واقعی نیست، اما گاه از هر واقعیتی، راستین‌تر و حقیقی‌تر می‌نماید. سرشت رازآلود رؤیا در طول هزاره‌های تمدن بشر، ذهن جادوگران و حکیمان و دانشمندان و شاعران را به یکسان درگیر کرده است.

    خسرو ناقد، نویسنده ایرانی مقیم آلمان، از دیرباز به مقوله خواب و رؤیا کشش داشته است. او مطالعات و یادداشت‌های خود در طول سالیان دراز را در کتابی کم‌حجم اما پرمایه تنظیم و عرضه کرده است. عرصه اصلی کار او کندوکاو در ادبیات و به ویژه فرهنگ عامیانه است، اما پدیده شگفت‌انگیز رؤیا را در حوزه‌های علمی و فلسفی نیز کاویده است.

    نویسنده پس از پیشگفتار کتاب که در آن از الفت دیرین خود با عالم رؤیا سخن گفته، پدیده خواب دیدن و اندیشیدن به آن را هم در متن تاریخ و هم از منظر زیباشناسی و روانشناسی بررسی کرده است. او قدیمی‌ترین منابع مربوط به رؤیا را در افسانه‌ها و اسطوره‌های باستانی معرفی می‌کند: از اسطوره گیل‌گمش، که کهن‌ترین حماسه بشر است، تا افسانه‌های ازوپ، حماسه‌های هومری و تراژدی‌های سوفوکل و…

    به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

    از آنجا که “رؤیا در تمدن و فرهنگی‌های بسیاری، واسطه‌ای میان تجربه‌های شخصی و حکمت مابعدالطبیعه بود” نویسنده جا به جا به اهمیت رؤیا در ادیان ابراهیمی اشاره می‌کند و نمونه‌هایی فراوان از کارکرد رؤیا می‌آورد “به منزله رسانه‌ای که از طریق آن الهام‌های الاهی و پیام‌های قدسی خدایان به انسان‌ها می‌رسید، یا آن گونه که عارفان می‌گویند، القای خدای تعالی در نفس، تا امری را برانگیزند، به فعل و یا ترک آن.»(ص۹)

    نویسنده در فصلی به جایگاه برجسته رؤیا در داستان‌های شاهنامه فردوسی پرداخته است، به ویژه با توجه به این واقعیت که به گفته شاعر بزرگ، یک رؤیا انگیزه اصلی او در سرودن حماسه ملی ایرانیان بوده است.

    علاوه بر شاهنامه، نویسنده نمونه‌های بسیاری از خواب و تعبیر رؤیا را از آثار ادبی فارسی، از سفرنامه ناصر خسرو تا کلیات سعدی آورده و به ویژه از آثار عارفان نامداری مانند ابن عربی و شیخ اشراق و برادران غزالی، محمد و احمد، نمونه‌هایی گویا نقل کرده است.

    حکیمان و سخن‌سرایان عارف‌مسلک نیز با قلمرو رؤیا انس و الفت داشته‌اند، هرچند تنها “رؤیای صادقه” را حاوی پیام‌های متعالی می‌دانند و گمان دارند که رابطی هستند برای دستیابی به حقایقی از جهان قدسی.

    اما خواب و رؤیا در مثنوی معنوی حضوری چنان بارز دارد که نویسنده فصلی را به “گستره پهناور خیال مولانا” اختصاص داده و گفته است: «مولانا عالم رؤیا و گستره خیال را از جهان تنگ هستی، پهناورتر می‌بیند؛ چرا که در جهان مادی چه بسیار چیزها ناممکن است و نامعقول و انجام آنها چه بسا ناروا، اما در عالم خیال مرزهای ممکن و ناممکن، معقول و نامعقول و روا و ناروا از میان برداشته می‌شوند…» (ص۲۱۷)

    “رؤیاهای” فرمانروایان و پادشاهان

    در دنیای قدیم بسیاری از پادشاهان و فرمانروایان نامدار به رؤیا باور داشتند و چه بسا با تکیه بر خواب‌های خود به تصمیم‌های مهمی دست می‌زدند، فرمان قتل می‌دادند یا با دشمنان خود از در آشتی در می‌آمدند.

    شاه تهماسب صفوی از پادشاهانی است که به خواب‌های خود توجه زیادی نشان می‌داد و طرفه آن که بسیاری از خواب‌های خود را در تذکره‌ای ثبت کرده است.

    زمامداری که به شکلی خرافاتی خواب‌های خود را نقل کرده، آخرین پادشاه ایران است: محمدرضا پهلوی که هم در کتاب “مأموریت برای وطنم” و هم در مصاحبه‌ای معروف با لاف و گزاف خواب‌های خود را تعریف کرده است.

    سیر رؤیا در دنیای مدرن

    یکی از مهم‌ترین مظاهر دنیای مدرن که با گسترش شناخت علمی و چیرگی خردگرایی پدید آمد، تقدس‌زدایی از رؤیا، قطع ارتباط آن با “عالم غیب” و کشف پیوند آن با زندگی گذرای انسان فانی بود. به گفته نویسنده: «گفتمان رؤیا تا قرن هجده میلادی بر بنیاد باورهای پیش‌گویانه، پیام‌های غیبی و اعتقاد به الهامات الاهی استوار بود؛ یعنی آنچه از دوران باستان و از سنت‌ها و روایت‌های کتب مقدس ادیان ابراهیمی به جا مانده بود و در میان مردم رواج داشت. با گسترش اندیشه‌های خردگرایانه و آغاز جنبش روشنگری، به تدریج فهم دیگری از پدیده رؤیا جایگزین درک و دریافت کهن شد.» (ص۱۲۷)

    این دگرگونی با نام زیگموند فروید (۱۸۵۶ – ۱۹۳۹) پیوند خورده است. این دانشمند اتریشی که پدر روانکاوی شناخته شد، با کشف اقلیم بی‌کران ضمیر ناخودآگاه بر مفهوم سنتی رؤیا ضربه‌ای سنگین وارد آورد و نشان داد که رؤیاها محصول ذهن ناخودآگاه انسان هستند که در خواب و “حالت مرخصی ذهن آگاه” فعال می‌شود.

    Bildergalerie Franz Kafka (Hans Casparius/Hulton Archive/Getty Images)تعبیر رؤیا به شیوه علمی با نام زیگموند فروید (۱۸۵۶ – ۱۹۳۹) پیوند خورده است

    فروید با انتشار کتاب “تعبیر رؤیا” در سال ۱۸۹۹ راه بازشناسی علمی رؤیا و روش‌های “تعبیر” آن را هموار کرد و نشان داد که رؤیا یا کابوسی که انسان می‌بیند، بازنمای نمادین و چه بسا دگرگونه‌ی آرزوها، آمال، رانش‌ها، کشش‌ها و نیازهای درونی اوست که هنگام خواب با لباس مبدل از خزانه یا انبار “ناخودآگاه” بیرون می‌خزند. او نتیجه گرفت که رؤیاها برای شناخت روح و روان افراد، به ویژه احساسات و آرزوهای واپس‌زده‌ی آنها در دوران کودکی، افزاری گرانبها هستند.

    از نگاه مادی فروید برخلاف تصور پیشینیان، رؤیا نه از عالم غیب خبر می‌دهد و نه کارکرد پیش‌گویانه دارد؛ بلکه تنها و تنها تصویری مه‌گرفته و رمزآلود از امیال و غرایز سرکوب‌شده هر فردی ارائه می‌دهد. خسرو ناقد با ذکر منابعی نشان می‌دهد که فروید در بسیاری از رهیافت‌های خود تحت تأثیر نیچه بوده است.

    کارل گوستاو یونگ، شاگرد فروید که بعد با طرح “ناخودآگاه جمعی” به رقابت با او برخاست، تلاش کرد میان آموزه‌های فروید و تعابیر سنتی و عامیانه از رؤیا پیوند برقرار کند و برای آن کارکردهای معنوی قائل شود.

    هنرهای رؤیاپرداز

    خسرو ناقد با ذکر مثال‌هایی به تأثیر رؤیا بر هنر و ادبیات امروز نیز پرداخته است. او به تأثیر روانکاوی فروید بر بسیاری از نویسندگان مدرن غرب مانند آرتور شنیتسلر و فرانتس کافکا اشاره کرده و فصلی را به “اثرپذیری صادق هدایت از تعبیر رؤیا فروید” اختصاص داده است.

    در هنر مدرن غرب سوررئالیسم مکتبی بود که در سالهای دهه ۱۹۲۰ به تأثیر از اندیشه‌های فروید شکل گرفت. به گفته نویسنده: هنرمندان سوررئالیست “ضمیر ناخودآگاه را به مهم‌ترین منبع آفرینش هنری خود تبدیل کردند”. (ص۱۴۱)

    کتاب با ذکر چند نمونه از رؤیاهای لوئیس بونوئل تأثیر آموزه‌های فروید را بر کار این سینماگر بزرگ نشان می‌دهد. باید به یاد داشت، همان گونه که بونوئل نیز یادآوری کرده، جهان فیلم از هر هنر دیگری با دنیای پررمز و راز رؤیا سازگارتر است. در فیلم‌های ژان کوکتو، آلفرد هیچکاک و آندریی تارکوفسکی نمونه‌های درخشانی از عالم رؤیا وجود دارد. یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما به نام “توت‌فرنگی‌های وحشی” به کارگردانی اینگمار برگمن با یک کابوس شروع می‌شود.

    خسرو ناقد با غور در عوالم خواب و رؤیا کتابی خواندنی فراهم آورده است با این یادآوری که: «کتاب را به گونه‌ای تدوین و تنظیم کرده‌ام که هم عامه کتاب‌خوان بتواند از آن بهره ببرد و هم تا حدی خواسته‌های خواص برآورده گردد.»

    به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

    کتاب “رؤیاهای شرقی – غربی” را نشر فرهنگ معاصر، در ۲۴۲ صفحه در تهران منتشر کرده است.

    مطالب مرتبط :

    بعد از شش ماه دونالد ترامپ برای اولین بار با ماسک در انظار عمومی ظاهر شد

     رجوی دو هدف را دنبال میکرد . هدف اول این بود که اگر به هر دلیل اتفاقی در عراق افتاد اشرف را از دست ندهد و بقول خودش به کانون استراتژیک نبرد  برگردد،  به این منظور که حکومتی مثل ایاد علاوی و خلاصه کسی که با رژیم ایران سر سازگاری نداشته و مایل به بودن مجاهدین در عراق است بعنوان کارت علیه رژیم . هدف دوم از ... مطلب کامل

    دو قرن سکوت

    عبدالحسین زرین‌کوب در سال ۱۳۰۱ در بروجرد زاده شد و در خانواده بسیار باورمندی رشد کرد. تا کلاس ۱۱ را در زادگاهش خواند و همزمان با پافشاری پدرش فقه و تفسیر قرآن و ادبیات عرب آموخت. ۱۶ ساله بود که به تهران رفت و با اینکه رشته‌اش ادبی نبود با رتبه ممتاز دیپلم ادبی گرفت و در دانشکده حقوق نام‌نویسی کرد ولی باز با پافشاری پدرش به زادگاهش ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    در همین راستا بود ک باصرف مبالغ هنگفت و کمک لابی هاش در آلبانی تلاش داشت دولت و پلیس این کشور برخلاف تمایل این دولت را وادار و مجبور کند که آقای احسان بیدی رابعد تحمل بی دلیل یکسال زندان سر به نیست ویا حداقل به شکل فجیعی اخراج کند و بقول خودش از شر آقای بیدی خلاص شود اما با هشیاری دوستان و مقامات آلبانی که با ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    از جمله برنامه‌های ناپلئون، ساخت «آسیاب بادی» است که قرار است برای بهبود کیفیت زندگی حیوانات ساخته شود. نقشه اولیه این آسیاب توسط اِسنوبال طرح‌ریزی شده بوده و در ابتدا ناپلئون به مخالفت با آن برمی‌خیزد ولی بعدتر با بیرون راندن اِسنوبال، ایده ساخت آن را دوباره پی می‌گیرد اما به دلیل بی‌کفایتی ناپلئون، ساخت آن به شکل مطلوبی پیش نمی‌رود. در پایان، ساخته شدن این ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    بله این خط اخر فرقه مجاهدین خلق بود که به خیال خودش ما را اینطوری سر به نیست  کند که شکر خدا نتونستند کاری بکنند . بله این خط اخر فرقه مجاهدین خلق بود که به خیال خودش ما را اینطوری سر به نیست  کند که شکر خدا نتونستند کاری بکنند .وبعد از این ,این مار زخمی شده به این سادگی دست بردار نیست وحتما باید زهرش ... مطلب کامل

    پرویز حیدرزاده: توطئه شکست خورده فرقه مجاهدین خلق

    اما این که در کمسیون پوشالی خودتان اطلاعیه صادر میکنید باید بگویم تناقضات داخل ان که من دیده ام کم نیست پس بهتر است از ستاد سیاسی خودت بخواهی که یک بار دیگر اطلاعیه خودتان را مروز بکند واز اینجا به شما میگویم اجازه نمیدهم هر غلطی میخواهید در رابطه با خانوده من بکنید و بگوید دست از سرتان برنمیدارم حتی اگر باشدرودر با شما بایستم و در ... مطلب کامل

    «مزرعه حیوانات» هنوز تعطیل نشده است

    چه بسیار فعالان سیاسی دنیا که مردم و جوانان را به خواندن این کتاب تشویق می‌کنند چرا که سمبولیسم شکل‌گرفته در آن فقط حکایت لنین و استالین و تروتسکی نیست و مابه‌ازای ماجراهای آن در بیشتر حکومت‌های تمامیت‌خواه و توتالیتر، واو به واو، تکرار می‌شود؛ داستانِ انگیزش به بهانه «خوابی» که میجر پیر برای حیوانات و مزرعه دیده، گرسنگی (فقر) و خشم ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    صبح روزی که همه منتظر آزاد شدن احسان بودند(«پنجشنبه 23 مرداد مصادف با 13 اوت») پلیس به او گفته بود که آماده باش که می خواهیم تورا آزاد کنیم! وقتی که خواسته بودند که اورا سوار کنند اواصرار کرده بود که دوستان من می آیند و باید وسایلم را هم آماده کنم که ببرم وقتی که پلیس فهمیده بود گفته بود قبول وسایل را بیاور ولی ما ترا ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    روشن است که مقامات آلبانیایی دخیل در بازداشت و آواره کردن آقای بیدی در مرز یونان سناریوی فرقه مجاهدین خلق در آلبانی را اجرا کرده اند ، چرا که وحشت رجوی از حضور اعضای نجات یافته از فرقه مجاهدین خلق در آلبانی دلایل روشن و مشخصی دارد که با بود و نبود تشکیلات مافیایی این فرقه مافیایی در آلبانی پیوند خورده است. اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق ... مطلب کامل

    پیروزی اعضای نجات یافته از مجاهدین خلق در آلبانی بر فرقه رجوی و بازگشت احسان بیدی به تیرانا ـ آلبانی

    اواخر فیلم، یک قطار کوچک همراه با یک واگن را نشان می دهد که از خیل مسافران زیاد تنها چهار تن از دست زامبی های خونخوار نجات یافته و به سمت مقصد در حرکتند. این جا نیز مرد خبیث و خودشیفته که تا این زمان تعدادی و از جمله راننده قطار را قربانی زنده ماندن خود کرده بود به ویروس آلوده شده و قرار بود تا آخرین ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2020 ايران قلم. محفوظ است.