با اعتراض محیط زیست جاده‌سازی تالاب استیل متوقف شد

0
894

به گزارش ایسنا، این اقدام با اعتراض اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان متوقف شده است. اداره کل محیط زیست گیلان می‌گوید، شهرداری آستارا دست به اقدامی یک‌سویه زده بود که محیط زیست استان به محض اطلاع کار را متوقف کرد.حمید گشتاسب میگونی، مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید، جاده‌سازی شهرداری آستارا با ماده یک لایحه حفاظت از تالاب‌ها که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است مغایرت دارد. ماده یک “هر گونه اقدام تخریبی در تالاب‌های کشور را ممنوع” کرده و تشخیص اقدامات تخریبی را بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته است و ادارات کل محیط زیست استان‌ها نیز موظف به اجرای این قانون شده‌اند.

با اعتراض محیط زیست جاده‌سازی تالاب استیل متوقف شد

دویچه وله  – 16.08.2017

اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با اعتراض به طرح جاده‌سازی شهرداری آستارا از میان تالاب استیل، ساخت‌ و ساز را متوقف کرده است. فعالان زیست‌محیطی معترض به این طرح، اجرای آن را مسبب خشکی و نابودی تالاب می‌دانند.

 Steel Lagune Iran (Mehrnews)

آخرین خبرهای رسیده از کشمکش بر سر اجرای طرح “توسعه گردشگری در استیل آستارا” و ساخت پیست (مسیر) دوچرخه‌سواری در دل تالاب استی از توقف این طرح حکایت دارد.

از قرار، شهرداری آستارا “بدون مطلع کردن” اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان اقدام به اجرای این طرح و خاکریزی در وسط تالاب استیل کرده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

به گزارش ایسنا، این اقدام با اعتراض اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان متوقف شده است. اداره کل محیط زیست گیلان می‌گوید، شهرداری آستارا دست به اقدامی یک‌سویه زده بود که محیط زیست استان به محض اطلاع کار را متوقف کرد.

حمید گشتاسب میگونی، مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید، جاده‌سازی شهرداری آستارا با ماده یک لایحه حفاظت از تالاب‌ها که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است مغایرت دارد. ماده یک “هر گونه اقدام تخریبی در تالاب‌های کشور را ممنوع” کرده و تشخیص اقدامات تخریبی را بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته است و ادارات کل محیط زیست استان‌ها نیز موظف به اجرای این قانون شده‌اند.

 Steel Lagune Iran (Mehrnews)

با وجود این نگرانی‌ها ‌در مورد تخریب تالاب استیل در میان شهروندان همچنان به قوت خود باقی است. قربانعلی محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان به منظور کاستن از این نگرانی‌ها تأکید کرده که “عملیات عمرانی در تالاب استیل آستارا به طور کامل متوقف و شن‌های ریخته‌شده در تالاب جمع‌آوری شده است.”

بیشتر بخوانید: «بحران زیست محیطی امروز نتیجه سیاست‌های احساسی است»

محمدپور می‌گوید، شهرداری آستارا “بدون داشتن مجوز” اقدام به این کار کرده است. به گفته او، اداره کل محیط زیست گیلان خواستار ارسال طرح از سوی شهرداری آستارا شده بود، ولی “‌آن‌ها از ارسال طرح اجتناب و بدون داشتن مجوز کار عمرانی را آغاز کردند.”

به گفته قربانعلی محمدپور، این طرح با رأی منفی شورای تأمین آستارا نیز مواجه شد و شورا شهردار آستارا را موظف به جمع‌آوری شن و ماسه ریخته‌شده کرد. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست استان گیلان نامه‌ای نیز به فرماندار آستارا ارسال و تقاضا کرد که جاده ۱۵۰ متری که قبل از سال ۱۳۹۱ در تالاب ایجاد شده بود برداشته شود.

در همین حال، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان می‌گوید که این سازمان “چون تالاب به شرایط اول برگردانده شده از شهرداری شکایت نکرده است.”

 Steel Lagune Iran (Mehrnews)

مخالفت‌های مردمی

اقدام شهرداری آستارا با مخالفت فعالان زیست‌محیطی از جمله گروه مردم‌نهاد  “زیستمان شهرستان آستارا” روبرو شده است. این گروه از جمله با تولید گزارشی ویدئویی به این اقدام اعتراض کرده است. یکی از شهروندان در ای گزارش می‌گوید: «دورتادور این استیل جاده است. این جاده حدودا نزدیک به ۱۰ کیلومتر و شاید بیشتر می‌شود. اگر پیست دوچرخه‌سواری می‌خواهید درست و جاده‌سازی کنید با وجود این جاده چه لزومی دارد که استیل را نصف کنید؟»

شهروند دیگری می‌گوید: «هر مسئولی می‌‌آید یک مقدار آن [تالاب استیل] را تخریب می‌کند.»

بیشتر بخوانید: بیش از دو سوم تالاب‌های ایران در معرض خطر هستند

طبق گزارش مندرج در پایگاه خبری “گیل‌نگاه”، علیرضا اعتمادیان، عضو هیأت مؤسس گروه زیستمان شهرستان آستارا جاده‌کشی از میان تالاب استیل را باعث خشکی و کمبود آن می‌داند. به گفته او، با این کار رفت و آمد وسایل نقلیه از این مسیر به دلیل آسفالت بودن راه شدت خواهد گرفت و این آمد و شدها باعث فرار و مهاجرت داٰئمی پرندگان ساکن منطقه خواهد شد.

 Steel Lagune Iran (Mehrnews)

فعالان زیست‌محیطی کمپینی را در اعتراض به تخریب استیل تشکیل داده و با جمع‌آوری امضا خواستار حفاظت از این تالاب شده‌اند.

شهرداری آستارا هدف از این اقدام را توسعه گردشگری خوانده اما برخی از معترضان می‌گویند، هدف از کشیدن این جاده “بالا بردن قیمت زمین‌های آن طرف تالاب استیل است.”

تالاب استیل شهر آستارا یکی از زیباترین تالاب‌های ایران و محل تخم‌گذاری هزاران پرنده بومی و مهاجر است. این تالاب که در حدود هفت کیلومتری شهر ‌آستارا و در حاشیه جاده رشت به آستارا واقع شده، حدود ۱۴۰ هکتار وسعت دارد و جزء مناطق شکارممنوع محیط زیست ایران محسوب می‌شود. تالاب استیل از جمله جذابیت‌های مهم گردشگری شهر ‌آستارا به شمار می‌رود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید