نقش جنگ ویتنام در آمریکای امروز از نگاه نویسنده کتاب “سمپاتیزان”

0
848

اهمیت کتاب “سمپاتیزان” صرفا به بازگویی و حکایت متفاوت جنگ ویتنام محدود نمی‌شود. این کتاب می‌تواند مبنایی برای قضاوت درباره نقش آمریکا در عراق، افغانستان و یا خاورمیانه قرار گیرد. و به‌ویژه در لحظه کنونی که تنش بین آمریکا و کره شمالی افزایش یافته است، موضوع کتاب به نوعی به رویدادهای جاری نیز پیوند می‌خورد. قهر انسان‌ها را تغییر می‌دهد نگوین بر این باور است که تماس انسان با قهر و خشونت منجر به تغییر او می‌شود. به باور او راهبر اکثر انقلاب‌ها اهدافی والا و برترند. اما برای اینکه این انقلاب‌ها بتوانند به این اهداف دست یابند، انقلابیون دست به خشونت و قتل می‌زنند.

نقش جنگ ویتنام در آمریکای امروز از نگاه نویسنده “سمپاتیزان”

دویچه وله – 16.08.2017

کتاب “سمپاتیزان” (هوادار) را ویت تانه نگوین نوشته است. کتابی که موفق به کسب جایزه پولیتزر شد. نویسنده در گفت‌وگوی اختصاصی با دویچه وله از تاثیرات کماکان پررنگ جنگ ویتنام در سیاست‌های روز آمریکا می‌گوید.

Vietnamkrieg US- Soldaten Sanitäter (Getty Images/AFP/National Archives)

ویت تانه نگوین، یک نویسنده آمریکایی ویتنامی‌تبار است. چهار ساله بود که سایگون سقوط کرد. نگوین همراه برادر و والدینش موفق به فرار شدند و به آمریکا رفتند. او در آمریکا در رشته‌های زبان انگلیسی و مطالعات قومی تحصیل کرد و هم اکنون به عنوان استاد در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تدریس می‌کند.

نگوین با نوشتن داستان‌های کوتاه وارد گستره ادبیات آمریکا شد. داستان‌هایی که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ منتشر شدند. ۹ سال پس از آن، یعنی در سال ۲۰۱۶ نگوین کتاب “سمپاتیزان” را به بازار عرضه کرد. کتابی که مورد توجه منتقدان ادبی قرار گرفت و موفق به دریافت جایزه پولیتزر شد.

دویچه وله  با این نویسنده گفت‌وگو کرده است. گفت‌وگویی که بیشتر به رویکرد نویسنده به جهان سیاسی امروز توجه دارد تا آثار ادبی او.

آشنایی با دو فرهنگ

ویت تانه نگوین در زمان مهاجرت خود به آمریکا، کودکی بیش نبود. از این بابت، می‌توان گفت که او یک شهروند آمریکایی است. ولی نگوین ارزیابی دیگری از خود دارد. او می‌گوید که در آمریکا دو چهره دارد، حتی دو روح دارد: چهره‌ای آمریکایی و چهره‌ای ویتنامی.

او می‌گوید مهاجران و پناهجویان ویتنامی ساکن آمریکا به او همچون یک آمریکایی می‌نگرند. اما در نگاه آمریکایی‌ها او یک ویتنامی است. علاقه او به تاریخ و مردم ویتنام منجر به آن شده که او درباره زادگاه خود دست به تحقیق و پژوهش بزند.

نگوین معتقد است که آشنایی با دو فرهنگ به او این توان را می‌دهد که به جنگ ویتنام از دو منظر کاملا متفاوت بنگرد. بنابراین او مردی است با دو چهره، با دو نگاه متفاوت به ویتنام و البته به جهان.

“سمپاتیزان” و جنگ ویتنام

کتاب “سمپاتیزان” کتابی است که می‌تواند رویکرد آمریکایی‌ها را نسبت به جنگ ویتنام تغییر دهد. او خود بر این باور است که برداشت و ارزیابی مردم آمریکا نسبت به جنگ ویتنام یکسان نیست.

Deutschland - Thanh Nguyen: Autor von Der Symphathisant (DW/R. Ebbighausen)ویت تانه نگوین

نگوین می‌گوید رئیس جمهورهای آمریکا از زمان کارتر به این سو همواره کوشیده‌اند به جنگ ویتنام جلوه‌ای مثبت ببخشند. حال آنکه رویکرد هنرمندان و تصویرگران هالیوود چیز دیگری بوده است.

به باور نگوین، رویکرد مردم آمریکا به جنگ ویتنام در آن ایام، رویکردی منفی بود. آمریکایی‌ها جنگ ویتنام را جنگی ناعادلانه و غلط می‌دانستند. اما این رویکرد به جنگ ویتنام در دهه‌های بعد دستخوش تغییر شد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

اهمیت کتاب “سمپاتیزان” صرفا به بازگویی و حکایت متفاوت جنگ ویتنام محدود نمی‌شود. این کتاب می‌تواند مبنایی برای قضاوت درباره نقش آمریکا در عراق، افغانستان و یا خاورمیانه قرار گیرد. و به‌ویژه در لحظه کنونی که تنش بین آمریکا و کره شمالی افزایش یافته است، موضوع کتاب به نوعی به رویدادهای جاری نیز پیوند می‌خورد.

قهر انسان‌ها را تغییر می‌دهد

نگوین بر این باور است که تماس انسان با قهر و خشونت منجر به تغییر او می‌شود. به باور او راهبر اکثر انقلاب‌ها اهدافی والا و برترند. اما برای اینکه این انقلاب‌ها بتوانند به این اهداف دست یابند، انقلابیون دست به خشونت و قتل می‌زنند.

بیشتر بخوانید: ۴۰ سال پس از جنگ ویتنام؛ دشمنان دیروز، دوستان امروز

نگوین می‌گوید: «مبارزه بر سر قدرت بدون اعمال قدرت و قهر قابل تصور نیست. و این همان چیزی است که هم انسان را دگرگون می‌کند و هم جامعه را با شتابی بسیار تغییر می‌دهد.»

رویای آمریکایی و کابوس آمریکایی

نگوین جامعه آمریکا را جامعه‌ای دوپاره می‌داند. جامعه‌ای که تنها از طریق باور شهروندانش به “رویای آمریکایی” شناخته نمی‌شود. این سکه دو رو دارد و روی دیگر این سکه یک “کابوس آمریکایی” است.

نگوین می‌گوید نباید از یاد برد که :«این کشور بر بنیاد برده‌داری، نسل‌کشی و تصرف ساخته شده است.» او معتقد است که دونالد ترامپ نماینده این “کابوس آمریکایی” است.

او رئیس جمهوری است که جنبه‌های بیگانه ستیزانه، نژادپرستانه، ناسیونالیستی و خطرناک آمریکا را نمایندگی می‌کند. از این رو، می‌توان گفت: «اکنون این بخش از آمریکا [کابوس آمریکایی] مجددا در راس قدرت است.»

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید