لروا روزن: طرفداران سخت‌گیری بر ایران از کاخ سفید پاکسازی می‌شوند

0
1232

طرفداران سخت‌گیری بر ایران از کاخ سفید پاکسازی می‌شوند 

laura_rozenbwلروا روزن، المانیتور، بیستم اوت ۲۰۱۷:…  به نظر می‌رسد که یک گروه از افرادی که در دولت دونالد ترامپ طرفدار سخت‌گیری شدید علیه ایران هستند،‌ طی روزهای اخیر به پایان کار خود رسیده‌اند. مقام‌های مختلفی که با استیو بنن، استراتژیست ارشد کاخ سفید نزدیک بودند، از شورای امنیت ملی کنار گذاشته شدند. در میان آن‌ها، نام ازرا کوهن-واتکینگ که روز دوم آگست برکنار شد و درک هاروی، مدیر ارشد … 

لینک به منبع

لینک به متن انگلیسی

طرفداران سخت‌گیری بر ایران از کاخ سفید پاکسازی می‌شوند

لورا روزنواشینگتن – به نظر می‌رسد که یک گروه از افرادی که در دولت دونالد ترامپ طرفدار سخت‌گیری شدید علیه ایران هستند،‌ طی روزهای اخیر به پایان کار خود رسیده‌اند. مقام‌های مختلفی که با استیو بنن، استراتژیست ارشد کاخ سفید نزدیک بودند، از شورای امنیت ملی کنار گذاشته شدند.

در میان آن‌ها، نام ازرا کوهن-واتکینگ که روز دوم آگست برکنار شد و درک هاروی، مدیر ارشد بخش خاورمیانهٔ شورای امنیت ملی که هفتهٔ گذشته از او خواسته شد تا استعفا کند، به چشم می‌خورد. به گزارش آتلانتیک، ریچ هیگینز، مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک شورای امنیت ملی، به دلیل نوشتن و انتشار یک متن نامناسب که در آن چپ‌گرایان، اسلام‌گرایان و طرفداران جهانی‌شدن را به توطئه علیه ترامپ متهم می‌کرد، در میان اخراج‌شدگان است.

به نظر می‌رسد که حضور جان کلی، ژنرال بازنشسته و وزیر پیشین امنیت میهنی ترامپ که روز دوشنبه ریاست کارکنان کاخ سفید را بر عهده گرفت، دست اچ.آر مک‌مستر را برای این اخراج‌ها باز گذاشته است. مک‌مستر مدت‌ها به دنبال اجرای چنین تصمیمی بود. این اقدام پرسنل دولت، با هدف نظم‌دادن به روند سیاست‌گذاری خارجی انجام می‌شود که مدتی بود به دلیل رقابت میان هسته‌های قدرت درون دولت و شخصیت خود ترامپ، دچار هرج و مرج شده بود.

با این که مک‌مستر پس از تحویل‌گرفتن پست مشاورت امنیت ملی از مایک فلین در فوریه، بنن را از کمیتهٔ مرکزی شورای امنیت ملی مرخص کرد، گزارش‌ها نشان می‌دهد که بنن کماکان به عملکرد خود به عنوان یک هسته‌ٔ موازی ادامه می‌دهد تا متفکرانی را وارد کند که مدافع تغییر رژیم در ایران باشند. یک تحلیلگر نظامی که به جامعهٔ دفاع ملی آمریکا مشاوره می‌دهد، به المانیتور گفت که علی‌رغم اعلام بی‌میلی ترامپ برای ورود به یک جنگ بزرگ دیگر، حلقهٔ اطراف بنن روی این مسئله متمرکز شده‌اند که چگونه می‌توانند ایران را بی‌ثبات کنند.

این تحلیلگر دربارهٔ این‌که افراد مربوط به او چه چیزهایی را در بحث با بنن شنیده‌اند، گفت: «چالش این‌جاست که دولت می‌خواهد در سال اول کارش نحوهٔ کار دربارهٔ کره شمالی و ایران را روشن کند و با یک سرمایهٔ امنیت ملی، پا به سال ۲۰۱۸ بگذارد.»

او با اشاره به حملهٔ سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق، گفت: «تا کنون… هیچ‌کس در دولت نتوانسته ترامپ را به این سو ببرد که جنگی را آغاز کند؛ زیرا ترامپ عراق دیگری را نمی‌خواهد. در مورد ایران، آن‌ها تغییر رژیم را می‌خواهند اما دست خالی هستند. هیچ طرح خوب یا حملهٔ تمام‌کننده‌ای ممکن نیست؛ درست مانند کره شمالی.»

این تحلیلگر تشریح کرد: «تغییر رژیم، در تئوری، می‌تواند از راه رکود اقتصادی در ایران توأم با شورش‌های اتنیکی و ملی‌گرایانه، در مناطقی مانند بلوچستان روی دهد. سلسله‌ای از رویدادها می‌توانند جمهوری اسلامی را استحاله کنند.»

اما به نظر می‌رسد با توجه به اخراج هواداران بنن از سوی مک‌مستر در روزهای اخیر و خودداری ترامپ از ورود به جنگ بزرگ دیگری در خاورمیانه، این رویکرد به عقب رانده شده است. تلاش برای تحریک تغییر رژیم در ایران، با تمایل سایر کشورها برای حفظ توافق اتمی و بدگمانی به تهدیدهای ترامپ برای خروج از توافق، در رویارویی قرار دارد.

در همین حال، منابع المانیتور در وزارت خارجه، پنتاگون و شورای امنیت ملی، می‌گویند که رفته‌رفته رویکردی عمل‌گرایانه‌تر در بحث‌های سیاستگذاری دست بالاتر را به خود اختصاص می‌دهد.

یک مقام پیشین دولت آمریکا به المانیتور گفت: «مک‌مستر بخشی از مشکلات را حل کرده اما ترامپ هنوز همان ترامپ است. او کماکان به بنن، [دامادش جرد] کوشنر و سایر اعضای تیم، گوش می‌کند.»

رکس تیلرسون، وزیر خارجه، در این هفته گفت که سیاست ترامپ در قبال ایران، متمایل به حفظ برجام نیست.

او روز سه‌شنبه در وزارت خارجه به روزنامه‌نگاران گفت: «رئیس جمهوری… نارضایتی خود را از برجام به عنوان یک ابزار، کاملاً واضح بیان کرده است. اما ما به گفت‌وگو درباره ابزارهای توافق، این‌که آیا توافق ابزاری دارد یا ندارد، ادامه می‌دهیم.»

تیلرسون گفت: «ما با سایر طرف‌ها، به‌ویژه اروپایی‌ها، بر روی توافق کار می‌کنیم تا اطمینان یابیم که تمامی ابعاد توافق به طور کامل اجرا می‌شود و ایران را برای تعهداتش مسئول کنیم و در واقع، ایران را به چالش می‌کشیم که آیا به تعهداتش و روح برجام پای‌بند بوده است یا خیر. ما به رویکردمان مبنی بر ارزیابی‌ها در جهت ادامهٔ توافق و حفظ تسهیل تحریم‌ها ادامه می‌دهیم.»

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید