اعطای دومین جایزه ادبی آلمان به یک نویسنده ایرانی

0
548

ده سال بعد، لاله ۱۴ ساله به همراه مادرش، ناهید، برای نخستین بار پا به خاک ایرانی می‌گذارد که در آن تولد یافته. او خود را در این سرزمین بیگانه می‌یابد، سرزمینی پرهیاهو، با آفتابی سوزان. اما خویشاوندان چنان استقبال پرشور و احساسی از او می‌کنند که او تاکنون تجربه‌اش را نداشته است: «در اطراف من صدای تنبک و سنتور بلند است، انسان‌هایی که گونه‌هایم را می‌بوسند، دست بر موهایم می‌کشند و وقتی روسری از سر می‌اندازم و کفش‌ها را برمی‌کَنَم و پا بر فرش نرم می‌گذارم، احساس می‌کنم مرا بر روی دست می‌برند.» رمان شیدا بازیار با عنوان “شب‌های آرام تهران” در محافل ادبی آلمان و میان کتاب‌خوانان آلمانی مشهور شده است. این رمان که اوایل سال ۲۰۱۶ به بازار آمده است، از نظر برخی منتقدان ادبی، بهترین اثر ادبی سال است. پیش‌تر “جایزه ادبی اولا هان” آلمان نیز به این نویسنده جوان تعلق گرفته بود. خبرگزاری آلمان گزارش داده است که جایزه ادبی اووه یوسنیون در ۲۹ سپتامبر به شیدا بازیار در براندنبورگ اهدا می‌شود.

اعطای دومین جایزه ادبی آلمان به یک نویسنده ایرانی

رمان شیدا بازیار با عنوان “شب‌های آرام تهران” برای دومین بار در آلمان یک جایزه ادبی می‌گیرد. رمان بازیار بازتاب زندگی نسل‌های بعد از انقلاب ۵۷ است. این نویسنده جوان زندگی ۴ نسل از خانواده خود را در کتابش توصیف می‌کند.

Shida Bazyar (Joachim Gern)

خبرگزاری آلمان روز جمعه (اول سپتامبر/ ۱۰ شهریور) گزارش داده است که جایزه ادبی “اووه یونسون” ۲۰۱۷ به رمان شب‌های آرام تهران شیدا بازیار، نویسنده جوان ایرانی- آلمانی تعلق گرفت. این جایزه ادبی ۵ هزار یورویی از طرف بنیاد ادبیات “مکلنبورگ” به خانم بازیار اهدا می‌شود.

این نویسنده جوان در رمان خود موفق شده است سرنوشت خانواده مهاجر خود را به قلم بکشد. خانواده او در آستانه انقلاب در سال ۱۹۷۸ از ایران فرار کردند.

دلایل گزینش رمان برای جایزه ادبی

هیات داوران جایزه ادبی اووه یونسون درباره دلایل گزینش رمان این نویسنده ایرانی چنین توضیح داده‌اند: «شیدا بازیار توانسته است چکیده‌ای از جهانی را به تصویر بکشد که در آن با تکیه بر رویدادهای مشخص تاریخی مسائل اساسی هستی انسانی مطرح می‌شوند.»

در داستان خانم بازیار همانگونه که هیات داوران گفته‌اند مسائل مهمی چون میهن و از دست دادن آن، خیانت، قدرت و سوءاستفاده از قدرت، آزادی و همچنین از شجاعت مدنی و تصمیم درباره سرنوشت مطرح می‌شوند. اینها همان مسائلی هستند که ذهن این نویسنده جوان را به خود مشغول کرده است.

Buchcover Shida Bazyar Nachts ist es leise in Teheran (Kiepenheuer & Witsch)رمان شب‌های آرام تهران

شیدا بازیار که در سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) در شهر هرمس‌کایل در ایالت راینلندفالس در خانواده‌ای مهاجر به دنیا آمده است، در رمان خود سرنوشت یک انقلابی کمونیست به نام بهزاد را بازگو می‌کند که در بحبوحه ‌و شوریدگی جامعه در انقلاب ۵۷ با دانشجوی جوان ادبیات، ناهید، در یک گروه سیاسی آشنا شده و به او دل می‌بندد؛ عشقی که به ازدواج می‌انجامد.

این زوج پس از گذراندن یک دوره زندگی مخفی در سال‌های پس از انقلاب، پس از آنکه بسیاری از دوستان و همفکران آنها به زندان افتاده و کشته شده‌اند، در سال ۱۳۷۰ برای حفظ جان خود و دو فرزندشان، مجبور می‌شوند از مسیر مناطق مرزی کوهستانی وطن را ترک کرده و خود را به آلمان برسانند.

ده سال بعد، لاله ۱۴ ساله به همراه مادرش، ناهید، برای نخستین بار پا به خاک ایرانی می‌گذارد که در آن تولد یافته. او خود را در این سرزمین بیگانه می‌یابد، سرزمینی پرهیاهو، با آفتابی سوزان. اما خویشاوندان چنان استقبال پرشور و احساسی از او می‌کنند که او تاکنون تجربه‌اش را نداشته است: «در اطراف من صدای تنبک و سنتور بلند است، انسان‌هایی که گونه‌هایم را می‌بوسند، دست بر موهایم می‌کشند و وقتی روسری از سر می‌اندازم و کفش‌ها را برمی‌کَنَم و پا بر فرش نرم می‌گذارم، احساس می‌کنم مرا بر روی دست می‌برند.»

رمان شیدا بازیار با عنوان “شب‌های آرام تهران” در محافل ادبی آلمان و میان کتاب‌خوانان آلمانی مشهور شده است. این رمان که اوایل سال ۲۰۱۶ به بازار آمده است، از نظر برخی منتقدان ادبی، بهترین اثر ادبی سال است. پیش‌تر “جایزه ادبی اولا هان” آلمان نیز به این نویسنده جوان تعلق گرفته بود.

خبرگزاری آلمان گزارش داده است که جایزه ادبی اووه یوسنیون در ۲۹ سپتامبر به شیدا بازیار در براندنبورگ اهدا می‌شود.

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید