نامه ۲۵ وزیر خارجه سابق به کنگره آمریکا در حمایت از برجام

0
835

 این نکته‌ای است که در نامه سرگشاده ۲۵ وزیر خارجه سابق هم مورد تاکید قرار گرفته است. آنها نوشته‌اند: «در غیاب شاهد و مدرکی حاکی از این که ایران به توافق پایبند نبوده، هیچ توجیهی برای کناره‌گیری ایالات متحده از برجام وجود ندارد.» نامه سرگشاده وزرای سابق خارجه از جمله به امضای مادلین آلبرایت از آمریکا، شلومو بن‌عامی از اسرائیل، یوشکا فیشر از آلمان، عمر موسی از مصر، مروان معاشر از اردن و جرج پاپاندرئو از یونان رسیده است. امضاکنندگان نامه در ادامه هشدار داده‌اند که نتیجه کناره‌گیری ایالات متحده از برجام از دست دادن اعتبار کشور خواهد بود و «انزوا از جامعه بین‌الملل». آنها نوشته‌اند: «اگر آمریکا اعتبارش را از دست بدهد، عواقب این بی‌اعتباری برای امنیت خودش و امنیت متحدانش فاجعه‌بار خواهد بود». این نخستین بار نیست که شخصیت‌ها و مقامات از کشورهای مختلف برای حفظ توافق اتمی با جمهوری اسلامی به مجلسین ایالات متحده متوسل شده‌اند. پیشتر نیز وزیران خارجه و رهبران کشورهای اروپایی بر حفظ این توافق تاکید کرده و از کنگره آمریکا خواسته‌اند که از آن حمایت کند.

نامه ۲۵ وزیر خارجه سابق به کنگره آمریکا در حمایت از برجام


مادلین آلبرایت، وزیر خارجه در دولت بیل کلینتون، یکی از امضاکنندگان نامه به کنگره این کشور است.

مادلین آلبرایت، وزیر خارجه در دولت بیل کلینتون، یکی از امضاکنندگان نامه به کنگره این کشور است.

چندین وزیر خارجه سابق، از آمریکا تا مصر و اسرائیل، در نامه‌ای سرگشاده به کنگره ایالات متحده ضمن تاکید بر عدم وجود دلیلی برای کناره‌گیری این کشور از توافق اتمی با ایران، خواستار ادامه تعهد آمریکا به برجام شدند.

آنها از کنگره آمریکا خواسته‌اند که به برجام متعهد مانده و از هر گونه «اقدام یک‌جانبه برای بسط و تغییر یا مذاکره مجدد» درباره مفاد این توافق خودداری کند.

این نامه که تاریخ چهارشنبه ۲۶ مهرماه را بر خود دارد خطاب به پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، میچ مک‌کانل رهبر اکثریت در سنا، نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، و چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس سنا نوشته شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که همواره از مخالفان سرسخت توافق اتمی موسوم به برجام بوده که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین، از معماران اصلی آن بود روز جمعه، ۲۲ مهرماه، به چندین روز گمانه‌زنی پایان داده و در پایبندی ایران به این توافق شک کرد.

آقای ترامپ گفت که «بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیار او قرار گرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیست».

با اعلام عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی وی، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در این باره تصمیم گرفته و یا توافق را ادامه دهد یا در مورد اعمال تحریم‌هایی جدید برای ایران تصمیم بگیرد.

این در حالی است که بر اساس گفته و موضع دیگر شرکای آمریکا در برجام و همین طور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی هم‌چنان به تعهد خود به مفاد توافق اتمی وفادار بوده و از آن منحرف نشده است.

این نکته‌ای است که در نامه سرگشاده ۲۵ وزیر خارجه سابق هم مورد تاکید قرار گرفته است.

آنها نوشته‌اند: «در غیاب شاهد و مدرکی حاکی از این که ایران به توافق پایبند نبوده، هیچ توجیهی برای کناره‌گیری ایالات متحده از برجام وجود ندارد.»

نامه سرگشاده وزرای سابق خارجه از جمله به امضای مادلین آلبرایت از آمریکا، شلومو بن‌عامی از اسرائیل، یوشکا فیشر از آلمان، عمر موسی از مصر، مروان معاشر از اردن و جرج پاپاندرئو از یونان رسیده است.

امضاکنندگان نامه در ادامه هشدار داده‌اند که نتیجه کناره‌گیری ایالات متحده از برجام از دست دادن اعتبار کشور خواهد بود و «انزوا از جامعه بین‌الملل».

آنها نوشته‌اند: «اگر آمریکا اعتبارش را از دست بدهد، عواقب این بی‌اعتباری برای امنیت خودش و امنیت متحدانش فاجعه‌بار خواهد بود».

این نخستین بار نیست که شخصیت‌ها و مقامات از کشورهای مختلف برای حفظ توافق اتمی با جمهوری اسلامی به مجلسین ایالات متحده متوسل شده‌اند.

پیشتر نیز وزیران خارجه و رهبران کشورهای اروپایی بر حفظ این توافق تاکید کرده و از کنگره آمریکا خواسته‌اند که از آن حمایت کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید