پلنگ ایرانی اسیر شده در قفقاز به زودی آزاد می‌شود

0
956

خبرگزاری تاس یادآوری می‌کند که تا اواسط قرن بیستم تعداد زیادی پلنگ ایرانی در منطقه قفقاز زندگی می‌کردند. ولی در دهه ۵۰ میلادی تعداد آنها به‌شدت کاهش یافت و تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی در بخشی از این منطقه کاملاً نایاب شده یا از بین رفتند. در بررسی‌هایی که در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ صورت گرفت مشخص شد که فقط ۱۰ تا ۱۵ قلاده پلنگ ایرانی در تمام حیات وحش روسیه باقی مانده است. در سال ۲۰۰۵ کارشناسان بنیاد جهانی طبیعت در روسیه و آکادمی علوم روسیه طرح جامع و درازمدتی را برای بازگرداندن پلنگ ایرانی به حیات وحش منطقه قفقاز تنظیم کردند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شخصاً از سال ۲۰۰۹ از این طرح حمایت کرده است. در سال ۲۰۰۹ با حمایت بنیاد جهانی طبیعت یک مرکز نگهداری و بازپروری پلنگ ایرانی در پارک وحش اطراف شهر سوچی آغاز به کار کرد. در آغاز کار دو پلنگ نر از ترکمنستان و دو پلنگ ماده از ایران در این منطقه رها شدند. بعدها یک جفت پلنگ از باغ وحش لیسبون به منطقه آورده شد و اولین توله‌های آنها در سال ۲۰۱۳ متولد شدند. تا سال ۲۰۱۶ در مجموع ۱۴ توله پلنگ متولد شدند. سه قلاده از آنها در ژوئن ۲۰۱۶ در مناطق حفاظت‌شده ناحیه قفقاز رها شدند.

پلنگ ایرانی اسیر شده در قفقاز به زودی آزاد می‌شود

رادیو فردا ـ 19.11.2017

یک قلاده پلنگ ایرانی در باغ وحشی در جمهوری چک

یک قلاده پلنگ ایرانی در باغ وحشی در جمهوری چک

وزارت منابع طبیعی روسیه روز جمعه ۲۶ آبان در بیانیه‌ای گفت یک پلنگ از گونه پلنگ ایرانی که روز پنجشنبه در آبخاز اسیر شده بود پس از گذراندن مدت کوتاهی در مرکز نگهداری و بازپروری این حیوانات در اطراف شهر سوچی به حیات وحش بازگردانده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تاس این پلنگ به نام ویکتوریا، یکی از سه پلنگ ایرانی است که در ژوئیه ۲۰۱۶ در حیات وحش رها شدند.

وزارت منابع طبیعی روسیه در بخشی از بیانیه خود گفت: «پس از شناسایی این جانور مقامات مسئول در آبخاز آن را به مرکز نگهداری و بازپروری پلنگ‌ها در حومه سوچی بازگرداندند. ویکتوریا همراه با یک قلاده مجهز به ردیاب ماهواره‌ای به زودی در حیات وحش منطقه قفقار رها خواهد شد.»

این پلنگ که به مدت یک هفته شبانه مرغ‌های یک روستای آبخاز را شکار می‌کرد بالاخره روز پنجشنبه در تله‌ای که اهالی محل ساختند به دام افتاد. آنها با قراردادن یک مرغ زنده در قفس بزرگی پلنگ را به داخل تله کشاندند و آن را اسیر کردند. به حیوان هیچ آسیبی وارد نشد و کارشناسان حیات وحش قفقاز و باغ وحش مسکو برای تشخیص هویت این جانور وحشی به منطقه اعزام شدند.

فاصله بین آخرین نقطه‌ای که این پلنگ در اواسط ژوئن ۲۰۱۷ دیده شده بود تا این روستا در منطقه آبخاز که پلنگ در آنجا گرفتار شد حدود ۱۰۰ کیلومتر است. این نکته نظر کارشناسان را تایید می‌کند که این جانوران به محیط زیست بسیار گسترده‌ای نیاز دارند.

خبرگزاری تاس یادآوری می‌کند که تا اواسط قرن بیستم تعداد زیادی پلنگ ایرانی در منطقه قفقاز زندگی می‌کردند. ولی در دهه ۵۰ میلادی تعداد آنها به‌شدت کاهش یافت و تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی در بخشی از این منطقه کاملاً نایاب شده یا از بین رفتند.

در بررسی‌هایی که در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ صورت گرفت مشخص شد که فقط ۱۰ تا ۱۵ قلاده پلنگ ایرانی در تمام حیات وحش روسیه باقی مانده است.

در سال ۲۰۰۵ کارشناسان بنیاد جهانی طبیعت در روسیه و آکادمی علوم روسیه طرح جامع و درازمدتی را برای بازگرداندن پلنگ ایرانی به حیات وحش منطقه قفقاز تنظیم کردند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شخصاً از سال ۲۰۰۹ از این طرح حمایت کرده است.

در سال ۲۰۰۹ با حمایت بنیاد جهانی طبیعت یک مرکز نگهداری و بازپروری پلنگ ایرانی در پارک وحش اطراف شهر سوچی آغاز به کار کرد.

در آغاز کار دو پلنگ نر از ترکمنستان و دو پلنگ ماده از ایران در این منطقه رها شدند. بعدها یک جفت پلنگ از باغ وحش لیسبون به منطقه آورده شد و اولین توله‌های آنها در سال ۲۰۱۳ متولد شدند. تا سال ۲۰۱۶ در مجموع ۱۴ توله پلنگ متولد شدند. سه قلاده از آنها در ژوئن ۲۰۱۶ در مناطق حفاظت‌شده ناحیه قفقاز رها شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید