فرار پرماجرای سرباز کره شمالی به کره جنوبی

0
1114

استحکامات نظامی منطقه غیرنظامی مرزی دو کره قابل توجه است اما در منطقه امنیتی مشترک هیچ مانع امنیتی مشهودی در مرز میان دو کشور که به لحاظ فنی هنوز در جنگ هستند، دیده نمی‌شود. حتی پست بازرسی کره شمالی هم به نظر موانع عادی ایست بازرسی را هم نداشت. یونگ ووک، محقق ارشد مرکز امنیتی و دفاعی کره جنوبی به بی‌بی‌سی کره‌ای گفته است دلیل این امر می‌تواند به هدف اصلی از منطقه امنیتی مشترک که در معاهده ترک مخاصمه دو کره اشاره شده برگردد. او می‌گوید این منطقه برای این ساخته شد تا محل بی‌طرفی برای مذاکرات ترک مخاصمه باشد. یونگ ووک می‌گوید این مذاکرات پیشتر به طور مرتب برگزار می‌شد و جایی بود که ارتش دو کشور با هم همکاری می‌کردند. نام منطقه امنیتی مشترک هم به همکاری‌های مشترک ارتش‌های دو کشور بر می‌گردد. کشمکش سال ۱۹۷۶ که به حادثه قتل با تبر معروف شد و در آن سربازان کره شمالی، سربازان آمریکایی را که در حال هرس درخت بودند، کشتند باعث شد تا مقررات جدیدی شکل بگیرد و بر مبنای آن ارتش‌های دو کشور در همان سوی خود بمانند. یونگ ووک می‌گوید جاهای کمی برای پنهان شدن وجود دارد. خانه آزادی در مرز جنوبی تنها یک نقطه ورود دارد و به همین برای فردی که از کره شمالی فرار کند، پنهان شدن در آن کار بسیار سختی خواهد بود.

فرار پرماجرای سرباز کره شمالی به کره جنوبی

  • 26 نوامبر 2017 – دویچه وله
کره شمالیحق نشر عکسUNITED NATIONS COMMAND
Image captionسرباز کره شمالی که فرار کرد

تصاویر خارق‌العاده‌ای از فرار اخیر یک سرباز کره شمالی از مرز به کره جنوبی منتشر شده است.

روز سیزده نوامبر امسال، یک سرباز کره شمالی با خودرو تا منطقه امنیتی مشترک با کره جنوبی راند و سپس به سرعت به آن سوی مرز دوید در حالی که سربازان کره شمالی بارها به سوی او تیراندازی کردند.

منطقه امنیتی مشترک تنها نقطه در منطقه غیرنظامی مرزی دو کره است که سربازان رو دروی هم هستند. این منطقه در روستای پانمونجوم، به محلی برای گردشگری برای مردم کره جنوبی تبدیل شده است.

فرماندهی سازمان ملل که نظارت بر نیروهای خارجی مستقر در کره جنوبی را بر عهده دارد گفته است این تصاویر که تیراندازی سربازان کره‌شمالی و عبور از خط جداساز را نشان می‌دهد، آشکارا ناقض معاهده ترک مخاصمه‌ای است که پس از جنگ کره امضا شد.

این تصاویر همچنین بینش نادری از اتفاقات آن روز و رفتار طرفین ارائه می‌کند.


سرباز فراری نزدیک بود گیر بیفتد

با تماشای تصاویر دوربین مداربسته، این که این سرباز توانسته جان سالم به در برد، امر خارق‌العاده‌ای به نظر می‌رسد.

سربازان کره شمالی چند ثانیه پس از این که خودروی سرباز با مشکل رو‌به‌رو شد و او از آن خارج شد به سویش دویدند و از فاصله بسیار نزدیکی به او شلیک کردند.

او شروع به دویدن می‌کند و چند متر جلوتر به زمین می‌افتد. البته او در این زمان از دسترس نیروهای کره شمالی دور شده بود و پای دیوار مجتمع خانه آزادی کره جنوبی افتاده بود.

سرباز فراری پای دیوار روی انبوهی برگ افتاده بودحق نشر عکسUN COMMAND
Image captionسرباز فراری پای دیوار روی انبوهی برگ افتاده بود

ظاهرا هیچ مانع فیزیکی وجود نداشت

سرباز فراری در خودرویش از جلوی آنچه شبیه پست بازرسی کره شمالی بود رد شد و به سوی مرز راند و سپس از خودرو خارج شد و به سوی مرز کره جنوبی دوید.

اگر خودرویش خراب نمی‌شد، می‌توانست همین مسیر را تا آخر براند. طبق گزارش‌ها، چرخ خودرو در این مسیر در آمد.

خانه آزادی در سمت جنوبی منطقه امنیتی مشترکحق نشر عکسAFP/GETTY IMAGES
Image captionخانه آزادی در سمت جنوبی منطقه امنیتی مشترک

استحکامات نظامی منطقه غیرنظامی مرزی دو کره قابل توجه است اما در منطقه امنیتی مشترک هیچ مانع امنیتی مشهودی در مرز میان دو کشور که به لحاظ فنی هنوز در جنگ هستند، دیده نمی‌شود.

حتی پست بازرسی کره شمالی هم به نظر موانع عادی ایست بازرسی را هم نداشت.

یونگ ووک، محقق ارشد مرکز امنیتی و دفاعی کره جنوبی به بی‌بی‌سی کره‌ای گفته است دلیل این امر می‌تواند به هدف اصلی از منطقه امنیتی مشترک که در معاهده ترک مخاصمه دو کره اشاره شده برگردد.

سرباز کره شمالی وارد منطقه تحت کنترل کره جنوبی شد اما سریعا برگشتحق نشر عکسUN COMMAND
Image captionسرباز کره شمالی وارد منطقه تحت کنترل کره جنوبی شد اما سریعا برگشت

او می‌گوید این منطقه برای این ساخته شد تا محل بی‌طرفی برای مذاکرات ترک مخاصمه باشد. یونگ ووک می‌گوید این مذاکرات پیشتر به طور مرتب برگزار می‌شد و جایی بود که ارتش دو کشور با هم همکاری می‌کردند.

نام منطقه امنیتی مشترک هم به همکاری‌های مشترک ارتش‌های دو کشور بر می‌گردد.

کشمکش سال ۱۹۷۶ که به حادثه قتل با تبر معروف شد و در آن سربازان کره شمالی، سربازان آمریکایی را که در حال هرس درخت بودند، کشتند باعث شد تا مقررات جدیدی شکل بگیرد و بر مبنای آن ارتش‌های دو کشور در همان سوی خود بمانند.

یونگ ووک می‌گوید جاهای کمی برای پنهان شدن وجود دارد. خانه آزادی در مرز جنوبی تنها یک نقطه ورود دارد و به همین برای فردی که از کره شمالی فرار کند، پنهان شدن در آن کار بسیار سختی خواهد بود.


فرار چگونه صورت گرفت؟

نقشه

۱- خودروی سرباز فراری کره شمالی پس از آن که چرخ ماشینش افتاد، از حرکت باز ایستاد

۲-ماموران کره شمالی از ساختمان پانمونگاک به سرعت پایین آمدند تا ببینند چه اتفاقی افتاده است

۳- یک سرباز کره شمالی از نگهبانی در غرب مجتمع به سرعت خارج شد

۴- یک سرباز کره شمالی که دنبال سرباز فراری بود، فهمید از مرز عبور کرده و سریعا به داخل مرز کره شمالی برگشت

۵-سرباز فراری روی انبوهی از برگ پاییزی پای دیوار کوتاه ساختمان خانه آزادی کره جنوبی می‌افتد


یک سرباز کره شمالی برای مدت کوتاهی از مرز عبور کرد

یک سرباز کره شمالی که دنبال سرباز فراری دویده بود، ناگهان ایستاد و متوجه شد که وارد مرز کره جنوبی شده است. او بلافاصله برگشت و به سوی سایر ماموران مرزی کشورش که پشت یک پست بازرسی بودند، دوید.

فرماندهی سازمان ملل گفته است این کار ناقض معاهده ترک مخاصمه است.

اما در واقع خط جداساز دو کره که شمالی و کره جنوبی را به طور موقت از هم جدا می‌کند به طور کامل در منطقه امنیتی مشترک علامت‌گذاری نشده است.

سربازان کره شمالی در خط جداساز میان دو کرهحق نشر عکسAFP/GETTY IMAGES
Image captionسربازان کره شمالی در خط جداساز میان دو کره

تصاویری که فرماندهی سازمان ملل منتشر کرده، سرباز فراری را در حال دویدن در مسیری پوشیده از برگ نشان می‌دهد و مامور مرزی به نظر خبردار نیست که او از مرز رد شده است.


مقررات سفت و سختی در باره اقدامات نظامی در منطقه امنیتی مشترک وجود دارد

فرماندهی سازمان ملل گفته است ماموران کره شمالی با تیراندازی به سوی سرباز فراری در مسیر مرز کره جنوبی در منطقه امنیتی مشترک، مقررات موجود را نقض کرده‌اند.

در معاهده ترک مخاصمه که در سال ۱۹۵۳ به امضا رسید و به جنگ میان دو کره با آتش‌بس پایان داد، دو طرف توافق کردند “در منطقه غیرنظامی مرزی، هیچ اقدام خصمانه‌ای علیه یکدیگر یا علیه این منطقه انجام ندهند.”

سخنگوی نیروهای آمریکایی که زیر نظر فرماندهی سازمان ملل فعالیت می‌کنند گفته است نیروهای کره جنوبی “خویشتن‌داری قابل‌تحسینی” از خود نشان دادند و به تیراندازی متقابل دست نزدند.

او به بی‌بی‌سی گفته است یافته‌های تحقیقات بازرسان “مطابق معمول” به کره شمالی ارائه شد. در این روش، یافته‌ها از مرز کره جنوبی خوانده شد و نیروهای کره شمالی آن را از آن سو ضبط کردند.

آنها اکنون منتظر هستند ببینند کره شمالی‌ها آماده ملاقات و بررسی این حادثه و راه‌های پرهیز از تکرار آن هستند یا نه.


بینشی کم سابقه از واکنش کره شمالی

در این ماجرا، نیروهای امنیتی کره شمالی به وضوح به سلاح مسلح هستند اما واکنش آنها به نظر سراسیمه است.

در بدو ماجرا آنها این فرصت را داشتند تا سرباز فراری را در پست بازرسی متوقف کنند اما او در زمانی که سرباز مامور به نظر وحشت‌زده شده بود او از این پست عبور کرد.

مامور مرزی به دنبال خودرو دویدحق نشر عکسUN COMMAND
Image captionمامور مرزی به دنبال خودرو دوید

سپس ماجرای ورود مامور مرزی به کره جنوبی روی داد و بعد تیراندازی سربازان به سرباز فراری که این اتفاقات یا از سر حادثه روی دادند یا آنها در سراسیمگی این حادثه پروتکل‌های موجود را فراموش کردند یا تصمیم به نقض مقررات گرفتند.

بلافاصله پس از این حادثه، مجموعه‌ای از نیروهای کره شمالی در سوی شمالی منطقه امنیتی مشترک مردد دیده می‌شوند و سپس از محل دور می‌شوند. یکی از این سربازان، اسلحه خود را زمین می‌گذارد تا کفش یا شلوار خود را مرتب کند.

سلاحی که این سرباز در دست داشت توجه شماری از ناظران را جلب کرده است.

یانگ ووک به بی‌بی‌سی گفته است در تئوری، در منطقه امنیتی مشترک تنها اجازه حمل اسلحه دستی داده شده اما در عمل سربازان کره شمالی اسلحه‌های بزرگ‌تری را حمل می‌کنند و برای همین ارتش کره جنوبی هم سلاح‌های سنگین‌تری را برای احتمال مواجه با حمله و تجاوز احتمالی آماده کرده است.

سرباز کره شمالی که در منتهی‌الیه سمت چپ عکس دیده می‌شود سلاحش را برای دقایقی زمین گذاشتحق نشر عکسUN COMMAND
Image captionسرباز کره شمالی که در منتهی‌الیه سمت چپ عکس دیده می‌شود سلاحش را برای دقایقی زمین گذاشت

به گفته فرماندهی سازمان ملل، نیروهای کره جنوبی دارای طرح و برنامه بودند و بدون آن که بدانند ماجرا چیست و ممکن است تله‌ای در کار باشد، سریعا سرباز فراری را نجات دادند.

آنها نزدیک به ۴۰ دقیقه منتظر ماندند و سپس محتاطانه و پنهانی به سمت سرباز فراری کره شمالی سینه‌خیز رفتند و او را بردند.

امواج فروسرخ نشان داد سربازان کره جنوبی، سرباز فراری کره شمالی را با خود بردندحق نشر عکسUN COMMAND
Image captionامواج فروسرخ نشان داد سربازان کره جنوبی، سرباز فراری کره شمالی را با خود بردند

فرار از منطقه غیرنظامی مرزی دو کره و منطقه امنیتی مشترک بسیار نادر است و هیچ یک از موارد فرار تا کنون چنین پرماجرا نبوده است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید