• ایران قلم:این همه صدام حسین در “جوار خاک میهن” برایتان بشگن زد، به جایی رسیدید که الان از فرنگ برسید؟    :   " بشکن زدن " که چیزی نیست، اگر ترامپ ، با دست های خودش صدام حسین را از قبر در بیاورد و به همراه ترکی فیصل و جولیانی ...
  • محمد حسین سبحانی: مسعود رجوی در کمای مغزی است    :    حضور مجاهدین خلق در عراق ، چه در اشرف و چه  در لیبرتی ، ظرفی بوده است که توهم اعضا را برای باصطلاح  روشن کردن دوباره موتور ارتش آزادیبخش   دامن ...
  • ایران قلم: سرکار خانم عاصمه جیلانی ! لطفا اشتباه آقای احمد شهید را تکرار نکنید    :   متاسفانه در گذشته آقای احمد شهید از  کانال منابع سازمان مجاهدین تغذیه می شدند، همان های که خود خشونت را تولید می کنند، و خود زندان ، زندانبان و شکنجه گر ...
  • سبحانی: مجاهدین ظرف بی بدیل جغرافیای عراق را جهت استمرار استراتژی خشونت برای همیشه از دست دادند    :   بنابراین جغرافیای عراق ظرف بی بدیلی برای مجاهدین خلق در راستای استمرار استراتژی خشونت و ترور و جنگ مسلحانه بود که مجاهدین خلق با حضور در آلبانی با صدای ...
  • محمد حسین سبحانی:سازمان مجاهدین در “مرداب” یک گام به جلو حرکت کرده است    :   سازمان مجاهدین بعد از سرنگونی صدام حسین باید بها و تاوان سیاسی و تشکیلاتی آغاز مبارزه مسلحانه و خشونت طلبانه را  تمام و کمال می پرداخت، ولی به ...
  • مصاحبه ایران قلم با سبحانی ـ هنوز زخم های خشونت و مبارزه مسلحانه التیام نیافته است    :   البته من قصد نداشتم که شورشیان فارک را با مجاهدین خلق مقایسه کنم، انچه اشاره کردم درس تاریخی است که سازمان مجاهدین می تواند از عمق نفرت و دوری مردم از ...
  • “جغد جنگ” نمایشی از خردورزی و صلح علیه جنگ

    موسیقی این نمایش اما خود داستان دیگری است. فرامرز اصلانی خواننده سرشناس پاپ به درخواست علامه‌زاده بر روی اشعار ملک‌الشعراء بهار موسیقی گذاشته و آن را با گیتار همیشگی خود تنها برای این نمایش اجرا کرده است.  اما چند هفته‌ای پیش از اجرا، علامه‌زاده در جریان تمرین‌ها به این فکر می‌افتد که حیف است درباره سیاوش قطعه‌ای موسیقایی در نمایش نباشد و به همین دلیل از فرامرز اصلانی می‌خواهد که بخشی از شاهنامه را که داستان فغان و شیون فرنگیس پس از شنیدن خبر مرگ شویش، سیاوش به دستور پدرش، افراسیاب است اجرا کند. “جغد جنگ” ترکیبی از یک متن قوی با بازی‌ای بسیار پخته و توانا و موسیقی‌ای است که نه کم و نه زیاد، در همان جایی که باید باشد، به کمک متن و صحنه می‌آید. شاید همین ترکیب بود که توانست تماشاگرانی را که اکثرا سالهاست در خارج از ایران زندگی می‌کنند و با زبان فارسی پیوندی دائمی و هرروزه ندارند، بیش از یک ساعت به پای این نمایش بنشاند؛ نمایشی که فهم متن آن در برخی جاها برای کسی که در ایران هم زندگی می‌کند، سخت بود. با وجود سنگینی متن نمایش اما این کار با تحسین و تشویق زیاد تماشاگران روبرو شد. “جغد جنگ” تا کنون چندین اجرا از جمله در اسپانیا داشته و قرار است در آمریکا با اجرای زنده فرامرز اصلانی و نیز در کشورهای دیگر اروپا به روی صحنه رود. 

    “جغد جنگ” نمایشی از خردورزی و صلح علیه جنگ

    دویچه وله ـ 30.11.2017

    در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر ایرانی در شهر کلن آلمان نمایش “جغد جنگ” اثر رضا علامه‌زاده با با بازی حمید عبدالملکی به روی صحنه رفت. این نمایش با استقبال بسیار زیاد تماشاگران روبرو شد.

    “جغد جنگ”؛ داستانی از پیران ویسه با الهام از ملک‌الشعراء بهار و شعر معروف اوست:
    فغان ز جغد جنگ و مرغوای او
    که تا ابد بریده باد نای او

    رضا علامه‌زاده این نمایش تک‌نفره را بر اساس فیلمنامه “سوگواره پیران” خود نوشته که بیش از ۲۰ سال پیش به تحریر درآورده بود؛ متنی سنگین هم‌سنگ با شاهنامه با اجرای تنها یک بازیگر و یک نیمکت.

    او به دویچه‌وله می‌گوید با دیدن نمایشنامه “کشف آمریکا” اثر داریوفو که نمایشی تک‌نفره است به این فکر افتاده که سناریوی “سوگواره پیران” خود را به نمایشی تک‌نفره تبدیل کند.

    داستان آشناست؛ داستان کیخسرو پسر سیاوش که پس از کشته شدن پدرش به دستور افراسیاب، پادشاه توران، تنها با خردورزی پیران ویسه از مرگ در امان می‌ماند و در نهایت با کمک گیو، سردار ایرانی به ایران می‌گریزد و پادشاه ایران می‌شود.

    با وجود تلاش پیران ویسه در تمامی این سال‌ها برای جلوگیری از جنگ میان ایران و توران بر سر خون سیاوش ، در نهایت این جنگ در زمان پادشاهی کیخسرو در می‌گیرد و خود پیران قربانی آن می‌شود.

    این تراژدی شاید از این رو که در نهایت آن کس که بیش از همه علیه جنگ بود به دستور آنکه بزرگش کرده و برای او حکم پدر را دارد کشته می‌شود، مانند دیگر تراژدی‌های شاهنامه باشد اما رضا علامه‌زاده آن را از این نظر که نمایشی از خردورزی و صلح‌جویی است مجزا از سایر داستان‌های جنگی شاهنامه می‌داند و از همین رو این بخش از شاهنامه را برای بازروایی انتخاب کرده است.

    او می‌گوید: «مرغوای جغد جنگ به نظر من الان هم در ایران و خاورمیانه و هم در تمام جهان به گوش می‌رسد. از این زاویه مسئله نفرت از جنگ چیزی است که هر آدم روشنفکر و آگاهی باید آن را بازتاب دهد.»

    تنها بازیگر این نمایش- حمید عبدالملکی- با یک دست لباس ساده که در کل نمایش تغییر نکرد و با بازی در بیش از ۱۰ نقش؛ گاه در قالب پیران، گاه افراسیاب و گیو و گاه فرنگیس یا همسر پیران و تکه‌ای نیز به عنوان نقال و شاهنامه‌خوان، با تنها دکور موجود- یک نیمکت- بیش از یک ساعت نفس را در سینه تماشاگر حبس کرد.

    بیشتر بخوانید: آغاز بیست و چهارمین جشنواره تئاتر ایرانی در شهر کلن آلمان

    عبدالملکی به دویچه‌وله می‌گوید که در طول بیش از شش ماه تمرین این نمایش گاه خواسته چیزی به صحنه اضافه کند یا در برخی صحنه‌ها ماسک بر چهره بزند اما علامه‌زاده به شدت مخالفت کرده است.

    علامه‌زاده در توضیح چرایی این پافشاری‌اش بر هرچه مینی‌مالیستی‌تر بودن نمایش می‌گوید: «اولا این یک سبک است و من می‌خواستم آن را حفظ کنم. بعد هم من همه تلاشم این بود که بدون کمترین کمک- دکور، لباس، نور- و تنها با استفاده از متن، بازی و موسیقی این کار را اجرا کنم.»

    موسیقی این نمایش اما خود داستان دیگری است. فرامرز اصلانی خواننده سرشناس پاپ به درخواست علامه‌زاده بر روی اشعار ملک‌الشعراء بهار موسیقی گذاشته و آن را با گیتار همیشگی خود تنها برای این نمایش اجرا کرده است.

    اما چند هفته‌ای پیش از اجرا، علامه‌زاده در جریان تمرین‌ها به این فکر می‌افتد که حیف است درباره سیاوش قطعه‌ای موسیقایی در نمایش نباشد و به همین دلیل از فرامرز اصلانی می‌خواهد که بخشی از شاهنامه را که داستان فغان و شیون فرنگیس پس از شنیدن خبر مرگ شویش، سیاوش به دستور پدرش، افراسیاب است اجرا کند.

    “جغد جنگ” ترکیبی از یک متن قوی با بازی‌ای بسیار پخته و توانا و موسیقی‌ای است که نه کم و نه زیاد، در همان جایی که باید باشد، به کمک متن و صحنه می‌آید. شاید همین ترکیب بود که توانست تماشاگرانی را که اکثرا سالهاست در خارج از ایران زندگی می‌کنند و با زبان فارسی پیوندی دائمی و هرروزه ندارند، بیش از یک ساعت به پای این نمایش بنشاند؛ نمایشی که فهم متن آن در برخی جاها برای کسی که در ایران هم زندگی می‌کند، سخت بود. با وجود سنگینی متن نمایش اما این کار با تحسین و تشویق زیاد تماشاگران روبرو شد.

    “جغد جنگ” تا کنون چندین اجرا از جمله در اسپانیا داشته و قرار است در آمریکا با اجرای زنده فرامرز اصلانی و نیز در کشورهای دیگر اروپا به روی صحنه رود.

    در همین زمینه:

    • تاریخ 27.11.2017
    • دیرش 15:22 دقیقه
    • نویسنده میترا شجاعی
    • کلیدواژه‌ها فستیوال تئاتر ایرانی در کلن, جغد جنگ, رضا علامه‌زاده
    • به اشتراک بگذارید ارسال صفحهFacebook TwitterGoogle+ بیشتر
    • دانلود فایل MP3 را ذخیره کنید
    • جاسازی جاسازی صوت
    • چاپ چاپ مطلب
    • لینک کوتاه شدهhttp://p.dw.com/p/2oLn3

    بیشتر بخوانید

    24.iranische Theater Festival in Köln

    آغاز بیست و چهارمین جشنواره تئاتر ایرانی در شهر کلن آلمان16.11.2017

    بیست و چهارمین جشنواره تئاتر ایرانی در شهر کلن آلمان از روز پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) آغاز شد. این جشنواره تا ۱۰ روز ادامه دارد و محل اجرای نمایش‌ها و رقص‌نمایش‌های گوناگون به زبان فارسی و آلمانی است.

    مطالب مرتبط :

    بی دقتی و یاخود زنی بعضی از رسانه های هویت طلب آذربایجانی

    مثلا ما ازگذشته های دور سراغ داریم که ناسیونالیست های آذربایجانی، سازمان مجاهدین خلق ایران را یکی از دشمنان زبان آذربایجانی دانسته وهمواره برحفظ فاصله با این جریان شووینیستی تاکید میکرد. این جریانات آذربایجانی ، ازهر طیف ودسته ای وبدون توجه باینکه درکدامیک ازنحله های فکری ناسیونالیزم آذربایجانی حضور دارند ، برای حفظ حرمت خود همواره فاصله ی زیادی با مجاهدین خلق که عملا به باند رجوی تبدیل ... مطلب کامل

    عوارض مبارزات مسلحانه و خشونت‌آمیز برای تغییر رژیم‌های سیاسی

    او بر این باور نیست که خشونت‌پرهیزی یک فلسفه ایده‌آلیستی و تاکتیکی منفعلانه است. برعکس، در درون استراتژی‌ها، سیاست‌ها و تاکتیک‌های خشونت‌پرهیز، نیروی مقاومت‌گر و افشاگری وجود دارد که نهادها و وضعیت مسلط را به چالش می‌کشد و در مشروعیت‌شان تردید ایجاد می‌کند. این شکل از مقاومت، برخاسته از خشم و عمل فعال علیه انواع بی‌عدالتی و تبعیض است. باتلر در کتاب خود می‌کوشد تا خشونت ... مطلب کامل

    عوارض مبارزات مسلحانه و خشونت‌آمیز برای تغییر رژیم‌های سیاسی

    حالا این فرقه ی پست در این غربت وبیکاری وبلا تکلیفی این ادما و هوادارای خودشو به بهانه ی کرونا مستمری را قطع کرده و انها رو بحال خودشون رها کرده.  ای فرقه ی پست که مدعی اسلام انقلابی هستید .ایا این کار شما بعد از سالیان بازی کردن با سرنوشت ادما با دروغ ونیرنگ و دجالیت ،حالا جواب این همه زحمت همینه ، ... مطلب کامل

    عوارض مبارزات مسلحانه و خشونت‌آمیز برای تغییر رژیم‌های سیاسی

    یک آدم ۹۸ ساله الان تو تلویزیون نروژ ۲ سال پیش داشت حرف می زد. جزو کانون های شورشی بوده. می گفت، به من گفتند این آدرس رو ببین شهر درامنت جنوب نروژ. برو یک کسی توی آن خانه است و بکشش. اونموقع که موبایل نبوده. می گفت من موتور سیکلت را گرفتم و رفتم اونجا نگاه کردم دیدم یه خونه ای هست و یک ... مطلب کامل

    عوارض مبارزات مسلحانه و خشونت‌آمیز برای تغییر رژیم‌های سیاسی

     براستی چرا این فرقه که دم از محوریت در عالم میزند اینقدر ضعیف و خار و ذلیل شده است ؟؟؟ به چه دلیل توان و کشش این را ندارد که فرزندی در حد مکالمه با مادرش صحبت کند در صورتیکه بقول رجوی در زمان شاه زمانیکه ما زیر اعدام بودیم مادرم به ملاقات من میآمد و حالا چه شده که حتی یک مکالمه مادر و فرزند را برنمیتابید ... مطلب کامل

    همچنان ترور و خشونت در دستور کار رهبری فرقه مجاهدین خلق

    این نمایش مسخره پرده های دیگری را هم در پی داشت تا اینکه رهبران مجاهدین، ابوالقاسم(محسن) رضایی را به برنامه ای دیگر از تلویزیون خود فرستاد تا این بار شدت عمل بیشتری از خود نشان دهد. آنها پرویز خزایی نماینده رجوی در نروژ را به پای این مجادله کشاندند تا آنچه خود نمی توانند بگویند را از زبان او جاری سازند ... مطلب کامل

    همچنان ترور و خشونت در دستور کار رهبری فرقه مجاهدین خلق

    درست است که موسی خیابانی با افرادی مثل مهدی ابریشمچی، عباس داوری ،محمود عطایی و دیگران تفاوت داشته است، اما او  یعنی موسی خیابانی هم زیر  مسعود رجوی جای می گرفته است و  اگر چه با بقیه اعضای مرکزیت فاصله داشته است ولی او هم  زیر مسعود رجوی جای داشته است. وقتی مسعود رجوی در هفتم مرداد فرار می کند و به فرانسه می رود در واقع ... مطلب کامل

    همچنان ترور و خشونت در دستور کار رهبری فرقه مجاهدین خلق

    اما تنها روزنه اى كه به من و ما اميد و جرقه  عشق و زندگى مي داد،  حضور خانواده ها براى ديدار با عزيزان اسير خود در چنگال رجوى بود. وقتى فرياد خانواده ها از پشت حصار پادگان اشرف با وجود محدوديت هاى رجوى كه در راستاى عدم شنيدن صداى خانواده بود، را مي شنيديم جرأت پيدا كرده و بذر اميد به زندگى در دلهاي مان كاشته ... مطلب کامل

    مجاهدین خلق یک فرقه هستند

    خب، آمریکا ارتجاعی ترین جناح را برای چنین اقدامی انتخاب کرده تا پروژه جانشین سازی آنها را پیش ببرد. اینها مجاهدین خلق نام دارند. گروهی از تبعیدیان ایرانی که از عملیات های ویژه آمریکا و اسرائیل علیه ایران حمایت می کنند. بله سازمان مجاهدین خلق که قبلا توسط ایالات متحده آمریکا در بین سازمان های تروریستی خطرناک طبقه بندی شده بود. گروهی که در ایران ... مطلب کامل

    محمد سیدی: عشق را پایانی نیست، بمناسبت درگذشت مادر فداکار آقای محمدیان

    رجوی خانواده را " الدنگ " و سد امیال فرقه گرایانه اش می‌داند و در فرقه مجاهدین عشق را حرام و ممنوع کرده است. چه عشق  به جنس مخالف و چه عشق  مادر و پدر به فرزند یا برعکس . چرا رجوی ابراز هر گونه  عاطفه را ، جز به خودش ، ممنوع کرده است؟ چرا این مادر فداکار و قهرمان که یک دهه قبل برای ملاقات فرزندش ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است.

    مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان می باشد

    تمام حقوق این سایت برای © 2020 ايران قلم. محفوظ است.
    marmaris escort - marmaris bayan escort - escort marmaris - marmaris escort bayan - haber | malatya haber | malatyahaber | malatya haberleri | malatya sondakika | malatya sondakika haberleri | malatya asayi haberleri | malatya spor haberleri | yeni malatyaspor | malatya reklam | yeilyurt haber | battalgazi haber | malatya belediye haberi | malatya rehber | yeilyurt belediyesi | battalgazi belediyesi | malatya bykehir belediyesi | yeilyurt belediyesi | malatya seim | malatya aday adaylar | malatya akparti adaylar | malatya mhp adaylar | malatya chp adaylar | malatya korona haberleri | malatya gncel | malatya haber 44 | malatya haber trafik kazas | malatya haber net |