واکنش‌های جهانی به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد اورشلیم

0
391

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، تاکید کرده که سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم منتقل خواهد شد و در این راستا تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز نمی‌تواند این نظر آمریکا را تغییر دهد. سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در ادامه خواهان احترام بیشتر کشورهای جهان به مقام و موقعیت آمریکا شد. او دلیل این احترام را بودجه عظیمی دانست که آمریکا در اختیار سازمان ملل متحد قرار داده است. واتیکان، پایگاه معنوی آیین مسیح، نیز اعلام کرده که اورشلیم شرایط بسیار خاصی در جهان دارد و این شرایط خاص به خاطر تقدس این شهر برای هر سه دین ابراهیمی، اسلام، مسیحیت و یهودیت است. واتیکان تاکید دارد که اورشلیم تنها زیر نظارت بین‌المللی می‌تواند این موقعیت خاص را حفظ کند. “انزوای سیاسی ایالات متحده” ۱۲۸ کشور جهان به قطعنامه‌ای که در مخالفت با موضع آمریکا تنظیم شده بود، رأی مثبت دادند. ۹ کشور تصمیم آمریکا را تأیید کردند و ۳۵ کشور رأی ممتنع دادند.

واکنش‌های جهانی به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد اورشلیم

22.12.2017 ـ دویچه وله

۱۲۸ کشور جهان به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که علیه تصمیم آمریکا بود، رأی مثبت دادند. کشورهای اسلامی، در کنار قدرت‌های اروپایی تصمیم ترامپ را نادرست می‌دانند. واکنش‌ها به تصویب این قطعنامه ادامه دارد.

Symbolbild UN Generalversammlung (picture-alliance/dpa/Daniel Bockwoldt)

واکنش‌ها نسبت به تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه دارد. شامگاه پنجشنبه (۲۱ دسامبر) این نهاد جهانی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که تصمیم آمریکا را مبنی بر به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل رد می‌کند.

واکنش ایران و کشورهای خاورمیانه

ایران رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تایید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز پنج‌شنبه (۳۰ آذر / ۲۱ دسامبر) در حساب توییتر خود نوشت: «یک “نه” محکم جهانی به تهدید و قلدرمابی رژیم ترامپ در سازمان ملل متحد.»

بیشتر بخوانید:اردوغان به ترامپ: با دلار نمی‌توانید همه را بخرید

رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خاورمیانه بازتاب دوگانه‌ای داشت. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعتراض به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل را اعتراضی پوچ خواند.

نتانیاهو روز پنجشنبه (۲۱ دسامبر/۳۰ آذر) پیش از رأی‌گیری و تصویب قطعنامه مجمع عمومی در مورد اورشلیم سازمان ملل را “خانه دروغ” نامیده بود. او با ستودن موضع دولت آمریکا گفته بود کشورهای دیگری هم در نهایت از واشنگتن در زمینه انتقال سفارت‌خانه‌های خود از تل آویو به اورشلیم پیروی خواهند کرد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

سازمان بنیادگرای حماس و دولت خودگردان فلسطینی از رأی مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کردند و آن را یک پیروزی تاریخی دانستند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه اسلام‌گرای حماس، با تمجید از موضع کشورهایی که به این پیش‌نویس رای مثبت دادند و سبب تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ی مخالفت با تغییر وضعیت حقوقی اورشلیم (بیت المقدس) شدند، این اقدام را “پیروزی حق و عدالت” خواند.

بیشتر بخوانید:تهدید آمریکا قبل از رای گیری درباره اورشلیم در سازمان ملل

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با خشنودی اعلام کرد که تصویب پیش‌نویس قطعنامه “بار دیگر مشخص کرد که حقانیت فلسطینی‌ها از پشتیبانی جهانی برخوردار است”. او گفت هیچ تصمیمی نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد که اورشلیم برمبنای حقوق بین‌الملل منطقه‌ای اشغالی است.

عباس در ادامه گفت فلسطینی‌ها همچنان می‌کوشند تا به اشغال پایان دهند. آنها می‌خواهند دولت مستقل خود را تشکیل دهند؛ دولتی که شرق بیت‌المقدس پایتخت آن خواهد بود.

واکنش تهدیدآمیز آمریکا

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، تاکید کرده که سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم منتقل خواهد شد و در این راستا تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز نمی‌تواند این نظر آمریکا را تغییر دهد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در ادامه خواهان احترام بیشتر کشورهای جهان به مقام و موقعیت آمریکا شد. او دلیل این احترام را بودجه عظیمی دانست که آمریکا در اختیار سازمان ملل متحد قرار داده است.

بیشتر بخوانید:نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره اورشلیم

واتیکان، پایگاه معنوی آیین مسیح، نیز اعلام کرده که اورشلیم شرایط بسیار خاصی در جهان دارد و این شرایط خاص به خاطر تقدس این شهر برای هر سه دین ابراهیمی، اسلام، مسیحیت و یهودیت است. واتیکان تاکید دارد که اورشلیم تنها زیر نظارت بین‌المللی می‌تواند این موقعیت خاص را حفظ کند.

“انزوای سیاسی ایالات متحده”

۱۲۸ کشور جهان به قطعنامه‌ای که در مخالفت با موضع آمریکا تنظیم شده بود، رأی مثبت دادند. ۹ کشور تصمیم آمریکا را تأیید کردند و ۳۵ کشور رأی ممتنع دادند.

تماشای ویدیو02:09

بحرانی به نام اورشلیم؛ تداوم اعتراض‌ها

کشورهای اسلامی، در کنار قدرت‌های اروپایی به قطعنامه‌ای که تصمیم ترامپ را غلط می‌داند، رای مثبت دادند. کشورهای آلمان، هند، روسیه، چین و برزیل از کشورهایی بودند که به قطعنامه رأی مثبت دادند.

آمریکا از قطعنامه مشابهی در شورای امنیت با رأی وتو جلوگیری کرده بود، اما در مجمع عمومی قادر به چنین امری نبود. البته آرای مجمع عمومی ضمانت اجرائی ندارند، اما ارزش نمادین دارند. به نظر تحلیلگران این قطعنامه انزوای سیاسی ایالات متحده را در عرصه بین‌المللی نشان داد.

دونالد ترامپ، سران کشورها را تهدید کرده بود، چنانچه با نظر آمریکا مخالفت کنند، با پیامدهای مالی مواجه می‌شوند و یاری‌های آمریکا را از دست می‌دهند.

در همین زمینه:

WWW LINKS

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید