وضعیت خانه نیما یوشیج

0
949

معاون رئیس جمهور از معاون میراث فرهنگی خواسته است تا “از تمام امکانات و اختیارات قانونی و حقوقی بهره جسته و مانع هرگونه تخریب و آسیب به ارزش‌های این اثر” شود و نتیجه اقداماتش را هم به او اعلام کند. پیش از این علاوه بر شورای شهر تهران و برخی از مسئولان میراث فرهنگی که بر لزوم حفظ خانه نیما در تهران تاکید کرده بودند، جمعی از اهل قلم و هنر ۲۸ دی ماه بیانیه‌ای نوشته و خواستار نشر متن کامل رأی دیوان عدالت اداری و دلایل خروج خانه نیما یوشیج از ثبت ملی، جهت روشن شدن اذهان عمومی، شده بودند این هنرمندان از سازمان میراث فرهنگی پرسیده بودند: «چرا با وجود این که این مکان در سال ۱۳۸۰ همزمان با سالروز درگذشت شاعر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، در طول سالیان گذشته بازسازی و تعمیر نشده و به کاربری فرهنگی درنیامده است؟ علت خارج شدن این بنا از فهرست آثار ملی ایران چیست؟ چرا این بنا در حال حاضر به ویرانه‌ای تبدیل شده است؟» همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی با تشکیل گروه‌هایی مانند “خانه‌ام ابری است” در تلگرام به خارج کردن خانه نیما یوشیج از فهرست آثار میراث فرهنگی اعتراض کردند.

دستور رسیدگی به وضعیت خانه نیما در تهران صادر شد

دویچه وله ـ 28.01.2018

معاون رئیس جمهور ایران از میراث فرهنگی خواست تا به وضعیت خانه نیمایوشیج در تهران رسیدگی کند. دیوان عدالت اداری خانه “پدر شعر نو فارسی” را از فهرست آثار ملی خارج کرد. از جمله هنرمندان به این اقدام اعتراض کرده بودند.

 Nima Youschidsch (FARS/S. Sahranavard)

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور ایران و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، روز دوشنبه (۲ بهمن / ۲۲ ژانویه) طی نامه‌ای به محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی، خواستار سامان‌دهی و رسیدگی به وضعیت خانه نیمایوشیج در تهران شده است.

نزدیک یک ماه پیش اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است خانه نیمایوشیج در تهران از فهرست ثبت میراث فرهنگی خارج شود. این اخبار همچنین می‌گفتند که مالک جدید این خانه قصد تخریب آن را دارد.

به نوشته علی اصغر مونسان، خانه نیمایوشیج در سال ۱۳۸۰ از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، اما اخیرا دیوان عدالت اداری رای به خروج این اثر از فهرست مذکور داده است.

خبرگزاری ایلنا در ۲۰ دی ماه گزارش داد که دیوان عدالت اداری ۱۵ آبان ماه ۹۶ خانه نیمایوشیج را با تکیه بر احکام شرع از فهرست آثار ملی خارج کرده، چون مالکان جدید این خانه به این دیوان شکایت کرده و گفته بوده‌اند که خانه نیما به او تعلق نداشته و از این رو نمی‌توان آن را جزو آثار ملی دانست. این در حالیست که سازمان میراث فرهنگی اسنادی را ارائه داده بود که نشان می‌داد خانه متعلق به نیمایوشیج بوده، اگر چه سند خانه به نام او نبوده است. اما دیوان عدالت اداری این اسناد را به رسمیت نشناخته بود.

خانه شاعر بزرگ ایرانی در شمال تهران و در چند متری خانه “سیمین دانشور و جلال آل احمد” واقع است. این خانه در حدود ۶۸۸ متر مربع عرصه دارد و زیربنای آن نیز ۱۸۰ متر مربع است.

Iran, Teheran, (FARS)جمعی از اهل قلم و هنر با انتشار بیانیه‌ای خواستار رسیدگی به وضعیت خانه نیما یوشیج شده‌اند، خانه‌ای که در حال ویرانی است

در پی انتشار اخبار مزبور هم دوستداران حفظ میراث فرهنگی و هم برخی از نهادها در ایران خواستار رسیدگی مسئولان به موضوع و جلوگیری از تخریب خانه نیما در تهران شدند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور، به معاون میراث فرهنگی  آمده است: «با توجه به اتفاقات اخیر درخصوص تهدید خانه نیما یوشیج، وظیفه روشن سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی، ضروری است اقداماتی عاجل درخصوص حفظ این اثر صورت گیرد.»

علی اصغر مونسان در ادامه نامه خود گفته است که اگر چه دیوان عدالت اداری رأی به حذف خانه نیمایوشیج از فهرست آثار ملی ایران داده است، اما نظر کارشناسی بر آن است که این خانه دارای ارزش ثبت در این فهرست هست.

بیشتر بخوانید: نیما یوشیج، افسانه‌سرای شعر امروز ایران

معاون رئیس جمهور از معاون میراث فرهنگی خواسته است تا “از تمام امکانات و اختیارات قانونی و حقوقی بهره جسته و مانع هرگونه تخریب و آسیب به ارزش‌های این اثر” شود و نتیجه اقداماتش را هم به او اعلام کند.

پیش از این علاوه بر شورای شهر تهران و برخی از مسئولان میراث فرهنگی که بر لزوم حفظ خانه نیما در تهران تاکید کرده بودند، جمعی از اهل قلم و هنر ۲۸ دی ماه بیانیه‌ای نوشته و خواستار نشر متن کامل رأی دیوان عدالت اداری و دلایل خروج خانه نیما یوشیج از ثبت ملی، جهت روشن شدن اذهان عمومی، شده بودند این هنرمندان از سازمان میراث فرهنگی پرسیده بودند: «چرا با وجود این که این مکان در سال ۱۳۸۰ همزمان با سالروز درگذشت شاعر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، در طول سالیان گذشته بازسازی و تعمیر نشده و به کاربری فرهنگی درنیامده است؟ علت خارج شدن این بنا از فهرست آثار ملی ایران چیست؟ چرا این بنا در حال حاضر به ویرانه‌ای تبدیل شده است؟»

بیشتر بخوانید: نیما: زاده‌ی اضطراب جهانم

همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی با تشکیل گروه‌هایی مانند “خانه‌ام ابری است” در تلگرام به خارج کردن خانه نیما یوشیج از فهرست آثار میراث فرهنگی اعتراض کردند.

Iran, Teheran, (FARS)

در همین زمینه:

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید